РЕШЕНИЕ
№ 719
Варна, 25.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - VII тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и седми април две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА |
Членове: |
ТАНЯ ДИМИТРОВА |
При секретар КАМЕЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА и с участието на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ СТОЯНОВ като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛ ПЕЛОВСКИ административно дело № 173 / 2023 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано по протест Т.Т.
– прокурор в Районна прокуратура - Варна, против чл. 17 и чл. 19 от Наредба за
определяне и администриране на местните такси и цени на услугите на територията
на Община Ветрино (Наредбата), приета с Решение № 297 по Протокол № 22 от заседание на
Общински съвет Ветрино, проведено на 28.05.2021 г.
С протеста се настоява, че процесните норми
са незаконосъобразни като противоречащи на материалния закон, а именно
противоречие със разпоредби на Закона за данък добавената стойност (ЗДДС) и
Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ). Искането е протестираните разпоредби
да бъдат прогласени за незаконосъобразни и да бъдат отменени. Претендира се присъждане
на разноски в полза на Окръжна прокуратура – Варна.
Ответникът – Общински съвет - Ветрино (ОбС -
Ветрино) ангажира становище по протеста, като счита същият за неоснователен и
недоказан. В открито съдебно заседание не се явява, не се представлява.
В хода по същество участващият прокурор от
Окръжна прокуратура – Варна счита, че доколкото производството се развива по
протест само срещу разпоредбите на чл. 17 и чл. 19 от Наредбата, в тази част
протестът е неоснователен и следва да бъде оставен без уважение.
Съобразявайки посочените в протеста
основания, изразените становища на страните и фактите, изведени от събраните по
делото доказателства, както и с оглед на разпоредбата на чл. 168, във вр. с чл.
196 АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, административният съд,
приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Приложимата процедура за настоящото съдебно
производство е тази по дял трети, глава десета, раздел ІІІ „Оспорване на
подзаконови нормативни актове“ на АПК, като съгласно разпоредбата на чл. 196 АПК за неуредените в този раздел въпроси се прилагат разпоредбите за оспорване
на индивидуалните административни актове, с изключение на чл. 142, ал. 1, чл.
152, ал. 3, чл. 173 и 178 АПК.
Протестираните разпоредби от Наредбата са
със следното съдържание:
„Чл.17.(1)
Таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено
място, с решение на общински съвет, въз основа на одобрена План-сметка за всяка
дейност поотделно, включваща необходимите разходи за:
1.Осигуряване
на съдове за съхранение на битовите отпадъци – контейнери, кофи, улични кошчета
и др.
2.Събиране
на битовите отпадъци и транспортирането им до съоръжения и/или други инсталации
за тяхното третиране;
3.Поддържане
на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места .
Почистване на улични платна, тротоарите, площадите, алеите, парковете и други
територии, предназначени за обществено ползване.
4.Проучване,
проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на
депата за битови отпадъци или други инсталации и съоръжения за обезвреждане на
битови отпадъци и други разходи, установени със закон;
(2)
Общинският съвет, по предложение на кмета на общината, определя размера на
таксата за битови отпадъци, не по-късно от 31.12. на предходната година.“
и
„Чл.19.
Основата за облагане с такса битови отпадъци се определя :
(1) За
жилищни и вилни имоти на граждани, както и за жилищни имоти, собственост на
физически лица и предприятия по смисъла на Закона за счетоводството, за
услугите по чл. 16 размера на таксата се определя - пропорционално (в промил)
върху данъчната оценка на имота.
(2) За
нежилищни имоти размерът на таксата се определя, за услугите по чл. 16, както
следва:
1.За
физически лица (без Едноличните търговци и Земеделски производители),
пропорционално (в промил) върху данъчната оценка на имота ;
2.За
Юридическите лица, Еднолични търговци, Земеделски производители, Сдружения,
Кооперации и други предприятия по смисъла на Закона за счетоводството на по
високата от отчетната стойност и данъчната оценка на активите – земя и сгради.
(3)
Размерът на таксата за битови отпадъци се определя с изрично решение на
Общински съвет в съответствие с приетите способи и основи.“.
Протестът е допустим.
Изрично законодателят с разпоредбата на чл.
186, ал. 2 АПК регламентира, че прокурорът може да подаде протест срещу
подзаконов нормативен акт.
