Решение по дело №113/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 126
Дата: 24 септември 2020 г. (в сила от 24 септември 2020 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20207280700113
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  № 126/24.9.2020 г.

Гр. Ямбол, 24 .09.2020 г.

 

 

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на  седемнадесети септември  две хиляди и двадесета година  в състав:

 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                                                                            ЧЛЕНОВЕ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                                                                ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при секретаря  Д. Димитрова    и с участието  на прокурора М. Божидаров, разгледа докладваното от председателя КАНД № 113 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:  

 

 

 

 Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, вр. с   чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

 Касационно АНД № 113/2020 г. е образувано по жалба на  Община „Тунджа“ - Ямбол, представлявана от кмета Г.С.Г., чрез адв. Е.И.  от АК  -Ямбол  против Решение № 215/17.07.2020 г.  по АНД № 400/2020 г. на Ямболския районен съд, с което е изменено  наказателно постановление № НЯСС - 33/28.02.2020 г. издадено от       Председателя на ДАМТН, с което на Община „Тунджа“ - Ямбол за нарушение на  чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, на основание чл. 201, ал. 12 във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ,  като   е наложената  имуществена санкция в размер на 10 000 лева е намалена   на 5 000 лева.

В жалбата касаторът сочи, че оспореното решение е постановено при нарушения на процесуалния и материалния закон -  касационни отменителни основания по чл.349, ал.1, т. 1 и  т. 2   от НПК. Прави се искане за отмяна на оспореното решение и отмяна  изцяло на издаденото наказателно постановление, като бъде приложена разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като случая е маловажен или размерът на санкцията да бъде намален до минималния, предвиден от закона, а именно 1000 лева.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща процесуален представител. В постъпилата писмена молба с вх. № 1861/16.09.2020 г. депозираната жалба се поддържа изцяло.   

Ответникът по касацията, редовно призован, не изпраща процесуален представител в съдебно заседание, но в депозирания  писмен отговор с вх. № 260602/25.08.2020 г. подадената касационна жалба се оспорва изцяло.

Представителят на ЯОП намира, че подадената жалба е неоснователна и пледира за оставяне в сила на оспореното решение  като законосъобразно и правилно.

Настоящият съдебен състав извършвайки касационна проверка на оспорваното решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания, както и валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи следното:

 Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна, която има право и интерес да обжалва и в срока по чл. 211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

Предмет на осъществявания съдебен контрол е   Решение № 215/17.07.2020 г.  по АНД № 400/2020 г. на Ямболския районен съд, с което е изменено  наказателно постановление № НЯСС - 33/28.02.2020 г. издадено от       Председателя на ДАМТН, с което на Община „Тунджа“ - Ямбол за нарушение на  чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, на основание чл. 201, ал. 12 във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ,  като   е наложената  имуществена санкция в размер на 10 000 лева е намалена   на 5 000 лева.

За да постанови своя съдебен акт,  ЯРС е събрал всички необходими доказателства при строго спазване на процесуалните правила. Приел е за установено, че на 18.09.2019 г. била извършена проверка  на язовира, находящ се в землището на с. *, обл. Я., имот с идентификатор 10985.10.123 - публична общинска собственост. Констатациите от проверката са отразени в съставения на 19.09.2019 г.. Констативен протокол от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията№ 06-02-151, приложен като доказателство по делото.   В същият протокол са дадени   и няколко предписания на собственика на язовира – Община „Тунджа“ - Ямбол, едно от които е да се извършат ремонтно - възстановителни работи за достигане на експлоатационните параметри на преливника, като е определен и срок за изпълнение -  до 11.10.2019 г.

На 17.10.2019г., след изтичане на срока за изпълнение на предписанията, служители на ДАМТН - София  извършили последваща проверка на язовира, при която установили, че не са извършени ремонтно – въстановителни работи за достигане експлоатационните параметри на преливника, както и че последният е с намалено сечение и завишаване на кота преливен ръб от натрупани бетонови отпадъци и земна маса, в които е вградена тръба с малка проводимост и в този смисъл не било изпълнено горецитираното предписание, дадено  в констативния протокол от 19.09.2019 г.  

 Установеното при последващата проверка било отразено в констативния протокол от 25.10.2019 г.,  екземпляр от който бил връчен на представител на общината – собственик на язовира,  а   на 19.11.2019 г.   против същата бил съставен АУАН  № 06-025/19.11.2019 г. за нарушение на  чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, изразяващо се в неизпълнение на процесните предписания, въз основа на който впоследствие, при идентично фактическо и юридическо описание на нарушението е издадено и обжалваното наказателно постановление.

При така приета фактическа обстановка, първоинстанционния съд е   приел, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Посочил е, че както в АУАН, така и в НП, нарушението е описано прецизно, както с неговите фактически признаци от обективна страна,   така   и с останалите компоненти – време и място на извършване на нарушението, при спазване на  сроковете по чл. 34 от ЗАНН.  

От материалноправна страна ЯРС е счел, че доказателствата по делото обосновават по безспорен начин факта на извършване на административното нарушение,   изразяващо се в неизпълнение на дадените задължителни предписанията, за което предвиденото наказание по чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите за юридическите лица е "имуществена санкция" в размер от 1000 до 20 000 лв., като   е изменил оспореното НП,   намалявайки  размера на санкцията от 10 000 на 5000 лева и е изложил  съображения както досежно размера на наказанието, така и  и за липсата на законово основание за приложение на чл. 28 от ЗАНН.

 Решението е правилно.

 Първоинстанционният съд е събрал и коментирал относимите към казуса доказателства, достатъчни за изясняването му от фактическа и правна страна и за правилното решаване на спора, надлежно и аргументирано е обсъдил всички факти от значение за спорното право, и е извел правилни изводи, съображенията за които се възприемат изцяло от настоящата инстанция и не следва да бъдат дословно преповтаряни. Атакуваният съдебен акт се основава на задълбочена преценка на събраните доказателства, издаден е в съответствие с приложимите за казуса материалноправни разпоредби, като е постановен при спазване на съдопроизводствените правила. При изготвянето на същия са взети предвид релевантните за спора обстоятелства и факти и изразените от страните становища по тях, като е даден отговор на всички наведени доводи от страна на касатора в настоящото производство.

По изложените съображения, ЯАС намира, че подадената касационна жалба е неоснователна и като такава не следва да бъде уважавана.

Решението на първоинстанционния съд е валидно, като постановено от законен състав, допустимо и  в съответствие с материалния закон и следва да бъде оставено в сила.  

 Предвид изложеното  и  на  осн. чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав,

 

 

 

 

Р      Е      Ш      И     :

 

 

 

 

ОСТАВЯ  В СИЛА  Решение № 215/17.07.2020г.,   на Районен съд - Ямбол по АНД № 400/2020 г.

 

         Решението е окончателно.  

 

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете                         ЧЛЕНОВЕ:1./п/ не се чете

 

  2./п/ не се чете