Решение по дело №253/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 юли 2021 г. (в сила от 20 август 2021 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700253
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                     

      337/26.07.2021 г.

  

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на  двадесет и втори юли през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

       Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №253/2021г. по описа на   

Административен съд Монтана

Производството е проведено по реда на  чл.104, ал.1 във вр. с чл.124, ал.1 от Закона за държавния служител (ЗДСл)

         Делото е образувано е по повод искова молба подадена от Т.И.Д. ***, подадена чрез пълномощника и адвокат Г., с която на основание чл.104, ал.1 във вр. с чл.121, ал.1 , т.3 от ЗДСл и чл.86 от Закон за задълженията и договорите ЗЗД) се претендира да бъде осъдена Община Бойчиновци да заплати на ищеца сумата от 4019,64 лева, ведно със законова лихва върху тази сума считано от 29.03.20201г. до окончателното заплащане на сумата. В хода на делото, на основание чл.214, ал.1 от Гражданско процесуален кодекс (ГПК) във вр. с чл.144 от АПК е допуснато изменение на предявения иск с правно основание чл.104, ал.1 от ЗДСл, като същия е за предявена сума от 4604, 31 лева, тоест увеличен с 584, 67 лева. Исковата претенция е обоснована от влязло в сила съдебно решение, което се ползва със сила на пресъдено нещо от 29.03.2021г., с което е обявена за незаконосъобразна Заповед №305/22.07.2020г. на Кмета на Община Бойчиновци, с която е прекратяване на служебното правоотношение на ищеца, като се претендира присъждане на обезщетение за периода от 22.07.2020 – 22.01.2021г. В съдебно заседание, ищеца, чрез пълномощника си адвокат Г., поддържа исковата си молба и моли да бъде уважена изцяло и му бъдат присъдени разноски по делото съобразно представения списък, като доводи излага в писмена защита.  

         Ответникът по иска не взема становище по делото.

Исковата молба е подадена в законоустановения тригодишен срок регламентиран в разпоредбата на чл.125 от ЗДСл от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество исковата молба е ОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна, а и не се спори между страните, се установява следното:

По делото не е спорно, че ищецът е бил преназначен на длъжност „Финансов контрольор“ при Общинска администрация Бойчиновци, като това обстоятелство се установява от приетата на л.18-22 по делото Служебна книжка №13/06.11.2007г.. По делото не е спорно, че на основание чл.107, ал.1, т.5 от ЗДСл, със Заповед №305/22.07.2020г. на Кмета на Община Бойчиновци (л.7 по делото) е прекратено служебното правоотношение на ищеца. По делото не е спорно, че с Решение №431/24.09.2020г. по Адм.дело №318/2020г. по описа на Административен съд Монтана (л.8-10 по делото) е отменена като незаконосъобразна заповедта, с която е прекратено служебното правоотношение на ищеца, като с Решение №3945/29.03.2021г. по Адм.дело №12520/2020г. на ВАС, V-то отд. (л.11,12 по делото) решението, с което е признато за незаконосъобразно прекратяването на служебното правоотношение на ищеца, е оставено в законова сила. От Заповед №138/09.04.2021г. (приета на л.13 по делото) се установява, че ищеца е допуснат до работа, след като прекратяването на служебното правоотношение е признато за незаконосъобразно с влязло в сила съдебно решение. От Заповед №139/09.04.2021г. (приета на л.14 по делото) се установява, че служебното правоотношение на ищеца е прекратено на основание чл.103, ал.1, т.1 от ЗДСл, като не са му изплащани обезщетения.

Съдът, въз основа на събраните по делото писмени доказателства и приетата и неоспорена съдебно-икономическа експертиза, извежда следните правни изводи:

Основателно в исковата молба се претендира да се присъди обезщетение на ищеца обезщетение на основание чл.104, ал.1 от ЗДСл, съгласно който когато заповедта за прекратяване на служебното правоотношение бъде отменена от органа по назначаването или от съда, държавният служител има право на обезщетение в размер на основната си заплата, определена към момента на признаването на уволнението за незаконно или на неявяването му да заеме службата, за цялото време, през което не заема държавна служба, но не за повече от 6 месеца. Това е така, тъй като по делото се установява, че с Решение №431/24.09.2020г. по Адм.дело №318/2020г. по описа на Административен съд Монтана (л.8-10 по делото) е отменена като незаконосъобразна заповедта, с която е прекратено служебното правоотношение на ищеца, като с Решение №3945/29.03.2021г. по Адм.дело №12520/2020г. на ВАС, V-то отд. (л.11,12 по делото) решението, с което е признато за незаконосъобразно прекратяването на служебното правоотношение на ищеца, е оставено в законова сила, тоест със сила на пресъдено нещо е решен въпроса за законосъобразността на прекратяването на служебното правоотношение на ищеца, което е процесуална предпоставка за разглеждане на иска му за претендираното обезщетение, което му се дължи на основание чл.104, ал.1 от ЗДСл. Пълнотата изисква да се отбележи, че съгласно чл. 39 от ЗДСл държавният служител има право на обезщетение в предвидените от закона случаи, като в тази насока е разпоредбата на чл.104, ал.1 от ЗДСл, която предвижда обезщетение в рамките до 6 работни заплати, тоест налице е основание за претендираното от ищеца обезщетение.

По разбиране на настоящият съдебен състав, исковата претенция е основателна и по размера, в който е претендиран от ищеца с допуснатото изменение на иска на основание чл.214, ал.1 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК. В случая от приетата и неоспорена по делото съдебно-икономическа експертиза изготвена от вещото лице Ц.В., която съдът кредитира изцяло, като професионална и обективна, се установява, че общия размер на основните заплати за длъжността „Финансов контрольор“ в Община Бойчиновци за периода от 22.07.2020-22.01.2021г. е в размера на 5683, 17 лева, като месечното възнаграждение за длъжността към 29.03.2021г. е в размер на 932 лева (таблица №5 от експертизата). Вещото лице е установило, че в периода 20.07.2020 – 11.10.2020г., ищеца не е работил по трудово или служебно правоотношение, а периода 12.10.2020 – 22.01.2021г. е работил по трудово правоотношение в „Кариана“ ЕООД, като в този период е получила трудово възнаграждение в размер на 1078, 86 лева, което следва да бъде приспаднато при определяне на дължимото обезщетение на основание чл.104, ал.1 от ЗДСл. Извършвайки изчисление на размера на дължимото обезщетение съобразявайки разпоредбата на чл.104, ал.1, изр. второ от ЗДСл, съгласно който когато държавния служител е бил назначен на друга държавна служба с по-ниска заплата или е получавал възнаграждение за друга работа в по-нисък размер, той има право на разликата в заплатите или на разликата между заплатата и възнаграждението, изчислени въз основа на основната заплата, съответно основното възнаграждение, настоящия съдебен сътав счита, че дължимото обезщетение е в размер на 4604, 31 лева, което е установено и посочено в таблица №5 от изготвената експертиза от вещото лице след изваждане на размера на полученото трудово възнаграждение по трудово правоотношение през периода за който е основана исковата претенция.

Пълнотата изисква да се отбележи, че искането за лихви се претендира от 29.03.2021г. до окончателното заплащане на претендираната от ищеца сума за обезщетение, тоест от датата на влизане в сила на съдебния акт, който със сила на пресъдено нещо е признал прекратяването на служебното правоотношение за незаконосъобразно, тоест същото се явява основателно.

При този изход на делото и направеното искане от пълномощника на ищеца, съобразно разходен списък на л.53 по делото, за присъждане разноски по водене на съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл.143 ал.1 от АПК, ответникът, Община Бойчиновци следва да бъде осъден да заплати в полза на ищеца разноски по делото изразяващите се в разноски за изготвяне на съдебно-икономическа експертиза в размер на 304,50 (триста и четири и 50 ст.) лева и адвокатско възнаграждение в размер на 600 (шестстотин) лева съобразно договор за правна помощ №0070679 (приложен на корицата на делото) или общо 904,50 лева (деветстотин и четири и 50 ст.) лева. В селата, както и в части на малки и много малки градове със селскостопански характер могат да се застрояват стопански постройки със сeлскостопанско предназначение от всякакъв вид за лични нуж, с

Съобразно гореизложеното, като намери за доказана по основание и размер исковата претенция до претендирания размер от 4604,31 лева - главница, ведно със законова лихва върху нея считано от  29.03.2021г. - датата на влизане в сила на съдебния акт, с който е обявено за незаконосъобразно прекратяването на служебното правоотношение на ищеца и като съобрази, че предвид изхода на делото ответника следва да бъде осъден да заплати разноски по воденото съдебно производство на основание чл.104, ал.1 от ЗДСл и чл.143, ал.1 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

ОСЪЖДА Община Бойчиновци, ЕИК ********* да заплати на Т.И.Д. ***, ЕГН ********** сумата от 4604,31 (четири хиляди шестстотин и четири и 31 ст.) лева, представляваща обезщетение дължимо на основание чл.104, ал.1 от ЗДСл, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 29.03.2021г. до окончателното и изплащане.

ОСЪЖДА Община Бойчиновци, ЕИК ********* да заплати на Т.И.Д. ***, ЕГН ********** разноски по воденото съдебно производство в размер на 904,50 (деветстотин и четири и 50 ст.) лева.В селата, както и в части на малки и много малки градове със селскостопански характер могат да се застрояват стопански постройки със сeлскостопанско предназначение от всякакъв вид за лични нуж, с

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: