Решение по дело №99/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 113
Дата: 10 октомври 2023 г. (в сила от 10 октомври 2023 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20237220700099
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 113

 

Гр. Сливен, 10.10.2023 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в открито съдебно заседание на тринадесети септември две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                              

                                                      ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ ИВАНОВА

                                                                      ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                      

      

                

при участието на прокурора Красимир Маринов

и при секретаря   ГАЛЯ РАЙКОВА-ГЕОРГИЕВА, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова КАНД № 99 по описа за 2023 година, за да се произнесе съобрази следното:                                          

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

С Решение № 237 от 21.06.2023 г., постановено по АНД № 319/2023 г. по описа на Районен съд – Сливен, е изменено Наказателно постановление (НП) № 22-0804-005788 от 31.01.2023 г. на Началника на Сектор в ОД на МВР – Сливен, РУ на МВР – Сливен, с което на Г.В.Д., с ЕГН **********, за нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП са наложени административни наказания глоба в размер на 100 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от два месеца, като е намалено наказанието глоба в размер на 50 лева и наказанието лишаване от право да управлява МПС на един месец.

Недоволен от така постановеното решение, касационният жалбоподател Г.В.Д., чрез пълномощник, го обжалва в срок. В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Сливен е неправилно. Счита, че: е налице маловажен случай по смисъла на § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН; липсват вредни последици; нарушението е с ниска степен на обществена опасност и са налице смекчаващи обстоятелства. Моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление и се произнесе по същество като предупреди касатора, че при извършване на такова нарушение в едногодишен срок ще бъде наказана.

В с.з. касационният жалбоподател, редовно призован, се явява лично.

В с.з. ответникът по касационната жалба Началник Сектор „Охранителна полиция“ в РУ – Сливен при ОД на МВР – Сливен, редовно призован, не изпраща представител. По делото е постъпило становище от процесуален представител, който заявява, че оспорва касационната жалба и излага становището си по съществото на спора. Моли съда да остави в сила първоинстанционното съдебно решение. В случай, че насрещната страна претендира присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение, прави възражение за прекомерност на същото.

В с.з. представителят на Окръжна прокуратура – Сливен заявява, че решението на Районен съд – Сливен следва да бъде оставено в сила.

Касационната жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 23.12.2022 г. около 10.40 часа, полицейски служители установили, че по ул. „Дели Ради“ в гр. Сливен, в посока бул. „Илинденско въстание“ се движи лек автомобил „Ауди А3“ без поставени регистрационни номера и спрели автомобила за проверка. Установили, че водач на моторното превозно средство е жалбоподателката Г.В.Д.. Автомобилът имал табели с регистрационен номер, издадени от Република П., като предната регистрационна табела била свалена и поставена на предното табло хоризонтално, а задната регистрационна табела била поставена на кората отвътре, също хоризонтално. Жалбоподателката обяснила, че ще регистрира автомобила в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Сливен и затова е помолила да демонтира табелите.

Актосъставителят приел, че е нарушена разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП и съставил акт за установяване на административно нарушение (АУАН) на жалбоподателката. Като доказателство бил иззет контролен талон към свидетелството за управление на МПС №******. В АУАН не били вписани възражения.

Въз основа на съставения акт за установяване на административно нарушение, началникът на сектор в ОД на МВР - Сливен, РУ на МВР - Сливен издал обжалваното наказателно постановление, като за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.175, ал.1, т.1 от ЗДвП наложил на Г.В.Д. следните наказания: глоба в размер на 100 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от два месеца. На основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР ѝ били отнети общо 8 контролни точки.

При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да доведат до отмяна на наказателното постановление. Приел, че в обжалваното наказателно постановление нарушението е описано правилно. Приел за установено, че жалбоподателката е извършила административното нарушение, за което правилно била ангажирана административно-наказателната ѝ отговорност. Приел, че от извършеното нарушение не са настъпили допълнителни неблагоприятни последици, поради което определените от АНО размери на наложените наказания не съответстват на тежестта на извършеното нарушение и с тях няма да се постигнат целите на генералната и специалната превенция. С такива изводи Районният съд е изменил наказателното постановление, като намалил наказанието глоба в размер на 50 лева и наказанието лишаване от право да управлява МПС на един месец.

Съдът, след извършена служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материалния закон, приема, че първоинстанционната съдебна инстанция е постановила правилен съдебен акт, при следните съображения:

Съгласно нормата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.

Законодателят е предвидил императивно правило, касаещо МПС-та и ремаркета, които се допускат по пътищата за обществено ползване, които следва да бъдат регистрирани и с поставени на определените за това места табели с регистрационен номер. За неизпълнение на това императивно правило, в ЗДвП е предвидена административнонаказателната разпоредба на чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, съгласно която се налагат административни наказания на водач, който управлява МПС, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места.

В процесния случай от доказателствата по делото се установява, че регистрационните табели на описания в АУАН и в НП лек автомобил „Ауди А3“, не са били поставени на определените за това места. По несъмнен начин е установено и че това МПС е било управлявано от наказаното лице. В НП са изложени фактически обстоятелства, които в достатъчна степен обосновават яснота, както по отношение на извършеното нарушение, така и досежно административното наказание. При тези обстоятелства Районният съд законосъобразно и обосновано е приел, че е осъществен съставът на административното нарушение. Предвид липсата на изложени от АНО мотиви, налагащи определянето на по-висок от минимално предвидения в закона размер на административните наказания - глоба и лишаване от право да управлява МПС, настоящият съдебен състав намира за правилно изменението на НП и определянето на наложените наказания в минимален размер.

Неоснователно е наведеното в касационната жалба възражение за маловажност на случая. Не се споделя изложеното от касационния жалбоподател, че регистрацията на автомобила представлява смекчаващо вината обстоятелство, което да сочи, че деянието представлява по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи от съответния вид. Предвид характера на нарушението и обществените отношения, които то засяга, настоящата инстанция счита, че не се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. С нормата на  чл. 189з от ЗДвП (ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) законодателят изрично е предвидил неприложимост на чл. 28 от Закона за административните нарушения и наказания за нарушенията по ЗДвП.

Обжалваното пред настоящата съдебна инстанция решение е обосновано и съответно като изводи на всички събрани по делото доказателства. Обжалваното решение не е постановено при допуснати нарушения на съдопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон и се явява правилно и обосновано. Районният съд е обсъдил в достатъчна степен наведените от жалбоподателя възражения и правилно е приел същите за неоснователни. Наведените в касационната жалба оплаквания не се споделят от настоящия съдебен състав, поради което от съвкупната преценка на събраните по делото доказателства може да се направи обоснован извод за това, че както от субективна, така и от обективна страна, жалбоподателката е осъществила състава на административното нарушение, за които е привлечена към административнонаказателна отговорност, поради което и постановеното от Районния съд решение е законосъобразно.

По изложените съображения, обжалваното решение като законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл.63в от ЗАНН във вр. с чл.221, ал.2 от АПК Административен съд - Сливен

 

 

Р Е Ш И:

 

 

 ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 237 от 21.06.2023 г., постановено по АНД № 319/2023 г. по описа на Районен съд – Сливен.

 

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                        ЧЛЕНОВЕ: