Решение по дело №373/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 709
Дата: 19 юни 2020 г. (в сила от 15 юли 2020 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20207040700373
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер 709                             19 юни  2020 година                        град  Бургас

 

                                                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  БУРГАС, четиринадесети състав, в открито заседание на единадесети юни, две хиляди и двадесета, в състав:                                              

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галина Радикова

                                                 ЧЛЕНОВЕ:  1. Златина Бъчварова

                                                                     2. Атанаска Атанасова

 

Секретар Г. Д.

Прокурор Дарин Христов

като разгледа докладваното от съдия Златина Бъчварова, административно дело номер 373 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по протест на прокурор в Окръжна прокуратура Бургас против разпоредбите чл.37, ал.2 в частта „след подаване на декларация по чл.49, ал.3 от ЗМДТ“; чл.45, ал.5; чл.55, ал.3 и чл.64, ал.2 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Приморско/наредбата/, приета с решение № 772 /28.01.2008 г. на общински съвет  Приморско.

Подателят на протеста, редовно уведомен, го поддържа. Твърди, че протестираните разпоредби от наредбата са в противоречие с разпоредби от нормативни актове от по-висока степен. Иска да се отменят. Претендира разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Бургас,  също поддържа протеста.

Ответникът общински съвет Приморско, редовно уведомен, не се представлява. Писмено е изразил становище за неоснователност на протеста. Счита, че наредбата, чиито норми се оспорват, е приета при спазване на законоустановените изисквания. Представена е административната преписка.

Административен съд  Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Подзаконовите нормативни актове могат да се оспорят без ограничение във времето, според нормата на чл.187, ал.1 АПК.

Протестът е подаден от надлежна страна и е допустим.

Разгледан по същество е основателен, при следните съображения:

Оспорените разпоредби на чл.37, ал.2 от наредбата в частта „след подаване на декларация по чл.49, ал.3 от ЗМДТ“ и чл.55, ал.3 от наредбата, не са изменяни от първоначалното приемане на подзаконовия нормативен акт до настоящия момент.

 Процедурата по първоначалното приемане на наредбата е инициирана от кмета на община Приморско, който е внесъл за разглеждане в общински съвет Приморско предложение, вх. № 271/17.01.2008 г./л.37 от делото/ за приемане  на Наредба за определяне размера на местните данъци през 2008 г. на територията на община Приморско, ведно с проект на подзаконовия нормативен акт. Предложението и проектът са разгледани и приети от Постоянната комисия по общинска собственост, устройство на територията, инфраструктура и екология при общински съвет Приморско на 23.01.2008 г./л.57-65 от делото/ и от Постоянната комисия по бюджет, финанси и данъчна политика на 25.01.2008 г./л.66-71 от делото/, видно от представените по делото протоколи от проведените заседанията.  

Общински съвет Приморско е разгледал предложението на кмета на община Приморско по т.1 от дневния ред на заседание, проведено на 28.01.2008 г. и с решение № 772/28.01.2008 г. е приел Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Приморско на основание чл.21, ал.7 ЗМСМА, вр.чл.14 ЗМСМА и във вр.чл.1, ал.2 ЗМДТ/л.94 и 95 от делото/.

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл.75-80 АПК. В чл.80 АПК е предвидено субсидиарно прилагане на ЗНА за неуредените в този раздел въпроси. Съгласно чл.77 АПК, компетентният орган издава нормативния административен акт след като обсъди проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. Съобразно чл.26, ал.2 ЗНА, в приложимата редакция към датата на приемане на наредбата /ДВ, бр.46/2007 г., в сила от 1.01.2008 г./, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.

В случая не са представени доказателства за публикуването на проекта и на мотиви към него, съответно на доклада на интернет страницата на община Приморско, преди внасянето им за приемане от компетентния орган. На заинтересованите лица не е дадена възможност да се запознаят с проекта, както и с мотивите към него в законоустановения срок не по малко от 14 дни. Своевременното публикуване на проекта за нормативен акт и мотивите цели да осигури реализиране на предоставената от закона възможност заинтересованите лица да се запознаят с тях и реално да упражнят правото си на предложения и становища. Процедурата по приемане на подзаконовия нормативен акт е разписана императивно в защита на публичния интерес. Императивното изискване за предварително разгласяване на предложението за приемане на нормативен акт и обсъждане с всички заинтересовани страни е предпоставка за обсъждането и приемането на акта. Допуснатото процесуално нарушение е съществено, тъй като се отразява на съдържанието на разпоредбата на чл.37, ал.2 от Наредбата в оспорената част „след подаване на декларация по чл.49, ал.3 от ЗМДТ“ и на разпоредбата на чл.55, ал.3 от Наредбата, които са приети, без да се предостави възможност за обсъждането им от всички занитересовани лица.

В настоящото производство, ответната страна, независимо от дадените указания, не е представила доказателства за изпълнение както на задълженията, вменени с нормата на чл.26 ЗНА, така и за спазване на изискванията, установени в чл.28, ал.2 ЗНА, в приложимата редакция/ за надлежно изготвени мотиви, съответно доклад, съдържащи конкретно нормативно установено съдържание.

Съгласно чл.28, ал.2 ЗНА/ред.ДВ, бр.46/2007г., в сила от 1.01.2008 г./, мотивите, съответно докладът, трябва да съдържат причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и другите средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. В алинея трета е въведена забрана за обсъждане на проекта на нормативен акт, към който не са приложени мотиви или доклад.

В настоящия случай в предложението на кмета на общината, с което е инициирано производството по приемане на наредбата, не са изложени мотиви за внасянето му, които да отговарят по съдържание на изискванията на чл.28, ал.2 ЗНА. Към проекта на наредбата няма изготвени и други мотиви. При това положение и на основание чл.28, ал.3 ЗНА компетентният орган не е следвало да обсъжда внесения проект, към който не са приложени изискуемите по закон мотиви, съответно доклад. Трайна е съдебната практика, че предвиденото в чл.28, ал.2 ЗНА съдържание на мотивите не е самоцел.

По изложените съображения, съдът намира, че са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при приемане на наредбата, което е самостоятелно основание по чл.146, т.3 АПК за отмяна на чл.37, ал.2 от наредбата в оспорената част „след подаване на декларация по чл.49, ал.3 от ЗМДТ“ и на разпоредбата на чл.55, ал.3 от наредбата като незаконосъобразни.

Същите съществени нарушения на процесуалните правила са допуснати и в процедурата по приемането на наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Приморско, финализирана с решение № 439/19.12.2013 г. на общински съвет Приморско, с което е приета и оспорената разпоредба на чл.45, ал.5 от наредбата/л.653-655 от делото/. Тази процедура е инициирана по предложение на кмета на община Приморско, внесено в общински съвет Приморско, вх. № 454/13.12.2013 г., в което не се съдържат мотиви, отговарящи на изискванията на чл.28, ал.2 ЗНА/л.620 от делото/. Представените на л.677 от делото мотиви към Наредбата за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Приморско също не са с нормативно установеното съдържание по чл.28, ал.2 ЗНА. Както бе посочено по-горе трайна е съдебната практика, че предвиденото в чл.28, ал.2 ЗНА съдържание на мотивите, не е самоцелно. Въпреки изрично дадените указания от съда, от ответника са представени единствено доказателства за публикуване на проекта - наредба за изменение на наредбата за определяне на местните данъци на територията на община Приморско на 05.12.2013 г./л.860 от делото/, но не и на мотиви към този проект с изискуемото от чл.28, ал.2 ЗНА съдържание. Тези съществени  нарушения на процесуалните правила са самостоятелно основание за отмяна на оспорената разпоредбата на чл.45, ал.5 от наредбата като незаконосъобразна.

Оспорената разпоредба на чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Приморско, е приета като част от нов раздел VII от наредбата с решение № 164/27.09.2016 г. на общински съвет  Приморско. Производството по изменението и допълнението на наредбата е инициирано с  докладна записка на кмета на община Приморско, вх.№ № 283/13.09.2016 г., общински съвет Приморско, която съдържа мотиви за внасяне на предложението/л.722-723 от делото/. Допълнително към проекта са изготвени мотиви, в които са изложени подробно причините, налагащи изменението и допълнението на наредбата; цели, които се поставят с него, и резултатите, които се очаква да се постигнат/л.727 от делото/.

Въпреки изрично дадените указания от съда, от ответника е представено доказателство единствено за публикуване на предложението за промяна на наредбата на 24.08.2016 г. /л.858 от делото/. След извършена служебна проверка на страницата на община Приморско и на адрес https://primorsko.bg/naredbi/proekto-naredbi/ се установи, че докладната записка на кмета на Община Приморско, ведно с проекта-наредба и мотивите към проекта са публикувани на 08.09.2016 г., с което са изпълнени и изискванията на чл.26, ал.2 ЗНА, в приложимата редакция.

Предложението за изменение и допълнение на наредбата е разгледано и прието от Постоянната комисия по бюджет, финанси, данъчна политика, евроинтеграция, международни проекти и програми към общински съвет Приморско на 17.09.2016 г., видно от представения по делото протокол № 14/17.09.2016 г. от проведеното заседание/л.728-732 от делото/.

 Общински съвет Приморско е разгледал докладната записка на кмета на община Приморско по т.3 от дневния ред на заседание, проведено на 27.09.2016 г. и с решение № 164/27.09.2016 г. е приел, на основание чл.21, ал.1, т.23 във вр. ал.2 ЗМСМА и чл.79 АПК, Наредба за изменение на наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Приморско, с която е създаден нов раздел VII включващ оспорената разпоредба на чл.64, ал.2 от наредбата, която е със следното съдържание: „Когато действието на разрешението за извършване на таксиметров превоз на пътници бъде прекратено през течение на годината, от платения годишен данък се възстановява недължимо внесена част, определена по следната формула: НВДТПП = ПГДТПП x БМ, където

                                                                                             12

НВДТПП е недължимо внесената част от данъка върху таксиметров превоз на пътници за текущата година, ПГДТПП е платеният годишен данък върху таксиметров превоз на пътници за текущата година, БМ е броят на месеците от текущата година, следващи месеца на прекратяване на разрешението за извършване на таксиметров превоз на пътници. /л.745-750 от делото/.

Процесното изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Приморско е извършено от компетентен орган, в предвидената форма и при спазване на административнопроизводствените правила. Изложени са доводи за незаконосъобразност на чл.64, ал.2 от наредбата, поради противоречие с чл.61ч, ал.2 ЗМДТ- НВДТПП = ПДТПП x ОМ, където

                                                                  БМ

НВДТПП е недължимо внесената част от данъка върху таксиметров превоз на пътници за текущата година, ПДТПП е платеният данък върху таксиметров превоз на пътници за срока, за който е издадено разрешението, БМ е  броят на календарните месеци, за които е издадено разрешението и е платен данъкът върху таксиметров превоз на пътници; ОМ - оставащият брой на календарните месеци от срока на разрешението за  извършване на таксиметров превоз на пътници, следващи месеца на прекратяванае на разрешението за извършване на таксиметров превоз на пътници.

Протестът в тази част също е основателен.

Нормата на чл. 61ч, ал.2 ЗМДТ императивно сочи, че когато действието на разрешението за извършване на таксиметров превоз на пътници бъде прекратено през течение на годината, от платения данък се възстановява недължимо внесената част, определена по следната формула:

НВДТПП = ПДТПП x ОМ  

                                      БМ

Законът не предвижда регламентация в подзаконов нормативен акт, поради което нормата на чл.64, ал.2 от наредбата, следва да се отмени, тъй като хипотезата е вече уредена в нормативен акт от по-висока степен.

При този изход на делото и предвид направеното искане на Окръжна прокуратура Бургас следва да се присъдят направените разноски в размер на 20.00/двадесет/ лева, представляващи заплатена такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник/ДВ/.

Мотивиран така и на основание чл.193, ал.1 АПК, Административен съд Бургас, четиринадесети състав,

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ чл.37, ал.2 в частта „след подаване на декларация по чл.49, ал.3 от ЗМДТ“; чл.45, ал.5; чл.55, ал.3 и чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Приморско, приета с решение № 772 /28.01.2008 г. на общински съвет Приморско.

ОСЪЖДА общински съвет Приморско да заплати на Окръжна прокуратура Бургас разноски  в размер на 20.00/двадесет/ лева.

Решението може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му,  пред Върховния административен съд на Република България.

 

                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:        

 

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: