Решение по дело №617/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 497
Дата: 20 ноември 2019 г. (в сила от 20 ноември 2019 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20197080700617
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 август 2019 г.

Съдържание на акта

                         

РЕШЕНИЕ

497

 

гр. Враца, 20.11.2019 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 12.11.2019г. /дванадесети ноември две хиляди и деветнадесета година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: БИСЕРКА БОЙЧЕВА

                   ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и в присъствието на прокурора НИКОЛАЙ ЛАЛОВ, като разгледа докладваното от съдия  Бойчева  КАНД617/2019г. по описа на АдмС – Враца  и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК във връзка с  чл. 63,  ал. 1  ЗАНН.

С решение №223/12.06.2019г. по АНД№1/2019г. по описа на РС-Враца е отменено НП№НЯСС-723 от 23.11.2018г., с което на Община Криводол е наложена „имуществена санкция“ в размер на 4000лв. на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, за нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите/ЗВ/.

С касационна жалба, Държавна агенция за метрологичен и технически надзор гр.София, чрез ** Ф.Г. се иска отмяна на оспореното решение, като незаконосъобразно. В съдебно заседание процесуален представител не се явява.

Ответникът Община Криводол не изпраща представител и не ангажира становище по делото.

Участващият в касационното производство прокурор дава заключение за  основателност на  касационната жалба.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в касационната жалба доводи, становищата на страните, събраните доказателства и след извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок против съдебен акт, подлежащ на касационна проверка, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е  неоснователна по следните съображения:

С  обжалваното в настоящото производство решение Районен съд Враца е отменил НП№НЯСС-723 от 23.11.2018г.на ВРИД Председател на ДАМТН, с което на Община Криводол е наложена „имуществена санкция“ в размер на 4000лв. на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1 ЗВ, за нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 ЗВ. В оспореното решение е прието, че АНО посочвайки като нарушена разпоредбата на чл.190а, ал.1, т.3 ЗВ е дал неправилна квалификация на нарушението, тъй като същата не съдържа правило за поведение, което може да бъде нарушено, а предписва правомощията на АНО и не поражда задължение за трети лица. Така констатираното е дало основание на съда да приеме, че макар и да няма данни ответника да е изпълнил дадените му предписания в указания за това срок е санкциониран за нарушение, субсумирано под неправилна правна квалификация. Прието е, че същото е съществено, тъй като ограничава правото на защита на санкционирания и е несанируемо в хода на въззивното производство. С оглед на така приетото и наказателното постановление е отменено, като неправилно и незаконосъобразно.

Настоящият съдебен състав споделя изведените правни изводи от Районен съд Враца за отмяна на наказателното постановление.

Правилно е прието в оспореното решение, че посочената за нарушена разпоредба на чл.190а, ал.1, т.3 ЗВ не съдържа правило за поведение, а урежда правомощията на АНО. Неправилната правна квалификация представлява съществено процесуално нарушение на нормативните изисквания, визирани в чл. 42, т.5 и чл. 57, ал.1, т.6 ЗАНН, доколкото засяга правото на привлеченото към отговорност лице да разбере, кои точно законови разпоредби е нарушило, а оттам нарушава и правото му на защита. Нарушаването на  чл. 42, т.5 и чл. 57, ал.1, т.6 ЗАНН от страна на наказващият орган не може да бъде санирано в по-късен етап от административнонаказателното производство. Следва да се посочи също така, че с изменение на Закона за водите/обн. ДВ бр. 55  от 03.07.2018 г., разпоредбите на чл. 190а, ал. 1, т. 3 и чл. 200, ал.1, т.39  от същия са изменени, и задължението на собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях да изпълняват предписанията по  чл.190а, ал.1, т.3 ЗВ е изрично регламентирано с новата ал.2 на чл.190а ЗВ, неизпълнението на която се санкционира на основание чл. 200, ал. 1, т.39  ЗВ. Към момента на констатиране на нарушението, съставяне на АУАН и издаване на НП е била в сила новата разпоредба на чл.190а, ал.2 ЗВ, която именно въвежда задължение за конкретен адресат-собствениците на язовирните стени и съоръженията към тях, да изпълняват предписанията по  чл.190а, ал. 1, т. 3 ЗВ.  В тази насока не може да бъде споделен извода на въззивния съд, че нарушението следва да бъде квалифицирано като такова по  чл.138в, ал.1-4 ЗВ.

Предвид  на изложеното и възраженията на касатора за  липса на съществени процесуални нарушения в производството по издаване на акта и НП са неоснователни.

При осъществения контрол по реда на чл.218, ал. 2 АПК относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, касационната инстанция намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно, поради което следва да остане в сила. Касационната жалба, като неоснователна следва да се остави без уважение.

         Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, вр. чл. 63, ал. 1, изр. 2 ЗАНН Административен съд  Враца

 

РЕШИ:

 

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение №223/12.06.2019г. по АНД№1/2019г. по описа на РС-Враца.

          Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

              

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                  

            2.