РЕШЕНИЕ
№ 260071/27.07.2021 г.
гр. Велики Преслав
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКИ ПРЕСЛАВ,II с-в, в
открито заседание, проведено на тридесети юни през две хиляди
двадесет и първа година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ЕЛЕНА ГЕРЕНСКА
при участие на секретаря Марияна Василева,
като
разгледа докладваното от съдията
АНД № 136 по описа на съда за 2020 г.,
За да се произнесе взе предвид следното
Настоящото
производство е образувано на основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Подадена е
жалба от „***“ООД, ЕИК***, със седалище
и адрес на управление ***, представлявано от А.
Х. А. -
управител срещу Наказателно постановление №**********/27.04.2020 г., на Директора
на Регионална дирекция по горите-гр.Шумен, с което е наложено административно
наказание „Имуществена санкция“ в размер на 200 лв.,
на основание чл. 53 от ЗАНН, във вр. с чл. 270 от Закона за горите.
Жалбоподателят
оспорва законосъобразността и правилността на
издаденото наказателно постановление, поради допуснати съществени нарушения на
процесуалния и материалния закон. Аргумент за изтъкнатото сочи в липсата на извършено по начина по който е формулирано нарушението, незаконосъобразното посочване на ЮЛ като
извършител на същото, както и извършената от административнонаказващия орган
формална преценка за маловажност на случая. С оглед изложените
съображения се моли съда да постанови решение, с което да отмени изцяло
наказателното постановление като незаконосъобразно и в условията на
евентуалност - да се намали размера на имуществената санкция на
минималния предвиден такъв от 100,00 лева.
В открито съдебно
заседание не се явява представител на
жалбоподателя.
Процесуалният представител на
въззиваемата страна, счита че НП е правилно и законосъоразно и като такова моли
да бъде потвърдено изцяло. Претендира се и юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като
прецени поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото писмени и гласни
доказателства, установи следното от фактическа страна:
На 27.01.2020 г. била извършена
проверка от служители на ИАГ – София в обект по чл.206, ал.1 от ЗГ /обекти, в
които постъпва, преработва се или от които се експедира дървесина/, стопанисван
от „***“ООД в гр.***. При проверката същите установили, че в обекта на
жалбоподателя „***“ООД, гр.***, не се води редовно дневник по образец съгл. чл.206, ал.1,
т.1 от ЗГ вр. с чл.14, ал.2 от Наредба №1/30.01.2012 г. за контрола и опазване
на горските територии, издадена от МЗХ и МВР, в частност на процесната дата не
е вписан в дневника превозен билет №2 114 272 023/22.01.2020 г.
за постъпила дървесина в момента на постъпване, а е вписан на 29.01.2020 г. В
обекта е установен електронен дневник, но в същият не се извършвали редовно
вписвания, за които е установено с нормативни актове, регулиращи дейностите във
връзка с добива и преработка на дървесина.
За установеното при проверката
бил съставен Констативен протокол Серия ИАГ №152385 от 27.01.2020 г. Въз основа
на констатираното при проверката и издадените в хода й документи на
жалбоподателя бил съставен АУАН №104254/12.02.2020 г. за административно
нарушение по чл.206, ал.1, т.1 от ЗГ вр. с чл.14, ал.2 от Наредба №1/30.01.2012
г. за контрола и опазване на горските територии, издадена от МЗХ и МВР. Въз
основа на акта било издадено и обжалваното НП.
Приетата за
установена фактическа обстановка, съдът изведе въз основа на анализа на
доказателствата - писмени и гласни събрани в хода на настоящото производство,
вкл. и приобщени в хода на съдебното следствие. Свидетелските показания
депозирани от разпитаните свидетели са напълно безпротиворечиви, взаимно
допълващи се в кореспондираща връзка помежду си, като колерират и с писмените
доказателствени средства, като поради липса на предпоставки за тяхната критика
съдът възприема с доверие и кредитира както показанията на разпитаните
свидетели считайки ги обективни и достоверни, така и писмените доказателствени
източници,
Съдът въз основа на
императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото
наказателно постановление относно законосъобразността, обосноваността му, и
справедливостта на наложеното административно наказание и предвид установената
фактическа обстановка направи следните правни изводи:
Така депозираната пред
настоящия съд жалба е подадена в законоустановения срок. Същата изхожда от
легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което
се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна.
За да достигне до
този извод, настоящият съдебен състав съобрази следното:
При съставянето на
акта и издаването на наказателното
постановление са спазени сроковете по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН и не са допуснати съществени нарушения на административно наказателнопроцесуалните
правила, които да налагат отмяна на последните.
Наказващият орган е спазил задължението си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН за преценка
на събраните и представени доказателства. Спазена е процедурата по
съставянето и връчването им и съдържат всички изискуеми съобразно разпоредбите
на чл. 42 ЗАНН и чл. 57 ЗАНН
реквизити, в това число описание на нарушението, обстоятелствата, при които е
извършено и неговата правна квалификация.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са съставени и от компетентни органи по смисъла на чл. 274, ал.1, т. 3, ч
л. 274, ал. 1, т.1 от ЗГ и .чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ вр. с чл.201,
ал.1 от ЗГ.
Настоящият състав на съда
намира,че е безспорно установено и извършеното нарушение на чл. 206, ал.1, т.1 от ЗГ във вр.с чл. 14, ал.2 от Наредба
№ 1/2012 г.за контрола и опазването на горските територии от страна на
дружеството жалбоподател, поради което правилно е ангажирана административно-наказателната му
отговорност по чл. 270 от ЗГ.
В състава на
процесното нарушение по чл. 206, ал.1, т.1 от ЗГ от обективна страна
изпълнителното деяние се осъществява чрез бездействие и се изразява в неводене
на дневник за постъпилата,преработената и експедирана дървесина по образец. Воденето на
дневник не е понятие което изрично да е пояснено в Преходните и заключителни
разпоредби както на ЗГ, така и на ППЗГ. Логическото
тълкуване предполага неводенето на дневник да се изразява в несъществуването
изобщо на такъв или в ненадлежното му попълване,каквото очевидно е имал предвид
наказващият орган, като е приел, че се касае
в нерегистрирането на дървесина с постъпила на 22.01.2020 г. с посочения превозен
билет, в електронния дневник, вписана на
29.01.2020 г., след установяване на нарушението при проверката на 27.01.2020 г.
Така
визираното в АУАН и НП нарушение на чл. 206, ал.1, т.1 от ЗГ във вр.с чл. 14,
ал.2 от Наредба № 1/2012 г. е доказано от събраните по делото доказателства . Обстоятелството,че
този превозен билет не е вписан ел.дневник на дружеството жалбоподател се установи по безспорен , като с
неизпълнение на това задължение, дружеството е осъществило състава на
посоченото административно нарушение.
Съдът намира за неоснователно възражението, че жалбоподателя не може да бъде
субект на нарушението, за което му е повдигнато обвинение. Именно „***“ЕООД е
собственик на обект, в който постъпва,
преработва се и/или от които се експедира дървесина и упражнява дейност в този
обект като регистриран търговки такъв – дърводелски цех, поради което е адресат
на административното нарушение. За пълнота следва да се отбележи, че ако законодателя е имал
предвид само физически лица да са адресати на нарушението, то съставът на
нарушението щеше да бъде формулиран по различен начин в
административнонаказващата норма не следва да бъде предвидено наказание като вид
„имуществена санкция“, което се налага единствено на юридически лица.
Времето на
осъществяване на деянието е датата на издаване на превозния билет, т.к.съгласно
чл. 14, ал.2 от Наредбата, превозните билети се вписват в дневника в момента на постъпване,съответно
на експедиране на дървесината. Факта, че
дневник в обекта е бил наличен, но неговото съдържание не се поддържа актуално
и в същия липсва записване за определени превозни билети, обосновава извод за
правомерно ангажиране на административно наказателна отговорност на
дружеството-жалбоподател.
Неоснователно е и възражението на
жалбоподателя, че наказващият
орган, не е направил преценка дали конкретнотото нарушение не представлява
маловажен случай по см. на чл. 28 от ЗАНН.
Понятието „маловажен случай” не е
дефинирано в ЗАНН. Съдържанието му следва да се изведе от легалната дефиниция
на чл. 93, т. 9 от Наказателния кодекс като се вземат предвид особеностите на
административно-наказателното производство. По смисъла на този нормативен акт
маловажен е този случай, при който извършеното административно нарушение „с оглед на
липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи” на административни нарушения от съответния вид. Нарушението е
формално – не са предвидени вредни последици, които трябва да настъпят, т.е. в
настоящия казус преценката за наличието на маловажен случай не би могла да бъде
извършена с оглед липсата на настъпилите вреди, а следва да бъде направена след
съобразяване с обществената опасност на дееца, тежестта на нарушението и
другите смекчаващи вината обстоятелства. Според настоящия състав нарушението не
се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от нарушения от този вид,
освен това обществената опасност на жалбоподателя е висока, предвид че същия е
вече наказван за извършени административни нарушения по ЗГ, а и жалбоподателят
извършва дейност с дървесина, за което е регистриран от 2005 г. и бездействието му при изпълнение на
законовите изисквания при извършване на дейността не може да бъде извинително и
да обосновава маловажност на нарушението. Смекчаващите отговорността му
обстоятелства са съобразени при определяне на размера на наказанието, близък до
минималния, от административнонаказващия орган. Поради което съдът намира
преценката му за вида и размера на наказанието за справедлива.
По изложените
съображения съдът намира, че атакуваното наказателно постановление, следва да
бъде потвърдено.
Съгласно
разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в съдебните производства по
обжалване на издадени НП пред районния съд страните имат право на присъждане на
разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
В настоящото производство са претендирани разноски от въззиваемата
страна, при определянето на които следва на
основание чл. 144 от АПК субсидиарно да намери приложение ГПК и в частност нормата на чл.78 от ГПК . В контекста на приложението на цитираната разпоредба към конкретния
казус, съдът намира, че следва да уважи претенцията на процесуалния представител на въззиваемата страна. Съгласно чл.
37, ал. 1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и
количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския
съвет по предложение на НБПП. Като взе предвид, че производството по делото е
приключило в едно съдебно заседание, съотв.
същото не представлява фактическа и правна сложност и процесуалния представител не е участвал в съдебното
заседание намира, че на страната
следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минималния размер,
предвиден в нормата на чл. 27е от Наредбата, а именно за сумата от 80
/осемдесет/ лева.
Предвид
гореизложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление №*********4/27.04.2020
г., издадено от Директора на РДГ гр.Шумен, с което на „***“ООД,
ЕИК***, седалище и адрес на управление ***,
представлявано от А. Х. А. – управител, за нарушение по чл.206,
ал.1, т.1 от ЗГ вр. с чл.14, ал.2 от Наредба №1/30.01.2012 г. за контрола и
опазване на горските територии, издадена от МЗХ и МВР и на основание чл.270 от
същия закон е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 200.00 лв.
ОСЪЖДА „***“ООД,
ЕИК***, седалище и адрес на управление ***,
представлявано от А. Х. А.
- управител, ДА ЗАПЛАТИ
на Регионална дирекция по горите-гр.Шумен, сумата от
80,00 /осемдесет/ лева, представляваща
разноски за юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи
на касационно обжалване пред Административен съд - Шумен по реда на АПК в
14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