Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година
|
24.01.2020 г. |
Град
|
МЕЗДРА
|
В ИМЕТО НА НАРОДА
Мездренски районен |
съд |
|
наказателен
|
състав |
||
|
|
|
|
|
||
На |
Седемнадесети декември |
|
Година
|
2019 |
||
В
публичното заседание в следния състав:
|
Председател |
Евгени Божидаров
|
|||||||||
|
Съдебни заседатели |
|
|||||||||
|
Секретар
|
Валя Каменова |
|
||||||||
|
Прокурор
|
|
|
||||||||
|
Като разгледа докладваното от
|
Съдия Божидаров |
|
||||||||
АНХ |
Дело |
453 |
по описа
за |
2019 |
година. |
||||||
ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ ВЗЕ
ПРЕДВИД:
„ЛКС“ ООД-Мездра чрез пълномощника адв.В.Ч.
*** обжалвало в срок Наказателно постановление № 26-0000309 /07.11.2019
г. на Началник отдел ИА-АА-Враца , с което на основание чл. 96 г ал.1 пр.2 ЗАвт.Пр.
дружеството е санкционирано с имуществена санкция в размер на 3000 / три хиляди/
лева за извършено нарушение на чл.96 г ал.1 пр.2 ЗАвт.Пр.
Жалбата е допустима, предвид обстоятелствата, че е подадена от
санкционираното лице в законоустановения 7-дневен срок от връчването му на
оспореното наказателно постановление, като е произвела със завеждането си своя деволутивен и суспензивен ефект .
В Жалбата се твърди допуснато
съществено нарушение на процесуални правила при липса на достатъчно ясен
индивидуализиран санкциониран субект и неяснота на конкретно изискване на
твърдяната липса за нужна квалификация на водач на МПС.
В СЗ жалбоподателя се представлява от адв.К.-Т.
от АК-Враца, преупълномощена от адв.
В.Ч. . Поддържа жалбата и пледира за отмяна на НП на основанията посочени в
нея.
Ответната страна ,редовно призована ,не изпраща представител и не
депозира писмено становище по допустимостта и основателността на жалбата, а в придружителното писмо, с което е изпратена в съда, предлага
същата да бъде оставена без последствие и наложеното наказание да бъде потвърдено.
Събрани са писмени доказателства.Снети са показания от свидетели.
След преценка - поотделно и в съвкупност на събрания по делото
доказателствен материал, доводите и становищата на страните, РС-Мездра намира за установено следното от фактическа и
правна страна:
Жалбата е основателна , но на основания
различни от изложените .
Предмет на обжалване е НП № 26-0000309/07.11.2019 г. на Началник отдел
ИА-АА-Враца , за това , че на 11.10.2019
година около 14,40 часа в гр. Мездра,
ул. „Георги Димитров“ №8 в офис на „ЛКС“
ООД гр. Мездра, като фирма притежаваща
лиценз за превоз на товари в Р България № 07470 , при комплексна проверка в периода 11.10.2018
година до 11.10.2019 година се
констатира, че превозвачът е осъществил
превоз на товари от с. Дърманци до гр.
Ботевград и обратно на дати 07,
08,11,12,13,14 и 15.02.2019 година , видно от пътен лист № 658977 от 07.02.2019
година с товарен автомобил марка „МАН 4
с ДК № Вр 9076 АР с водач И. Кирилов Василев, като
водача не е притежавал валидна карта за квалификация към момента на извършване
на превоза на 07.02.2019 година. Описаното нарушение е квалифицирано по чл. 7б ал.1 изр. 1 от
Закона за автомобилните превози и е санкционирано с имуществена санкция в размер на 3000 лева
на основание чл. 96г ал.1 пр.2 от с. закон.
Очевидно е , че санкцията е
наложена на жалбоподателя като юридическо лице – превозвач по смисъла
на §1 т.5 от ДРЗАП
Превозвачът
е наказан за това, че е допуснал извършването на обществен превоз на товари от
водач, който не отговаря на изискването за квалификация. Съдът намира, че
първичният документ, който пряко удостоверява придобитата от водача
квалификация, е не картата на водача, както неправилно е приел наказващия орган,
а удостоверението за професионална компетентност. И това е изрично посочено в
съображение 7-мо и 15-то от преамбюла на Директива 2003/59/ЕО
на Европейския парламент и на Съвета от 15.07.2003 г. относно начална
квалификация и продължаващо обучение на водачи на някои пътни превозни средства
за превоз на товари или пътници, за изменение на Регламент (ЕИО) №
3820/85 на Съвета и Директива
91/439/ЕИО на Съвета и за отмяна на Директива 76/914/ЕИО
на Съвета. Съображение 7-мо от нейния преамбюл предвижда: "За да докажат,
че водачът на превозно средство изпълнява своите задължения, държавите-членки
трябва да издадат на водача на превозно средство удостоверение за професионална
компетентност, наричано по-долу "УПК", което удостоверява неговата
или нейната начална квалификация или продължаващо обучение". Следователно,
очевидно е, че именно удостоверението за професионална компетентност е този
документ, който удостоверява придобитата квалификация. Функцията на картата на
водача пък е разяснена в съображения 15-то от преамбюла на директивата:
"За да удостовери, че шофьор, който е гражданин на държава-членка, е
притежател на един от УПК, предвидени в настоящата директива, и за да улесни
взаимното признаване на различните УПК, държавите-членки трябва да прикрепят
хармонизирания код на Общността, определен за тази цел, заедно с датата на
изтичане на кода, в свидетелството за управление на превозно средство или
новата карта за квалификация на водача на превозно средство, който да се
признава взаимно от държавите-членки, хармонизираният модел на която е
определен с настоящата директива.... ". Казано другояче, картата за
квалификация на водача е "удостоверение за удостоверението", т. е. нейната
удостоверителна функция е вторична, доколкото установява не пряко
квалификацията на водача, а притежаването на УПК, и е свързана преди всичко с
улесняване взаимното признаване на различните УПК от държавите – членки. В този
смисъл Директива
2003/59/ЕО се явява правилно транспонирана в националното ни
законодателство като нейното транспониране е извършено не в ЗАвПр,
а в подзаконов нормативен акт – в Наредба № 41 от 4.08.2008 г. (вж. § 4 от ПЗР
на същата). Така, с оглед принципа за примат на правото на ЕС над националното
законодателство и предвид изискването за конформното му тълкуване (т. е.
тълкуване в съответствие с буквата и духа на Директива 2003/59/ЕО)
следва да се приеме, че придобитата от водача квалификация се удостоверява
пряко с удостоверението за професионална компетентност (УПК) и само вторично –
с карта за квалификация на водача. Както беше отбелязано по-горе, с такава карта
последният също следва да разполага, но отговорността за нейното непредставяне
е лично негова (по чл.
93, ал. 1 от ЗАвПр), а не на превозвача, като допустител, още повече , че от показанията на проверяващият
служител на ИА „АА“ свид.Кр.Г.
се установява , че водача И. Василев притежавал карта за квалификация , но с
изтекъл 5 годишен срок на валидност, т.е той е притежавал необходимата
професионална компетентност , но не е разполагал с изискуемото валидно удостоверение за това притежание . В този смисъл
приетата правна квалификация за извършеното нарушение е неправилно
определена по чл. 7“б“ ал.1 изр. 1 от Закона за автомобилните превози, вместо
по чл.
93, ал. 1 от ЗАвПр. Констатираната от съда
неправилна квалификация в АУАН и в НП представлява нарушение на чл. 42 т.5 ЗАНН за АУАН и чл. 57
ал.1 т.6 ЗАНН за НП. При тези обстоятелства НП подлежи на отмяна като
незаконосъобразно.
На следващо място в АУАН и в НП липсва място на извършване на
нарушението. В текстовия диспозитив на същото съдържа обстоятелства кога и къде е извършена проверката на
фирмата-превозвач без да е посочено мястото на извършване на нарушението,
а само е отразено мястото на проверката .
Съдебната практика е категорична, че
мястото на нарушение извършено от юридическо лице, свързано с
бездействие , е неговото седалище . Това обстоятелство не е отразено никъде в
НП и АУАН, като е конкретизирано място на офис на фирмата в гр. Мездра, което
не може по презумпция да извежда наличие на реквизити на АУАН и НП императивно установени съответно в чл.42 т.3 и
чл.57 ал.1 т.5 пр.2 ЗАНН.
Не е
ясно и на коя дата е извършено нарушението. В диспозитива на АУАН и НП са посочени седем дати на извършване на едно и също
нарушение, но изрично е пояснено, че водача не е притежавал валидната карта за квалификация
единствено към момента на извършване на
превоза на 07.02.2019 г. От този факт следва , че вмененото нарушение не е
прието за извършено на останалите посочени дати-съответно на 08,11,12,13,14 и 15.02.2019 година. Вътрешното
противоречие за тези обстоятелства в описателната част на АУАН и НП води до
порочна неяснота на релевантни
относими факти, които са от съществено
значение за описанието на нарушението и обстоятелствата на неговото извършване,
от което се налага извод, че това
противоречие грубо нарушава правото на
защита на санкционирания субект и представлява отделно основание за отмяна на
НП, като незаконосъобразно.
Отразените
обстоятелства установени от съда са
свързани с неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, което води до отмяна на НП като
незаконосъобразно, без да се разглежда
спора по същество относно обект,
субект, обективна и субективна страна.
Мотивиран при горните съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН този
състав при РС-Мездра
Р
Е Ш И
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление №
26-0000309 /07.11.2019 г. на Началник
отдел ИА-АА-Враца , с което на основание
чл. 96 г ал.1 пр.2 ЗАвт.Пр.
„ЛКС“ ООД гр. Мездра е санкционирано с имуществена санкция в размер на 3000 /
три хиляди/ лева за извършено нарушение
на чл.96 г ал.1 пр.2 ЗАвт.Пр.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред АС-Враца по реда на АПК с касационна жалба в 14-дневен срок от
съобщението до страните.
Районен съдия: