Решение по дело №482/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 415
Дата: 18 ноември 2021 г. (в сила от 18 ноември 2021 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20217240700482
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№415                                         18.11.2021г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На деветнадесети октомври 2021г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова

        Като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №482 по описа за 2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл.128 и сл. от АПК, вр. с чл. 172 от от Закона за движение по пътищата, образувано по жалбата на Д.С.Д. против ЗППАМ №21-3392-000030/21.07.21г издадена от Началник група към ОД МВР Ямбол, РУ Тунджа с наложена на жалбоподателката принудителна административна мярка по чл.171 т.2а буква А от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС  лек автомобил *** с рег. №****, за срок от шест месеца за това, че на 21.07.2021г около 12.30ч, в село Скалица, по улица „Ал Стамболийски“ собственото й МПС е управлявано от Д. С. Д., който не притежава свидетелство за правоуправление – неправоспособен водач. Нарушението е установено с АУАН АА №566927 от 21.07.21г.

        Заповедта е връчена на 27.07.2021г и е обжалвана от адресата на 09.08.2021г, в рамките на указания законов 14-дневен срок, с доводи за неспазване на принципа на съразмерност по чл.6 от АПК, тъй като не е разследвано и установено, че липсва съзнателно предоставяне на управлението на собственото МПС на не правоспособно лице. Позовава се на факта, че е предоставила МПС на своя баща, който е правоспособен водач, а той от своя страна го предоставил на брат й и негов син, единствено, за да го паркира в двора на къщата в село Скалица и тогава било установено нарушението, за което узнала при придвиждане на МПС до град Раднево, където живее, за да домува след сваляне и изземване на регистрационните табели и свидетелството за регистрация.

       Позовава се и на факта, че има бебе на осем месеца, за чието отглеждане е необходимо да ползва собствения си автомобил. Иска от съда да бъде отменено оспорената заповед като навежда в открито съдебно заседание довод за некомпетентност на административния орган, тъй като оправомощени за прилагане на мерките са Началник сектор Пътна полиция и Началник сектор/групи в Охранителна полиция, а в конкретния случай издателя е началник група, без да е посочен сектора. Претендира разноските по делото.

      Ответника Началник група в РУ Тунджа при ОД МВР Ямбол не се явява и не се представлява.

           Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

         Със Заповед № 326з-1397/23.06.2017г и предвид чл.172 ал.1 от ЗДвП, допускащ делегиране на правомощия за издаване на заповеди за прилагане на ПАМ по чл.171 т.2А от същия закон, включително, Директора на ОД МВР Ямбол е оправомощил да прилагат с мотивирана заповед ПАМ по чл.171 т.2, т.2, т.2а, т.4, т.5 буква „А“ и т.6 от ЗДвП Началниците на Районни управление за територията, обслужвана от съответното РУ при същата дирекция, на следващо място оправомощени са и Началниците на сектор/групи „Охранителна полиция“ в РУ при ОД на МВР Ямбол за територията обслужвана от съответното РУ. Съгласно чл.14 ал.1 от ЗМВР охранителната дейност е дейност по опазване на обществения ред и осигуряване безопасност на движението по пътищата на Република България, която се извършва основно от Областните дирекции на МВР по силата на чл.42 ал.2 от ЗМВР, а съгласно ал.3  в областните дирекции на МВР може да се създават отдели, сектори, районни управления (РУ), участъци и други звена от по-нисък ранг в зависимост от задачите и дейността им. Като се има предвид, че охранителната дейност е основна дейност на ОД на МВР, а РУ се създава с оглед състоянието на престъпността и обществения ред се налага извода, че началника на група в РУ Тунджа има компетентност да издава заповеди за прилагане на ПАМ по чл.171 от ЗДвП, тъй като във всяко РУ има една група основна и това е „Охранителна полиция“.

   Относно материалната законосъобразност: Състава на чл.171 т.2А буква А от ЗДвП не изисква предоставяне на МПС от страна на собственика за управление на лице, за което знае или допуска, че е не правоспособно или не притежава свидетелство за правоуправление и това е така, защото принудителната мярка не е прилагане на административно наказателна отговорност. Не се изисква вина на собственика на МПС, за да бъде адресат на мярката, а се цели пресичане на извършваното административното нарушение и отнемане на възможността да се извърши отново в рамките на законовия срок. Административния орган не разполага с право на преценка относно това дали на приложи мярката, освен по отношение на нейния срок и по отношение на неговата продължителност може да се обсъжда принципа за съразмерност, но само когато е определен над минимално предвидения в закона. В случая мярката е за минималния срок от шест месеца. Нуждата от МПС очевидно не е съществувала щом МПС е предоставено за управление на родни, които са далеч от мястото на живеене на неговия собственик за период от време равен на престоя им в Република  България.

            Мотивиран от изложеното и на основание чл.172 ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

РЕШИ

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата  Д.С.Д. против Заповед № 21-3392-000030/21.07.2021г издадена от Началник група към ОД МВР Ямбол, РУ Тунджа.

Решението не подлежи на обжалване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: