Решение по дело №262/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 506
Дата: 3 декември 2020 г. (в сила от 21 април 2021 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20197240700262
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                      470            03.12.2020г.      град Стара Загора

 

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на четвърти ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

       

при секретар   Пенка Маринова                                                                                    и с участието

            на прокурор                                                                                                           като разгледа

            докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 262 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази следното:                                                                      

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.      

 

Образувано е по жалба на Л.С.М. – Б. ***, против Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, с която заповед на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ, е разпоредено служебно да се изработи проект на Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/ парк „Бедечка“ при граници: юг – ул. „Христина Морфова”; север – алеята към предприятие „Труд”, запад – ул. „Иван Вазов”, изток – ул. „Хан Тервел” по плана на гр. Стара Загора, при съобразяване с устройствените характеристики на същата територия по действащия Общ устройствен план приет с Решение №1115 от 28 септември 2017г. на Общински съвет - Стара Загора.

С постановено по делото Решение № 248 от 02.07.2019г., е отхвърлена като неоснователна жалбата на Л.М. – Б., в частта й по направеното оспорване с искане за обявяване нищожността на Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, в частта с която на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ е  разпоредено служебно изработване на проект за ПУП – ПРЗ относно УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809, УПИ ХVІ – 6715 в кв.804 и УПИ VІ-6169 в кв. 816 по ПУП – ПРЗ на кв. Бедечка, гр. Стара Загора. Със същото решение е оставена без разглеждане, като недопустима жалбата на Л.М. – Б. в частта й по направеното искане за отмяна на Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора, като незаконосъобразна и по искането за обявяване нищожността на Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора в останалата й част и е прекратено производството по адм. дело 262/ 2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора в тази част.

 

            С Решение № 11433 от 03.09.2020г., постановено по адм. дело 9581/ 2019г. по описа на ВАС, е отменено Решение № 248 от 02.07.2019г. по адм. дело № 262/ 2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора, в частта, с която е оставена без разглеждане жалбата на Л.С.М. – Б. с искане за отмяна като незаконосъобразна на Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора в частта относно  УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809, УПИ ХVІ – 6715 в кв.804 и УПИ VІ-6169 в кв. 816 по плана на гр. Стара Загора, кв. Бедечка, и съдебното производство в тази част е прекратено, като делото е върнато на същия състав на Административен съд – Стара Загора за продължаване на съдопроизводствените действия в тази част. В останалата му част Решение № 248 от 02.07.2019г. по адм. дело № 262/ 2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора, е оставено в сила.

            Върховният административен съд е приел за неправилен извода на Старозагорския административен съд, че е налице надлежно извършено съобщаване на оспорената заповед на заинтересованите лица по реда на чл.124б, ал.2 от ЗУТ във вр. с чл.135, ал.7 от ЗУТ на 27.02.2019г., от която дата е започнал да тече нормативно регламентирания в чл.215, ал.4 от ЗУТ 14-дневен срок за оспорване на Заповед №10-00-1666/ 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора по съдебен ред, по съображения, че към датата на издаване на заповедта, разпоредбата на чл.135, ал.7 от ЗУТ не е била в сила, съотв. не е била приложима за определяне на процесуалния ред за съобщаване на административния акт.

 

            В жалбата и в постъпилите по делото допълнителни писмени становища са изложени доводи за нищожност и за незаконосъобразност на оспорената заповед, по съображения за издаването й при допуснати груби нарушения на материалния и на процесуалния закон. Жалбоподателката поддържа, че оспореният административен акт е постановен при липса на условията и предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма. Твърди, че нито фактически е обосновано, нито е доказано наличието на каквото и да е било процесуалноправно и материалноправно основание за образуването и провеждането на административно производство по реда на чл.135 от ЗУТ. Излага доводи, че при съществуването на влязъл в сила ПУП по чл.16 от ЗУТ, предвид непосредствения му вещно правен ефект, е абсолютно недопустимо да бъде изменян Плана за регулация включително и по съображения, основани на влязло в сила решение на ОбС – Стара Загора за одобрено изменение на Общия устройствен план, поради което счита, че процедурата по чл.135 от ЗУТ е изначално опорочена. Счита, че доколкото със Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора е разпоредено служебно да се изработи проект на Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/ парк „Бедечка“ с посочени граници /а не проект за изменение на ПУП – изменение на ПР и ПЗ/, актът се явява издаден на неприложимо правно основание /чл.135, ал.5 от ЗУТ/. По съображения, че липсва надлежно одобрено техническо задание за изменение на ПУП – ПР и ПЗ; че заповедта се основава на обявено за нищожно Решение № 1808 от 27.09.2018г. на ОбС – Стара Загора; че Община Стара Загора няма качество на собственик на имотите, включени в териториалния обхват на разработката за ПУП – ПР и ПЗ, което сочи на ненадлежно образуване на производството по чл.135 от ЗУТ; че актът не съдържа релевантните фактически и правни основания за неговото издаване; че същият е постановен без да са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая, без уведомяването, знанието и съгласието на засегнатите собственици на имотите по действащия ПУП – ПРЗ по чл.16 от ЗУТ и съотв. без да е осигурена възможност на заинтересованите лица да участват в производството и да упражнят процесуалните си права и при липса на материалноправното основание по чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ, е направено искане обжалваната Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора в оспорената й част да бъде отменена, като неправилна и незаконосъобразна. 

 

            Ответникът по жалбата – Кмет на Община Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представеното писмено становище, оспорва жалбата като недопустима и неоснователна. Твърди, че оспорената заповед е надлежно съобщена по реда на чл.124б, ал.2 от ЗУТ във вр. с чл.136, ал.1 от ЗУТ, като процесуалният ред по чл.128 е неприложим за съобщаването на акта, доколкото по този ред се разгласява изработения проект за ПУП, респ. за неговото изменение. Поддържа, че правото на жалбоподателката да оспори по съдебен ред законосъобразността с искане за отмяна на Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора, като упражнено след изтичане на нормативно регламентирания срок, е преклудирано. С подробно изложени съображения обосновава, че оспореният административен акт е правилен и законосъобразен – издаден е от материално компетентен административен орган в хипотезата на чл.135, ал.5 от ЗУТ; в предвидената от закона форма; при наличие на материалноправното основание по чл. 134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ за изменение на влязъл в сила ПУП – ПР и ПЗ предвид одобреното с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора и влязло в сила изменение на Общия устройствен план на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка”, след надлежно инициирана процедура за служебно изработване на проект за изменение на ПУП.  

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

Жалбоподателката в настоящото производство - Л.С.М. – Б., е собственик на УПИ VІ-6169 в кв.816; на УПИ ХVІ – 6715 в кв.804; на УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809 по плана на гр. Стара Загора, квартал „Бедечка”, видно от приложените нотариален акт за доброволна делба на недвижими имоти № 78 от 15.06.2016г., том І, рег. № 893, дело № 61/ 2016г. и договори да доброволна делба, вписани в Служба по вписванията – гр. Стара Загора.

 

С Решение № 521 по Протокол №13 от проведено на 29.09.2016г. заседание на Общински съвет – Стара Загора, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.125 и чл.134 ал.1, т.5 от ЗУТ и чл.135, ал.5 от ЗУТ, е възложено на Кмета на Община Стара Загора да предприеме необходимите действия за изработване на проект за изменение на Общия устройствен план и последваща изработка на Подробен устройствен план в обхват кв./парк „Бедечка” в граници, както са описани в т.2 на Решение № 1069/ 2003г. на ОбС - Стара Загора и съгласно техническо задание, неразделна част от решението /л.159 и сл./.

С Решение № 1115 по Протокол № 25 от проведено на 28.09.2017г. заседание на Общински съвет – Стара Загора /л. 57 по делото/, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във връзка с чл.127, ал.6 от ЗУТ, е одобрен проект за изменение на действащия Общ устройствен план /ОУП/ на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка” при граници: юг - ул. „Христина Морфова”, север - алеята към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов”, изток - ул. „Хан Тервел” по плана на гр. Стара Загора. С одобреното изменение ОУП на гр. Стара Загора в посочения териториален обхват, са установени следните устройствени зони и територии, за които са определени и съответни устройствени режими: територии, с отреждане за озеленяване – устройствена зона – Оз; територии, попадащи в зона за обществено и делово обслужване – Одо; територии, с отреждане на смесена устройствена зона за жилищно застрояване и обществено-обслужващи дейности – Сж, одо. Служебно известно на съда е, че Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора е било оспорено по съдебен ред от Областния управител на област Стара Загора, като с влязло в сила Решение №132/ 11.05.2018г., постановено по адм. дело № 529/ 2017г. по описа на Административен съд - Стара Загора, оспорването е отхвърлено като неоснователно т.е Решение № 1115 от 28.09.2017г. ОбС – Стара Загора, е влязло в законна сила.

С Решение № 1808 по Протокол № 36 от 27.09.2018г. на Общински съвет – Стара Загора, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА и чл.4, ал.3 от НРПУРОС във вр. с чл. 124а, ал.2 и чл.135, ал.3 от ЗУТ, Общински съвет – Стара Загора е дал предварително съгласие и разрешение за изработване на проект за ПУП – Изменение на План за регулация и План за застрояване за територията на парк/ квартал „Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, представляваща част от кадастрален район 513 по КККР на гр. Стара Загора, с посочен териториален обхват.

         С вх. рег. № 10-33-221-001/ 28.09.2018г. е депозирано становище – предложение на Главния архитект на Община Стара Загора, до Кмета на Община Стара Загора, за изменение на Подробен устройствен план - План за регулация и План за застрояване за територията на парк „Бедечка", гр. Стара Загора - част от кадастрален район 513, обхващащ следните квартали №№ 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, одобрен с Решение № 823 по Протокол от заседание на Общински съвет - Стара Загора от 28.06.2012г. /влязъл в сила на 12.11.2012 год./. Предложението се основава на съображения, че с Решение №1115 по Протокол №25 от проведено на 28.09.2017г. заседание на Общински съвет - Стара Загора, влязло в сила на 01.06.2018г., е одобрен Проект за изменение на действащия Общ Устройствен план /ОУП/ на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии, одобрен с Решение № 1158 по Протокол 55 от 26.05.2011г. на Общински съвет - Стара Загора, в частта му за квартал/парк „Бедечка" при граници: от север - алеята към предприятие „Труд", от запад - улица „Иван Вазов", от изток - улица „Хан Тервел" и от юг - улица „Христина Морфова". Посочено е, че съобразно предвижданията на ОУП се установяват следните устройствени зони и територии, за които се определят и съответни устройствени режими: територии, с отреждане за озеленяване – устройствена зона – Оз; територии, попадащи в зона за обществено и делово обслужване – Одо; територии, с отреждане на смесена устройствена зона за жилищно застрояване и обществено обслужващи дейности – /СЖ, одо/. Обосновано е, че така изложените факти сочат наличие на необходимост от изменение на ПУП от 2012г. на основание чл. 134, ал. 2, във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗУТ, поради съществено изменение на устройствените условия залегнали в ПУП от 2012г. спрямо предвижданията на ОУП. С оглед на което от Главния архитект на Община Стара Загора е изразено становище – предложение за издаване на заповед по реда на чл. 135, ал. 5 от ЗУТ за служебно изменение на Подробен устройствен план - План за регулация и План за застрояване за територията на парк „Бедечка", гр. Стара Загора - част от кадастрален район 513, обхващащ следните квартали №№ 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, одобрен с Решение № 823 по Протокол от Заседание на Общински съвет - Стара Загора от 28.06.2012г. Към предложението е приложено и задание за проектиране за изменение на Подробен устройствен план за квартал/парк „Бедечка“ и скица – предложение за изменение /л.40 и сл. по делото/.

 

            С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед №10-00-1666/ 28.09.2018г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ, е разпоредено служебно да се изработи проект на Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/парк „Бедечка“ при граници: юг – ул. „Христина Морфова“, север – алеята на предприятие „Труд“, запад – ул. „Иван Вазов“, изток – ул. „Хан Тервел“ по плана на гр. Стара Загора, при съобразяване с устройствените характеристики на същата територия по действащия Общ устройствен план приет с Решение №1115 от 28 септември 2017г. на Общински съвет - Стара Загора. От фактическа страна обжалваният административен акт е обоснован с влязло в сила Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора, с което е одобрен проект за изменение на Общия устройствен план на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка” при граници: юг - ул. „Христина Морфова”, север - алеята към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов”, изток - ул. „Хан Тервел” по плана на гр. Стара Загора, както и предходно решение № 521/ 29.09.2016г. на ОбС – Стара Загора, с което на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.125 и чл.134 ал.1, т.5 от ЗУТ и чл.135, ал.5 от ЗУТ, е възложено на Кмета на Община Стара Загора да предприеме необходимите действия както за изработване на проект за изменение на Общия устройствен план, така и последваща изработка на Подробен устройствен план в обхват кв./парк „Бедечка” в граници, както са описани в т.2 на Решение № 1069/ 2003г. на ОбС - Стара Загора и съгласно техническо задание, неразделна част от решението. Посочено е, че съгласно определения с Решение № 521/ 29.09.2016г. на ОбС – Стара Загора териториален обхват на разработката и одобреното техническо задание и съобразно предвижданията на Общия устройствен план, одобрен с Решение №1115 от 28 септември 2017г. на Общински съвет - Стара Загора, подробният устройствен план – изменение на план за регулация и план за застрояване се свързват с установяване на устройствена зона за озеленяване, като се запазват имотните граници и съответните отреждания по предходен план за поземлените имоти, в които е реализирано строителство, а доколкото се касае за установяване в процесната територия на обекти – публична общинска собственост – озеленени площи, паркове и градини и качеството на Община Стара Загора на заинтересована страна по чл.131, ал.2 във вр. с ал.1 по отношение на значителна част от териториалния обхват на разработката, то се налага служебно да се изработи проекта за Подробен устройствен план, като възложител следва да бъде Община Стара Загора.  

 

          Издадената от Кмета на Община Стара Загора Заповед №10-00-1666/ 28.09.2018г., е обявена чрез поставено съобщение на таблото за обявления на Община Стара Загора на 30.11.2018г. /съгласно служебна бележка – л.31 по делото/, като на същата дата – 30.11.2018г., заповедта е обявена и на интернет страницата на Община Стара Загора /л.32 по делото/, а на 27.02.2019г. е публикувана в местен ежедневник – в. „Старозагорски новини“ /лист 42/.

 

            По допустимостта на жалбата:

 

Актовете по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, с които се разрешава респ. разпорежда изработването на проекти за изменение на влезли в сила ПУП, са индивидуални административни актове по смисъла на чл.214, т.1 от ЗУТ, подлежащи на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност по реда на АПК съгласно чл. 215, ал.1 във вр. с чл.219 от ЗУТ. Сред правните последици на заповедите по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ са и такива, свързани със спиране прилагането на действащите устройствени планове в частите, за които се отнасят заповедите, съгласно чл.135, ал.6 от ЗУТ. А с това непосредствено се засягат правата и законните интереси на собствениците и на носителите на ограничени вещни права в имотите, включени в предметния обхват на процедираното изменение на ПУП. Ето защо актовете по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, макар да представляват част от производството по изменение на влязъл в сила ПУП, са административни актове със самостоятелно значение и правни последици, подлежащи на съдебно обжалване по реда на АПК.    

            Процесуално легитимирани да обжалват заповеди по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, с които се разрешава респ. разпорежда изработването на проекти за изменение на влезли в сила ПУП, са собствениците и носителите на ограничени вещни права в имотите, включени в предметния обхват на процедираното изменение на ПУП, в качеството на заинтересованите лица по см. на чл.131, ал.1 във вр. с ал.2, т.1 от ЗУТ. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателката Л.М. – Б., е собственик на УПИ VІ-6169 в кв.816; на УПИ ХVІ – 6715 в кв.804; на УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809 по плана на гр. Стара Загора, квартал „Бедечка”, които имоти са включен в териториалния обхват на разпореденото на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ с оспорената заповед служебно изработване на проект за Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/ парк „Бедечка“. Следователно Л.М. – Б. е процесуално легитимирана по см. на чл. 131, ал.1 във вр. с ал.2, т.1 от ЗУТ да обжалва Заповед №10-00-1666/ 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора, като правният й интерес съотв. правото й на жалба са ограничени до частта, с която тази заповед засяга собствените й имоти - УПИ VІ-6169 в кв.816, УПИ ХVІ – 6715 в кв.804, УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809 по плана на гр. Стара Загора, квартал „Бедечка”.

            По аргумент от разпоредбата на чл.215, ал.4 от ЗУТ, индивидуалните административни актове по ЗУТ могат да бъдат обжалвани пред съответния административен съд в 14-дневен срок от тяхното съобщаване /освен когато съобщаването е извършено чрез обнародване в Държавен вестник/. В случая съобщаването на оспорената заповед е извършено по реда на чл.124б, ал.2 от ЗУТ във вр. с чл.135, ал.7 от ЗУТ - обявена е чрез поставено съобщение на таблото за обявления на Община Стара Загора, с обявление, публикувано на интернет страницата на Община Стара Загора и публикуване на съобщение за издаването на заповедта във в. „Старозагорски новини“ на 27.02.2019г. При съобразяване на дадените с Решение № 11433 от 03.09.2020г., постановено по адм. дело 9581/ 2019г. по описа на ВАС, указания по тълкуването и прилагането на закона, задължителни съгласно чл.224 от АПК, съдът приема, че процесуалният ред по чл.124б, ал.2 от ЗУТ, не е бил приложимия такъв към датата на издаване на обжалваната Заповед №10-00-1666/ 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора, за надлежното съобщаване на акта на заинтересованите лица. Към момента на постановяване на оспорения административен акт, е липсвала изрична законова регламентация за реда и за начина на съобщаване на заповедите по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ на заинтересованите лица - разпоредбата на чл.136, ал.1 от ЗУТ препраща към правилата на раздел III от глава седма на ЗУТ единствено досежно изработването, съгласуването, обявяването, одобряването и влизането в сила на проектите за изменения на устройствените планове на основанията по чл.134, ал.1 и 2 от ЗУТ. Следователно процедурата по допускане/ разрешаване/служебно разпореждане изработването на проект за изменение на влязъл в сила ПУП, е предмет на правна регламентация от специалната норма на чл.135 от ЗУТ, като по отношение на съобщаването на акта по чл.135 от ЗУТ не е налице нито изрична правна уредба, нито по силата на препращащата норма на чл.136, ал.1 от ЗУТ е налице основание за прилагането на правилата на раздел III от глава седма на ЗУТ за съобщаването на този акт на заинтересованите лица.  Съгласно разпоредбата на  § 4, ал.2 от ДР на ЗУТ когато в този закон и в актовете по неговото прилагане не се предвижда изрично, че съобщаването се извършва по реда на АПК, то се извършва чрез отправяне на писмено съобщение до заинтересуваните лица. В случаите, когато адресът на някое от заинтересованите лица не е известен или то не е намерено на посочения от него адрес, което се удостоверява с подписите на две длъжностни лица, съобщението се залепва на жилището или на недвижимия имот, за който се отнася, и се поставя на таблото за обявления в сградата на общината, района или кметството или на интернет страницата на съответния орган за времето за подаване на възражения, предложения и искания. Така направеното съобщение, както и датата на поставянето и свалянето му от таблото за обявления или от интернет страницата на органа, се удостоверява с подписите на две длъжностни лица. Както беше посочено, до изменението на ЗУТ - ДВ, бр.1/ 2019г., в сила от 01.01.2019г., в ЗУТ не е бил предвиден специален ред за съобщаването на актовете по чл.135 от ЗУТ, с оглед на което и при прилагането на §4, ал.2, изр. първо от ДР на ЗУТ, съобщаването на издадената от Кмета на Община Стара Загора Заповед № 10-00-1666/ 28.09.2018г. на заинтересованите лица, е следвало да бъде извършено с отправяне на писмено съобщение. В случая нито се твърди от ответника, нито са представени доказателства, че оспорената заповед е била съобщена на жалбоподателката в качеството й на заинтересовано лице с отправяне на писмено съобщение. Поставянето на съобщение на таблото за обявления на Община Стара Загора, публикуването на обявление на интернет страницата на Община Стара Загора и публикуване на съобщение за издаването на заповедта във в. „Старозагорски новини“, след като не е налице хипотезата на § 4, ал.2, изр. второ от ДР на ЗУТ, не може да замести изискуемото се отправяне на писмено съобщение за издаването на заповедта на заинтересованите лица. При липса на каквито и да е било доказателства за надлежно съобщаване на Заповед № 10-00-1666/ 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора по реда и по начина, регламентирани в §4, ал.2 от ДР на ЗУТ, на заинтересованото лице Л.М. – Б., административният акт се явява ненадлежно и нередовно съобщен на посоченото лице. С оглед на което съдът приема, че подадената от Л.Б. жалба не е извън установения преклузивен срок по чл.215, ал.4 от ЗУТ. 

 

            С оглед на гореизложеното оспорването с искане за отмяна като незаконосъобразна на Заповед № 10-00-1666/ 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора в частта й с която е разпоредено служебно изработване на проект за ПУП –ПРЗ относно УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809, УПИ ХVІ – 6715 в кв.804 и УПИ VІ-6169 в кв. 816 по ПУП – ПРЗ на кв. Бедечка, гр. Стара Загора, като направено от легитимирано по см. чл.131, ал.1 във вр. с ал.2, т. 1 от ЗУТ лице, в законово установения срок и срещу акт по устройство на територията, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно разпоредбата на чл.215, ал.1 във вр. с чл. 214, т.1 от ЗУТ, е процесуално допустимо.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт  - Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора в частта с която е разпоредено служебно изработване на проект за ПУП – ПРЗ относно УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809, УПИ ХVІ – 6715 в кв.804 и УПИ VІ-6169 в кв. 816 по ПУП – ПРЗ на кв. Бедечка, гр. Стара Загора, намира че разгледана по същество жалбата е неоснователна,  по следните съображения:

Издадената на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г., е постановена от материално и териториално компетентен административен орган - Кмета на Община Стара Загора, при упражняване на законово регламентираните му правомощия по чл.135, ал.5 във вр. с ал.1 от ЗУТ.

 

Оспореният административен акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми реквизити по чл.59, ал.2 от АПК. Посочено е както правното основание за упражнената от Кмета на Община Стара Загора компетентност – разпоредбата на чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ, така и релевантните факти и обстоятелства за обосноваване на възприетото от административния орган наличие на материалноправните предпоставки за разпореденото служебно изработване на проект на Подробен устройствен план – изменение на План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/парк „Бедечка“ при граници: юг – ул. „Христина Морфова“, север – алеята на предприятие „Труд“, запад – ул. „Иван Вазов“, изток – ул. „Хан Тервел“ по плана на гр. Стара Загора. При прилагане на разрешението, дадено с ТР №16 / 31.03.1975г на ОСГК /че няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта, когато този документ е съставен с оглед предстоящото издаване на акта/, съдът приема, че в случая фактическите обстоятелства, въз основа на които Кметът на Община Стара Загора е приел, че са налице законово регламентираните материалноправни предпоставки за упражняване на правомощието по чл.135, ал.5 от ЗУТ, се извличат и от мотивите, съдържащи се във внесеното становище – предложение вх. рег. № 10-33-221-001/ 28.09.2018г. на Главния архитект на Община Стара Загора за изменение на ПУП - ПРЗ за територията на парк „Бедечка", гр. Стара Загора, във връзка с което е издадена и обжалваната заповед. Противно на твърденията на жалбоподателката, както от посоченото правно основание /чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ/, така и от фактическите основания за издаването на заповедта, еднозначно се установява, че упражнената от Кмета на Община Стара Загора компетентност и разпореденото служебно изработване на проект на Подробен устройствен план, е за изменение на ПУП – План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/парк Бедечка. Че съдържанието на обективираното в оспорения акт волеизявление и на разпоредените с акта правни последици се свързват с изработването на проект за изменение на действащия ПУП, а не се възлага изработването на нов ПУП – ПРЗ за територията на квартал/парк Бедечка в гр. Стара Загора, е несъмнено и с оглед сезиращото становище – предложение вх. рег. № 10-33-221-001/ 28.09.2018г. на Главния архитект на Община Стара Загора за изменение на ПУП - ПРЗ за територията на парк „Бедечка", гр. Стара Загора и приложеното към него задание за проектиране, във връзка с което предложение е издадена обжалваната заповед и предвид мотивирането на заповедта с Решение № 521/ 29.09.2016г. на ОбС – Стара Загора /с което е възложено на Кмета на Община Стара Загора да предприеме необходимите действия както за изработване на проект за изменение на Общия устройствен план, така и последваща изработка на Подробен устройствен план в обхват кв./парк „Бедечка” съгласно техническо задание, неразделна част от решението/ и с позоваването на влязло в сила Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора за одобряване на проект за изменение на ОУП на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка”. 

 

            С оглед на гореизложеното съдът приема, че е спазено императивното изискване по чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране от фактическа и правна страна на обективираното в Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора волеизявление и на разпореденото служебно изработване на проект на Подробен устройствен план – изменение на План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/парк „Бедечка“, гр. Стара Загора. 

 

            Оспорената заповед е издадена в съответствие и при правилно приложение на материалноправните разпоредби на ЗУТ, като съображенията за това са следните:

            Разпореденото със Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора служебно изработване на проект на ПУП за изменение на ПРЗ в обхват територията на квартал/ парк „Бедечка”, се основава на чл.135, ал.5 от ЗУТ, съгласно която разпоредба при наличие на някое от основанията по чл.134, ал.1 и ал.2 от ЗУТ компетентният орган по ал. 1 на чл.135 може да нареди служебно със заповед да се изработи проект за изменение на действащ устройствен план. Упражнената с оспорената заповед материална компетентност от Кмета на Община Стара Загора от правна страна е обосновано с наличието на основанието по чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ /настъпване на съществени промени в обществено-икономическите и устройствените условия, при които е бил съставен планът/, а от фактическа – с предвидените съгласно одобрените с влязло в сила решение на ОбС – Стара Загора изменения на ОУП устройствени режими и отреждания на територията на квартал/ парк „Бедечка”, обуславящи съществено изменение на устройствените условия залегнали в ПУП от 2012 год. спрямо предвижданията на ОУП. Очевидно е, че противно на твърдяното от жалбоподателката, оспореният акт не е издаден при липса на нормативно основание за упражненото административно правомощие. Нещо повече – законово основание за упражнената от Кмета на Община Стара Загора компетентност е не само посочената като правно основание за издаването на заповедта разпоредба на чл.135, ал.5 във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал. 2 от ЗУТ, но и нормата на чл.103а, ал.3 от ЗУТ. Последната регламентира че с влизането в сила на новия общ устройствен план се спира действието по прилагане на заварените подробни устройствени планове в частите, в които с общия устройствен план се предвижда промяна на предназначението и начина на устройство на поземлените имоти в случаите по ал. 1, като в 6-месечен срок от влизането в сила на общия устройствен план органите по чл.135, ал.1 издават предписание за служебно изменение на заварения подробен устройствен план по реда на чл.134, ал.2 във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗУТ. Следователно по силата на закона /чл.103а, ал.3 от ЗУТ/ се презюмира, че с влизането в сила на ОУП, предвиждащ промяна на предназначението и начина на устройство на поземлените имоти за изграждането на обекти – публична държавна или общинска собственост, се следва упражняването на правомощието по чл.135, ал.5 от ЗУТ за разпореждане служебното изработване на проект за изменение на ПУП в хипотезата на чл.134, ал.2 във вр. с ал.1, т.1 от ЗУТ - поради настъпване на съществени промени в обществено-икономическите и устройствените условия, при които е бил съставен планът. В случая с одобрения с влязло в сила Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора проект за изменение на действащия Общ устройствен план /ОУП/ на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка”, са установени нови устройствени зони и устройствени режими на съответните територии, в т.ч устройствена зона включваща  територии с отреждане за озеленяване /зелени площи/, респ. за изграждане на обект – публична общинска собственост /парк/. В този смисъл и по аргумент от чл.103а, ал.3 от ЗУТ, съдът приема, че обосновано, в съответствие и при правилно приложение на материалния закон компетентният административен орган е приел, че е налице основанието по чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ за служебно издаване на заповед с разпореждане за изработване на проект за изменение на ПУП - ПРЗ за територията на квартал/ парк „Бедечка”, при упражняване на правомощието по чл.135, ал.5 от ЗУТ, с цел привеждане на ПУП в съответствие с предвижданията на Общия устройствен план. Следователно налице е материалноправната предпоставка, с която законът свързва издаването на заповед по чл.135, ал.5 от ЗУТ.

За материалната законосъобразност на оспорения административен акт е ирелевантно обстоятелството, че в мотивната си част същият се позовава на Решение № 1808 по Протокол № 36 от проведено на 27.09.2018г. заседание на Общински съвет – Стара Загора, с което на основание чл. 124а, ал.2 и чл.135, ал.3 от ЗУТ и при условията на чл.4, ал.3 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост на Община Стара Загора, е дадено предварително съгласие и разрешение за изработване на проект за ПУП – Изменение на План за регулация и План за застрояване за територията на парк/ квартал „Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, представляваща част от кадастрален район 513 по КККР на гр. Стара Загора, с посочен териториален обхват. Действително по жалба на Л.С.М. – Б., Решение № 1808/ 27.09.2018г. на Общински съвет – Стара Загора в частта му, с която е разрешено изработване на проект за ПУП – Изменение на План за регулация и План за застрояване относно УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809, УПИ ХVІ – 6715 в кв.804 и УПИ VІ-6169 в кв. 816 по ПУП – ПРЗ на кв. Бедечка, гр. Стара Загора, е обявено за нищожно с влязло в сила Решение № 67 от 11.03.2019г. по адм. дело № 581/ 2018г. по описа на Административен съд – Стара Загора. Но основанието за прогласяване нищожността на решението на ОбС – Стара Загора е именно липсата на материална компетентност за органа на местно самоуправление да постановява/ разрешава изработването на проект за изменение на влязъл в сила ПУП за територията на парк/квартал „Бедечка” по плана на гр. Стара Загора, което правомощие представлява изрична законово регламентирана материална компетентност на Кмета на Община Стара Загора. Именно тази компетентност е упражнена с постановяването на оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора.

 

Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при издаването на обжалваната заповед. Разпореденото изработване на проект за ПУП е в хипотезата на чл.135, ал.5 от ЗУТ – служебно, при наличие на някое от основанията по чл.134, ал.1 и ал.2 от ЗУТ, поради което сочените от жалбоподателката като нарушени процесуални правила и изисквания за инициирането, образуването и провеждането на производството, са неприложими в случая. Преценката на решаващият административен орган че са настъпили съществени промени в обществено-икономическите и устройствените условия, при които е бил съставен ПУП, като законово предвидено основание за изменение на влязъл в сила ПУП, е основание за служебното /т.е без сезиране от заинтересовано лице/ упражняване на правомощието по чл.135, ал.5 от ЗУТ.

 

Разпоредените с акта правни последици са съответни на законовата цел, за която е регламентирано упражняването на правомощието по чл.135, ал.5 от ЗУТ. В конкретния случай целта на разпореденото с обжалваната заповед служебно изработване на проект на ПУП за изменение на ПРЗ в обхват територията на квартал/ парк „Бедечка”, е да се приведе ПУП в съответствие с предвижданията на ОУП.

 

Останалите изложени от жалбоподателката доводи са неотносими за преценката на материалната и/или процесуалната законосъобразност на оспорената заповед и на разпореденото със заповедта служебно изработване на проект на ПУП за изменение на ПРЗ, като същите биха били релевантни за законосъобразността на последващия административен акт – заповедта за одобряване на проекта за ПУП - изменение на План за регулация и План за застрояване за територията на парк/квартал “Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора.

 

            С оглед на гореизложеното съдът приема, че Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора в частта й, с която на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ, е разпоредено служебно изработване на проект за ПУП – ПРЗ в частта относно УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809, УПИ ХVІ – 6715 в кв.804 и УПИ VІ-6169 в кв. 816 по ПУП – ПРЗ на кв. Бедечка, гр. Стара Загора, като издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма; в съответствие с материалноправните разпоредби на които се основава; при спазване на административно-производствените правила и съобразяване с целта на закона, е правилна и законосъобразна. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена. 

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. четвърто от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И     :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.С.М. – Б. ***, в частта й по направеното оспорване с искане за отмяна като незаконосъобразна на Заповед № 10-00-1666 от 28.09.2018г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, в частта с която на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ е  разпоредено служебно изработване на проект за ПУП – ПРЗ в частта относно УПИ ХІ – 6168 и УПИ ХІІ – 6168 в кв. 809, УПИ ХVІ – 6715 в кв.804 и УПИ VІ-6169 в кв. 816 по ПУП – ПРЗ на кв. Бедечка, гр. Стара Загора, като неоснователна.

           

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                                                                    СЪДИЯ: