Решение по дело №437/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 211
Дата: 27 декември 2019 г. (в сила от 27 декември 2019 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20197130700437
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

    ……

 

             гр. Ловеч, 27.12. 2019 г.

 

          В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на втори декември две хиляди и деветнадесета  година в състав:

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело   437/2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

          Производството е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост (ЗДС).

Административното дело е образувано по жалба от  „АДВАНС ТЕРАФОНД“ АДСИД, със  седалище и адрес на управление гр. София, Столична община, район „Лозенец“, ул.“Златовръх“ № 1, ЕИК *********, представлявано от Р.И.М. – Изпълнителен директор против Решение № 508 от 26.08.2019 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост  за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км 122+260 да км. 139+340, включително пътен възел „Плевен” на територията на областите Ловеч и Плевен.

Решението се обжалва  в частта относно определената пазарна стойност на частта от отчуждени недвижим имот, собственост на дружеството -  Поземлен имот  (ПИ) № 67060.29.1, находящ се в землището на с. Славяни, община Ловеч, област Ловеч с начин на трайно ползване Нива с площ от 9, 502 дка, площ за отчуждаване 2.120 дка, пета категория при граници и съседи: ПИ  № 67060.304.2,   ПИ  № 67060.29.2, ПИ 67060.29.52, ПИ 67060.29.51, ПИ 67060.26.6.

Иска се да бъде изменено процесното Решение на Министерски съвет в обжалваната част и се определи равностойно имотно обезщетение в замяна на отчуждената част от процесния имот, а в случай на невъзможност за постановяване на такова решение – да бъде определена пазарна оценка на обезщетението за имота в размер на две хиляди лева на декар  или 4240.00 лв. за площ за отчуждаване 2.120 дка.

В съдебно заседание жалбоподателят – редовно призован – не изпраща представител. Представил е писмено становище, с което заявява, че не възразява да се даде ход на делото и се приемат писмените доказателства. Поддържа жалбата си. Оспорва заключението на вещото лице по допуснатата експертиза и моли същото да не се приема. Излага съображения по същество на спора. Претендира присъждане на разноски и прилага списък на същите.

Ответникът по делото – Министерски съвет на Република България – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмено становище чрез пълномощник, с което оспорва изцяло като неоснователна подадената жалба и моли същата да бъде отхвърлена. Настоява да бъде прието заключението на вещото лице по допуснатата експертиза. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на регионалното развитие и благоустройството (РРБ)  – редовно призована – не изпраща представител в съдебно заседание. Представила е писмена молба чрез пълномощник, с която оспорва жалбата. Моли да бъде прието изготвеното заключение на вещото лице по допуснатата експертиза. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на финансите – редовно призован – не изпраща представител.

Заинтересованата страна Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) в съдебно заседание чрез пълномощник оспорва жалбата и иска същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на направените разноски.

          Настоящият съдебен състав на Административен съд Ловеч намира същата за процесуално допустима. Подадена е в законоустановения 14-дневен срок по чл. 38, ал.2 от ЗДС от надлежно легитимирана страна -адресат на оспорения акт, която има правен интерес от обжалване в качеството на собственик на процесния имот, част от който се отчуждава с оспореното решение. Разгледана по същество е неоснователна.

          По силата на чл.34а, ал.1 от ЗДС, отчуждаването на имоти и части от имоти частна собственост, предназначени за изграждане на национални обекти се извършва с решение на Министерски съвет по предложение на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и Министъра на финансите.

          Обжалваното решение е издадено от Министерски съвет по предложение на  Министъра на регионалното развитие и благоустройството и Министъра на финансите, което означава, че е постановено от компетентен орган по смисъла на чл. 34а, ал.1 от ЗДС.

          То е издадено в предвидената от закона писмена форма. С него е отчуждена част от недвижим имот, който е собственост на жалбоподателя съгласно представения нотариален акт. Имота е предназначен за изграждане на национален обект – автомагистрала „Хемус“, която е обявена за национален обект с Решение № 250/25.04.2013 г. на Министерски съвет на Република България.

          Оспореното решение на Министерски съвет е със съдържанието, регламентирано в чл 34б от ЗДС и е мотивирано. Посочена е държавната нужда, за която се отчуждава частта от имота, неговия вид, местонахождение и размер, стойността на дължимото обезщетение и собственика на имота.

          В производството по издаване на обжалвания акт са спазени административно-производствените правила в съответствние с разпоредбите на чл. 34, чл. 34 а и чл. 34б, ал.2 от ЗДС. От заинтересованото ведомство е изготвено мотивирано искане за отчуждаване до Министъра на финансите и Министъра на регионалното развитие и благоустройството. Към него са приложени необходимите документи,  посочени в чл. 34, ал.2 от ЗДС. Тези двама министри са направили предложение до Министерски съвет за отчуждаване на имота, към което са приложили съвместен доклад.  Решението  е разгласено по реда на чл. 34а, ал. 3 от ЗДС, а предложението е било придружено с изискуемите от чл. 34а ал. 4 от ЗДС приложения.

Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влязъл в сила подробен устройствен план (ПУП) - парцеларен план, който предвижда изграждането на национален обект автомагистрала "Хемус участък от км. 122+260  до км. 139+340, включително пътен възел „Плевен”, в землището на с.Каленик, общ.Угърчин, с.Лисец, с.Баховица, с.Славяни, общ.Ловеч, с.Николаево и с.Бохот, общ.Плевен, обл.Плевен, който е одобрен с влезли  в сила Заповед №РД-02-15-68/28.03.2019 год. на Министъра на РРБ и Заповед №РД-02-15-92/23.04.2019 год. на Зам. министъра на РРБ.

В табличен вид по делото са представени имотите и частите от имоти за отчуждаване с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е и финансова обосновка, както и оценка на имотите (оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение) извършена в административното производство от лицензиран оценител   конкретно за отчуждената част от недвижимия имот, собственост на жалбоподателя.

Видно от приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение, в т.ч.относно процесния имот  е определено при осигурено удостоверение от Службата по вписванията, придружено с копие на всички вписани сделки с имоти - реални пазарни аналози, отговарящи на изискванията на чл. 32, ал. 4  и §2 от ЗДС, като оценката е извършена по реда на чл.32, ал. 2 от ЗДС, т.е. методът на изготвяне на възложената оценка е въз основа на „пазарни цени на имотите с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания”- имоти в земеделска територия, представляващи ниви, намиращи се в едно и също землище, по пазарни цени по смисъла на §1а, т.2 от ДР на ЗДС. В конкретния случай са взети предвид сделки, сключени в рамките на  12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в Служба по вписванията Ловеч от 8.05.2018 до 8.05.2019 год. (л.99). Използваните от оценителят в административното производство пазарни сделки като аналози за процесните ПИ са описани в таблици, които са приложени към делото.

В оспорената му част Решение № 508 от 26.08.2018 г. на Министерския съвет постановява отчуждаването на   ПИ № 67060.29.1, находящ се в землището на с. Славяни, община Ловеч, област Ловеч с начин на трайно ползване Нива с площ от 9, 502 дка, площ за отчуждаване 2.120 дка, пета категория и цена на обезщетението в размер на 1534.00 лв.

Във връзка с оспорването съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение по чл. 32 от ЗДС и § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС.

Съгласно заключението на вещото лице, при определяне на равностойното парично обезщетение за частта от процесния имот, която е предмет на обжалваното решение са взети предвид изискванията на §1а, т.2 от ДР на ЗДС, според които „пазарни цени” са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки с изключение на тези, с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. При определяне на осреднените пазарни цени са взети предвид  вписаните  в Службата по вписванията-Ловеч сделки за имоти по смисъла на §1а, т.4, б.“в“ от ДР на ЗДС, намиращи се в близост до отчуждавания имот в землището на с. Славяни, които се намират в едно и също землище в земеделските територии за период от 8.05.2018г. до 8.05.2019 год.

За землището на с. Славяни, община Ловеч са налични 8 броя нотариални актове. Използваните сделки при определяне на равностойното парично обезщетение от вещото лице са описани изчерпателно в табличен вид на стр. 2 от заключението.

 Вещото лице дава напълно идентични оценки с оценителския доклад. Както осреднена цена на лв./дка за имотите в землището на с.Славяни, община Ловеч, област Ловеч  в размер на  723,54 лв./дка, така и пазарна стойност на отчуждената част от 2.120 дка  от  ПИ № 67060.29.1 в размер на 1534.00 лв. са идентични с  тези, определени в оценителския доклад.

Използваните пазарни аналози и описаните нотариални актове са идентични както в заключението на вещото лице по допуснатата съдебна експертиза, така и в оценителския доклад. Вещото лице не е установило относими сделки от посочения период, които не са били включени в пазарните аналози при определяне на оценката.

Настоящият съдебен състав кредитира заключението на вещото лице, защото го намира за обективно, компетентно и обосновано. То е изготвено на база  на изискванията относно равностойно парично обезщетение  в § 1а, т. 1 ДР от ЗДС  и относно пазарни цени по смисъла на §1а, т. 2 ДР от ЗДС .

Определената от вещото лице  пазарна оценка за отчуждената част от ПИ в с. Славяни, община Ловеч, собственост на жалбоподателя съвпада с оценката, определена с обжалваното решение на Министерски съвет в оспорената част.

По делото не са представени годни доказателства, които да оборват констатациите на административния орган и които да обуславят извод за незаконосъобразност на оспореното решение в частта му относно размера на определеното обезщетение за отчуждената част от процесния имот в с. Славяни, община Ловеч.

От изложеното се налага извод, че решението на Министерски съвет в оспорената част е правилно и законосъобразно.  Подадената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото и с оглед направеното своевременно искане за присъждане на разноски от ответникът Министерски съвет, както и от заинтересованите страни – Министърът на РРБ и АПИ, на всяка от тези страни следва да се присъдят разноски за процесуално представителство.

Следва да се съобрази обстоятелството, че в проведеното публично заседание се явява единствено пълномощникът на заинтересованата страна АПИ.

На ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100  лв. на основание чл. 144 АПК, във  вр.  с чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 37, ал. 1 от ЗПП, във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ. Това е минималния предвиден в Наредбата размер и именно той следва да бъде присъден.

 Основателно е и искането на заинтересованата страна Министър на РРБ за присъждане  на юрисконсултско възнаграждение. Следва да се присъдят разноски в размер на 100 лв. на основание чл. 144 АПК, във  вр.  с чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП, във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

На заинтересованата страна АПИ следва да се присъдят разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 500 лв., които са своевременно поискани и доказани с представения Договор за правна защита и съдействие от 27.11.2019 г. Размерът на адвокатското възнаграждение от 500 лв. на АПИ е в минималния размер, предвиден в чл. 8 на НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

По изложените съображения и на основание чл. 38, ал. 9 от ЗДС и чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на  „АДВАНС ТЕРАФОНД“ АДСИД, със  седалище и адрес на управление гр. София, Столична община, район „Лозенец“, ул.“Златовръх“ № 1, ЕИК *********, представлявано от Р.И.М. – Изпълнителен директор против Решение № 508 от 26.08.2019 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост  за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км 122+260 да км. 139+340, включително пътен възел „Плевен” на територията на областите Ловеч и Плевен в частта относно определената пазарна стойност на частта от отчуждени недвижим имот, собственост на дружеството -  Поземлен имот  (ПИ) № 67060.29.1, находящ се в землището на с. Славяни, община Ловеч, област Ловеч с начин на трайно ползване Нива с площ от 9, 502 дка, площ за отчуждаване 2.120 дка, пета категория в размер на 1534.00 лв.

ОСЪЖДА „АДВАНС ТЕРАФОНД“ АДСИД, със  седалище и адрес на управление гр. София, Столична община, район „Лозенец“, ул.“Златовръх“ № 1, ЕИК *********, представлявано от Р.И.М. – Изпълнителен директор да заплати на Министерски съвет на Република България разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

ОСЪЖДА „АДВАНС ТЕРАФОНД“ АДСИД, със  седалище и адрес на управление гр. София, Столична община, район „Лозенец“, ул.“Златовръх“ № 1, ЕИК *********, представлявано от Р.И.М. – Изпълнителен директор да заплати на Министерство на регионалното развитие е благоустройството разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на  100 (сто) лева.

ОСЪЖДА  „АДВАНС ТЕРАФОНД“ АДСИД, със  седалище и адрес на управление гр. София, Столична община, район „Лозенец“, ул.“Златовръх“ № 1, ЕИК *********, представлявано от Р.И.М. – Изпълнителен директор да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура” София, разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 500 (петстотин ) лева  съгласно Договор за правна защита и съдействие от 27.11.2019 г.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване по силата на 38, ал. 8 от ЗДС.

Препис от него да се изпрати на страните  на основание чл. 138 от АПК.

 

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: