Решение по дело №1413/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1427
Дата: 29 октомври 2020 г. (в сила от 29 октомври 2020 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20207040701413
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 1427                            дата  29 октомври 2020г.                 град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 12 октомври 2020г.,  в следния състав:

 

                                                                                     Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА                                        

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: ………………….…

 

разгледа адм. дело № 1413 по описа за 2020г.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.172, ал.5 от ЗДвП.

            Съдът е сезиран с жалба, подадена от Д.Н.М. *** против Заповед № 20-0320-000154/02.07.2020г. издадена от полицейски инспектор в РУ Поморие, с която, за нарушение на 5, ал.3, т.1 от ЗДвП и на основание чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП, на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка “временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, а именно за 190дни” и са отнети два броя регистрационни табели с номер А 0428 КХ.

            Жалбоподателят М. оспорва издадената заповед като постановена  при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в нарушение на материалния закон. Конкретни доводи за оплакванията не се излагат. Иска се отмяна на заповедта за налагане на ПАМ. 

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания, излага доводи за некомпетентност на административния орган, както и нарушения по връчването на административния акт. 

            Административният орган, издал оспорената заповед, не се явява и не се представлява. 

            Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на издадения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок.

            Разгледана по същество е неоснователна.

            Установява се по делото, че против жалбоподателя М. е бил съставен АУАН № 224610 от 02.07.2020г., видно от който, на посочената дата, в 22,59часа, в гр.Поморие, по улица „Манастирска“ до дом 26, е бил установен от контролни длъжностни лица да управлява собствения си лек автомобил Опел комбо с рег. № А 0428 КХ, като при извършената проверка за употреба на алкохол с техническо средство било установено алкохолно съдържание в кръвта 1,00 промил. По-късно било проведено и химическо изследване, което показало резултат от 1,14 промила алкохол в кръвта.

Въз основа на съставения АУАН, на основание чл.171, т.1, б.“б“ от ЗДвП е издадено и процесната Заповед № 20-0320-000154/02.07.2020г. от полицейски инспектор в РУ Поморие, с която, за констатираното нарушение на 5, ал.3, т.1 от ЗДвП и на основание чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП, на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка “временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, а именно за 190дни” и са отнети два броя регистрационни табели с номер А 0428 КХ, в мотивите на която административният орган се е позовал на фактическите констатации в съставения АУАН, досежно управлението на автомобила след употребата на алкохол.

            Заповедта е законосъобразна.

            Съгласно приложената от административния орган норма на чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП (прил.ред.) За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: 1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач: ……… б) който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

Приложима в случая е първата хипотеза на закона, която свързва наложената ПАМ поради управление на МПС под въздействието на алкохол над нормата от 0,5 на хиляда, установено чрез техническо средство, поради което материалният закон е правилно приложен. Неясно остава само вписването на отнемането на два броя регистрационни табели, след като предметът на мярката е временно отнемане на СУМПС. Свалянето на регистрационните табели е друг вид принудителна административна мярка – прекратяване регистрацията на ППС по смисъла на чл.171, т.2а от ЗДвП и се извършва съобразно нормата на чл.172, ал.4 от ЗДвП. Независимо от записването, че се отнемат два броя регистрационни табели, това не води до незаконосъобразност на издадената заповед, тъй като не е част от нейния разпоредителен диспозитив, с който е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелство за управление на МПС.

            Не се констатират бланкетно твърдяните нарушения на административнопроизводствените правила, нито липсата на материална компетентност, като за административния орган се представя Заповед № 251з-209/18.01.2017г. на директора на ОД на МВР Бургас, обосноваваща материалната компетентност на органа. По повод възражението, че заповедта вероятно е била издадена извън работно време, с което обстоятелство се претендира липса на компетентност, съдът отбеляза, че компетентността не се извежда от работното време на органа, още повече, че час на издаване не е реквизит на административния акт (за разлика напр. от съставяне на АУАН). Не представлява нарушение на административнопроизводствените правила погрешно посочена дата на връчване на заповедта, която дата предшества издаването й. Вероятно се касае за техническа грешка в месеца, но връчването е относимо към упражняване правото на жалба и изчисляване на законовите срокове за това, а не е част от вече завършеното производство по издаване на акта.

            Спазена е и установената от закона писмена форма съобразно нормата на чл.172, ал.1 от ЗДвП.

Не е налице и несъответствие с целта на закона – мярката е наложена именно в съответствие с целта на ЗДвП, за да осигури безопасността на движението, като преустанови участието на водач, управляващ МПС под въздействието на алкохол.

След като е установил правнозначимите факти, свързани с отказ за извършване на проверка за употреба на алкохол с техническо средство при управлението на МПС, административният орган е приложил правилно материалния закон – чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП, като е наложил по отношение на жалбоподателя процесната принудителна административна мярка.

            В процеса на цялостния съдебен контрол за законосъобразност не се констатираха отменителни основания по смисъла на чл.146 от АПК – процесната заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила, при наличието на релевантните фактически основания, които обосновават правилното приложение на материалния закон и е съобразена с целта на Закона за движението по пътищата.

            Жалбата, като неоснователна, следва да се отхвърли, поради което и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК и чл.172, ал.5 от ЗДвП, Бургаският административен съд, 

 

РЕШИ:

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.Н.М. *** против Заповед № 20-0320-000154/02.07.2020г. издадена от полицейски инспектор в РУ Поморие, с която, на основание чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка “временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, а именно за 190дни”.

 

            Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                              СЪДИЯ: