Решение по дело №231/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 264
Дата: 11 ноември 2022 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20227240700231
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                   

264                                 11 .11.2022 год.                      град Стара Загора

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

      Старозагорският административен съд, в публично заседание                          на тринадесети октомври през две хиляди  двадесет и втора год. в състав:

                                                                       Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                  Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                                        МИХАИЛ РУСЕВ

при секретаря Стефка Христова

и с участието на прокурора Петко Георгиев 

като разгледа докладваното от съдия Д. Драгнева КАН дело №209 по описа за 2022 год., за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл..208 и сл. от АПК, във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, образувано по касационна жалба на ТРАНСТЕКС 3 ЕООД гр. Велико Търново против Решение №277/20.06.2022г., постановено по АНД №20225530200895/2022г. по описа на РС Стара Загора, с което е изменено Наказателно постановление № 84/09.02.2022г, издадено от Директора на РИОСВ Стара Загора като размера на имуществената санкция, наложена на ТРАНСТЕКС 3 ЕООД от 2 500лв е намален на 2 000лв. Имуществената санкция е наложена на основание чл. 135 ал.1 т.1 от ЗУО за нарушение на чл. 22 ал.4 от Наредба №1/2014г за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във връзка с чл.48 ал.1 от ЗУО –Лицата, уреждащи превози за или внос в Република България на отпадъци по Регламент ЕО №1013/2006г и получателите на отпадъците в случаите, за които не се изисква нотификация, изпращат до РИОСВ по местоназначение на отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на на натоварване копие на попълнен формуляр по Приложение VІІ на Регламент ЕО №1013/2006г подписан в поле 12.   Обстоятелствата по извършване на нарушението са следните:

 С констативен протокол № 009257/30.09.2021 г. е извършена проверка по документи в РИОСВ-Стара Загора на „Транстекс 3“ ЕООД, гр. Велико Търново, във връзка с писма на Националния координационен център към МОСВ, вх. № РД-05-169(59)/07.09.2021 г.; вх. № РД- 05-169(61)/08.09.2021 г.; вх. № РД-05-169(62)/20.09.2021 г. за осъществени трансгранични превози на отпадъци по Регламент (ЕО) № 1013/2006.

Във връзка с представената информация от МОСВ и след извършена справка в деловодната система на РИОСВ-Стара Загора и входящата кореспонденция на e-mail ****се констатира следното: С писмо, вх. № РД-05-169(61)/08.09.2021 г. от НКЦ са представени документи ( Анекс VII и международна товарителница) за осъществен трансграничен превоз на отпадъци. Съгласно представените документи на 03.09.2021 г. е стартирал превоз на отпадъци с код 20 01 10 (облекла)- употребявани дрехи, класифицирани с код В3030 от Приложение П1 на Регламент (ЕО) № 1013/ 2006 в количество 18, 300 т. Лицето, което урежда превоза, съгласно клетка 1 от Анекс VII е Stiching Leger der Hells ReShare, Нидерландия. Получателят на отпадъците, съгласно клетка 2 от Анекса е „Транстекс 3“ ЕООД, гр. Велико Търново. Транспортната фирма, извършила превоза на отпадъка (клетка 5 от Анекса) е „Шанс - М. Байчев” ЕООД. Като съоръжение по оползотворяване, съгласно клетка 7 от Анекс VІІ  е посочено дружеството „Транстекс-3“ ЕООД – площадка гр. Сливен.

След извършена справка в деловодната програма на РИОСВ-Стара Загора, както и на електронната поща ****се установило, че в РИОСВ не е постъпвал формуляр Приложение VII, с който фирма „Транстекс 3“ ЕООД, гр. Велико Търново, в качеството му на получател на отпадъци, предмет на трансграничен превоз,  да уведомява РИОСВ-Стара Загора за предстоящ превоз на отпадъци с код 20 01 10 (облекла) от Нидерландия за Република България, предмет на трансграничен превоз. Нарушителят не е спазил изискванията чл. 22,  ал. 4 от Наредба № 1/2014 г.

Административното нарушение е извършено на 03.09.2021 г. в РИОСВ-Стара Загора, ул. «Стара Планина» № 2 и установено на 30.09.2021 г.

При съставяне на акта в графата за „обяснения и възражения” нарушителя е написал, че има възражение, което в тридневен срок, ще бъде внесено в РИОСВ-Стара Загора. Писмено възражение от страна на „Транстекс 3“ ЕООД срещу AVAR № 84/18.10.2021 г. в РИОСВ - Стара Загора е постъпило в РИОСВ-Стара Загора, вх. № КОС-06-9257(4)/20.10.2021 г. в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. Така направеното възражение считам за неоснователно и необосновано, тъй като твърденията в него не са подкрепени с никакви доказателства. В писмените възражения и обяснения не са доказани факти, омаловажаващи нарушението.

С това свое деяние «Транстекс 3» ЕООД е нарушило чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във връзка с чл. 48, ал. 1 от ЗУО - Лицата, уреждащи превози за или внос в Република България на отпадъци по Регламент (ЕО) № 1013/2006 и получателите на отпадъците в случаите, за които не се изисква нотификация, изпращат до РИОСВ по местоназначение на отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на натоварване копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12.

Не са налице основания за прилагане на чл. 28 и чл. 29 от ЗАНН.

      За да измени размера на наложената с НП санкция, въззивния съд е приел, че деянието е извършено от задълженото лице, чрез описаното бездействие и при сбъднали се факти за подаване на информацията, чрез изпращане на информацията по Приложение VІІ от Регламент 1013/2006г, но размера на санкцията следва да бъде намален, поради липса на данни и доказателства за по-тежък случай на нарушение от обикновеното формално бездействие по не предоставяне на нужната информация в срок.

          С касационната жалба се твърди, че решението е постановено при неправилно приложение на материалния закон, тъй като датата на нарушението в НП е различна от тази, която е посочена в АУАН. Не са посочени факти свързани с деянието – неизпълнение на задължението да се подаде формуляр, чието не постъпване не е спорно между страните, но няма обвинение за това какво е бил дължимото действие, което е следвало да се изпълни и кога да се изпълни. Обвинението е за не спазване на изискванията на чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014г, но да не спазиш разпоредбата и да я нарушиш са две различни законови понятия. Посочването само на чл.22 от Наредбата прави обвинението неясно. Нарушени са изискванията на чл.57 ал.1 т.5 и т.6 от ЗАНН, което въззивния съд не е съобразил. Налице е основание за прилагане и на чл.3 ал2. От ЗАНН, тъй като от 01.10.2021г срокът вече е удължен до не по-късно от един ден, от деня на натоварването за изпращане на копието на попълнения формуляр, поради което е отпаднало задължението за подаване на формуляра най-късно до деня на започване на превоза. Отпаднала е наказуемостта на вмененото на дружеството нарушение, защото вече като административно нарушение е въздигнато друго деяние. По-благоприятните срокове сочат на по-благоприятен закон. 

       От съда се иска да бъде отменено въззивното съдебно решение и да се постанови друго за отмяна на НП с присъждане на разноските за двете инстанции.

        Ответникът по касация представя писмено становище по касационната жалба, с който оспорва касационната жалба и иска от съда да постанови решение, с което да потвърди въззивното съдебно решение. Претендира направените по делото разноски.

        Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага на съда да бъде потвърдено въззивното съдебно решение.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН и от надлежна страна, за която съдебното решение се явява неблагоприятно, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.  

Наказателното постановление отговаря на изискванията за описание на деянието – поведението на наказанието субект, за посочване на съставомерните фактически обстоятелства / винаги факти от хипотезата, съответно диспозицията на правна норма, при които възниква задължение за действие/бездействие, което не спазване е формален състав на нарушение/, както и отграничаване на целия обективен фактически състав спрямо времето и пространството. Предвид приложения общ административно наказателен състав на чл.135 ал.1 т.1 от ЗУО, е необходимо да се посочат онези обективни факти, които имат признаците , посочени в задължаващата и визирана като нарушена подзаконова разопредба. Тези условия са спазени, който извод следва от съпоставката на текста на чл.22 ал.4 от Наредбата, изписана с номерация и наименование. Качеството на дружеството като получател на отпадъци е  посочено, ведно с доказателственото средство, от което е изведено. Началото на превоза, съдържането на този превоз, посоката, местоназначение, констатациите от извършена проверка в деловодните и информационни регистри на РИОСВ в Стара Загора, в които липсва подаване на информация за този превоз изобщо и това не се оспорва от получателя на отпадъците. Спори се, че не е формулирано според неговите изисквания, словно правно обвинение, но законодателя е посочил неговото съдържание в чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН –деяние, което е човешко поведение, факти съставомерни, пространствени и времеви предели, нормативно задължение, чрез визиране на нарушената разпоредба и правна квалификация под административно наказателния състав, чието наказание е приложено, съобразно чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН и тези изисквания кореспондират на определението за административно нарушение по чл.6 от ЗАНН и са достатъчни да гарантират на субекта правото му да узнае причините за наложената имуществена санкция и да се защити като той дължи да представи доказателства за обективна невъзможност да изпълни задължението за уведомяване, чрез предоставяне на информация за отпадъка, който постъпва в държавата.  След пълно описание на фактите, пораждащи задължението на получателя на отпадъците и датата, на която е изпълнено същото, АНО изрично посочва – „ от което следва, че не са спазени изискванията на чл.22 ал.4 от Наредба № 1/ 2014г.  В НП е цитирано задължението по чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014г вр. с чл.48 ал.1 от ЗУО, вменено на лицата, уреждащи превози за Република България или внос в Република България на отпадъци по Регламент ЕО №1013/2006г и получателите на отпадъци, в случаите, за които не се изисква нотификация, а именно: тези лица са задължени да изпращат до РИОСВ по местоназначението на отпадъците, не по-късно от деня на натоварване, копие на попълнен формуляр по Приложение VІІ от Регламент ЕОТ №103/2006, подписан в поле 12. Във връзка с предоставена информация от МОСВ и след извършена справка в деловодната система на РИОСВ в хода на проверката по документи, за която е съставен Констативен протокол №009257/30.09.21г, е установено, че на 03.09.2021г е стартирал превоз на отпадъци от Нидерландия / там е лицето, уреждащо превоза/, с получател на отпадъците Транстекс 3 ЕООД, с местоназначение град Сливен, където е съоръжението по оползотворяване на същото дружество – получател. След извършената справка е установено, че не е постъпвал формуляр по Приложение VІІ, с който фирмата в качеството си на получател на отпадъци, предмет на трансграничен превоз, уведомява РИОСВ Стара Загора за предстоящ превоз на отпадъци с код 20 01 10 облекла от Нидерландия за Република България. По-ясно посочване на причините за налагане на имуществена санкция не е необходимо с изричното изисквано от касатора изречение – „не е изпратил“, което е извод, следващ визираните в НП факти, а те се изискват от чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, тъй като се преценяват за признаци на състовомерните факти по приложената административно наказателна разпоредба. Така формулирано фактическото обвинение описва съставомерно бездействие, а промяна на датата на нарушението е допустимо да бъде извършена с НП, тъй като този е момента за отстраняване на неточности и изменение на обвинението в административно наказателната фаза на производството. Всички факти, които изпълват състава на чл.135 ал.1 т.1 от ЗУО са му известни и той е могъл да се защити срещу тях, но довода му, че не е доказано да е разполагал с формуляра е негова тежест на доказване, а това обстоятелство не е установено по делото. След преминаване на границата на Република България вноса е осъществен, като се препятства възможността на РИОСВ да осъществи ефективно проследяване и контрол, съгласно целите на чл.3 §2 от Регламента, чието приложение се постига именно с вмененото задължение за уведомяване на РИОСВ най-късно към момента на натоварване на отпадъците и не съществуват причини за освобождаване от това му задължение.

Правилен е извода на въззивния съд за неприложимост на чл.3, ал.2 от ЗАНН в конкретния случай. Съгласно чл.3, ал.2 ЗАНН ако до влизане в сила на НП последват различни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Действително след съставяне на АУАН, въз основа на който е издадено процесното НП е последвала законодателна промяна, но новата редакция на чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г., обн. ДВ бр. 82/2021 г., в сила от 01.10.2021 г., съдържа същото задължение за получателя на отпадъците, в случаите, за които не се изисква нотификация, да изпратят попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент /Е0/ № 1013/2006 г. до РИОСВ по местоназначение на отпадъците, като единствено въвежда по-дълъг срок за изпълнение – „не по-късно от един ден от деня на натоварване“, за разлика от предишната редакция на разпоредбата /ДВ бр. 30/2020 г., в сила от 31.03.2020 г./ - „не по-късно от деня на натоварване“. Настоящият състав намира, че новата редакция  не се явява по-благоприятен за нарушителя закон, тъй като нито отпада задължението, нито е установен по-нисък размер на наказание, нито отпада наказуемостта. Приложение намира закона, който е в сила по време на деянието.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221 ал.1 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

                                      Р     Е     Ш     И     :

 ОСТАВЯ В СИЛА Решение №277/20.06.2022г., постановено по АНД №20225530200895/2022г. по описа на РС Стара Загора

ОСЪЖДА ТРАНСТЕКС 3 ЕООД ЕИК ********* да заплати на РИОСВ Стара Загора сумата от 370лв/триста и седемдесет/, разноски по делото.

Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                               

                                                             ЧЛЕНОВЕ: 1.   

 

 

                                                                                   2.