Решение по дело №113/2018 на Районен съд - Етрополе

Номер на акта: 25
Дата: 5 април 2019 г.
Съдия: Цветомир Цаков Цветанов
Дело: 20181830200113
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

Гр.Етрополе,05.04.2019 год.

 

в   името   на   народа

 

ЕТРОПОЛСКИ  РАЙОНЕН  СЪД, втори състав, в публично заседание на пети март през двехиляди и деветнадесета година в състав:

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЦВЕТОМИР ЦВЕТАНОВ

 

при секретаря:Сияна Манчева като разгледа докладваното от Председателя АН дело №00113 по описа за 2018 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.

     Постъпила е жалба от Д.Р.Д.,*** против Наказателно постановление №11-01-356/07.11.2018 год., издадено от директора на АДФИ гр.София, с което за нарушение на чл.32 ал.1 от Закона за публичните финанси му е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лева. Твърди се, че същото е незаконосъобразно, както и, че не съответства на целите на закона. Твърди се, че същото е маловажно и като такова следва да бъде отменено.

     В съдебно заседание жалбоподателя Д.Д., чрез процесуалния си представител адв.А.Г., поддържа жалбата по съображения, изложени в същата.

З.А.з.д.ф.и. редовно призовани, представител не се явява. Представено е писмено становище от гл. юрк. Боряна Еленкова-Георгиева, в което същата оспорва жалбата като неоснователна. Твърди, че издаденото НП е законосъобразно и нарушението доказано.

     В съдебно заседание не се явява представител на РП-Етрополе, редовно призована.

     Съдът след преценка на доказателствата по делото и доводите на страните, приема за установено следното:

          ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

     От АУАН №11-01-365/10.05.2018 год. се установява, че същия е съставен против Д.Р.Д., в качеството му на Кмет на Община-Етрополе, за това, че в това си качество и като първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл.11 ал.3 от Закона за публичните финанси, е поел общински дълг с два броя договори за предоставяне на кредит-овърдрафт /№03200РО-АА-0624 от 09.12.2016 год. и №03200РО-АА-0637 от 24.10.2017 год.с ЦКБ-АД/, въз основа на които през 2017 година е извършено неколкократно усвояване и погасяване по тях на обща стойност 856 420 лева, представляващи плащания по общински дълг в размер на 17.21 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години /4 977 320.33 лева/, в резултат на което годишния размер на плащанията по общинския дълг на Община Етрополе към 31.12.2017 година надвишава с 2,21 на сто /109 821.95 лв./ максимално допустимия размер от 15 на сто, регламентиран в чл.32 ал.1 от ЗПФ. АУАН е подписан от кмета на общината, като е подадено възражение в срок.

     Въз основа на съставения АУАН, АНО в лицето на Директора на АДФИ гр.София е издал атакуваното НП, като е възприел изцяло установената фактическа обстановка. Като е приел, че кмета на Община-Етрополе е нарушил разпоредбата на чл.32 ал.1 от ЗПФ, АНО му е наложил глоба в минимален размер от 200 лева.

     От Решение №195 от 25.10.2016 година на Общински съвет-Етрополе се установява, че е дадено съгласие за ползване на банков краткосрочен кредит-овърдрафт от ЦКБ-АД за оборотни средства за нуждите на Община-Етрополе в размер на дълга от 500 000 лева. Посочени са максимални лихви по кредита, срок за погасяване и начин на обезпечаване.

     От Решение №121 от 12.09.2017 година на Общински съвет-Етрополе се установява, че е дадено съгласие за ползване на банков краткосрочен кредит-овърдрафт от ЦКБ-АД за оборотни средства за нуждите на Община-Етрополе в размер на дълга от 500 000 лева. Посочени са максимални лихви по кредита, срок за погасяване и начин на обезпечаване.    

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

Жалбата е процесуално допустима. Разгледана по същество същата е основателна, а издаденото наказателно постановление, като незаконосъобразно и необосновано ще следва да бъде отменено по следните съображения.

Съгласно разпоредбата на чл.32 ал.1 от ЗПФ „Годишният размер на плащанията по общинския дълг за всяка община във всяка отделна година не може да надвишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината”. Съгласно разпоредбата на §1 т.24 от ДР на ЗПФ "Общински дълг" е дългът, определен съгласно Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 от 25 май 2009 г. за прилагане на Протокола за процедурата при прекомерен дефицит, приложен към Договора за създаване на Европейската общност, който се поема и изплаща от общинския бюджет.

Административно наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана във връзка с това, че като Кмет на Община Етрополе и като първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл.11 ал.3 от Закона за публичните финанси, е поел общински дълг с два броя договори за предоставяне на кредит-овърдрафт /№03200РО-АА-0624 от 09.12.2016 год. и №03200РО-АА-0637 от 24.10.2017 год.с ЦКБ-АД/, въз основа на които през 2017 година е извършено неколкократно усвояване и погасяване по тях на обща стойност 856 420 лева, представляващи плащания по общински дълг в размер на 17.21 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години /4 977 320.33 лева/, в резултат на което годишния размер на плащанията по общинския дълг на Община Етрополе към 31.12.2017 година надвишава с 2,21 на сто /109 821.95 лв./ максимално допустимия размер от 15 на сто, регламентиран в чл.32 ал.1 от ЗПФ.

Съдебния състав намира, че в административнонаказателната преписка не се съдържат доказателства, от които да е видно, дали сключването на процесните два броя договори за предоставяне на кредит-овърдрафт представляват общински дълг. Не става ясно също така какъв е размерът на усвояванията през през 2017 година по Договор №03200РО-АА-0624 от 09.12.2016 год.

АНО не е съобразил и обстоятелството, че сключването на процесните два броя договори за предоставяне на кредит- овърдрафт са съобразени изцяло с разпоредбите на Закона за общинския дълг, като за общината не са настъпили негативни последици. Съдът намира, че административното нарушение представлява маловажен случай, тъй като не са засегнати значими обществени интереси. Договорите за предоставяне на краткосрочен кредит-овърдрафт са сключени в полза на общината, поради което са взети и решения на общинския съвет.

Водим от горното съдът                

              Р    Е    Ш    И :

ОТМЕНЯВА като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление №11-01-356/07.11.2018 год., издадено от директора на АДФИ гр.София.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-София област в 14-дневен срок, считано от получаване на съобщението от страните за постановяването му.

 

                                     РАЙОНЕН  СЪДИЯ:

                                      /ЦВЕТОМИР ЦВЕТАНОВ/