По аргумент от чл. 187, ал. 1 АПК
подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничения във
времето, т. е. налице е безсрочност на оспорването, включително и по отношение
подаването на протест на прокурора срещу такъв акт.
Протестът на прокурор е и допустим като
насочен срещу действащите и понастоящем редакции на въпросните норми от
Наредбата. От доказателствата по делото се установява, че оспорените разпоредби
на Наредбата са действащи и не са променени към настоящи момент.
Разгледан по същество протестът е неоснователен.
По отношение на протестираните разпоредби,
като част от Наредбата съдът не установява наличието на основанията по чл. 146,
т. 1 и т. 2 АПК (липса на компетентност и неспазване на установената форма) за
отмяната им.
Обществените отношения, свързани с местното
самоуправление и местната администрация са уредени със Закона за местното
самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чиито разпоредби очертават
правния статут и компетентността на общинския съвет като орган на местното
самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във
връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други
дейности, определени със закон. Правомощията на
общинския съвет са регламентирани в чл. 21 ЗМСМА, като изрично в чл. 21, ал. 2 ЗМСМА е предвидено, че ОбС в изпълнение на
правомощията си по ал. 1 приема правилници, наредби, инструкции, решения,
декларации и обръщения.
Съгласно нормата на чл.
7, ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА) Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на
отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.
Предвид изложеното
ОбС-Ветрино като орган на местното самоуправление и с оглед предоставените му
по закон правомощия е овластен да приеме процесната Наредба, поради което
същият в този аспект не е нищожен в протестираната му част.
Предвид компетентността на ответника да приеме процесната Наредба се явява в
правомощията на ОбС. Наредбата (и в частност протестираните норми) е издаден от
компетентен орган в кръга на предоставените му по закон правомощия и в рамките
на териториалната му компетентност. Обстоятелството дали регламентацията на
процесните правоотношения с Наредбата е в съответствие с регламентацията на
закона е въпрос, отнасящ се до правилното приложение на материалния закон, като
не е налице засягане на действителността на разпоредбата, а само на нейната
законосъобразност (релевантен факт е за унищожаемост, а не за нищожност в
случая).
С влизането в сила на АПК на 12 юли 2006 г.
редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран с
нормите на чл. 75 – 80 АПК, като в чл. 80 АПК е предвидено субсидиарно
прилагане на ЗНА за неуредените в този раздел въпроси. Изискването общинските
съвети да издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните
актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение е заложено с
нормата на чл. 76, ал. 3 АПК.
След преценка на събраните по делото
доказателства съдът намира, че процесната по делото Наредба е приета при
спазване изискванията за форма на нормативен акт по чл. 75, ал. 3 АПК – в същия
е посочено наименование, сочещо вида, автора и основния му предмет. Спазена е и
разпоредбата на чл. 75, ал. 4 АПК, посочено е и правното основание за неговото
издаване, а именно чл. 21, ал. 2 ЗМСМА и чл. 9 ЗМДТ. Текстът на нормативния акт
и приемането му по надлежния ред е удостоверено и разгласено по реда на чл. 78,
ал. 1, т. 2 и ал. 3 АПК.
Съгласно чл. 77 АПК,
компетентният орган издава нормативния административен акт след като обсъди
проекта заедно с представените становища, предложения и възражения.
Според приложимата
редакция на чл. 26 ЗНА (ДВ, бр. 46 от 2007 г.), изработването на проект на
нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост,
стабилност, откритост и съгласуваност, като преди внасянето на проект на
нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на
проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с
мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя
най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Законът изисква
преди внасяне на проекта за нормативен акт, публикуване на интернет страницата
на органа на проекта, заедно с мотиви със съдържание съгласно чл. 28 ЗНА, като
на заинтересованите лица следва да се осигури възможност за предложения и
становища в 14 дневен срок.
От представените по
делото доказателства за спазване на процедурата за приемане на Наредбата се
установява, че процедурата по приемане на подзаконовия нормативен акт (докладна
записка с мотиви и проект на правилника, както и тяхното публикуване) е
спазена. В случая се установява наличие на мотиви и доклад съобразно
разпоредбата на чл. 26, ал. 2 ЗНА в редакцията действаща към момента на
приемане на Наредбата. На заинтересуваните лица е осигурено необходимото
съдържание на обосновката за приемането на подзаконовия нормативен акт и в
частност по отношение предвижданията на протестираните разпоредби, както
изисква ЗНА.
Спазването на
предвидената в закона процедура за приемане на нормативни актове е гаранция и
за обосноваността на акта, и за съблюдаването на общественото мнение. Поради
което настоящият състав на съда намира, че протестираните разпоредби като част
от процесната Наредба са приети в съответствие с процесуалните правила,
разписани в чл. 26 и чл. 28 ЗНА, както и на чл. 77 АПК.
От извършена служебна
проверка на интернет страницата на Общински съвет Ветрино се установява
спазването на разпоредбите на ЗНА: https://www.vetrino.bg/cat_podrobno.php?id=566
.
Наредбата,
част от която са протестираните разпоредби, съгласно § 2 от Допълнителните
разпоредби (ДР), е приета на основание чл. 9 ЗМДТ. Съгласно чл. 9 ЗМДТ, общинският съвет приема
подзаконов нормативен акт за определянето и администрирането на местните такси
и цени на услуги. В настоящия случай Наредбата е приета на основание и в
съответствие с нормативно установените изисквания.
Протестираните
текстове съответстват и на материалния закон.
В
протеста са изложени съображения, че съгласно чл. 3 ал. 5 ЗДДС (Изм. -ДВ, бр. 97 от 2016 г., в сила от 01.01.2017
г.) Не са данъчно задължени лица държавата, държавните и местните органи за
всички извършвани от тях дейности или доставки в качеството им на орган на
държавна или местна власт, включително в случаите, копито събират такси, вноски
или възнаграждения за тези дейности или доставки. На следващо място са наведени доводи, че когато местните органи-общини събират такси за извършваните от тях
дейности, вкл. по чл. 62 ЗМДТ, е недопустимо да начисляват и събират 20% ДДС,
т.к., същите дейности не са икономическа дейност, а са услуги за задоволяване
нуждите на населението. Така общините не дължат 20% ДДС в полза на държавата за
дейностите по чл .62
ЗМДТ. Съдът намира за неотносими изложените съображения за противоречие на
оспорените текстове от Наредбата с цитираните норми от ЗДДС и ЗМДТ. Оспорените разпоредби
преповтарят текстовете на ЗМДТ. Спорен съгласно изложените в протеста
съображения е размера на таксата за битови отпадъци определена от общинския
съвет Ветрино, но тя
не е предмет на това производство. Оспорените разпоредби от Наредбата (чл. 17 и чл.
19) регламентират общи положения свързани с таксата за битови отпадъци и същите
са в съответствие с разпоредбите на Глава трета, Раздел I от ЗМДТ.
Настоящата
съдебна инстанция намира, че не се установява по делото пледираното в част от
мотивите и петитума на протеста несъответствие на протестираните разпоредби чл.
17 и чл. 19 от Наредбата, с разпоредбите на ЗНА, ЗДДС и ЗМДТ.
Съдът,
съобразявайки приобщените доказателства и спецификите на конкретния казус,
приема също, че при издаване на подзаконовия нормативен акт не са допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Протестът,
мотивиран в противоречие с разпоредби на чл. 17 и чл. 19 от Наредбата със ЗДДС
и ЗМДТ, и като лишен от правно основание, следва да бъде отхвърлен.
По изложените съображения
и на основание чл. 193, ал. 1, предл. последно,
във връзка с чл. 191 АПК, Административният съд-Варна, VII тричленен състав
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ протеста на Т.Т. -
прокурор в Районна прокуратура – Варна срещу чл. 17 и чл. 19 от Наредбата за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Ветрино, приета с Решение № 297 по Протокол № 22 от
заседание на Общински съвет Ветрино, проведено на 28.05.2021 г.
Решението
може да се обжалва пред Върховния административен съд с касационна жалба в
четиринадесетдневен срок, считано от съобщението за постановяването му и
връчването на препис от съдебния акт на страните.
Решението да се обнародва
в съответствие с чл. 194 АПК от ответника, след изтичане на срока за оспорване
или след произнасянето на касационната инстанция.
Председател: |
||
Членове: |