Определение по дело №2805/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2740
Дата: 15 ноември 2023 г.
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20237180702805
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№………..

 

гр. Пловдив, 15 ноември 2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, VІІІ-ми състав, в закрито заседание на петнадесети ноември, две хиляди двадесет и трета година в състав:  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                     АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА,

ЧЛЕНОВЕ:                                                                                НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ,

 като разгледа докладваното от съдия Н. Бекиров административно дело №2805 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.166, ал.3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.32, ал.3 и чл.27, ал.2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС).

Производството по делото е образувано по жалба на временно изпълняващ длъжността (вр.и.д.) кмет на Община Родопи, с адрес: гр. Пловдив, ул. “Софроний Врачански“ №1а, против Заповед №РД-20-122 от 27.10.2023г. на Областен управител на област Пловдив, с която, на основание чл.32, ал.3, във връзка с чл.27, ал.2, чл.30, ал.4 и чл.33, ал.1 от ЗПУГДВМС, е определена дата 17.12.2023г. за провеждане на местен референдум в населено място – село Белащица от община Родопи, с въпрос на референдума: “ИСКАТЕ ЛИ СЕЛО БЕЛАЩИЦА, ЗАПАЗВАЙКИ СТАТУТА СИ НА СЕЛО, ДА СЕ ОТДЕЛИ ОТ ОБЩИНА РОДОПИ И ДА СЕ ПРИСЪЕДИНИ КЪМ ОБЩИНА ПЛОВДИВ“.

            Претендира се отмяна изцяло на акта поради незаконосъобразност и присъждане на разноски, в т.ч. държавни такси и юрисконсултско възнаграждение.

            Освен това, на 15.11.2023г. по делото постъпва молба с Вх.№22861 (листи 261-263) от кмет на община Родопи, чрез юрисконсулт Янита Иванова Тачева- пълномощник (лист 265), с която е заявено искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорената по делото заповед, явяващо се предмет на настоящето производство.

Според разпоредбите на чл.180 от АПК, (1) Оспорването не спира изпълнението на общия административен акт (какъвто е настоящият случай). (2) Съдът може да спре изпълнението на основанията и по реда на чл.166, ал.2 и 3.

От своя страна, разпоредбата на чл.166, ал.4 от АПК предвижда възможност за съда да спре допуснато предварително изпълнение на административен акт по силата на закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол на акта, и при наличието на условията по чл.166, ал.2 от АПК, а именно, ако допуснатото предварително изпълнение би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

В случая, към разглежданото искане (молба) няма приложени доказателства, въз основа на които да се направи извод, че допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорената по делото заповед би могла да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, като в искането са заявени възражения относно незаконосъобразността на оспорения по делото акт. Изложени са притеснения относно евентуалните последици от резултата от референдума, които не следва да бъдат обсъждани в настоящето производство.

Що се отнася до приложеното към процесната молба Становище с Изх.№94П-67-2#54 от 14.11.2023г. (лист 264) на кмет на село Белащица, община Родопи, представляващо отрицателно становище относно отделянето на село Белащица от община Родопи и присъединяването му към община Пловдив, то същото е само лично такова на автора му, което е неотносимо към разглеждания спор, тъй като защитата на законните права и интереси на жителите на село Белащица, осъществявана от кмета на селото, не следва да ограничава правото на жителите на селото на пряко участие в местното самоуправление чрез референдум.

Ето защо, настоящият състав на съда намира, че искането за спиране изпълнението на оспорения акт, предварително допуснато от закона, се явява немотивирано и недоказано на основания, които биха се противопоставили на защитени държавни, обществени и други интереси.

Предвид гореизложеното, искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Заповед №РД-20-122 от 27.10.2023г. е неоснователно и като такова не следва да бъде уважено.

Така мотивиран и на основание чл.166, ал.3 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на кмет на община Родопи да бъде спряно допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Заповед №РД-20-122 от 27.10.2023г. на Областен управител на област Пловдив, с която, на основание чл.32, ал.3, във връзка с чл.27, ал.2, чл.30, ал.4 и чл.33, ал.1 от ЗПУГДВМС, е определена дата 17.12.2023г. за провеждане местен референдум в населено място – село Белащица от община Родопи, с въпрос на референдума: “ИСКАТЕ ЛИ СЕЛО БЕЛАЩИЦА, ЗАПАЗВАЙКИ СТАТУТА СИ НА СЕЛО, ДА СЕ ОТДЕЛИ ОТ ОБЩИНА РОДОПИ И ДА СЕ ПРИСЪЕДИНИ КЪМ ОБЩИНА ПЛОВДИВ“.

Определението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………….

 

ЧЛЕНОВЕ: 1………………

 

2………………