АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 144 |
||||||||||
Гр. Видин,
22.11.2018 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Трети административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
двадесет и четвърти октомври |
|||||||||
през две хиляди и осемнадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Н. Витков |
|||||||||
при секретаря |
Виржиния Кирилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Н. Витков |
|
||||||||
Административно дело № |
170 |
по описа за |
2018 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по чл.145 и следващите от АПК, във връзка с §.35, ал.3 от Закона за изменение и допълнение на Закона за
подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр.18/2006 г.; изм., бр.96/2006
г.), чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № 22/07.07.2008 г. за условията и реда за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Първоначално
залесяване на неземеделски земи" от Програмата за развитие на селските
райони за периода 2007-
Делото е образувано по жалба на Община Белоградчик
против решение изх.№ 01-0800/2237 от 12.03.2018 г. на Изпълнителен директор на
Държавен фонд "Земеделие", с което е определена за възстановяване
финансова корекция (ФК) в размер на 8788.49 лева без ДДС, ведно със сумата от
1757.70 лева, представляваща начислен ДДС върху същата сума, по договор №
05/223/00233/18.07.2013 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 223
"Първоначално залесяване на неземеделски земи" от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2007-
Твърди се в жалбата, че решението е неправилно,
като постановено при наличие на съществено процесуално нарушение,
необоснованост и в нарушение на приложимия материалния закон.
Иска се от съда да отмени оспореното
решение. Претендира се присъждане на съдебни разноски във връзка с
производството по делото.
Ответникът по делото Изпълнителен директор
на Държавен фонд "Земеделие", чрез процесуалния си представител депозира
писмени бележки, с които оспорва жалбата, като неоснователна и недоказана.
Прави искане за присъждане на съдебни разноски за процесуалното
представителство по делото.
След като обсъди доводите на страните и
прецени събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното
от фактическа страна: между страните Община Белоградчик и Държавен фонд
"Земеделие" е сключен договор № 05/223/00233/18.07.2013 г. за
отпускане на финансова помощ по мярка 223 "Първоначално залесяване на
неземеделски земи" от Програмата за развитие на селските райони 2007-
При извършена проверка в периода от 14 до
28.12.2016 г. е установено, че имот № 027028, представляващ нива с площ от
22.085 дка, находяща се в землището на с. Салаш, общ. Белоградчик, обл. Видин,
е била възстановена на трети лица с решение № 502/31.03.2014 г. на Общинска
служба "Земеделие"-Белоградчик. Цитираният имот е бил включен от
Община Белоградчик в подадени заявления за окончателно плащане към посочения
по-горе договор № 05/223/00233/18.07.2013 г. (заявки за залесяване №
05/223/00233/3/01/ от 21.08.2014 г. и № 05/223/00233/3/02 от 12.01.2015 г.). В
хода на производството е установено, че цитираното решение за възстановяване е
влязло в сила на 15.04.2014 г., като препис от него не е изпращан на Община
Белоградчик.
Производството по налагане на финансова корекция
е открито с писмо изх.№ 01-0800/2237 от 10.11.2017 г. на ДФ
"Земеделие". Основанието е установено неспазване разпоредбата на 4.20
от договор № 05/223/00233/18.07.2013 г., съгласно която ползвателят се
задължава писмено да уведоми Фонда незабавно след настъпване на обстоятелства
от значение за изпълнението на договора, както и нарушаване на чл.39, ал.1, т.4
от Наредба № 22/07.07.2008 г. за
условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка
"Първоначално залесяване на неземеделски земи" от ПРСР 2007-
В хода на административното производство
не е установена точната дата, на която Община Белоградчик е узнала за
постановеното решение за възстановяване на трети лица на имот № 027028, но в
своето възражение вх.№ 01-0800/2237 от 04.12.2017 г. против цитираното писмо за
откриване на производство по чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ се признава, че това е станало
през пролетта на
За имот № 027028 в землището на с. Салаш,
общ. Белоградчик, обл. Видин на Община Белоградчик е изплатена субсидия за
залесяване в размер на 7909.90 лева, по заявка № 05/223/00233/3/01/ от
21.08.2014 г. по договор № 05/223/00233/18.07.2013 г., както и субсидия за
отглеждане и попълване на същия имот в размер на 878.59 лева, по заявка №
05/223/00233/3/02 от 12.01.2015 г. по същия договор.
В хода на производството по чл.73, ал.2 от
ЗУСЕСИФ е прието от ответника, че с описаната в атакуваното решение нередност възложителят
е нарушил разпоредбата на т.4.20 от договор № 05/223/00233/18.07.2013 г. за
отпускане на финансова помощ по мярка 223 "Първоначално залесяване на
неземеделски земи" от ПРСР 2007-
Прието е също, че общината е нарушила
задължението си по чл.39, ал.1, т.4 от Наредба № 22/07.07.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по мярка "Първоначално залесяване на неземеделски
земи" от ПРСР 2007-
Въз основа на описаната фактическа
обстановка и правни изводи е издадено оспореното в настоящето производство
решение, макар и след срока предвиден в чл.73, ал.3 от ЗУСЕСИФ, който е
инструктивен и неспазването му не обуславя незаконосъобразност на процесния акт.
Поддържаните във възражението доводи са обсъдени от органа в изпълнение на
задължението му по чл.73, ал.3 от ЗУСЕСИФ и след като ги е приел за
неоснователни, органът е издал оспорения акт. В производството са спазени процесуалните
правила. Обстоятелството, че органът не е уважил възражението не води до
неговата порочност.
При така установената фактическа обстановка, съдът
намира от правна страна следното: жалбата е допустима, като подадена против
подлежащ на оспорване административен акт, от адресат на акта в
законоустановения срок за обжалване.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Решението е издадено от компетентен орган. Съгласно
чл.69, ал.1 от ЗУСЕСИФ управляващите органи провеждат процедури по
администриране на нередности по смисъла на чл.2, т.36 и т.38 от Регламент (ЕС)
№ 1303/2013. Съгласно чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя
по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия
орган, одобрил проекта. Чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № 22/07.07.2008 г. за
условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка
"Първоначално залесяване на неземеделски земи" от ПРСР 2007-
Оспореният акт е издаден в
законоустановената писмена форма, подробно е мотивиран и при постановяването му
не са допуснати съществени нарушения на производствените правила и на
приложимото материално право.
Наложена е от ответника на жалбоподателя
финансова корекция във връзка с установени нередности при изпълнението на
задълженията му по договора за предоставяне на БФП по оперативната програма ПРСР
2007-
Според разпоредбата на чл.2, т.36 от
Регламент № 1303/2013 нередност е: "всяко нарушение на правото на Съюза
или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба,
произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в
прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или
би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез
начисляването на неправомерен разход в бюджета на Съюза".
Съгласно разпоредбата на чл.70, ал.1 от
ЗУСЕСИФ финансовата подкрепа със средствата на Европейските структурни и
инвестиционни фондове може да бъде отменена само на някое от лимитативно
посочените правни основания. Следователно, българският законодател приема, че
всяко от посочените в чл.70, ал.1 от ЗУСЕСИФ основания води до нарушение на
правото на Европейския съюз или на националното право, свързано с неговото
прилагане и има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет
на ЕС, като води до отчитането на неоправдан разход в общия бюджет.
В тежест на органа е на първо място да
установи наличие на действие или бездействие на субект на правото, действащ в
качеството си на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските
структурни фондове, което действие/бездействие има или би могло да има за
последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляването на
неправомерен разход в бюджета на Съюза.
Прието е от ответника, че е извършено нарушение
от бенефициента Община Белоградчик, на т.4.20 от договор № 05/223/00233/18.07.2013
г., както и на чл.39, ал.1, т.4 от Наредба № 22/07.07.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по мярка "Първоначално залесяване на неземеделски
земи" от ПРСР 2007-
По отношение на констатациите на органа, изложени
в атакуваното решение, настоящият състав изцяло споделя изводите на ответника.
Видно от признанието, съдържащо се в
депозираното възражение по повод уведомлението за откриване на производството
за налагане на финансова корекция, бенефициентът е узнал за постановеното
решение за възстановяване на трети лица на имот № 027028, респ. за промяната в
собствеността на посочения имот, през пролетта на
Съгласно т.4.20 от договор №
05/223/00233/18.07.2013 г. ползвателят се задължава писмено да уведоми Фонда
незабавно след настъпването на обстоятелства от значение за изпълнението на
настоящия договор. Дефиницията на понятието "факти и обстоятелства относно
изпълнението на одобрения проект" е дадено в т.10.1.б от договора, като
това са такива, настъпили или станали известни след подписване на договора, при
наличието на които договорът не би бил сключен или би бил сключен при различни
условия. Настъпилата промяна в собствеността на имот № 027028, който е заявен
за подпомагане като общинска собственост без съмнение е факт от съществено
значение за изпълнението на одобрения проект за финансово подпомагане по мярка
223 "Първоначално залесяване на
неземеделски земи" от ПРСР 2007-
Безспорно е установено и нарушение на чл.39,
ал.1, т.4 от Наредба № 22/07.07.2008 г.
за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка
"Първоначално залесяване на неземеделски земи" от ПРСР 2007-
Начинът на определяне на финансовата
корекция по описаните в решението нарушения е извършен законосъобразно от
ответника. Органът е индивидуализирал финансовата корекция, след което в акта
по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ е определил нейния точен размер и основание, като са
изложени подробни и обосновани мотиви, които напълно се споделят от съда.
С оглед на горното съдът приема, че
решението е законосъобразно, постановено от компетентен орган, в съответствие с
материалноправните разпоредби, при спазване на административнопроизводствените
правила и изискването за форма на административния акт, поради което липсват
основания за неговата отмяна по чл.146 от АПК. Жалбата е неоснователна и следва
да бъде отхвърлена.
От ответника са поискани разноски по
делото за юрисконсултско възнаграждение. Същите следва да бъдат определени
съобразно чл.37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК, в
сила от 28.01.2017 г.
На основание чл.25, ал.1 от Наредбата за
заплащане на правната помощ с оглед изхода на делото на ответника следва да
бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00
лева.
Воден от горните мотиви и на основание чл.172,
ал.2 от АПК, Административен съд Видин
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Белоградчик
против решение изх.№ 01-0800/2237 от 12.03.2018 г. на Изпълнителен директор на
Държавен фонд "Земеделие", като неоснователна.
ОСЪЖДА Община Белоградчик да заплати на Държавен фонд
"Земеделие"-Разплащателна агенция сумата от 100.00 (сто) лева, представляващи юрисконсултско
възнаграждение за процесуално представителство в производството по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Върховен административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването
му на страните по реда на чл.138, ал.1 от АПК.
Административен съдия: