Решение по дело №2351/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2343
Дата: 17 декември 2020 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20207180702351
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 септември 2020 г.

Съдържание на акта

                                       РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 2343

Град Пловдив,  17 декември 2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПЛОВДИВ, ХХІ касационен състав, в открито заседание на осемнадесети ноември през две хиляди и двадесетата година, в състав:

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:   АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ:   ЯНКО АНГЕЛОВ

                      ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА                  

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и участието на прокурор ПЕТЪР ПЕТРОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВА  к.н.а.д. № 2351 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН.

Касаторът ЦУ НА НАП обжалва Решение1284 от 10.08.2020 г., постановено по АНД № 2095/2020 г. по описа на Районен съдПловдив, като се иска отмяна на същото и да се потвърди оспореното наказателно постановление. Като касационно основание се сочи материалната незаконосъобразност на решението. В съдебно заседание жалбата се поддържа от юрк.А.. Претендира юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции. Прави възражение за прекомерност за заплатения адвокатски хорнорар, който моли да бъде редуциран.

Ответникът по жалбата  - „НФ Мобил“ ЕООД в нарочно писмено становище чрез адв. Б.счита, че решението на районния съд е правилно и законосъобразно. Развива подробни съображения в тази връзка. Претендира присъждане на разноските за двете инстанции, в т.ч. адвокатски хонорар.

Представителят на Окръжна прокуратураПловдив изразява становище за неоснователност на касационната жалба.

Административният съд намира, че касационната жалба е допустима, но разгледана по същество е неоснователна.

С процесното решение Районният съд е отменил наказателно постановление № 488399-F506119 от 08.01.2020г. на началник на ОтделОперативни дейности“ – Пловдив в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на „НФ МОБИЛ“ ЕООД,  ЕИК ***, на основание чл.278б, ал.1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс /ДОПК/ е наложенаИмуществена санкция” в размер на 3000 лв. /три хиляди лева/ за извършено административно нарушение по чл.13, ал.3, т.2 от ДОПК.

От фактическа страна в АУАН и НП е установено, че на 26.08.2019г. в с.Радиново, община Марица склад ШЕНКЕР проверяваното лице „НФ МОБИЛ“, ЕИК****, в качеството си на получател на стока с висок фискален риск, представляваща 504 кг /него тегло/ кафе печено недекофеинизирано, придобити чрез вътреобщностно придобиване от Италия, не се явило на посочено пред органи по приходите на ГКПП-Калотина дата, час и място на получаване/разтоварване на стоката, а именно: На 26.08.2019 г. в 09:00 часа в с.Радиново, община Марица склад ШЕНКЕР.

За да постанови решението си съдът е приел, че е в случая не се доказва по безспорен и категоричен начин вмененото на жалбоподателя нарушение на разпоредбата по чл.13, ал.3, т.2 от ДОПК. Приел е, че безспорно се касае за стоки с висок фискален риск, както и че на декларираното място на разтоварване на 26.08.2019г. не е имало представител/упълномощено лице на дружеството получател по реда на ДОПК. Съдът е приел, че това негово задължение е последица от вмененото с нормата на чл.13, ал.2, т.4 от ДОПК задължение на водача на транспортното средство – да уведоми лицето, посочено като получател/купувач и/или изпращач/продавач на стоката, за извършения фискален контрол върху движението на стоката и за поставените технически средства за контрол и за задължението на получателя/купувача да присъства на мястото на получаване/разтоварване на стоката. Съдът е посочил, че за да се прецени дали дружеството „НФ  МОБИЛ“ ЕООД е било основателно ангажирано с административно-наказателна отговорност, следва да се установи уведомен ли е бил за декларираните от водача на МПС дата, час и място и едва тогава логично да му се вмени задължение да осигури присъствие на свой представител. Това обстоятелство съдът е намерил за недоказано с категоричност и безспорност от наказващия орган, който носи доказателствената тежест и който трябва да докаже, че е извършено административно нарушение и че то е извършено от санкционираното дружество. Това не можело да се установи по категоричен начин от представените доказателства по делото. Съдът е приел, че не е доказано по безспорен начин, че жалбоподателят е бил предварително уведомен за осъществения фискален контрол върху движението на стоката и за следващите му се от това задължения. От своя страна уведомяването на задълженото лице обаче е елемент от обективната страна на фактическия състав на нарушението по чл.13, ал.3, т.2 от ДОПК, който не е бил осъществен.

Настоящата касационна инстанция намира постановеното решение за правилно. Въз основа на правилно изяснена фактическа обстановка, районният съд е направил законосъобразни и обосновани изводи, които се споделят от настоящата инстанция. В този смисъл възраженията на касатора са неоснователни и недоказани.

При постановяване на контролираното решение не е допуснато твърдяното нарушение на материалноправните разпоредби на закона. Районният съд е събрал всички допустими и относими доказателства в производството, при което е очертал правилно фактическата обстановка и е достигнал до правни изводи, които се споделят от касационния състав с оглед на събраните доказателства.

От събраните по делото доказателства не се установява, санкционираното търговско дружество да е нарушило посочената разпоредба на ДОПК – чл. 13, ал. 3, т. 2 от ДОПК, т. е. че с бездействието си е нарушило императивното задължение, като лице, получател/купувач на стока с висок фискален риск, да се яви на посочените пред органа по приходите място, дата и час на получаване/разтоварване на стоката или да осигури присъствието на упълномощен свой представител, като до този извод е стигнал и районния съд.

Съгласно чл. 13, ал. 2, т. 3 и т. 4 от ДОПК, при извършване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, водачът на транспортното средство е длъжен да декларира пред органа по приходите данни за вида и количеството на стоката, за изпращача и получателя, за мястото и датата на получаване на стоката, както и да заяви очаквания час на разтоварване/получаване, в случай че липсват документи или документите не съдържат тези данни, да уведоми лицето, посочено като получател/купувач и/или изпращач/продавач на стоката, за извършения фискален контрол върху движението на стоката и за поставените технически средства за контрол и за задължението на получателя/купувача да присъства на мястото на получаване/разтоварване на стоката. Освен това в ал. 3, т. 1 и т. 2 на чл. 13 от ДОПК е предвидено задължение за получателя/купувача на стоката да уведоми незабавно органа по приходите при промяна на датата, часа и мястото на получаване/разтоварване на стоката с искане по образец, подадено по електронен път; да се яви на посочените пред органа по приходите място, дата и час на получаване/разтоварване на стоката или да осигури присъствието на упълномощен свой представител.

Следователно, за да възникне за получателя на стоката задължение по чл. 13, ал. 3, т. 2 от ДОПК, преди това водачът на транспортното средство следва да изпълни задължението си по чл. 13, ал. 2, т. 4 ДОПК за уведомяване на лицето, посочено като получател (за задължението на последното да присъства на мястото на получаване/разтоварване на стоката).

Видно от приложената по делото административно-наказателната преписка международна товарителница в графа „Краен разтоварен пункт /място, държава/“ на процесната стока е вписан административен адрес: “8800 SLIVEN (BULGARIA), на който адрес от страна на жалбоподателя се твърди да е очаквал стоката.  В оформената от водача Декларация от водач на транспортно средство/лице, придружаващо стоката е посочено като датата и час на разтоварване – 26.08.2019, 09:00 часа и място на разтоварване – с.Радиново, община Марица склад ШЕНКЕР, където органите по приходите са извършили проверка на процесната стока с висок фискален риск.

В представената пред настоящата инстанция декларация в цялост са видни вписаните от водача данни за превозваната стока, място, дата и час на нейното получаване/разтоварване. Същата обаче следва да се преценява в съвкупност с останалите събрани по делото доказателства. Така при разпита си  актосъставителят е посочил, че шофьорът нямал представа, кой ще присъства на мястото на разтоварване и се свързал с представител на получателя на стоката за 2 минути и го уведомил, че следва да се яви в склада на „Шенкер“ и да присъства при разтоварване на стоката.  

С други думи правилно съдът е приел, че по делото не са налице категорични доказателства  жалбоподателят да е бил предварително уведомен, респ. че същият е знаел за декларирани конкретните дата и час на разтоварване/получаване на стоката, за да осигури своевременно присъствието на упълномощено лице в момента на разтоварване на стоката. Показателно в тази връзка е обстоятелството, че щом шофьорът се свързал с управителя на фирмата, същият заявил, че ще се яви до 3 часа. Нещо повече, от доказателствата по делото и съставения АУАН в деня на проверката, става ясно, че представител на фирмата се е явил веднага след узнаването от приходните органи за осъществения контрол.

 Правилни са изводите на районния съд, че за да бъде изпълнено задължението по чл.13, ал.3, т.2 от ДОПК, е необходимо на първо място задълженото лице да бъде своевременно уведомено за възникване на това свое задължение. В процесния случай остава недоказано от касатора, чиято доказателствена тежест е, установяването на относимите факти, въз основа на които да се направи извод, че е осъществено деяние, покриващо фактическия състав на процесното нарушение, а именно че санкционираното дружество е знаело за датата, часа и мястото на разтоварване. Стоките са се превозвали от Италия. Съгласно чл. 12 от Конвенцията за международен превоз на стоки, която е приложима в процесния случай между страните, изпращачът може да поиска промяна на мястото на доставяне. Следва да се отбележи, че право на разпореждане има и получателят, съгласно чл. 12, т. 3, но ако за това има бележка от изпращача върху товарителницата, където, както се посочи като разтоварен пункт е посочен гр. Сливен, България. Ето защо и предвид посочените правни възможности, съгласно чл. 13, ал. 2, т. 3 от ДОПК, задължение за деклариране на датата и мястото на получаване на стоката с висок фискален риск е на превозвача, а не на получателя на стоката, който съобразно нормата на чл. 13, ал. 2, т. 4 от ДОПК следва да уведоми и получателя.

При извършената служебна касационна проверка не се установяват основания за отмяна на обжалваното съдебно решение. Районният съд е постановил валидно, допустимо и правилно решение, постановено при правилно приложение на материалния закон, преценявайки всички събрани в хода на производството доказателства, без да игнорира или анализира превратно което и да е от тях, което настоящата касационна инстанция възприема напълно.

На ответника по касацията въз основа на направеното искане, се следва присъждането на разноските за настоящата инстанция, които се установиха в размер на 440 лв., съгласно представения договор за правна защита и съдействие. Не се споделят възраженията на касатора за прекомерност на заплатения адвокатски хонорар. Същият е в законовия минимум съгласно чл.18, ал.2 вр. с чл.7, ал.2,т.2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. на ВАС за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Воден от горното, на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1284 от 10.08.2020 г., постановено по АНД № 2095/2020 г. по описа на Районен съдПловдив.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати на „НФ Мобил“ ЕООД, с ЕИК ***, с адрес на управление: гр. Сливен, ул.“Чудомир Кантарджиев“ № 240а, с управител Н. Н. Ф., сумата от 440 /четиристотин и четиридесет/ лева разноски за тази инстанция.

Решението е окончателно.

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ :                               ЧЛЕНОВЕ :   1.

 

 

 

    2.