№ 301
гр. София, 17.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 16-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на десети ноември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ПЕТЪР Н. СЛАВЧЕВ
при участието на секретаря МАРИЯ АЛ. ХАРИЗАНОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЪР Н. СЛАВЧЕВ Административно
наказателно дело № 20231110207300 по описа за 2023 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и следващите от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН) по жалба, подадена от Д.
Ж. Д., срещу Наказателно постановление № BG14112022/4000/ P8-1190 от
дата 11.04.2023г., издадено от Директора на Национално тол управление
(НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), с което е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 1800 лева за извършено
административно нарушение по чл. 179, ал. 3а от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП).
Жалбоподателят моли да се отмени изцяло обжалваното наказателно
постановление като неправилно и незаконосъобразно, постановено при
неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които са опорочили
административнонаказателното производство. Намира за недоказано
категорично авторството на деянието, предвид това, че собственик на
товарния автомобил е юридическо лице, което разполага с много шофьори и
на процесната дата процесното пътно превозно средство може да е
управлявано от всеки един от тях. Позовава се на разпоредбите на чл. 187а,
ал. 1, ал. 2 и ал. 4, и на чл. 188, ал.1 и ал. 2 от ЗДвП, като в тази връзка счита,
1
че наказание е следвало да бъде наложено на юридическото лице - собственик
на пътното превозно средство или на лицето, за което изрично е посочено от
собственика, че е управлявало автомобила, каквито доказателства липсват.
Твърдят се допуснати нарушения по чл. 42, т. 3 и т. 4 от ЗАНН, респ. чл. 57,
ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Намира за недоказано мястото на извършване на
нарушението, тъй като в акта за установяване на административно нарушение
не е посочено точно мястото на неговото извършване, а в наказателното
постановление се твърди, че процесното моторно превозно средство се е
движило без заплатена такса по път А-6, км. 50+427, включен в обхвата на
заплатената пътна мрежа, без да са представени доказателства, че такъв
километър в действителност съществува на АМ „Европа“ и къде точно се
намира. Посочва, че от карта на местоположението на СКТ № 10181 е видно,
че същото се намира на км. 50+027, а не както е посочено в акта за
установяване на административно нарушение и в обжалваното наказателно
постановление км.50+427. Поради това смята, че следва да се вземат за
меродавни показанията на километража съгласно приложената карта, която
представлява разпечатка от електронната информационна система на АПИ, а
не декларативно заявените в текста на писмо с изх. № 11-00-9472/19.10.2023г.
Посочва, че съгласно Приложение към т. 1 на Решение №101 на МС от
20.02.2020г. за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се
събира такса за изминато разстояние - тол такса, липсва посочения в
цитираното писмо сегмент с № **********. Като съществено процесуално
нарушение изтъква и непосочване в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление на нарушената разпоредба, а на
единствено санкционната норма на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП, което поставя в
невъзможност санкционираното лице да разбере за какво нарушение е
ангажирана административнонаказателната му отговорност. Счита, че
фигурирането в акта за установяване на административно нарушение само на
един свидетел - митнически служител, който е заинтересован от изхода на
производството, представлява съществено и неотстранимо процесуално
нарушение и самостоятелно основание за отмяна на наказателното
постановление. Претендира разноски за адвокатско възнаграждение.
Жалбоподателят се представлява от процесуален представител – адв. М.
Ичев, който поддържа жалбата и моли същата да бъде уважена, като
процесното наказателно постановление бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно. Претендира разноски за адвокатско възнаграждение в
размер на 600 лв.
2
Въззиваемата страна, Национално тол управление към Агенция „Пътна
инфраструктура“ (АПИ), се представлява от юрк. Димитров, който моли
жалбата да бъде оставена без уважение, а наказателното постановление да
бъде потвърдено. Посочва, че съгласно Списъка на републиканските пътища,
за които се събира такса за изминато разстояние - тол такса участъкът, в
който е констатирано нарушението към процесната дата, е част от път А-6 от
АМ „Европа“, който съвпада с бившата северна скоростна тангента. Моли за
присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100
лв.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени
поотделно и взети в тяхната съвкупност, Съдът прие за установено
следното от фактическа страна:
На 14.11.2022 г. в 18:18 часа в направление излизане от територията на
Р. България, на граничен контролно-пропускателен пункт „Оряхово -
ферибот, пристигнало пътно превозно средство с рег.№ ***, вид: специален
автомобил, марка и модел: Рено Премиум 450 ДХИ с обща техническа
допустима максимална маса над 12 тона, управлявано Д. Ж. Д.. На място била
извършена проверка от контролните органи на Агенция „Митници“, при
която било установено, че на 11.11.2022 г. в 12:21:57 часа пътно превозно
средство с рег.№ *** е заснето от контролно устройство с идентификатор №
10181 да се движи по път „А-6“, км 50 + 427, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, като за посоченото пътно превозно средство не е заплатена
дължимата пътна такса съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата.
За извършеното административно нарушение бил генериран
доказателствен запис в електронната система по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП с номер
на нарушението **********, като към него са приложени статични
изображения във вид на снимков материал.
На място Д. Д. заплатил максимална такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП в
размер на 266, 00 лева, за което му била издадена Квитанция за платени пътни
такси в Република България № 22BG004231X48655971 от 14.11.2022г.
Въз основа на тези констатации на 14.11.2022г. от старши инспектор в
отдел „Пътни такси и разрешителен режим“ към ТД „Митница- Русе“ на Д.
Ж. Д. е съставен АУАН № BG14112022/4000/P8-1190 за извършено
административно нарушение на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП, за това, че на
3
11.11.2022г. в 12:21:57 часа, по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, е управлявал ППС, за което е дължима, но не е заплатена такса
съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП. Актът за установяване на административно
нарушение е съставен в присъствие на жалбоподателя и е надлежно предявен
и връчен на същата дата на последния, без да се дадат обяснения или
направят възражения.
След извършена служебна проверка е установено, че превозното
средство е собственост на СОФИЯ КАРС БГ ЕООД. В тази връзка от
дружеството е предоставено извлечение от тахографа на ППС с рег.№ ***,
установяващо Д. Ж. Д. като лицето, управлявало процесното ППС към
момента на регистриране на нарушението.
Въз основа на установените обстоятелства е издадено наказателно
постановление № BG14112022/4000/P8-1190 от 11.04.2023г. на Директора на
НТУ към Агенция "Пътна инфраструктура", в което е възпроизведена
идентична фактическа обстановка с установената в съставения акт и е
възприето осъществяване на същото административно нарушение, поради
което на основание чл.179, ал.3а ЗДвП на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 1800 лв.
Приетата от съда фактическа обстановка по делото се установява от
събраните по делото доказателства и доказателствени средства, приобщени
към доказателствения материал по реда на чл. 283 от НПК: АУАН №
BG14112022/4000/P8-1190 от дата 14.11.2022г.; квитанция за платени пътни
такси в Република България № 22BG004231X48655971 от 14.11.2022г.;
извлечение от доклад от Електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП; 2
бр. статични изображения на ППС с рег. № ***; писмо с вх. № 94-00-
4485/27.02.2023г. от СОФИЯ КАРС БГ ЕООД ведно с приложение-
извлечение от тахограф за ППС с рег. № ***; писмо от НТУ с изх. № 11-00-
9472/19.10.2023г. ведно с приложения: карта с местонахождението на
контролното устройство с идентификатор № 10181, извлечение от
електронната система с данни за местоположението на СКТ № 10181, доклад
с изх. № 66-Сф-232/17.02.2023г. от Директора на Областно пътно
управление; Списък на републиканските пътища, за които се събира такса за
изминато разстояние- тол такса.
Съгласно писмо от НТУ с изх. № 11-00-9472/19.10.2023г. път А-6
4
(автомагистрала „Европа“) в участъка км.50+427 попада на територията на гр.
София, Столична община. Тол сегментът, в който попада отсечка км.50+427
от път А-6 и където е разположено техническото устройство № 10181, е с
номер **********. Към писмото са приложени карти и извлечение от
електронната система с данни за местоположението на СКТ. От приложените
две карти- географските координати на устройството съвпадат, но във всяка е
посочен различен километър - 50+427 според първата, 50+027 според втората.
Съдът счита, че с оглед отразеното в генерираните данни от електронната
система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП с док. номер **********, съдържащ и
административен адрес, обсъдения километър 50+027 е изписан погрешно.
От приложения към цитираното писмо доклад от Директора на ОПУ-
София с изх. № 66-Сф-232/17.02.2023г. се установява, че съгласно издадено
разрешение за специално ползване на пътищата чрез временно ползване на
части от пътното платно и на земи в обхвата на пътя № РСПП-
407/26.11.2019г. техническо устройство с № 1018 (пропусната цифра в ид.
номер на устройството) се намира на АМ „Европа“-А6 - Северна скоростна
тангента „София - Кулата“, при км 1+050. Съгласно решение № 127 от
28.02.2020г. на МС, Северна скоростна тангента, от км 0+000 до км 16+540, се
припокрива с АМ „Европа“ – А6 от км 49+500 до км 65+900, т.е.
местоположението на устройството на км 1+050 на Северна скоростна
тангента, между разклона за Нови Искър и п.в. Илиянци съответства на
приблизителен км 50+427 от път А6 „Европа“.
Съгласно чл. 10, ал. 3 от Закона за пътищата „Списъкът на пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, по които може да се събира
такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса, или такса за
изминато разстояние - тол такса, се приема с решение на Министерския
съвет.“ Според Приложение към т. 1 от Решение № 101 на Министерския
съвет от 2020 г. за приемане на Списък на републиканските пътища, за които
се събира такса за изминато разстояние – тол такса (отм. с Решение № 680 на
МС от 21.09.2022 г. за приемане на Списък на републиканските пътища, за
които се събира такса за изминато разстояние – тол такса, обн. ДВ, бр.78, от
дата 30.9.2022 г.), тол сегмент с номер **********, в който попада отсечка
км.50+427 от път А-6 и където е разположено техническото устройство №
10181, не е посочен, като попадащ в обхвата на републиканския пътища в
цитирания участък, за които се събира такса за изминато разстояние – тол
5
такса.
Съгласно чл. 167а, ал.3 докладите, заедно с приложените към тях
статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични
изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях
обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с
регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по участък от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на
техническото средство - част от системата, поради това съдът кредитира
изложеното в тях с доверие изцяло. В тази връзка съдът се доверява на
отразеното в приложения доклад, съставляващ генерирани данни от
електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП с док. номер **********.
Приложените статични изображения удостоверяват движението на ППС с рег.
№ *** върху посочения пътен участък на дата 11.11.2022г. в 12:21:57 часа.
От данните от тахографа на посоченото ППС, предоставени от
собственика СОФИЯ КАРС БГ ЕООД с писмо с вх. № 94-00-
4485/27.02.2023г. се установява Д. Ж. Д. като водач, управлявал процесното
ППС към момента на регистриране на нарушението.
Съгласно чл. 10, ал. 3 от Закона за пътищата „Списъкът на пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, по които може да се събира
такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса, или такса за
изминато разстояние - тол такса, се приема с решение на Министерския
съвет.“ Според Приложение към т. 1 от Решение № 101 на Министерския
съвет от 2020 г. за приемане на Списък на републиканските пътища, за които
се събира такса за изминато разстояние – тол такса (отм. с Решение № 680 на
МС от 21.09.2022 г. за приемане на Списък на републиканските пътища, за
които се събира такса за изминато разстояние – тол такса, обн. ДВ, бр.78, от
дата 30.9.2022 г.), тол сегмент с номер **********, в който попада отсечка
км.50+427 от път А-6 и където е разположено техническото устройство №
10181, не е посочен, като попадащ в обхвата на републиканския пътища в
цитирания участък, за които се събира такса за изминато разстояние – тол
такса.
При установеното от фактическа страна съдът намери от правна
страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата
6
на чл. 189, ал. 8 ЗДвП от процесуално легитимирано лице – наказаното лице,
в срока за обжалване на обжалваем акт, поради което разглеждането и е
́
допустимо.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Както АУАН, така и НП са издадени от компетентни длъжностни лица.
Със Заповед № ЗАМ-1434/32-263874 от 08.08.2022г. на Директора на Агенция
„Митници“ актосъставителят Ц. М. Б. е оправомощена на основание чл. 167,
ал. 3б, т.2, във вр. с чл. 189е, ал. 11 от ЗДвП да състави процесния акт за
установяване на административно нарушение. Със Заповед № РД-11-
324/06.03.2023г., издадена от Председателя на УС на АПИ, на основание чл.
189е, ал. 12 ЗДвП наказващият орган – Директор на Национално тол
управление, е оправомощен да издаде процесното наказателно
постановление.
Спазени са и давностните срокове по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН за
съставяне на акта за установяване на административно нарушение и издаване
на наказателното постановление.
Неоснователни са възраженията за непосочване на мястото на
извършване на административното нарушение, доколкото в акта и
наказателното постановление е посочен както пътя, така и съответния
километър.
Следва да се подчертае, че съществува противоречие в АУАН и НП
относно вписания в обстоятелствената част на двата акта номер на
нарушението, генериран от електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП.
В двата юрисдикционни акта посоченият номер на нарушение
ED3107693141552AE053031F160A8628 не съответства на генерирания в
доклада доказателствен запис ********** и доколкото от извлечението
електронната система за събиране на пътни такси се установяват останалите
обективни елементи от състава на административното нарушение, съдът
намира това противоречие за техническа грешка от страна на
административнонаказващия орган, която не се е отразила върху правото на
защита на жалбоподателя.
Административно-наказателната отговорност на Д. Ж. Д. е ангажирана
за това, че на 11.11.2022г. в 12:21:57 часа е управлявал ППС с рег. № *** вид:
специален автомобил, марка Рено Премиум 450ДХИ, модел Рено Премиум
7
450ДХИ, с обща технически допустима максимална маса – над 12 тона по път
А-6, км 50 + 427, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото пътното превозно средство не е заплатена дължимата пътна такса,
съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП. Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП за
преминаване по платената пътна мрежа се дължи такса за изминато
разстояние- тол такса за пътни превозни средства по чл. 10б ал. 3 (с обща
технически допустима максимална маса над 3, 5 тона). В разпоредбата се
посочва още, че заплащането на тол таксата дава право на едно пътно
превозно средство да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно
средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на
изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък. Разпоредбата на чл. 10б ал.
4 от ЗП предвижда, че размерът на дължимата за плащане тол такса се
определя въз основа на реално получени декларирани тол данни,
удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл. 10, ал. 7 или чрез
закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на ползвателя
на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по определен
маршрут. Съгласно чл. 139, ал. 5 от ЗДвП движението на пътни превозни
средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва
след изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване
размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП, а в чл. 139, ал. 7
от ЗДвП е въведено изричното задължение за водача на пътно превозно
средство от категорията по чл. 10б ал. 3 от ЗП преди движение по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за
участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и
заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, освен когато тези
задължения са изпълнени от трето лице.
Съдът намира, че е допуснато съществено процесуално нарушение
при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и
8
издаване на наказателното постановление, доколкото в тях не е посочена
нарушената от разпоредба, каквото е императивното изискване на чл. 42, ал.
1, т. 5 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН. В случая и в акта за установяване на
административно нарушение, и в наказателното постановление като
нарушена е посочена разпоредбата на чл. 179, ал. 3а ЗДвП, която обаче се
явява санкционна такава, доколкото предвижда съответно административно
наказание за водачите на ППС от категория по чл. 10б, ал. 3 ЗДвП в случаите,
в които не са изпълнили задълженията си по ЗП относно заплащане на пътни
такси при изминато разстояние по пътища от платената пътна мрежа. Такова
задължение е вменено на водачите на пътни превозни средства с разпоредбата
на чл. 139, ал. 7 от ЗДвП, съгласно която водачът на пътно превозно средство
от категорията по чл. 10б, ал. 3 ЗП е длъжен преди движение по път, включен
в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за
участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и
заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата,
освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице. В случая е
твърдяно извършено именно посоченото административно нарушение,
доколкото възможностите за заплащане на тол таксите и отчитането им чрез
Електронна система за събиране на тол такси са две – чрез закупуване на
маршрутна карта или таксуване чрез бордови устройства по см. на § 1, т. 7 от
ДР на Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и
функциониране на смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние. С
оглед на изложеното, съдът счита, че е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила, доколкото в акта за установяване на
административно нарушение и наказателното постановление не е посочена
нарушената от жалбоподателя разпоредба, а единствено е отразена
санкционната разпоредба на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП. Нарушението по чл. 57,
ал. 1, т. 6 от ЗАНН ограничава ефективното упражняване на правото на
защита, тъй като нарушителят е поставен в невъзможност да разбере от
правна страна вмененото му административнонаказателно обвинение, а
именно за извършването на какво административно нарушение е ангажирана
административнонаказателната му отговорност. Същевременно безспорно се
установи, че тол сегмент с номер **********, в който попада отсечка
9
км.50+427 от път А-6 и където е разположено техническото устройство №
10181, регистрирало твърдяното нарушение, е извън процесния участък,
според Списъка на пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа,
по които може да се събира такса за ползване на пътната инфраструктура -
такса за изминато разстояние - тол такса, утвърден с Решение № 101 на МС от
2020г.
По изложените съображения, съдът счита, че при издаване на
атакуваното наказателно постановление са допуснати съществени нарушения
на материалния и процесуалния закон, които обуславят неговата отмяна.
С оглед изхода на делото на основание чл. 63д в полза на
жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски. Такива се установяват
направени в размер на 600,00 лева за адвокатско възнаграждение, чието
заплащане е удостоверено с договор за правна защита и съдействие по делото.
Предвид липсата на възражение за прекомерност от страна на въззиваемата
страна, следва да бъдат присъдени в пълен размер.
При този изход на делото искането на въззиваемата страна за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение се явява неоснователно.
Воден от горното на основание чл. 63, ал. 2, т. 1, във вр. с ал. 3, т. 1 и т.
2 от ЗАНН Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № BG14112022/4000/ P8-1190 от
дата 11.04.2023г., издадено от издадено от Директора на Национално тол
управление към Агенция „Пътна инфраструктура“, с което на Д. Ж. Д. на
основание чл. 179, ал.3а от ЗДвП е наложено административно наказание
глоба в размер на 1800 лева.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати на Д. Ж. Д.
сумата от 600,00 (шестотин) лева, представляваща разноски за адвокатско
възнаграждение.
ОТХВЪРЛЯ искането за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение в полза на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд София-
град с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от съобщението на
10
страните по реда на АПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
11