Решение по дело №87/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 април 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20207200700087
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр.Русе, 09.04.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, в публично заседание на единадесети март, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

ЧЛЕНОВЕ:

ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

при секретаря                МАРИЯ СТАНЧЕВА                и с участието на прокурора               АНДРЕЙ АНГЕЛОВ                 като разгледа докладваното от съдия          АГУШ                  адм. дело 87 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК.

Образувано е по протест прокурор при Окръжна прокуратура гр. Русе, против Наредба № 17 за пожарната безопасност и спасяване на населението на територията на Община Две могили, област Русе (Наредба № 17), приета с Решение № 421 по Протокол № 34/22.05.2009 г. на Общински съвет Две могили (с последващи изменения). В него и по същество се развиват доводи, че оспорената наредба е нищожна, тъй като е приета от орган, който не е бил оправомощен нормативно да урежда обществените отношения, свързани с правилата и нормите за пожарна безопасност. Предвид това прокурорът предлага на съда да я обяви за нищожна, ведно с произтичащите от това законни последици.

Ответникът по оспорването – Общински съвет Две могили, чрез процесуалния си представител, поддържа становище за неоснователност на протеста. Твърди, че с протестираната наредба да уредени на подзаконово ниво (детайлизирани) обществени отношения, чието уреждане в детайли не е предмет на цитираните в протеста закони.

Съдът, след като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл. 168 във вр. с чл. 196 от АПК, приема за установено следното:

Протестът е процесуално допустим, като подаден в срок от оправомощено лице, срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Наредбата, която е предмет на оспорване, по дефиницията на чл. 7, ал. 2 и чл. 8 от ЗНА и чл. 75, ал. 1 от АПК съставлява подзаконов нормативен административен акт. Съобразно разпоредбата на чл. 185, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 от АПК той подлежи на безсрочно оспорване пред съда, като това право има и прокурорът (чл. 186, ал. 2 от АПК), който може да подаде протест срещу акта.

Разгледан по същество този протест е основателен по следните фактически и правни съображения:

Според чл. 1 от Наредба № 17 с нея се уреждат отношения, права и задължения на държавни органи, юридически лица, предприятия, учреждения и граждани с цел осигуряване на пожарната безопасност и спасяване на населението на територията на Община Две могили. Тя е приета с Решение № 421 от 22.05.2009. по Протокол № 34/2009 г. на Общински съвет Две могили. Към тази дата е действал ЗМВР (отм. ДВ бр. 53 от 27.06.2014 г.). В чл. 52г, ал. 1 от този закон е посочено, че Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" е национална специализирана структура на МВР за осигуряване на пожарна безопасност, спасяване и защита при бедствия, като в чл. 52г, ал. 2, т. 1 - т. 20 от ЗМВР (отм.); са посочени дейностите и функциите, които са възложени на дирекцията във връзка с изпълнението на тази задача. В следващите алинеи законодателят изрично определя кой орган е компетентен да приеме подзаконов акт във връзка с приложението на закона в тази му част, а именно:

Обхватът и съдържанието на отделните дейности по ал. 2 се уреждат с правилника за прилагане на закона (чл. 52г, ал. 3).

Редът за осъществяване на дейностите по ал. 2, т. 1 – т. 6 се определя с наредби на министъра на вътрешните работи (чл. 52г, ал. 4).

Изискванията за гасителна ефективност на продуктите за пожарогасене и редът за осъществяване на дейността по ал. 2, т. 7 се определят с наредба на министъра на вътрешните работи (чл. 52 г., ал. 5).

Редът за осъществяване на дейностите по ал. 2, т. 8 и т. 9 се определя с инструкции на министъра на вътрешните работи.

Аналогични разпоредби се съдържат и в сега действащия ЗМВР (чл. 17, ал. 3, ал. 4, ал. 6 и ал. 7 от ЗМВР).

Следователно както към датата на приемане на оспорената Наредба № 17, така и към последващите изменения и към настоящия момент, общинските съвети не са били оправомощени да уреждат нормативно тези обществени отношения.

В решението, с което е приета наредбата, включително и измененията й, Общински съвет Две могили се е позовал на разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА. Тази норма предвижда, че в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Текстът урежда видовете актове, които общинският съвет издава, но не урежда хипотезите, в който тези актове се издават, т.е. материалното основание за издаването им. В правомощията на общинския съвет, изброени в чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА липсват предвидени правомощия в областта на пожарната безопасност и защита на населението. Такива не произтичат и от общата норма на чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, според която общинският съвет решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител. Както вече се посочи, обществените отношения (въпросите) относно пожарната безопасност и защита на населението са предоставени изрично по силата на ЗМВР на други органи, поради което не могат да бъдат преуреждани (решавани) от местния нормотворчески орган.

Този извод не се опровергава и от разпоредбата на чл. 127ж, ал. 1 от ППЗМВР (отм.), действаща към момента на приемане на оспорения подзаконов нормативен акт, както и на чл. 137 от сега действащия ЗМВР. Съгласно чл. 127ж, ал. 1 от ППЗМВР(отм.); респективно и чл. 137 ЗМВР, за осъществяване на дейностите по пожарна безопасност и защита при бедствия в населените места органите на държавната власт и местното самоуправление осигуряват спазването на правилата и нормите за пожарна безопасност и защита при бедствия на териториите на общините и кметствата; разработват съгласувано с органите за пожарна безопасност и защита на населението специфични правила за пожарна безопасност в съответните населени места; информират органите за пожарна безопасност и защита на населението за издадените разрешения при и по повод предстоящи организирани масови прояви, посещения на чуждестранни делегации, честване на национални и официални празници, спортни и други мероприятия, свързани с масово събиране на хора. С нея не се създава законова делегация да се приеме подзаконов нормативен акт за регулиране на обществените отношения от тази сфера.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗНА, съответно чл. 76, ал. 1 от АПК, нормативни административни актове се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи. Следователно липсва правна възможност нормотворческата компетентност да се определя с подзаконов акт, както и да се делегира на други органи. Няма спор, че общинският съвет е орган, на когото законодателят по принцип възлага издаването на нормативни административни атове, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение (чл. 8 от ЗНА и чл. 76, ал. 3 от АПК). Единствено обаче с Конституцията и конкретния материален закон може да се предвиди правната възможност за съответния орган да издава, изменя и допълва нормативен административен акт, с който да регламентира посочените там обществени отношения. Следователно само законодателят е този, който преценява дали е необходима правна регламентация с подзаконов нормативен акт, като определя коя материя трябва да бъде регламентирана на подзаконово ниво и кой е органът, който е оправомощен да извърши това.

В случая Общински съвет Две могили е приел оспорената наредба без да има законова делегация за това, поради което тя се явява нищожна.

При този изход на делото, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, приложим в настоящето производство във връзка с препращащата норма на чл. 196 от АПК, ответникът следва да заплати направените деловодни разноски в размер на 20,00 лв. - платена такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник, които са своевременно предявени и доказани по размер.

Мотивиран така и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Наредба № 17 за пожарната безопасност и спасяване на населението на територията на Община Две могили, област Русе, приета с Решение № 421 по Протокол № 34/22.05.2009 г. на Общински съвет Две могили (с последващи изменения).

ОСЪЖДА Общински съвет Две могили да заплати на Окръжна прокуратура - Русе сумата от 20,00 (двадесет) лева - дължими деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14- дневен срок от съобщаването му.

След влизането му в сила решението да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.