Решение по дело №5502/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 881
Дата: 15 юли 2020 г. (в сила от 1 август 2020 г.)
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20192120205502
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2019 г.

Съдържание на акта

                                       Р Е Ш Е Н И Е 

  881                                                          15.7.2020 г.                                             гр. Бургас

 В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

Бургаски районен съд                                                                       НО, XVII - ти състав 

на петнадесети юни                                                                                       Година 2020

в открито съдебно заседание в състав: 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: АНАТОЛИ БОБОКОВ

Секретар: Д.М., като разгледа докладваното от съдията  НАХД № 5502 по описа на БРС за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното: 

            Производството е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН.

            Образувано е по жалба на М.М.Ш. ЕГН**********, против Наказателно постановление (НП) № 470714-F486007 от 16.10.2019 г. на ЦУ на НАП, с което на жалбоподателя на основание чл. 185, ал. 3 вр. ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 500,00 лева за нарушение на чл. 25, ал. 1 т.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.

Жалбоподателят е депозирал жалба, в която сочи, че нарушението е недоказано, а НП е издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Излага подробни съображения, като моли за отмяна на атакуваното НП.

Административнонаказващият орган – ТД на НАП, гр. Бургас, редовно уведомен, изпраща представител, който оспорва жалбата.

              Съдът, след като съобрази изложените в жалбата основания, доводите на страните и като обсъди събраните доказателства, намира жалбата за допустима – същата е подадена от легитимно да обжалва НП лице и съдържаща изискуемите в закона реквизити. Спазен е и 7-дневният преклузивен срок за подаване на жалбата.

След отделна и съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и направената служебна проверка, съдът, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

На 6.5.2019г. в 9,30 часа била извършена проверка в обект на жалбоподателя – сергия за плод-зеленчук, намиращ се в гр.Бургас ОП“Краснодар“. Била извършена контролна покупка на 1 бр. връзка чесън на обща стойност 1 лв. Въпреки наличното и работещо ЕКАФП, жалбоподателката  не издала касов бон за така направената покупка. С АУАН съставен от св.Н., в качеството му на „Инспектор по приходите при ТД на НАП, гр. Бургас, въз основа на протокол  за извършена проверка на обекта, стопанисван от жалбоподателя, е установено, че при контролна покупка не е издаден фикален бон.

Наказващият орган приел нарушаване на чл. 25, ал. 1 от Наредбата, вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 1 ЗДДС е наложил глоба в размер на 500 лв.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на изслушаните по делото свидетелски показания, както и от приложените писмени доказателства.

Съдът намира, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочени са дата и място на извършване на деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е определена санкцията.

Съгласно  чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, независимо дали е поискан друг данъчен документ. Прилагането на тази разпоредба, редът и начинът за издаване на фискални касови бележки, както и минималните реквизити на фискалните касови бележки (съгласно ал. 4 на чл. 118 от ЗДДС) са определени с подзаконов нормативен акт, а именно Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ. Съгласно текста на чл. 3, ал. 1 от Наредбата „всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги”. Тази разпоредба задължава всяко лице да регистрира и отчита извършените от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, освен когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез дружество, лицензирано да извършва такава дейност.

Съгласно чл. 25, ал. 1  от Наредбата, независимо от документирането с първичен счетоводен документ, задължително следва да се издава фискална касова бележка за всяка продажба на лицата по чл. 3, ал. 1 - за всяко плащане, с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен дебит или чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл. 3, ал. 1.

Според разпоредбата на чл. 25, ал. 3 от Наредбата фискална касова бележка се издава при извършване на плащането, като всяко лице е длъжно едновременно с получаване на плащането да предостави на клиента издадената фискална касова бележка. В този смисъл, за всяко плащане, което е извършено с дебитни или кредитни карти, или в брой се издава фискална касова бележка от регистрирано в НАП фискално устройство. Показанията на св.Жекова, която е извършил проверката са последователни и логични и се подкрепят от приложения по делото протокол за извършена проверка, поради което съдът ги кредитира с доверие.

Предвид на изложеното по-горе, при установеното по несъмнен начин административно нарушение, административно-наказващият орган правилно и законосъобразно е санкционирал жалбоподателя на основание чл. 185, ал. 3 от ЗДДС, съгласно която разпоредба „лице, което не издаде фискална касова бележка (фискален бон), се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100,00 до 500,00 лева. Не са налице и основанията за прилагане на института на чл.28 ЗАНН. Неправилно обаче е определен размера на глобата в максимален размер. Няма данни за други нарушения, като жалбоподателката е признала нарушението и е изразила критичност, поради което глобата следва да се намали до минимално определения размер от 100 лв.

С оглед на изложеното съдът,

   Р   Е   Ш   И:

     ИЗМЕНЯ Наказателно постановление (НП) № 470714-F486007 от 16.10.2019 г. на ЦУ на НАП, с което на М.М.Ш. ЕГН**********п на основание чл. 185, ал. 3 вр. ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 500,00 лева за нарушение на чл. 25, ал. 1 т.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, като намаля размера на глобата на 100 лв.

     Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /А. Бобоков/

Вярно с оригинала: Д.М.