Решение по дело №3366/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1416
Дата: 24 юни 2019 г. (в сила от 14 юли 2020 г.)
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20187180703366
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

 

 


Р Е Ш Е Н И Е

 

 

1416

 

гр. Пловдив, 24 юни 2019 год.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХVІІ състав, в публично заседание на двадесет и девети май през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 3366 по описа за 2018 г. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Глава ХІХ от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ/.

2. Образувано е по жалба, предявена от “МИРО СОРЕЛЛЕ” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя А.А., чрез пълномощника си адвокат А.Д.П., против Акт за установяване на задължение по декларация (АУЗД) № 563/08.03.2018 г., издаден от Т.Д.П.-Г. на длъжност главен инспектор в „Ревизии и контрол“, отдел „Финансова политика“, сектор „МДТ – Събиране и контрол“ на Община „Родопи“, потвърден с Решение № 163/19.10.2018 г. на Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“, в частта относно установени задължения за лихви за данък върху недвижимите имоти (ДНИ) в общ размер на 462,40 лв., от които 252,92 лв. за 2013 г. и 209,48 лв. за 2014 г. и за такса битови отпадъци (ТБО) за компонента чистота на териториите за обществено ползване, за периода 01.01.2013 г. – 31.12.2017 г., както следва: за 2013 г. в размер на 1042,99 лв., ведно със законните лихви в размер на 567,60 лв.; за 2014 г. в размер на 663,44 лв., ведно със законните лихви в размер на 237,20 лв.; за 2015 г. в размер на 663,46 лв., ведно със законните лихви в размер на 169,52 лв.; за 2016 г. в размер на 1017,29 лв., ведно със законните лихви в размер на 156,69 лв. и за 2017 г. в размер на 1150,00 лв., ведно със законните лихви в размер на 60,53 лв. (така уточняваща молба вх. № 6783/08.04.2019 г. по описа на съда).

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на административния акт в оспорената част и се иска неговата отмяна. На първо място се оспорва материалната компетентност на лицето, издало процесния АУЗД. На второ място, жалбоподателят счита, че задълженията му за лихви за ДНИ и ТБО за 2013 г. и 2014 г. са погасени по давност. Накрая се твърди, че предвидената в чл. 71, т. 2 от ЗМДТ услуга не се извършва в имотите на дружеството. Допълнителни съображения се излагат в писмена защита, приложена поделото. Претендират се сторените в производството разноски, съгласно представен списък.

3. Ответникът по жалбата – Началник Отдел “Финансова политика” при Община Родопи, чрез процесуалния си представител е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Съображения в тази насока са изложени в писмена защита, приложена поделото. Не се претендира присъждане на адвокатско възнаграждение.

ІІ. За допустимостта:

4. Актът за установяване на задължения по декларация е обжалван в предвидения за това срок пред контролния в общинска администрация орган, който с решението си го е потвърдил в обжалваната част. Така постановеният от Началник Отдел “Финансова политика” при Община Родопи резултат и подаването на жалбата в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок, налагат извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ.

ІІІ. За фактите:

5.  Процесният АУЗД № 563/08.03.2018 г., е издаден на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 – 5 и чл. 9б от ЗМДТ, в хода на проверка по подадени декларации по чл. 17 от ЗМДТ с вх. № **********/18.05.2010 г., вх. № F45942/28.03.2011 г., вх. № *********/18.05.2010 г. и по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 26.09.2016 г., вх. № ********** от 26.09.2016 г., вх. № ********** от 26.09.2016 г., вх. № ********** от 26.09.2016 г., вх. № ********** от 26.09.2016 г., вх. № ********** от 26.09.2016 г., вх. № ********** от 26.09.2016 г. и вх. № ********** от 26.09.2016 г. Проверката е извършена с цел установяване задължения за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци на “МИРО СОРЕЛЛЕ” ЕООД и обхваща периода от 01.01.2011 г. до 31.12.2017 г.

В хода на същата е констатирано следното по отношение на оспорените в настоящото производство задължения (за лихви ДНИ в общ размер на 462,40 лв. за 2013 г. и 2014 г. и за ТБО за компонента чистота на териториите за обществено ползване, за периода 01.01.2013 г. – 31.12.2017 г., в общ размер на 4 537,18 лв., ведно със законните лихви в размер на 1191,54 лв., изчислени към 19.03.2018 г.):

6. Недвижимите имоти, собственост на “МИРО СОРЕЛЛЕ” ЕООД, са декларирани както следва:

·      С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 26.09.2016 г. е деклариран имот с кадастрален № 008167, УПИ /парцел/ УЛИЦА, извън строителни граници на с. Оризари, състоящ се от земя с площ 4957,00 кв.м., с отчетна стойност 55 299,00 лв. и данъчна оценка 6543,20 лв., с начало на облагане 01.01.2011 г. За имота има открита партида 6612F24364.

·      С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 26.09.2016 г. е деклариран имот с кадастрален № 008165, УПИ /парцел/ ІІІ-8.147, извън строителни граници на с. Оризари, състоящ се от земя с площ 1073,00 кв.м., с отчетна стойност 11 970,00 лв. и данъчна оценка 1491,90 лв., с начало на облагане 01.01.2011 г. За имота има открита партида 6612F24366.

·      С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 26.09.2016 г. е деклариран имот с кадастрален № 008166, УПИ /парцел/ IV-8.147, извън строителни граници на с. Оризари, състоящ се от земя с площ 3 148,00 кв.м., с отчетна стойност 35 118,00 лв. и данъчна оценка 4377,00 лв., с начало на облагане 01.01.2011 г. За имота има открита партида 6612F24368.

·      С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 26.09.2016 г. е деклариран имот с кадастрален № 008164, УПИ /парцел/ V-8.147, извън строителни граници на с. Оризари, състоящ се от земя с площ 18 340,00 кв.м., с отчетна стойност 204 594,27 лв. и данъчна оценка 25 499,90 лв., с начало на облагане 01.01.2011 г. За имота има открита партида 6612F24369.

·      С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 26.09.2016 г. е деклариран имот с кадастрален № 008157, УПИ /парцел/ УЛИЦА, извън строителни граници на с. Оризари, състоящ се от земя с площ 725,00 кв.м., с отчетна стойност 10 153,00 лв. и данъчна оценка 957,00 лв., с начало на облагане 01.01.2011 г. За имота има открита партида 6612F24370.

·      С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 26.09.2016 г. е деклариран имот с кадастрален № 008156, УПИ /парцел/ 8.95, 8.126 извън строителни граници на с. Оризари, състоящ се от земя с площ 4 300,00 кв.м., с отчетна стойност 60 217,00 лв. и данъчна оценка 5978,70 лв., с начало на облагане 01.01.2011 г. За имота има открита партида 6612F24371.

·      С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 26.09.2016 г. е деклариран имот с кадастрален № 008172, УПИ /парцел/ II-8.158, извън строителни граници на с. Оризари, състоящ се от земя с площ 9 921,00 кв.м., с отчетна стойност 64 436,45 лв. и данъчна оценка 13 794,20 лв., с начало на облагане 01.01.2011 г. За имота има открита партида 6612F24372.

·      С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 26.09.2016 г. е деклариран имот с кадастрален № 008173, УПИ /парцел/ УЛИЦА, извън строителни граници на с. Оризари, състоящ се от земя с площ 79,00 кв.м., с отчетна стойност 513,00 лв. и данъчна оценка 104,30 лв., с начало на облагане 01.01.2011 г. За имота има открита партида 6612F24373.

7. Относно начислените лихви за ДНИ за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2014 г.

7.1. За 2013 г. на основание чл. 21, ал. 1 от ЗМДТ и чл. 16, ал. 1 от Наредбата за определяне на размера на местните данъци приета от Общински съвет „Родопи“ (НОРМД), данъкът се определя върху по-високата стойност между отчетната стойност и данъчната оценка, определена по реда на Приложение № 2.

На основание чл. 22 от ЗМДТ и чл. 14 от НОРМД, данък върху недвижимите имоти е определен в размер 1,5 на хиляда.

През 2013 г. „МИРО СОРЕЛЛЕ“ ЕООД притежава описаните по-горе имоти с партидни № № 6612F24364, № 6612F24366, № 6612F24368, № 6612F24369, № 6612F24370, № 6612F24371, № 6612F24372 и № 6612F24373. Отчетните стойности на имотите са с по-високи стойности от данъчните им оценки, поради което облагането е извършено върху отчетните стойности.

За имота с партида 6612F24364 годишният размер на данъка е 82,95 лв. /(55299,00 х 1,5): 1000 = 82,95 лв./. Част от главницата на задължението за 2013 г. в размер на 45,22 лв. е прихваната с док. № 11523/26.09.2016 г. По главницата на задължението за 2013 г. е останало да се дължи 37,73 лв.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 31,44 лв.

За имота с партида 6612F24366 годишният размер на данъка е 17,96 лв. /(11970,00 х 1,5): 1000 = 17,96 лв./. По задължението за 2013 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 8,24 лв.

За имота с партида 6612F24368 годишният размер на данъка е 52,68 лв. /(35118,00 х 1,5): 1000 = 52,68 лв./. По задължението за 2013 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 24,19 лв.

За имота с партида 6612F24369 годишният размер на данъка е 306,89 лв. /(204594,27 х 1,5): 1000 = 306,89 лв./. Главницата на задължението за 2013 г. е прихваната с док. № 11525/26.09.2016 г.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 95,87 лв.

За имота с партида 6612F24370 годишният размер на данъка е 15,23 лв. /(10153,00 х 1,5): 1000 = 15,23 лв./. По задължението за 2013 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 6,99 лв.

За имота с партида 6612F24371 годишният размер на данъка е 90,33 лв. /(60217,00 х 1,5): 1000 = 90,33 лв./. По задължението за 2013 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 41,47 лв.

За имота с партида 6612F24372 годишният размер на данъка е 96,65 лв.

/(64436,45 х 1,5): 1000 = 96,65 лв./. По задължението за 2013 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 44,37 лв.

За имота с партида 6612F24373 годишният размер на данъка е 0,77 лв. /(513,00 х 1,5): 1000 = 96,65 лв./. По задължението за 2013 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 0,35 лв.

За този проверяван период е установено, че лицето дължи данък общо в размер на 311,35 лв., и лихва за просрочие общо в размер на 252,92 лв. (31,44 лв. + 8,24 лв. + 24,19 лв. + 95,87 лв. + 6,99 лв. + 41,47 лв. + 44,37 лв. + 0,35 лв.).

7.2. За 2014 г. на основание чл. 21, ал.1 от ЗМДТ и чл.16, ал. 1 от НОРМД, данъкът се определя върху по-високата стойност между отчетната стойност и данъчната оценка, определена по реда на Приложение № 2.

На основание чл. 22 от ЗМДТ и чл. 14 от НОРМД, данък върху недвижимите имоти е определен в размер 1,5 на хиляда.

През 2014 г. „МИРО СОРЕЛЛЕ" ЕООД притежава описаните по-горе имоти с партидни № № 6612F24364, № 6612F24366, № 6612F24368, № 6612F24369, № 6612F24370, № 6612F24371, № 6612F24372 и № 6612F24373. Отчетните стойности на имотите са с по-високи стойности от данъчните им оценки, поради което облагането е извършено върху отчетните стойности.

За имота с партида 6612F24364 годишният размер на данъка е 82,95 лв. /(55299,00 х 1,5):1000 = 82,95 лв./. По задължението за 2014 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 29,65 лв.

За имота с партида 6612F24366 годишният размер на данъка е 17,96 лв. /(11970,00 х 1,5):1000 = 17,96 лв./. По задължението за 2014 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 6,42 лв.

За имота с партида 6612F24368 годишният размер на данъка е 52,68 лв. /(35118,00 х 1,5): 1000 = 52,68 лв./. По задължението за 2014 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 18,83 лв.

За имота с партида 6612F24369 годишният размер на данъка е 306,89 лв. /(204594,27 х 1,5):1000 = 306,89 лв./. Част от главницата на задължението за 2014 г. в размер на 187,00 лв. е прихваната с док. № 11525/26.09.2016 г., № 11526/26.09.2016 г. и № 11527/26.09.2016 г. По главницата на задължението за 2014 г. остава да се дължи 119,89 лв.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 82,29 лв.

За имота с партида 6612F24370 годишният размер на данъка е 15,23 лв. /(10153,00 х 1,5):1000 = 15,23 лв./. По задължението за 2014 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 5,44 лв.

За имота с партида 6612F24371 годишният размер на данъка е 90,33 лв. /(60217,00 х 1,5):1000 = 90,33 лв./. По задължението за 2014 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 32,29 лв.

За имота с партида 6612F24372 годишният размер на данъка е 96,65 лв. /(64436,45 х 1,5):1000 = 96,65 лв./ По задължението за 2014 г. не е направена вноска.

За просрочените вноски се дължи лихва в размер 34,56 лв.

За този проверяван период лицето дължи данък общо в размер на 475,69 лв., и лихва за просрочие общо в размер на 209,48 лв. (29,65 лв. + 6,42 лв. + 18,83 лв. + 82,29 лв. + 5,44 лв. + 32,29 лв. + 34,56 лв.).

8. Относно установените задължения за ТБО, ведно със законните лихви за периода 01.01.2013 г. – 31.12.2017 г.

С оглед определянето на Такса битови отпадъци, органът по приходите се е позовал на чл. 21, ал. 1 от ЗМДТ, според който данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията, е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка. В тази връзка е посочено, че за проверявания период размерът на дължимата такса за битови отпадъци се определя върху отчетната стойност, съгласно Наредба № 7 на Общински съвет „Родопи“ за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги (наричана по-долу за краткост Наредба № 7).

8.1. За периода 01.01.2013 г. – 31.12.2013 г., съгласно Приложение № 3 на Решение № 21, прието с протокол № 5 от 29.12.2011 г. на Общински съвет „Родопи“, област Пловдив, за нежилищните имоти на фирмите в с. Оризари, размерът на ТБО е 8,3 на хиляда.

Размерът на ТБО по отделните компоненти е, както следва:

- за сметосъбиране и сметоизвозване - 4,3 на хиляда;

- за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др. съоръжения - 1,0 на хиляда;

- за чистотата на териториите за обществено ползване - 3,0 на хиляда.

Границите на районите, в които се предлагат всички услуги по ТБО, са определени със Заповед № 644 от 12.10.2012 г. на кмета на община „Родопи“.

През 2013 г. дружеството притежава описаните по-горе имоти с партида № 6612F24364 и отчетна стойност 55 299,00 лв., № 6612F24366 и отчетна стойност 11 970,00 лв., № 6612F24368 и отчетна стойност 35 118,00 лв., № 6612F24369 и отчетна стойност 204 594,27 лв., № 6612F24370 и отчетна стойност 10 153,00 лв., № 6612F24371 и отчетна стойност 60 217,00 лв., № 6612F24372 и отчетна стойност 64 436,45 лв., и № 6612F24373 и отчетна стойност 513,00 лв.

За 2013 г. по партида № 6612F24364 се дължи ТБО в размер 221,20 лв. (55299,00 х 4,00): 1000 = 221,20 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 55,30 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 165,90 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 101,55 лв.

За 2013 г. по партида № 6612F24366 се дължи ТБО в размер 47,88 лв. (11970,00 х 4,00):1000 = 47,88 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 11,97 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 35,91 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 21,98 лв.

За 2013 г. по партида № 6612F24368 се дължи ТБО в размер 140,47 лв. (35118,00 х 4,00): 1000 = 140,47 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 35,12 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 105,35 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 64,48 лв.

За 2013 г. по партида № 6612F24369 се дължи ТБО в размер 818,38 лв. (204594,27 х 4,00):1000 = 818,38 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 204,59 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 613,79 лв. Част от главницата на задължението за 2013 г. в размер на 378,55 лв. е прихваната с док. № 11530/26.09.2016 г. и № 11531/26.09.2016 г. По главницата на задължението за 2013 г. остава да се дължи 439,83 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 320,17 лв.

За 2013 г. по партида № 6612F24370 се дължи ТБО в размер 40,61 лв. (10153,00 х 4,00):1000 = 40,61 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 10,15 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 30,46 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 18,64 лв.

За 2013 г. по партида № 6612F24371 се дължи ТБО в размер 240,87 лв. (60217,00 x 4,00):1000 = 240,87 лв., определен, както следва: а/ сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 60,22 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 180,65 лв. За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 110,57 лв.

За 2013 г. по партида № 6612F24372 се дължи ТБО в размер 257,75 лв. (64436,45 х 4,00):1000 = 257,75 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 64,44 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 193,31 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 118,32 лв.

За 2013 г. по партида № 6612F24373 се дължи ТБО в размер 2,05 лв. (513,00 x 4,00):1000 = 2,05 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,51 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 1,54 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 0,95 лв.

За този период се дължат ТБО в размер на 1 390,66 лв. и лихви за просрочие 756,66 лв. (от които за компонента за чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 1042,99 лв. и лихви към тях 567,60 лв.)

8.2. За периода 01.01.2014 г. – 31.12.2014 г., съгласно Приложение № 3 на Решение № 315, прието с протокол № 15 от 19.12.2013 г. на Общински съвет „Родопи“, област Пловдив, за нежилищните имоти на фирмите в с. Оризари, размерът на ТБО е 4,6 на хиляда.

Размерът на ТБО по отделните компоненти е както следва:

- за сметосъбиране и сметоизвозване     - 2,0 на хиляда;

- за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др. съоръжения - 1,1 на хиляда;

- за чистотата на териториите за обществено ползване -    1,5 на хиляда.

Границите на районите, в които се предлагат всички услуги по ТБО, са определени със Заповед № 790 от 25.10.2013 г. на кмета на община „Родопи“.

През 2014 г. дружеството притежава описаните по-горе имоти с партида № 6612F24364 и отчетна стойност 55 299,00 лв., № 6612F24366 и отчетна стойност 11 970,00 лв., № 6612F24368 и отчетна стойност 35 118,00 лв., № 6612F24369 и отчетна стойност 204 594,27 лв., № 6612F24370 и отчетна стойност 10 153,00 лв., № 6612F24371 и отчетна стойност 60 217,00 лв., № 6612F24372 и отчетна стойност 64 436,45 лв. и № 6612F24373 и отчетна стойност 513,00 лв.

За 2014 г. по партида № 6612F24364 се дължи ТБО в размер 143,78 лв. (55299,00 х 2,6):1000 = 143,78 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 60,83 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 82,95 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 51,40 лв.

За 2014 г. по партида № 6612F24366 се дължи ТБО в размер 31,12 лв. (11970,00 х 2,60): 1000 = 31,12 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 13,17 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 17,95 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 11,13 лв.

За 2014 г. по партида № 6612F24368 се дължи ТБО в размер 91,31 лв. (35118,00 х 2,60): 1000 = 140,47 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 38,63 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 52,68 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 32,65 лв.

За   2014   г.   по   партида      6612F24369   се   дължи   ТБО   в   размер   531,95 лв. (204594,27 x 2,60): 1000 = 523,95   лв., определен,  както  следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 225,06 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 306,89 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 190,16 лв.

За 2014 г. по партида № 6612F24370 се дължи ТБО в размер 26,40 лв. (10153,00 х 2,60):1000 = 26,40 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 11,17 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 15,23 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 9,43 лв.

За 2014 г. по партида № 6612F24371 се дължи ТБО в размер 156,56 лв. (60217,00 x 2,60):1000 = 156,56 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 66,24 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 90,32 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 55,97 лв.

За 2014 г. по партида № 6612F24372 се дължи ТБО в размер 167,53 лв. (64436,45 х 2,60):1000 = 167,53 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 70,88 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 96,65 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 59,89 лв.

За 2014 г. по партида № 6612F24373 се дължи ТБО в размер 1,33 лв. (513,00 x 2,60):1000 = 1,33 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,56 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 0,77 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 0,48 лв.

За този период е установено, че се дължат ТБО в размер на 1149,98 лв. и лихви за просрочие 411,11 лв. (от които за компонента за чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 663,44 лв. и лихви към тях в размер на 237,20 лв.)

8.3. За периода 01.01.2015 г. – 31.12.2015 г., съгласно Приложение № 3 на Решение № 389, прието с протокол № 21 от 23.12.2014 г. на Общински съвет „Родопи“, област Пловдив, за нежилищните имоти на фирмите в с. Оризари, размерът на ТБО е 4,6 на хиляда.

Размерът на ТБО по отделните компоненти, е както следва:

- за сметосъбиране и сметоизвозване -   2,0 на хиляда;

- за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др. съоръжения - 1,1 на хиляда;

- за чистотата на териториите за обществено ползване -    1,5 на хиляда.

Границите на районите, в които се предлагат всички услуги по ТБО, са определени със Заповед № 799 от 27.10.2014 г. на кмета на община „Родопи“.

През 2015 г. дружеството притежава описаните по-горе имоти с партида № 6612F24364 и отчетна стойност 55 299,00 лв., № 6612F24366 и отчетна стойност 11 970,00 лв., № 6612F24368 и отчетна стойност 35 118,00 лв., № 6612F24369 и отчетна стойност 204 594,27 лв., № 6612F24370 и отчетна стойност 10 153,00 лв., № 6612F24371 и отчетна стойност 60 217,00 лв., № 6612F24372 и отчетна стойност 64 436,45 лв. и № 6612F24373 и отчетна стойност 513,00 лв.

За 2015 г. по партида № 6612F24364 се дължи ТБО в размер 82,95 лв. (55299,00 х 1,5):1000 = 82,95 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 82,95 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 21,20 лв.

За 2015 г. по партида № 6612F24366 се дължи ТБО в размер 17,96 лв. (11970,00 х 1,5):1000 = 31,12 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 17,96 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 4,59 лв.

За 2015 г. по партида № 6612F24368 се дължи ТБО в размер 52,68 лв. (35118,00 х 1,50):1000 = 52,68 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 52,68 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 13,46 лв.

За 2015 г. по партида № 6612F24369 се дължи ТБО в размер 306,89 лв. (204594,27 х 1,50):1000 = 306,89 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 306,89 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 78,41 лв.

За 2015 г. по партида № 6612F24370 се дължи ТБО в размер 15,23 лв. (10153,00 x 1,50):1000 = 15,23 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 15,23 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 3,89 лв.

За 2015 г. по партида № 6612F24371 се дължи ТБО в размер 90,33 лв. (60217,00 x 1,50):1000 = 90,33 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 90,33 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 23,08 лв.

За 2015 г. по партида № 6612F24372 се дължи ТБО в размер 96,65 лв. (64436,45 х 1,50):1000 = 96,65 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 96,65 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 24,70 лв.

За 2015 г. по партида № 6612F24373 се дължи ТБО в размер 0,77 лв. (513,00 х 1,50):1000 = 0,77 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 0,77 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 0,19 лв.

За този период е установено, че се дължат ТБО (единствено за компонента за чистотата на териториите за обществено ползване) в размер на 663,46 лв. и лихви за просрочие 169,52 лв.

8.4. За периода 01.01.2016 г. – 31.12.2016 г., съгласно Приложение № 3 на Решение № 250, прието с протокол № 6 от 28.12.2015 г. на Общински съвет „Родопи“, област Пловдив, за нежилищните имоти на фирмите в с. Оризари, размерът на ТБО е 4,9 на хиляда.

Размерът на ТБО по отделните компоненти е, както следва:

- за сметосъбиране и сметоизвозване -   1,8 на хиляда;

- за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др. съоръжения - 0,8 на хиляда;

- за чистотата на териториите за обществено ползване -    2,3 на хиляда.

Границите на районите, в които се предлагат всички услуги по ТБО, са определени със Заповед № 1047 от 09.10.2015 г. на кмета на община „Родопи“.

През 2016 г. дружеството притежава описаните по-горе имоти с партида № 6612F24364 и отчетна стойност 55 299,00 лв., № 6612F24366 и отчетна стойност 11 970,00 лв., № 6612F24368 и отчетна стойност 35 118,00 лв., № 6612F24369 и отчетна стойност 204 594,27 лв., № 6612F24370 и отчетна стойност 10 153,00 лв., № 6612F24371 и отчетна стойност 60 217,00 лв., № 6612F24372 и отчетна стойност 64 436,45 лв. и № 6612F24373 и отчетна стойност 513,00 лв.

За 2016 г. по партида № 6612F24364 се дължи ТБО в размер 127,19 лв. (55299,00 х 2,30):1000 = 127,19 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 127,19 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 19,59 лв.

За 2016 г. по партида № 6612F24366 се дължи ТБО в размер 27,53 лв. (11970,00 х 2,30):1000 = 27,53 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 27,53 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 4,24 лв.

За 2016 г. по партида № 6612F24368 се дължи ТБО в размер 80,77 лв. (35118,00 х 2,30):1000 = 52,68 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв.и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 80,77 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 12,44 лв.

За 2016 г. по партида № 6612F24369 се дължи ТБО в размер 470,57 лв. (204594,27 х 2,30):1000 = 470,57 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 470,57 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 72,48 лв.

За 2016 г. по партида № 6612F24370 се дължи ТБО в размер 23,35 лв. (10153,00 х 2,30):1000 = 23,35 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв., б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 23,35 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 3,60 лв.

За 2016 г. по партида № 6612F24371 се дължи ТБО в размер 138,50 лв. (60217,00 х 2,30):1000 = 138,50 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 138,50 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 21,33 лв.

За 2016 г. по партида № 6612F24372 се дължи ТБО в размер 148,20 лв. (64436,45 х 2,30):1000 = 148,20 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 148,20 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 22,83 лв.

За 2016 г. по партида № 6612F24373 се дължи ТБО в размер 1,18 лв. (513,00 х 2,30):1000 = 1,18 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,00 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 1,18 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 0,18 лв.

За този период е установено, че се дължат ТБО в размер на 1 017,29 лв. и лихви за просрочие 156,69 лв. (единствено за компонента за  чистотата на териториите за обществено ползване).

8.5. За периода 01.01.2017 г. – 31.12.2017 г., съгласно Приложение № 3 на Решение № 457, прието с протокол № 22 от 27.12.2016 г. на Общински съвет „Родопи“, област Пловдив, за нежилищните имоти на фирмите в с. Оризари, размерът на ТБО е 4,50 на хиляда.

Размерът на ТБО по отделните компоненти е, както следва:

- за сметосъбиране и сметоизвозване -   1,8 на хиляда;

- за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др. съоръжения - 0,1 на хиляда;

- за чистотата на териториите за обществено ползване -    2,6 на хиляда.

Границите на районите, в които се предлагат всички услуги по ТБО, са определени със Заповед № 1103 от 18.10.2016 г. на кмета на община „Родопи“.

През 2017 г. дружеството притежава описаните по-горе имоти с партида № 6612F24364 и отчетна стойност 55 299,00 лв., № 6612F24366 и отчетна стойност 11 970,00 лв., № 6612F24368 и отчетна стойност 35 118,00 лв., № 6612F24369 и отчетна стойност 204 594,27 лв., № 6612F24370 и отчетна стойност 10 153,00 лв., № 6612F24371 и отчетна стойност 60 217,00 лв., № 6612F24372 и отчетна стойност 64 436,45 лв. и № 6612F24373 и отчетна стойност 513,00 лв.

За 2017 г. по партида № 6612F24364 се дължи ТБО в размер 149,31 лв. (55299,00 х 2,70:1000 = 149,31 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 5,53 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 143,78 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 7,85 лв.

За 2017 г. по партида № 6612F24366 се дължи ТБО в размер 32,32 лв. (11970,00 х 2,70):1000 = 32,32 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 1,20 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 31,12 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 1,70 лв.

За 2017 г. по партида № 6612F24368 се дължи ТБО в размер 94,82 лв. (35118,00 х 2,70):1000 = 94,82 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 3,51 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 91,31 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 5,00 лв.

За 2017 г. по партида № 6612F24369 се дължи ТБО в размер 552,40 лв. (204594,27 х 2,70):1000 = 552,40 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 20,46 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 531,94 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 29,08 лв.

За 2017 г. по партида № 6612F24370 се дължи ТБО в размер 27,41 лв. (10153,00 х 2,70):1000 = 27,41 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 1,01 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 26,40 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 1,45 лв.

За 2017 г. по партида № 6612F24371 се дължи ТБО в размер 162,59 лв. (60217,00 х 2,70):1000 = 162,59 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 6,02 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 156,57 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 8,56 лв.

За 2017 г. по партида № 6612F24372 се дължи ТБО в размер 173,98 лв. (64436,45 х 2,70):1000 = 173,98 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 6,44 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 167,54 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 9,16 лв.

За 2017 г. по партида № 6612F24373 се дължи ТБО в размер 1,39 лв. (513,00 х 2,70):1000 = 1,39 лв., определен, както следва: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0,00 лв.; б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 0,05 лв. и в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 1,34 лв.

За просрочие на вноските се дължи лихва в размер 0,07 лв.

За този период е установено, че се дължат ТБО в размер на 1194,22 лв. и лихви за просрочие 62,87 лв. (от които за компонента за чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 1150,00 лв. и лихви към тях в размер на 60,53 лв.)

Въз основа на тези данни е издаден процесният АУЗД.

9. Този резултат е обжалван от дружеството пред Началника на Отдел “Финансова политика” при Община Родопи, който с Решение № 163/19.10.2018 г. е потвърдил оспорения АУЗД в обжалваната в настоящото производство част относно установени задължения за лихви за ДНИ за периода 01.01.2013 г. – 31.12.2014 г. в общ размер на 462,40 лв., ТБО за периода 01.01.2013 г. – 31.12.2017 г. в общ размер на 4537,18 лв. и прилежащи лихви в размер на 1191,54 лв. за компонента за чистотата на териториите за обществено ползване.

10. В хода на съдебното производство е изслушано и прието заключение по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза вх. № 9429/15.05.2019 г. по описа на съда, без възражения от страните. Вещото лице, след запознаване с представените по делото писмени доказателства, в т.ч. справка за извършено прихващане с операция № 11530/26.09.2016 г. и № 11531/26.09.2016 г. е установило, че касаят плащане на ТБО за 2011 г. и 2012 г., които периоди са извън рамките на поставената задача на експертизата. По отношение на всички останали приложени справки за извършени прихващания, е установило, че нямат отношение към дължимите ТБО, тъй като касаят прихващане по отношение на дължимите ДНИ.

Констатирало е, че за 2013 г. задълженията по ТБО относно компонента поддържане на чистотата за всеки имот поотделно, както и прилежащите им лихви са следните:

имот №

отчетна ст-т

такса

чистота

3/1000

неплатен остатък

дължима вноска до 30.6.2013г.

лихва от

01.07.2013г. до

08.3.2018г.

дължима вноска до 30.10.2013г.

лихва от

31.10.2013г. до

08.3.2018г.

общо

дължими

лихви

6612F24364

55299

165.90

165.90

82.95

39.49

82.95

36.68

76.17

6612F24366

11970

35.91

35.91

17.96

8.55

17.95

7.94

16.49

6612F24368

35118

105.35

105.35

52.68

25.08

52.67

23.29

48.37

6612F24370

10153

30.46

30.46

15.23

7.25

15.23

6.73

13.98

6612F24371

60217

180.65

180.65

90.33

43.01

90.32

39.94

82.95

6612F24372

64436.45

193.31

193.31

96.65

46.02

96.66

42.74

88.76

6612F24373

513

1.54

1.54

0.77

0.37

0.77

0.34

0.71

 

 

713.12

 

 

 

 

 

327.43

Установено е от вещото лице, че на 26.9.2016 г. е извършено прихващане с операция № 11530, като за 2013 г. прихванатата сума е в размер на 347,85 лв. На 26.09.2016 г. е извършено прихващане с операция № 11531, като за 2013 г. прихванатата сума е в размер на 30,70 лв. Общ размер на прихваната сума – 378,55 лв.

Със сумата 378,55 лв. е погасено общото задължение за ТБО относно имот № 6612F24369, а именно 204,59 лв. - такса за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения и 613,79 лв - такса чистота на териториториите за обществествено ползване. Общ размер на задължението ТБО – 818,38 лв. Експертизата е разпределила платената сума 378,55 лв. пропорционално на задълженията по двата компонента - такса за обезвреждане на битовите и отпадъци и такса чистота в съотношение към общия размер на задължението по ТБО – 818,38 лв., а именно 25:75. При това положение преводът в общ размер на 378,55 лв. е разпределен по компоненти по следния начин – 94,64 лв. плащане по компонента за обезвреждане на битови отпадъци и 283,91 лв. плащане по компонента чистота. Дължимите лихви за неплатения остатък по компонента чистота, са определени както следва:

- първа вноска в размер на 306,89 лв.; дължими лихви от 01.07.2013 г. до 26.09.2016 г. върху главница 306,89 лв. в размер на 101,10 лв.; за периода от 27.09.2016 г. до 08.03.2018 г. дължими лихви върху остатъчен размер от главницата 22,98 лв. (306,89 лв. минус 283,91 лв.) в размер на 3,37 лв.

- втора вноска в размер на 306,89 лв.; дължими лихви от 31.10.2013 г. до 08.03.2018 г. върху главница 306,89 лв. – 135,70 лв.; Дължимата такса чистота за имот № 6612F24369 е в размер на 329,78 лв, ведно с прилежащи лихви към 08.03.2018 г. – 240,17 лв.

Общият размер на дължимата такса чистота за 2013 г. за всички имоти е установен в размер на 1042,90 лв., ведно с лихви в размер на 567,60 лв.

За 2014 г. задълженията по ТБО относно компонента поддържане на чистотата за всеки имот поотделно, както и прилежащите им лихви са установени както следва:

имот №

отчетна ст-т

дължима компонента такса чистота

извършено плащане / прихващане

неплатен остатък

дължима вноска до 30.6.2013г.

лихва от

01.07.2014г. до

08.3.2018г.

дължима вноска до 30.10.2013г.

лихва от 31.10.2014г.

до

08.3.2018г.

общо дължими лихви

6612F24364

55299

82.95

X

82.95

41.47

15.53

41.47

14.12

29.65

6612F24366

11970

17.95

X

17.95

8.98

3.36

8.98

3.06

6.42

6612F24368

35118

52.68

X

52.68

26.34

9.87

26.34

8.97

18.84

6612F24369

204594.27

306.89

X

306.89

153.45

57.47

153.45

52.26

109.73

6612F24370

10153

15.23

X

15.23

7.61

2.85

7.61

2.59

5.44

6612F24371

60217

90.32

x

90.32

45.16

16.91

45.16

15.38

32.29

6612F24372

64436.45

96.65

x

96.65

48.33

18.1

48.33

16.46

34.56

6612F24373

513

0.77

X

0.77

0.38

0.14

0.38

0.13

0.27

Общо

 

663,44

 

663,44

331,72

 

331,72

 

237,2

Общият размер на дължимата такса чистота за 2014 г. за всички имоти е установен в размер на 663,44 лв., ведно с лихви в размер на 237,20 лв.

За 2017 г. задълженията по ТБО относно компонента поддържане на чистотата за всеки имот поотделно, както и прилежащите им лихви са определени както следва:

имот №

отчетна ст-т

дължима компонента такса чистота

Извърш. прихващане на 26.9.2016г.

неплатен остатък

дължима вноска до 30.6.2017г.

лихва от

01.07.2017г. до

08.3.2018г.

дължима вноска до 31.10.2017г.

лихва от 01.11.2017г.

до

08.3.2018г.

общо дължими лихви

6612F24364

55299

143,78

 

143,78

71,89

5,01

71,89

2,56

7,57

6612F24366

11970

31,12

 

31,12

15,56

1,08

15,56

0,55

1,63

6612F24368

35118

91,31

 

91,31

45,65

3,18

45,65

1,62

4,8

6612F24369

204594.27

531,95

 

531,95

265,97

18,55

265,97

9,46

28,01

6612F24370

10153

26,40

 

26,40

13,20

0,92

13,20

0,47

1,39

6612F24371

60217

156,57

 

156,57

78,29

5,46

78,29

2,78

8,24

6612F24372

64436.45

167,54

 

167,54

83,77

5,84

83,77

2,98

8,82

6612F24373

513

1,34

 

1,34

0,67

0,05

0,67

0,02

0,07

Общо

 

1150,00

 

1150,00

575,00

40,09

575,00

20,44

60,53

Общият размер на дължимата такса чистота за 2017 г. за всички имоти е установен да е в размер на 1150 лв., ведно с лихви в размер на 60,53 лв.

11. Към доказателствения материал по делото са приобщени писмени доказателства, касаещи предоставянето на услугата „за чистотата на териториите за обществено ползване“ за процесния период – 2 бр. трудови договори, допълнителни споразумения и заповед за прекратяване на трудово правоотношение на Л.Н.С. – работник чистота, назначен в кметство с. Оризари, община „Родопи“; 2 бр. трудови договори, допълнителни споразумения, длъжностна характеристика и заповед за прекратяване на трудово правоотношение на Т.П.Т.– работник чистота, назначена в кметство с. Оризари, община „Родопи“; трудов договор, допълнителни споразумение и длъжностна характеристика на Н.И.Я.– работник чистота, назначена в кметство с. Оризари, община „Родопи“; трудов договор и длъжностна характеристика на Т.Г.П.– работник чистота, назначен в кметство с. Оризари, община „Родопи“; авансов отчет с вх. № 53-2129-1/27.04.2017 г. и фактура № **********/25.04.2017 г. относно извършени услуги с автовишка във връзка с орязване на липи; авансов отчет и фактура № **********/24.04.2017 г. относно извършени разходи по закупуване на материали за чистота; авансов отчет от 31.08.2017 г. и фактура № **********/14.08.2017 г. относно извършени разходи по закупуване на съдове за битови отпадъци за обществено ползване; фактура № **********/21.08.2015 г., ведно с писмо с изх. № 53-423-2/14.08.2015 г. на Кмета на Община „Родопи“, относно разходи по закупуване на съдове за битови отпадъци; фактура № **********/29.04.2014 г., ведно с приемо-предавателен протокол от 29.04.2014 г. относно разходи по закупуване на съдове за битови отпадъци /л. 273 – л.300 и л.347.

ІV. За правото:

12. Според действащата редакция на чл. 9б от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон се извършват по реда на чл. 4, ал. 1 – 5. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съответно, според чл. 4, ал. 1 – 5 от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. В производствата служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители. Същите се определят със заповед на кмета на общината.

Кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите.

В случая, релевантните за разрешаването на административноправния въпрос факти и обстоятелства са установени от материално компетентен орган на общинската администрация, в хода на проверка, осъществена по реда на чл. 107, ал. 3 от ДОПК. В тази насока, и с оглед възраженията на жалбоподателя, необходимо е тук да се посочи, че именно определеният със Заповед № 506/19.05.2016 г. на Кмета на Община „Родопи“ служител – Т.Д.П., гл. инспектор „Ревизии и контрол“, сектор „МДТ – събиране и контрол“, отдел „Финансова политика“, дирекция „Обща администрация“ при Община „Родопи“ – Пловдив, е издал горецитирания АУЗД, в съответствие с разпоредбата на чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ. Ето защо, възраженията относно материалната компетентност на лицето, издало процесния АУЗД, съдът намира за неоснователни.

13. Съотнасянето на цитираните нормативни текстове и данните, изложени в предходния раздел на решението, налагат извода, че оспореният АУЗД № 563 от 08.03.2018 г. е издаден от административен орган, снабден с необходимите правомощия за това, в рамките на съответното нормативно уредено производство и е обективиран в предвидената от закона форма.

14. На второ място, от страна на жалбоподателя са изложени възражения за погасени по давност задължения за лихви за ДНИ и ТБО за 2013 г. и 2014 г. Възраженията се явяват неоснователни по следните съображения.

Безспорно е, че давността е материалноправен институт, съответно нормите, които го уреждат имат материалноправен характер, поради което и за процесните 2013 г. и 2014 г. относно давността на публичните вземания, приложими са разпоредбите на ДОПК.

Няма съмнение и спор, че задължението за лихви е публично вземане, съгласно разпоредбата на чл. 162, ал. 1, т. 9 от ДОПК и за погасяването му по давност важат разпоредбите на ДОПК. Във връзка със спорния по делото въпрос, следва да се посочи, че доколкото институтът на давността е взаимстван от гражданското право, той следва да се прилага със съдържанието, което има в този клон на правото и доколкото в данъчното и осигурително право няма норми, които му противоречат. Ето защо, по аргумент от чл. 119 от ЗЗД, според който „с погасяването на главното вземане се погасяват и произтичащите от него допълнителни вземания“, по отношение на данъчните и осигурителни задължения следва да се приеме, че с погасяване на главното вземане, се погасяват и произтичащите от него допълнителни вземания, макар давността за тях да не е изтекла. Необходимо е изрично да се подчертае, че чл. 119 от ЗЗД има предвид погасяване по давност на главницата, в какъвто случай страната не може да осъществява чрез иск своето вземане. Единственото обстоятелство, което е от значение за приложението на коментираната разпоредба, е дали главното вземане – главницата, е погасено по давност. Казано с други думи, щом главницата (макар и платена) е погасена по давност, то и задълженията за лихви като произтичащи от нея допълнителни вземания, се считат за погасени по давност.

Според чл. 171, ал. 1 от ДОПК публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. Като в разпоредбата на чл. 172 от ДОПК са предвидени следните основания за спиране и прекъсване на давността: Давността спира /ал.1/: 1. когато е започнало производство по установяване на публичното вземане - до издаването на акта, но за не повече от една година; 2. когато изпълнението на акта, с който е установено вземането, бъде спряно - за срока на спирането; 3. когато е дадено разрешение за разсрочване или отсрочване на плащането - за срока на разсрочването или отсрочването; 4. когато актът, с който е определено задължението, се обжалва; 5. с налагането на обезпечителни мерки; 6. когато е образувано наказателно производство, от изхода на което зависи установяването или събирането на публичното задължение. Давността се прекъсва с издаването на акта за установяване на публичното вземане или с предприемането на действия по принудително изпълнение /ал. 2/.

Казано с други думи, началната дата, от която следва да се приеме, че давността започва да тече за задълженията за лихви за 2013 г. е 01.01.2014 г. и изтича на 31.12.2018 г., а за 2014 г. е 01.01.2015 г. и изтича на 31.12.2019 г., тъй като задълженията за ДНИ и ТБО за 2013 г. и 2014 г., съгласно разпоредбата на чл. 28, ал. 1 от ЗМДТ следва да бъдат платени на две равни вноски в следните срокове: от 01 март до 30 юни и до 30 октомври на годината, за която е дължим, т.е. задълженията за 2013 г. следва да бъдат платени през 2013 г., съответно тези за 2014 г. – през 2014 г. Процесният АУЗД е издаден на 08.03.2018 г., т.е. преди изтичането на относителната 5-годишна давност. В този смисъл възражението за погасяване по давност на задълженията по оспорения АУЗД за лихви за ДНИ и ТБО за 2013 г. и 2014 г., се явява неоснователно.

15. Спорът по делото се свежда най-общо до въпроса, свързан с дължимостта на вменената на дружеството ТБО, включваща компонента „поддържане чистотата на териториите за обществено ползване“ за имоти с партидни № № 6612F24364, № 6612F24366, № 6612F24368, № 6612F24369, № 6612F24370, № 6612F24371, № 6612F24372 и № 6612F24373, и по- конкретно с предоставянето на тази услуга от страна на общината.

16. Според разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ в приложимата редакция, за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, се заплаща такса, размерът на която се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за посочените в същата разпоредба дейности. Границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 в съответния район, както и честотата на сметоизвозване се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година (чл. 63, ал. 2 ЗМДТ). Случаите, при които не се събира такса за някоя от услугите са посочени в чл. 71 от ЗМДТ, а именно: т. 1 - сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота; т. 2 -  поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – когато услугата не се предоставя от общината; т. 3 - обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.

17. Относно спорната услуга „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване” във връзка с цитираната нормативна уредба, е необходимо да се посочи, че за да е налице задължение за заплащането на тази услуга, е необходимо общината да е престирала същата. Без да е предоставяна тази услуга, за лицето не възниква задължение за заплащането й, предвид изрично регламентираното в разпоредбата на чл. 71, т. 2 от ЗМДТ. Кметът на общината трябва да е включил услугата в заповедта си по чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ и да е определил границите на районите, в които услугата ще се предоставя. Необходимо е недвижимият имот, за който се заплаща таксата, да бъде в рамките на границите на района, определен от кмета на общината и общината фактически да е извършвала дейността.

В конкретния случай, както вече бе казано, ежегодно със Заповеди № 644 от 12.10.2012 г. /л.168/, № 790 от 25.10.2013 г. /л.171/, № 799 от 27.10.2014 г. /л.176/, № 1047 от 09.10.2015 г. /л.182/ и № 1103 от 18.10.2016 г. /л.188/ в изпълнение на чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, кметът на Община “Родопи“ е определял границите на районите, видът на предлаганите услуги и честотата на сметоизвозването по населени места. От съдържанието на тези заповеди, с изключение на Заповед № 644 от 12.10.2012 г., се установява, че услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване” – третия компонент на ТБО за с. Оризари, се е предоставяла и извършвала само за имоти, които се намират в регулацията на населеното място. Имотите на “МИРО СОРЕЛЛЕ” ЕООД обаче, се намират извън строителните граници на с. Оризари и за тях Община „Родопи“ не е предоставяла и извършвала разглежданата услуга за спорния период.

До извод в обратната насока не води посочената по-горе Заповед № 644 от 12.10.2012 г., в която е предвидено за село Оризари извършването на всички услуги за имоти както в регулация на населеното място, така и извън регулация, доколкото по делото не са представени убедителни доказателства за реалното предоставяне на услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване”.

За да е надлежно доказано извършването на услугата от общината е необходимо да бъде доказано и фактическото й престиране.

В тази връзка по делото са представени трудови договори и допълнителни споразумения, от които обаче по никакъв начин не може да се изведе извод, че лицата, с които тези договори и споразумения са сключени, фактически са извършвали услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване” в землището на с. Оризари, което е с площ 6,226 km².

Все в тази насока е необходимо да се констатира следното по отношение на лицата, за които се твърди да са извършвали процесната услуга през проверявания период:

С Л.Н.С. е сключен срочен трудов договор за периода от 28.12.2007 г. до 31.12.2008 г. на длъжност „чистач“. Представено е Допълнително споразумение към Трудов договор № 01/02.01.2013 г., с което срокът по трудов договор № 12/30.12.2011 г. /непредставен по делото/ е продължен до 31.12.2013 г. за 8-часов работен ден на длъжност „сметосъбирач“. Трудов договор със С. е сключен отново на 05.01.2015 г. със срок до 31.12.2015 г. за 8-часов работен ден на длъжност „общ работник“. Впоследствие е подписано Допълнително споразумение към трудов договор, с което, считано от 01.01.2016 г. трудовият договор е трансформиран в безсрочен при същите условия. Заеманата длъжност през посочения период според цитирания трудов договор и допълнителното споразумение е общ работник в звено Работници Чистота. Със Заповед от 15.12.2016 г. е прекратено трудовото правоотношение на С., считано от 01.01.2017 г.

С Т.П.Т.е сключен срочен трудов договор за периода от 01.06.2011 г. до 31.12.2011 г. за 8-часов работен ден на длъжност „сметосъбирач“. Впоследствие е подписано Допълнително споразумение към трудов договор от 02.01.2016 г., с което считано от 02.01.2013 г. трудовият договор е изменен на 4-часов работен ден. Със Заповед № 05/31.12.2014 г., считано от 01.01.2015 г. е прекратен трудов договор на лицето на длъжност „общ работник“ /също непредставен по делото/. Сключени са също така Трудов договор № 52/05.01.2015 г., с който, считано от 05.01.2015 г. Т.е назначена на 8-часов работен ден на длъжност „общ работник“, допълнително споразумение от 14.07.2015 г. и такова от 29.01.2016 г., с което трудовият договор е трансформиран в безсрочен при същите условия. Според длъжностната характеристика, представена по делото, лицето следва да поддържа хигиената и чистотата на улиците и тревните площи в селото, почистване на сняг и лед през зимния период на територията на с. Оризари.

С Н.И.Я.е сключен срочен трудов договор № 655 от 03.08.2015 г. за периода от 03.08.2015 г. до 31.12.2015 г. за 8-часов работен ден на длъжност „общ работник“. С допълнително споразумение № 22/01.02.2017 г. трудовият договор е трансформиран в безсрочен, считано от 01.02.2017 г. Заеманата длъжност през посочения период според цитирания трудов договор и допълнителното споразумение е общ работник в звено Работници Чистота. Според длъжностната характеристика представена по делото, лицето следва да поддържа хигиената и чистотата на улиците и тревните площи в селото, почистване на сняг и лед през зимния период на територията на с. Оризари.

С Т.Г.П.е сключен срочен трудов договор за периода от 05.01.2017 г. до 05.07.2017г. за 8-часов работен ден. Заеманата длъжност през посочения период е общ работник в звено Работници Чистота. Според длъжностната характеристика, представена по делото, лицето следва да поддържа хигиената и чистотата на улиците и тревните площи в селото, почистване на сняг и лед през зимния период на територията на с. Оризари.

От съдържанието на цитираните трудови договори и допълнителни споразумения се установява, че през 2013 г. е имало 2 работници на длъжност „сметосъбирач“ – един на 8-часов работен ден и един на 4-часов работен ден. За 2014 г. няма данни за наети такива. За 2015 г. са налице данни за трима работници на длъжност „общ работник“ в звено Работници Чистота. През 2016 г. и 2017 г. има данни за двама работника на длъжност „общ работник“ в звено работници Чистота. Тези данни поставят на основателно съмнение обективната възможност на посочените лица да осъществяват услугата на територията на землището на с. Оризари, което каза се, е с площ от 6,226 km². Нещо повече, от съдържанието на длъжностните им характеристики се установява, че същите е следвало да поддържат хигиената и чистотата на улиците и тревните площи единствено в селото, но не и извън населеното място, а между страните не е спорно, че процесните имоти се намират извън с. Оризари.

Казано с други думи, по делото не са ангажирани доказателства за предоставяне на услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване” извън населеното място – с. Оризари. Като такива не могат да бъдат възприети и представените доказателства за извършени услуги с автовишка във връзка с орязване на липи, за разходи по закупуване на материали за чистота, съдове за битови отпадъци за обществено ползване, доколкото липсват конкретни доказателства за отчитане/приемане на работа за процесните периоди, за изпълнение на отделни видове работи по поддържане чистотата на територии за обществено ползване, за транспортни разходи, пътни листове и прочие, които да установяват извършването на спорната услуга.

Крайният извод на съда е, че услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване” – третият компонент на ТБО, не е предоставян от Община Родопи по отношение на имотите на жалбоподателя за проверявания период 2013 г. - 2017 г. При това положение не следва да бъде начислявана такса за този компонент. Като не е съобразил изложеното, органът на общинската администрация е постановил незаконосъобразен АУЗД, досежно определената такса за чистота на териториите за обществено ползване. Той ще следва да бъде отменен в обсъжданата част.

18. Изготвената по делото ССЕ, следва да бъде съобразена при постановяване на настоящото решение, доколкото в заключението си вещото лице е определило за всеки един от компонентите на ТБО дължимите лихви при съобразяване с извършените плащания/прихващания.

 

 

 

 

V. За разноските:

19. При посочения изход на спора, на основание чл. 161, ал. 1, пр. 1 от ДОПК, съобразно уважената част от жалбата, на жалбоподателя се следва присъждане на сторените разноски в производството, които се констатираха в размер на 1230,67 лв., представляващи съответната част от заплатените държавна такса за образуване на съдебно производство, депозит за вещо лице и адвокатско възнаграждение.

20. Съобразно отхвърлената част на жалбата, на основание чл. 161 ал. 1, пр. 3 от ДОПК, на Община Родопи, се дължи съответната част от сторените по делото разноски, но доколкото такива не са претендирани, съдът не дължи произнасяне в тази насока.

 

Мотивиран от горното, Съдът

                                          

Р    Е    Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължение по декларация № 563/08.03.2018 г., издаден от Т.Д.П.-Г. на длъжност главен инспектор в „Ревизии и контрол“, отдел „Финансова политика“, сектор „МДТ – Събиране и контрол“ на Община „Родопи“, потвърден с Решение № 163/19.10.2018 г. на Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“, в частта, с която на “МИРО СОРЕЛЛЕ” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя А.А., са определени задължения за такса битови отпадъци за компонента „чистота на териториите за обществено ползване“ за периода 01.01.2013 г. – 31.12.2017 г., както следва: за 2013 г. в размер на 1042,99 лв., ведно със законните лихви в размер на 567,60 лв.; за 2014 г. в размер на 663,44 лв., ведно със законните лихви в размер на 237,20 лв.; за 2015 г. в размер на 663,46 лв., ведно със законните лихви в размер на 169,52 лв.; за 2016 г. в размер на 1017,29 лв., ведно със законните лихви в размер на 156,69 лв. и за 2017 г. в размер на 1150,00 лв., ведно със законните лихви в размер на 60,53 лв.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на “МИРО СОРЕЛЛЕ” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя А.А. против Акт за установяване на задължение по декларация № 563/08.03.2018 г., издаден от Т.Д.П.-Г. на длъжност главен инспектор в „Ревизии и контрол“, отдел „Финансова политика“, сектор „МДТ – Събиране и контрол“ на Община „Родопи“, потвърден с Решение № 163/19.10.2018 г. на Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“, в частта, с която на дружеството са определени задължения за лихви за данък върху недвижимите имоти в общ размер на 462,40 лв., от които 252,92 лв. за 2013 г. и 209,48 лв. за 2014 г.

ОСЪЖДА Община „Родопи“ да заплати на “МИРО СОРЕЛЛЕ” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя А.А., сумата от 1230,67 лв., представляваща съответната част от заплатените държавна такса за образуване на съдебно производство, депозит за вещо лице и адвокатско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                          

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: