Р Е Ш
Е Н И Е № 260440
27.08.2021 г., гр. Сливен
В
ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИ
РАЙОНЕН СЪД VІ-ти
ГРАЖДАНСКИ състав
в публично заседание на
двадесет и седми май 2021г., в следния състав:
председател: МИНЧО МИНЕВ
секретар: ТАНЯ ИВАНОВА
прокурор:
като разгледа докладваното от СЪДИЯ МИНЧО МИНЕВ
гр. дело № 4873 по описа за 2019 година.
Делото е образувано за
разглеждане на твърдението на търговското дружество с фирма „Спринт 68“ със
седалище гр.Сливен, заявено пред съда от управителя му с отрицателен
установителен иск, че не дължи на община Сливен, парични суми, една от които
вземания на последната за местни данъци и такси, а втората- лихва за забавата в
плащането им. С оглед исковата молба и предприети от ищеца процесуални действия
в хода на делото, тези задължения са в общ размер 3 738.18лв., от тях
3057.21лв. за главница, формирана от данък върху недвижими имоти за периода
21.11.2007г.- 31.12.2011г. и 749.30лв.- лихви,
като за тях е издаден Акт за установяване на задължения № РА000249/
22.02.2012г. Процесуалният представител на търговеца признава, че това
е годен изпълнителен титул и правилно е
послужил за образуването на изпълнително дело, но пък твърди, че вземанията в
посочения размер са погасени по давност. По тази причина заявява претенция съда
да установи този факт по отношение на ответника с решение. Ищецът търси
сторените от него разноски по делото.
В своевременно депозирания писмен отговор
общината излага доводи за недопустимост и неоснователност на исковете. Твърди
се, че във времето са били предприемани от съдебен изпълнител същински
изпълнителни действия, годни да прекъснат започналата
да тече в полза на длъжника погасителна давност и така, чрез периодичното й
прекъсване и започването след това нов давностен срок, паричните й вземания не
са били погасени по давност, с едно изключение- за 2009-та година, давността за
които изтекла при едновременната висящност на изпълнителен процес по изп.дело №
301/2019г. по описа на ЧСИ М.М.и на настоящото исково производство.
Ответникът претендира юрисконсултско
възнаграждение.
В съдебно заседание страните се
представляват от пълномощници- адвокат, съотв. юрисконсулт, като по същество се
поддържат заетите от тях в писмени
изявления позиции.
След
като обсъди събраните по делото доказателства съда намери за установено
следното от фактическа страна:
На 22.02.2012г. от община Сливен,
дирекция „Местни приходи“ е издаден, след извършена проверка, Акт № РА000249, с
който на осн.чл.107 ал.3 и чл.171 ал.1 от ДОПК е установен размера на данък
върху недв.имоти, такси за битови
отпадъци и данък върху превозни средства, притежавани от „Спринт 68“ЕООД, за
периода 2007г. - 2011г. Те са главница в размер 3 057.21лв. и лихва за забава
749.30лв., общо 3738.18лв. Видно от отбелязването върху последната страница на
акта, той е връчен на адресата му- данъчно задълженото лице, на 30.03.2013г., по реда на чл.32 от ДОПК.
За удостоверяване на извършените по това
връчване действия общината представя два протокола за посещения на адрес:
гр.Сливен, ул.“Т.“ 5-А-2. Единият е за посещение на 27.02.2012г., а другия- на
06.03.2012г.
За доброволното плащане на
задълженията по този акт общината е връчила на „Спринт 68“ЕООД, на
15.05.2012г.- с препоръчано писмо с обратна разписка, покана, в която общото задължение е посочено на 3081.31лв.,
от които 2920.55лв. за главница и 880.76лв. лихва за забава.
На 24.03.2016г. от община Сливен,
дирекция „Местни приходи“ е издаден още един акт- № АУ000329, с който е
установен размера на данък върху недв.имоти, такси за битови отпадъци и данък
върху превозни средства, дължими от „Спринт 68“ЕООД, но за годините 2014-та и
2015-та. Видно от отбелязването върху обратната разписка- известие за
доставяне, акта е връчен на управителя на дружеството на 18.04.2016г.
Няма данни или доказателства,
актовете да са обжалвани. Впрочем, ищеца и не навежда подобно твърдение.
Съдът няма да обсъжда някои от
представените с писмения отговор документи- представляващи листи №№ 45 и
47-54вкл. от материалите по настоящото дело- заповед на кмета на община Сливен,
с която са определени служители на общинската администрация, които имат права
на органи по приходите по ДОПК; декларация по чл.14 от ЗМДТ и документи за
право на собственост върху недвижим имот и лек автомобил. Това не е необходимо,
тъй като никоя от страните по делото не е поставяла под съмнение
компетентността на органа/служителя, издал двата обсъдени по-горе акта, нито
пък начина на определяне на дължимите суми, вкл. и като размер.
От материалите, получени от
държавен съдебен изпълнител и представляващи съдържанието на изп.дело №
301/2019г. по описа на СИС при СлРС е видно, че последното е образувано по
молба на община Сливен от 19.03.2019г., а като изпълнителен титул са
представени коментираните два акта за установяване задължения на „Спринт
68“ЕООД. В горният десен ъгъл на онзи от тях, който е предмет на настоящото
дело /от 2012-та г./, е поставен печат, от който се установява, че по-рано във
времето въз основа на него е било образувано и на друго изпълнително дело- при
частен съдебен изпълнител /ЧСИ/, в началото на 2013-та година. Също, че на
18.01.2013г. на длъжника по него е връчена покана за доброволно изпълнение, а
последното изпълнително действие е от 05.02.2013г. На 31.10.2018г.
производството е прекратеното от ЧСИ- на осн.чл.433 ал.1, т.8 от ГПК.
Лист № 41 от настоящото дело е
представен от общината дубликат на платежно нареждане от 22.03.2017г., в което
е отразено, че със сумата 210лв. са погасени задължения на Спринт 68 за данък
превозно средство и лихви, за 2009-та година. Явно, че парите са внесени с
вносната бележка, представляваща л.№ 99 от настоящото дело. В нея е отразено,
че плащането е за данък върху превозните
средства за 2016-та година.
Друг представен отново от община
Сливен документ е л.42 от делото; той също е дубликат, на приходна квитанция от
25.08.2014г., в която е отразено, че с внесената сума 64.74лв. са погасени
задължения за такса битови отпадъци и лихва за забава, за 2008-ма година.
За получаването на двете плащания
процесуален представител на общината е изпратил уведомления до ЧСИ М.М.-
съдебния изпълнител, при който е било образувано вече споменатото и първо по
ред изпълнително дело- писм.изявления изх.№ МП-296/ 28.08.2014г. и изх.№ МДТ-
170/ 24.03.2017г.
Документите, представляващ л.№ 46
от материалите по настоящото дело също са платежни. Това са приходна квитанция
от 04.03.2013г., в която е отразено, че с внесената сума 187.08лв. са погасени лихви
за забава, изтекли върху такса битови отпадъци, за 2007-ма и 2008-ма година; приходна
квитанция от същата дата, в която е отразено, че с внесената сума 35лв. са
погасени задължения за лихва за забава върху задължение за данък за недв.имоти,
за 2007-ма, 2008-ма и 2009-та години; приходна квитанция от 12.07.2013г., в
която е отразено, че с внесената сума 184.15лв. са погасени задължения за такса
битови отпадъци и лихва за забава, за 2008-ма година.
Документи от същото естество са и
листи №№ 89 и 90 от настоящото дело. В тях се съдържа информация, че с
внесените от „Спринт 68“ЕООД на два пъти суми в размер на по 100лв.- на
25.06.2020г. и 29.06.2020г., са погасени негови данъчни задължения за 2009-та
година.
Така
установената фактическа обстановка налага следните правни изводи:
Предявени са два отрицателни
установителни иска, които намират основание в разпоредбата на чл.124 ал.1 от ГПК. Първият от тях е главен и цената му е формирана от парични задължения на
търговско дружество за данък върху недв.имоти, такса битови отпадъци и данък
върху превозно средство, а втория е акцесорен на него и цената му представлява
парично задължение за лихва за забава- забавата, в която данъчно задълженото
лице е изпаднало при плащане на задълженията си, предмет на първия иск.
Според съда те са допустими,
защото за ищеца е налице правен интерес от тях- тъй като целта му е да намали
размера на дълга си към общината, а това- намаляването на размера на дълга,
винаги е в интереса на длъжника.
Категорично се установи- както от
ангажирани по делото доказателства, така и от изявленията на страните по
делото, че ищеца има задължения за данък сгради, такса битови отпадъци и данък
върху превозните средства. Те са за два периода и са установени с два акта,
издадени от органа по приходите при община Сливен. Понастоящем и двата са
образувани в изпълнително дело, производството по което е висящо. Предмет на
настоящото гражданско дело в крайна сметка са задълженията по първия по време
на издаване от тях- с № РА000249 от 22.02.2012г.
Едно от възраженията по него на
ищеца е, че той не му е надлежно връчен. Това процесуално действие поставя съда
категорично в неловка ситуация- как да го цени и дали въобще да го цени. Така
е, защото от една страна се създава впечатление, че е
своевременно направено- защото е наведено веднага след като ответника представя
по делото доказателства в тази връзка- протоколите за две посещения на адреса
на търговското дружество. От друга страна обаче, такъв довод не е изтъкнат в
исковата молба, а той е твърде съществен, за да може да се даде право на ищеца
да го направи в хипотезата на чл.143 от ГПК. Така също,
ищеца не може да се позове на незнание /породено от отсъственото връчване/,
както за акта, така и за обстоятелствата по връчването му, защото със сигурност
след това на управителя на търговското дружество е връчена покана от общината
за доброволно плащане на задълженията по акта, в която покана последния е
изрично цитиран. В резюме- според съдията-докладчик възражението е късно
направено. Все пак, за пълнота на изложението, ще бъде разгледано и обсъдено от
съда, който намира, че връчването по реда на чл.32 от ДОПК е осъществено при
спазване на тази разпоредба, т.е. е редовно. Така е, защото според не е налице
наведения от ищеца порок за неспазване на изискванията за извършване на две
посещения с разстояние между тях от седмица време. Съдът приема, че първото
посещение на имота е от 27.02.2012г., за което е съставен протокола,
представляващ л.№56 от настоящото дело и това не е спорен въпрос. Съдът приема
още, че второто посещение е от 06.02. същата година, което означава, че са
осъществени две посещения и времето между тях е повече от 7дни. Вярно е, че
след текста на съставения в тази връзка нарочен протокол /л.57 от делото/ е
записано, че е от датата 22.02.2012г., но според съда това е всъщност
техническа грешка. Всеизвестно е обстоятелството, че в последните години почти
всички документи в почти всички учреждения се съставят на компютър. Впрочем,
тази технология ползват адвокати, лекари, учители и т.н. Също толкова известно
е, че за улеснение и бързина работещия на компютър създава т.н.
сламки/образци/бланки, ползвани от него в следващи, идентични случаи, в които
при съставяне на съответния нов документ само променя основни данни в стария,
като имена и дати. Точно такъв според съда е и настоящия случай- създавайки втория
протокол, съответния служител на общината правилно е отбелязал в текста му, че
посещението е от 06.03., но след това е пропуснал да промени в ползвания готов
и създаден по-рано във времето файл, датата на създаване на документа. Така
също, допускането на досадни правописни и технически грешки в молби, протоколи
и др. документи е твърде често срещано явление. Красноречив пример за това е и
протокола за проведеното в настоящото дело съдебното заседание, в което именно
са коментирани двата протокола за връчване по чл.32 от ДОПК- заседание от
04.02.2020г. На стр.трета е протоколирано изявление на пълномощника на ищеца
/адв.Г.М./, че „Във всички случаи дактировката /явно трябва да се чете
датировката/ на протоколи е видно, че не е възможно да се състави протокола от
06.03.2012г., а същия е писан на 22.12.2012г.“ Съвсем ясно е, че тезата на
адвоката е, че протокола е писан на 22.02.2012г., а не през декември месец
същата година!
Каквото и да се каже обаче по спазването на
процедурата по чл.32 от ГПК и основателността на доводите на ответника, то е
без значение, тъй като на този извод сочи закона. Така съгл. чл.209 ал.2, т.3 ДОПК акта за установяване на задължение е годно изпълнително основание, при
това независимо дали е бил обжалван или не. А връчването на акта е необходимо именно, за да се даде възможност да бъде обжалван
и да се постави началото на срока за това! Щом за закона е без значение дали
акта е бил обжалван или не, също толкова неважно е и бил ли е връчен той или не
на данъчно задълженото лице.
А погасени ли са по давност задълженията на
ищцовото дружество. Те са публични, защото това е изрично предвидено в
чл.162 от ДОПК. Събират се по реда, установен в него- чл.163 ал.1, като това се
извършва въз основа на акт за установяване на съответното вземане- чл.165, т.е.
акта е изпълнителното основание. Точно такъв е Акт № РА000249/ 22.02.2012г., с
който на осн.чл.107 ал.3 и чл.171 ал.1 от ДОПК е установен размера на данък
върху недв.имоти, такси за битови
отпадъци и данък върху превозни средства, притежавани от „Спринт 68“ЕООД, за
периода 2007г. - 2011г. Не е спорно по делото, че те са издадени от компетентен
орган при спазена процедура за това, както и не е спорен размера на
задълженията. Ищецът счита, че са погасени по давност, с изтичането на
5-годишен давностен срок. Становището на съда е следното: Тъй като задълженията
са публични, общински, една от възможностите за погасяването им е по давност-
така чл.168 т.3. Те действително се погасяват с изтичането на този срок от пет
години- на основание чл.171 ал.1 от ДОПК,
а погасителната давност започва да тече от 1-ви януари на годината,
следваща годината, през която е следвало да се заплати задължението. Това в
случая означава, че погасителната давност за задължението за първата година от
процесния период от време- за 2007-ма, е започнала да тече от 01.01.2008г. и
трябва да изтече на 01.01.2013г. На 22.02.2012г. обаче е издаден акта срещу „Спринт
68“ЕООД, а съгласно 172 ал.2 с това теклата до него момент давност е била
прекъсната. Т.е., тя е била прекъсната преди да е изтекла, като това се отнася
до всички задължения по акта. От следващият ден е започнала да тече нова
погасителна давност в полза на дружеството- на основание ал.3 на чл.172 от ДОПК.
За делото остана неизяснено,
защото не бяха ангажирани доказателства в тази връзка, на коя точно дата през
м.01.2013-та година общината е подала молба пред ЧСИ М.М.за образуване на акта
в изпълнително дело. Това в случая обаче е без значение, тъй като е съвсем
очевидно, че от 23.02.2012г. до коя да е дата от м.януари 2013-та година не
може да изтече 5-годишен давностен срок. Установите се обаче- от печата,
поставен от ЧСИ в горния десен ъгъл на процесния акт, че последното
изпълнително действие е било извършено на 05.02.2013г. и това не е спорно по
настоящото дело обстоятелство. Ето защо, от 06.02.2013г. е започнала да тече в
полза на Спринт 68 нова давност /тя изтича на 06.02.2018-та година/. На 31.10.2018г. производството е прекратеното
от ЧСИ- на осн.чл.433 ал.1, т.8 от ГПК.
След това Акт № РА000249/
22.02.2012г. отново е послужил като изпълнително основание- образуван е в ново
изпълнително дело, този път при държавен съдебен изпълнител.
Между ищеца и ответника възникна
спор дали с извършените от търговеца на 22.03.2017г. и на от 25.08.2014г.
плащания е била прекъсвана погасителната давност. Процесуалният представител на
ответника има положително становище по този въпрос, а пълномощника на ищцовото
дружество -отрицателно. В подкрепа на тезата си ищеца заявява, че плащанията са
извършени, но не по изпълнително дело, което тогава е било висящо пред ЧСИ М.,
а по банков път и макар в полза на община Сливен, за погасяване на задължение,
което не фигурира в акта, т.е. което и
не е предмет на изпълнителното дело. Възражението на общината пък е, че щом
данъчно задълженото лице има стари задължения, то няма право на избор с
извършено от него плащане кое свое съществуващо задължение ще погаси, а сумата
служи за погасяване на най-старото от тях. Съдът е съгласен с
последното- защото това е изрично предвидено в закона- чл.169 от ДОПК. Съдът
обаче е съгласен и с тезата на адвоката на ищеца. На първо място, основанията
за прекъсване на погасителна давност за публично вземане са посочени в чл. 172
ал.2 от ДОПК и сред тях не е плащането, извършено от длъжника- нито като
самостоятелно основание, нито като вид признание на задължението. Последното е
основание за прекъсване на погасителната давност, но по Закона за задълженията
и договорите. По ДОПК /който е приложимия в случая нормативен акт/ давността се
прекъсва с издаването на акт за установяване на задължение или с предприемането
на действие за принудително изпълнение.
Съдът е на мнение, че с въпросните две
плащания давността не е била прекъсвана и при прилагане на разпоредбата на
чл.116 б.“б“, предл. първо от ЗЗД, че теклата в полза на длъжника погасителна давност се прекъсва с извършено от него
признание на вземането, към което може дса се причисли плащането на дълга. В
случая се установи- от съдържанието на платежния документ- не представения от
общината, а от ищеца /л.99/, че изявлението на управителя на „Спринт 68“ЕООД е,
че внася 210лв. в полза на общината за плащане на данък и то за превозни
средства, за 2016-та година. Така също, в платежния документ липсва
информация, че сумата се внася по изпълнително дело. Ето защо за съда е
категорично, че волята на управителката на дружеството е била с плащането да
погаси данъчно задължение за 2016-та година. Т.е., него тя е признала по този начин
и за него с това плащане би била прекъсната погасителната давност.
Сходни разсъждения се следват и
за плащането от 25.08.2014г., в която е отразено, че с внесената сума 64.74лв.
са погасени задължения за такса битови отпадъци и лихва за забава, за 2008-ма
година. Текста на този документ, както и всички приходни квитанции, представени
от общината са съставяни от нейни служители и не носят подписа на управителя
или друг представител на „Спринт 68“ЕООД. Ето защо те се ползват най-много с
доказателствената сила, предвидена от законодателя с чл.180 от ГПК. Т.е., те
нямат материална доказателствена сила и не обвързват съда. Така също, съотнасянето,
направено от съда касателно плащането от 22.03.2017г.- за това, че съдържанието
на съставения от общината документ е съвсем различно от изявлението/волята на
платеца, налагат извода, че във всички тези случаи общината, чрез съответния си
служител, придава различен смисъл на извършеното от данъчно задълженото лице
плащане, като в своите документи отнася плащането за погасяване на най-старото
по време
задължение на „Спринт 68“. За ДОПК, това е действие по смисъла на същия, но е
без значение за приложението на института на погасителната давност. Така също, и за плащането от 2014-та година ищеца оспорва,
своевременно, твърдяния от общината факт, който тя се домогва да докаже с
приходната квитанция, а именно- заявената от данъчно-задълженото лице воля е,
че извършва плащането за погасяване на свое задължение на 2017-та година, а не
за 2008-ма година.
В резюме- становището на съда е,
че както с плащането на 64.74лв. от 25.08.2014г., така и с плащането на 210лв.
на 22.03.2017г. не е прекъсвана погасителната давност за задълженията по
процесния акт № РА000249/ 22.02.2012г. /които са за периода 2007-ма - 2011-та
година/.
В отговорът си общината изрично коментира и три плащания от
2013-та година, извършени също от „Спринт 68“. Тъй като дружеството не оспори
твърденията на ответника в тази връзка, то за тези три квитанции не важи
коментара на съда в предходните абзаци. Дори ида се приеме, че с плащанията по
тях е била прекъсната теклата до момента погасителна давност, то това на
практика е без съществено значение, защото давността текла за твърде кратък
период от време, тъй като началото й е деня, следващ последното изпълнително
действие, извършено при ЧСИ М.М., а то е от 05.02.2013г. Най-късното от трите
плащания от 2013-та година е от 12.07.2013г., което означава, че погасителната
давност за задълженията по процесния акт /от 2012-та година/ е започнала да
тече на 13.07.2013г. и изтича на 13.07.2018г.
Тъй като никое действие не я е прекъсвало през това време- нито
осъществено от данъчно-задълженото лице, нито пък на принудително изпълнение,
чак до м.март 2019г., когато е образувано изпълнително дело пред държавен
съдебен изпълнител по молба на общината, в която тя посочва изпълнителни
способи и с това прекъсва давността, се оказва, че още през лятото на 2018-та
година задълженията на ищеца по процесния акт са били погасени по давност. Ето
защо съда намира главния иск за основателен. Вторият иск също е основателен-
защото принципно вземането за лихва е акцесорно и следва съдбата
на главното. Така също и защото горните разсъждения изцяло важат и за лихвата,
дължима за забавата, допусната от данъчно-задълженото лице в плащане на
задължения като процесните- на осн. т.9 от чл.162 ал.2 от ДОПК.
С оглед този изход на делото и по аргумент за
противното от чл.78 ал.3 от ГПК, на ответника не се следват разноски, в т.ч. и
юрисконсултско възнаграждение. Ищецът обаче има право на сторените от него
разноски, при това в пълен размер – на основание ал.1 на чл.78 от процесуалния
закон, а те са 749.53лв., от които: 149.53лв.- заплатена държавна такса за
образуване на делото и 600лв.- заплатено на пълномощника-адвокат възнаграждение.
При горните съображения, Сливенски районен
съд
Р Е
Ш И :
На осн.чл.124 ал.1 от ГПК ПРИЕМА за установено, че
„СПРИНТ 68“ЕООД с ЕИК ********* и седалище гр.Сливен; със съдебен адресат
адв.Г.М. *** не дължи на ОБЩИНА СЛИВЕН сумите, за които от дирекция
„Местни данъци“ при последната е издаден Акт № РА000249 от 22.02.2012г. за
установяване на задължение.
ОСЪЖДА
ОБЩИНА
СЛИВЕН да заплати на „СПРИНТ 68“ЕООД
с ЕИК *********, на осн.чл.78 ал.1 от ГПК, сторените от последното разноски по
делото, в пълен размер – 749.53лв./
седемстотин четиридесет и девет лева и петдесет и три стотинки/.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователно искането на
ОБЩИНА СЛИВЕН да бъде осъдено „СПРИНТ 68“ЕООД с ЕИК ********* да й заплати
юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на въззивно обжалване- пред Сливенски окръжен съд, в двуседмичен срок
от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: