Определение по дело №247/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 862
Дата: 23 юни 2021 г. (в сила от 8 юли 2021 г.)
Съдия: Ралица Ангелова Маринска
Дело: 20217170700247
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 април 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 862

гр. Плевен, 23. 06. 2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН съд - гр.Плевен, Тричленен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и трети юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                                         

                                               Председател: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

                                                                 Членове: 1. ЕЛКА БРАТОЕВА

    2. РАЛИЦА МАРИНСКА

като разгледа докладваното от съдията МАРИНСКА адм. дело №247/2021г. по описа на Административен съд-Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по адм. дело №241/2021г. по описа на АдмС- Плевен, е образувано по жалба от ФОНДАЦИЯ „ВЪРХОВЕНСТВО НА ЗАКОНА“, ЕИК ***8, представлявано от Ю.Н., чрез адв. И.Я., против разпоредбите на чл. 4б, ал.1 и ал.2 от Наредба №4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет- Левски, като противоречаща на чл. 8 от ЗНА. Посочва се,  че  оспорените норми механично възпроизвеждат текста на чл.8, ал.8 и ал.9 от ЗОС, като по този начин не се доуреждат обществени отношения, а само се възпроизвеждат. Посочва се, че с оспорените норми от Наредбата се уреждат същите обществени отношения, които са регулирани с цитираните норми от ЗОС. Моли съда да постанови решение, с което да отмени оспорените разпоредбите на чл. 4б, ал.1 и ал.2 от Наредба №4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет- Левски. В жалбата се излагат твърдения относно допустимостта на депозираната жалба, като се твърди, че съобразно чл. 186, ал. 1 от АПК, право да оспорват подзаконовите нормативни актове, имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или закони интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от тях. Сочи, че очертаните от учредителите на фондацията цели и средства за тяхното постигане са пряко свързани с осъществяване на дейност по реализиране на гражданския контрол върху законосъобразността на издадените от общинските съвети подзаконови нормативни актове. Позовава се и на разпоредбата на чл.187, ал.1 от АПК.

По делото, от страна на ответника, е депозирана в цялост преписката по оспорената Наредба.

Настоящият съдебен състав, като се запозна с административната преписка и изложените в жалбата твърдения, намира жалбата за недопустима, като подадена от лице без правен интерес по следните съображения:

Съобразно чл. 186, ал. 1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт, имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Разпоредбата е в съответствие с нормата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България, която предвижда възможност за съдебно обжалване на всички административни актове от гражданите и юридическите лица, но също въвежда като необходимо условие тези актове да ги засягат. В този смисъл, абсолютна процесуална предпоставка за съдебно обжалване на нормативните административни актове е наличието на правен интерес за това. По правната си същност, нормативният административен акт може да засегне широк кръг правни субекти в определена сфера, което от своя страна определя и кръгът на лицата, които могат да го обжалват- само тези лица, чиито права актът засяга или би могъл да засегне. Съобразно даденото тълкуване с ТР №2/12.02.2010 г., по тълк. д. №4/2009г. на ВАС, съсловните /браншовите/ организации и другите ЮЛНЦ, могат да оспорват подзаконови нормативни актове, при наличие на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени; могат да оспорват издадения подзаконов нормативен акт в случаите, когато с него се засягат или могат да бъдат засегнати общи права, свободи или законни интереси или се пораждат задължения за членуващите в сдружението лица. Правният интерес на организациите следва да е непосредствен, тъй като се извлича от правния интерес на членуващите в тях лица. Самото ТР само по себе си дава тълкуване на правния интерес на организации в определена област- съсловни /браншови/, а не на организациите в обществена полза като цяло, като каквато е регистрирана настоящата фондация. Съдът приема, че е правният интерес на ЮЛ от оспорването следва да е пряк, личен и непосредствен- за защита на негови права и интереси, в случай, че съответния НА засяга неговата правна сфера.

Безспорно е по делото, съобразно служебно изготвената справка от ТР, че жалбоподателя ФОНДАЦИЯ „ВЪРХОВЕНСТВО НА ЗАКОНА“, ЕИК ***, е ЮЛНЦ за извършване на дейност в обществена полза. В справката подробно са описани и целите на Фондацията, които в общи линии разписват всеобхватен контрол върху подзаконовите нормативни актове. Съдът приема, че целите на Фондацията обаче, не обосновават наличие на правен интерес от оспорването на посочените норми от Наредба №4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет- Левски, а още по- малко обосновават съществуването на правен интерес по принцип от оспорването на ПНА, с оглед на изложеното по- горе. Във всички случаи, когато гражданите и организации атакуват индивидуални, общи или нормативни административни актове, те трябва да докажат пред компетентния съд, че е налице засягане на техни права или законни интереси. /арг. решение №5/04.2007г. по к.д. № 11/2006г. на КС/, което да обоснове правният им интерес от оспорването. Следва да се посочи също, че публичната функция по контрол на законността е предоставена на държавните органи и произтича от мандата им и оправомощаването им от Конституцията и законите, а правото на защита не е публична функция.

На основание гореизложеното, и на плоскостта на преценката на целите на Фондацията, съдът приема, че оспорените разпоредбите на чл. 4б, ал.1 и ал.2 от Наредба №4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет- Левски, не засягат или биха засегнала пряко и непосредствено жалбоподателя. В случая Фондацията нито твърди, нито сочи доказателства за такова засягане, като обосновава правния си интерес с целите си на ЮЛНЦ за всеобхватен контрол, което съдът приема, че е в противоречие с нормата на чл. 186, ал.1 от АПК. Следва да се посочи също,  че  надзор за законност върху дейността на администрацията, без обосноваване на личен, пряк и непосредствен правен интерес може да упражнява само Прокуратурата, по арг. чл. 127, т.5 от Конституцията на Република България. Конституционно правомощие на Прокуратурата е предприемане на действия за отмяна на незаконосъобразни актове, поради което, ако Фондацията счита, че е налице незаконосъобразност на посочените разпоредбата от Наредба №4, има възможността да сезира Прокуратурата.

На основание гореизложеното, следва депозираната жалба на ФОНДАЦИЯ „ВЪРХОВЕНСТВО НА ЗАКОНА“, против разпоредбите на чл. 4б, ал.1 и ал.2 от Наредба №4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет- Левски, следва да бъде оставена без разглеждане, поради липса на правен интерес, а производството по делото- прекратено. /в т. см. Определение №5549/13.05.2020г. по адм. д. №3839/2020г. по описа на ВАС, Определение №6174/23.04.2019г. по адм. д. №3590/2019г. по описа на ВАС, Решение №1340/31.01.2019 г. по адм. д. №9512/2017г. по описа на ВАС, Решение №8154/31.05.2019г. по адм. д. №235/2018г. по описа на ВАС,/.

Водим от горното, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

На основание чл.196, вр. чл.159, т.4 от АПК, ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на ФОНДАЦИЯВЪРХОВЕНСТВО НА ЗАКОНА“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр.С., район „К.“, бул. „Д. Г.“ №, представлявана от председателя Ю.П.Н., чрез адв. И.Я., против разпоредбите на чл. 4б, ал.1 и ал.2 от Наредба №4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет- Левски, като НЕДОПУСТИМА, поради липса на правен интерес и ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №247/2021г. по описа на Административен съд-Плевен.

 

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба, в 7- мо дневен срок от съобщението, пред Върховния административен съд.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   /П/                            ЧЛЕНОВЕ: 1. /П/

 

 

 

                                                                                    

                                                                                     2. /П/