Р Е Ш
Е Н И Е № 126/24.9.2020 г.
Гр. Ямбол, 24 .09.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично
заседание на седемнадесети септември две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
ЧЛЕНОВЕ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
ВАНЯ
СТОЯНОВА
при секретаря Д. Димитрова и с участието на прокурора М. Божидаров,
разгледа докладваното от председателя КАНД № 113 по описа за 2020 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, вр. с чл.208
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.
Касационно АНД № 113/2020 г. е образувано по
жалба на Община „Тунджа“ - Ямбол, представлявана от
кмета Г.С.Г., чрез адв. Е.И. от АК -Ямбол против Решение № 215/17.07.2020 г. по АНД № 400/2020 г. на Ямболския районен съд,
с което е изменено наказателно
постановление № НЯСС - 33/28.02.2020 г. издадено от Председателя на ДАМТН, с което на Община „Тунджа“ - Ямбол за нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3
от Закона за водите, на
основание
чл. 201, ал. 12 във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ,
като е наложената имуществена санкция в размер на 10 000 лева е
намалена на 5 000 лева.
В
жалбата касаторът сочи, че оспореното решение е
постановено при нарушения на процесуалния и материалния закон - касационни отменителни
основания по чл.349, ал.1, т. 1 и т. 2 от НПК. Прави се искане за отмяна на
оспореното решение и отмяна изцяло на
издаденото наказателно постановление, като бъде приложена разпоредбата на чл.
28 от ЗАНН, тъй като случая е маловажен или размерът на санкцията да бъде
намален до минималния, предвиден от закона, а именно 1000 лева.
В
съдебно заседание касаторът, редовно призован, не
изпраща процесуален представител. В постъпилата писмена молба с вх. №
1861/16.09.2020 г. депозираната жалба се поддържа изцяло.
Ответникът
по касацията, редовно призован, не изпраща процесуален представител в съдебно
заседание, но в депозирания писмен
отговор с вх. № 260602/25.08.2020 г. подадената касационна жалба се оспорва
изцяло.
Представителят на ЯОП намира, че подадената жалба е
неоснователна и пледира за оставяне в сила на оспореното решение като законосъобразно и правилно.
Настоящият съдебен състав извършвайки касационна проверка на
оспорваното решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания,
както и валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон,
установи следното:
Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна,
която има право и интерес да обжалва и в срока по чл. 211 от АПК. Разгледана по
същество се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА,
по следните съображения:
Предмет на осъществявания съдебен контрол е Решение
№ 215/17.07.2020 г. по АНД № 400/2020 г.
на Ямболския районен съд, с което е изменено наказателно
постановление № НЯСС - 33/28.02.2020 г. издадено от Председателя на ДАМТН, с което на Община „Тунджа“ - Ямбол за нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3
от Закона за водите, на
основание
чл. 201, ал. 12 във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ,
като е наложената имуществена санкция в размер на 10 000 лева е
намалена на 5 000 лева.
За да постанови своя съдебен акт, ЯРС е събрал всички необходими доказателства
при строго спазване на процесуалните правила. Приел е за установено, че на 18.09.2019 г. била извършена проверка на язовира, находящ се в землището на с. *,
обл. Я., имот с идентификатор 10985.10.123 - публична общинска собственост. Констатациите
от проверката са отразени в съставения на 19.09.2019 г.. Констативен протокол
от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията
за експлоатацията№ 06-02-151, приложен като доказателство по делото. В
същият протокол са дадени и няколко предписания на собственика на
язовира – Община „Тунджа“ - Ямбол, едно от които е да се извършат ремонтно - възстановителни
работи за достигане на експлоатационните параметри на преливника, като е
определен и срок за изпълнение - до
11.10.2019 г.
На 17.10.2019г., след изтичане на срока за изпълнение на
предписанията, служители на ДАМТН - София
извършили последваща проверка на язовира, при
която установили, че не са извършени ремонтно – въстановителни
работи за достигане експлоатационните параметри на преливника, както и че
последният е с намалено сечение и завишаване на кота
преливен ръб от натрупани бетонови отпадъци и земна маса, в които е вградена
тръба с малка проводимост и в този смисъл не било изпълнено
горецитираното предписание, дадено в констативния протокол от 19.09.2019 г.
Установеното при последващата
проверка било отразено в констативния протокол от 25.10.2019 г., екземпляр от който бил връчен на представител
на общината – собственик на язовира, а на
19.11.2019 г. против същата бил съставен АУАН № 06-025/19.11.2019 г. за нарушение на чл. 190а, ал.
1, т. 3 от ЗВ,
изразяващо се в неизпълнение на процесните
предписания, въз основа на който впоследствие, при идентично фактическо и
юридическо описание на нарушението е издадено и обжалваното наказателно
постановление.
При
така приета фактическа обстановка, първоинстанционния
съд е приел, че в административнонаказателното
производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Посочил е, че
както в АУАН, така и в НП, нарушението е описано прецизно, както с неговите
фактически признаци от обективна страна, така и с останалите
компоненти – време и място на извършване на нарушението, при спазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
От
материалноправна страна ЯРС е счел, че доказателствата по делото обосновават по
безспорен начин факта на извършване на административното нарушение, изразяващо се в неизпълнение на дадените
задължителни предписанията, за което предвиденото наказание по чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона
за водите за
юридическите лица е "имуществена санкция" в размер от 1000 до 20 000
лв., като е изменил оспореното НП, намалявайки
размера на санкцията от 10 000 на 5000
лева и е изложил съображения както
досежно размера на наказанието, така и и
за липсата на законово основание за приложение на чл. 28 от ЗАНН.
Решението е правилно.
Първоинстанционният съд е събрал и коментирал относимите към казуса доказателства, достатъчни за
изясняването му от фактическа и правна страна и за правилното решаване на
спора, надлежно и аргументирано е обсъдил всички факти от значение за спорното
право, и е извел правилни изводи, съображенията за които се възприемат изцяло
от настоящата инстанция и не следва да бъдат дословно преповтаряни. Атакуваният
съдебен акт се основава на задълбочена преценка на събраните доказателства,
издаден е в съответствие с приложимите за казуса материалноправни разпоредби,
като е постановен при спазване на съдопроизводствените
правила. При изготвянето на същия са взети предвид релевантните за спора
обстоятелства и факти и изразените от страните становища по тях, като е даден
отговор на всички наведени доводи от страна на касатора
в настоящото производство.
По изложените съображения, ЯАС намира, че подадената
касационна жалба е неоснователна и като такава не следва да бъде уважавана.
Решението на първоинстанционния
съд е валидно, като постановено от законен състав, допустимо и в съответствие с материалния закон и следва
да бъде оставено в сила.
Предвид
изложеното и на
осн. чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с чл.63, ал.1
от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав,
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА
Решение № 215/17.07.2020г., на Районен
съд - Ямбол по АНД № 400/2020 г.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/
не се чете ЧЛЕНОВЕ:1./п/ не се чете
2./п/ не се чете