Р
Е Ш Е Н И Е
№ 90/11.2.2022г.
гр. Пазарджик,
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав,
в открито съдебно заседание на единадесети януари, две хиляди двадесет и втора година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА |
|
|
при секретар |
Димитрина Георгиева |
и
с участието |
на прокурора |
|
изслуша
докладваното |
от съдия |
ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА |
|
по адм. дело № 952 по описа на съда за 2021 г. |
Производството
е по реда на чл. 145 от АПК, във връзка с ЗПЗП и е образувано по жалбата на „Ахат
Агро-1“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Боримечково,
ул. „Пета“ № 2, общ. Лесичово, обл. Пазарджик, подадена чрез адв. Ч.,*** против
Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/6889 от 05.08.2021 г. на Зам.-изпълнителния
директор на Държавен фонд “Земеделие” гр. София, за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за
кампания 2019 г.
В
жалбата се твърди, че уведомителното писмо за извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, за
кампания 2019 г. е неправилно и незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения
на административно производствените правила и неправилно приложение на
материалния закон. Моли се административният акт да бъде отменен като незаконосъобразен.
Представя доказателства в подкрепа на твърденията си. Претендира направените по
делото разноски.
В
съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Ч.,***, който по изложени
съображения моли съда да уважи подадената жалба и отмени в обжалваната част издаденото
уведомително писмо, с което е отказано финансово подпомагане. Претендира направените
по делото разноски.
Ответникът
по жалбата – зам.-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” гр. София,
редовно призован, се представлява от юриск. Н., която счита подадената жалба за
неоснователна и моли да бъде оставена без уважение. Претендира направените по делото
разноски. Прави възражение за прекомерност на разноските за адвокатско възнаграждение
на ответната страна.
Административен
съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност
и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:
Началото
на административното производство е поставено с подаването на заявление за подпомагане
с УИН 13/150619/03030 за кампания 2019 г. Общата оторизирана сума за получаване
е изчислена чрез интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/ и след извършването
на задължителни административни и/или проверки на място /съгласно чл. 37 от ЗПЗП/
на данните в подаденото заявление. Към заявлението е приложена таблица за използваните
парцели, като е посочен номерът на всеки блок на земеделското стопанство /БЗС/ и
землището, в което се намират недвижимите имоти. Представени са карти на БЗС.
Последвало
е издаването на обжалваното уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ
за кампания 2019 г., с което е отказано частично финансово подпомагане поради констатирани
несъответствия с изискванията за подпомагане за площи, посочени в табличен вид.
Констатирано е, че кандидатът е заявил площи, които са заявени от повече от
един кандидат, които са недопустими за подпомагане и за които е отказано
финансово подпомагане. Неразделна част от уведомителното писмо е приложената по
делото Таблица за формиране на общата оторизирана сума за финансово подпомагане
на база площи, заявени за подпомагане.
Оспореното уведомително писмо е редовно връчено на 09.08.2021
г. на жалбоподателя, видно от известие за доставяне/връчване (лист 26) като в
законоустановения 14-дневен срок жалбоподателят е упражнил и правото си на
жалба пред Административен съд гр. Пазарджик.
За изясняване на значимите за спора обстоятелства по делото
е допусната съдебно-техническа експертиза, чието заключение съдът възприема като
компетентно изготвено. В отговор на поставените въпроси вещото лице е констатирало,
че след обработване на заявлението за подпомагане с УИН 13/150619/03030 за кампания
2019 г. и извършените административни проверки, са констатирани несъответствия с
изискванията за подпомагане на част от заявените парцели, въз основа на които са
отчетени намаления на поисканата субсидия. Според експертизата при определяне на
допустимата за подпомагане площ, са констатирани несъответствия в две насоки: двойно
заявени площи и площи, недопустими за подпомагане, изключени от специализирания
слой „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2019 г., одобрен със Заповед
№ РД 09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието и храните.
Площите, за които е уважена жалбата на „Ахат Агро -
1" ЕООД по адм. дело № 443/2020 г., по описа на Административен съд Пазарджик
и е отменена Заповед №РД 09-229 от 01.03.2019г. на Министъра на земеделието и храните
са част от следните заявени парцели:
1. Парцел
22681-31-2-1, землище с.Левски, площ 0,09ха
2. Парцел
27406-740-2-1, землище с.Елшица, площ 0,17ха
3. Парцел
27406-740-1-1, землище с.Елшица, площ 0,38ха
4. Парцел
27406-702-1-1, землище с.Елшица, площ 1,22ха
5. Парцел
35571-721-4-1, землище с.Калугерово, площ 0,32ха
6. Парцел
63032-509-1-1, землище с.Росен, площ 3,52ха
7. Парцел
63032-509-2-1, землище с.Росен, площ 0,53ха
8. Парцел
63032-453-2-1, землище с.Росен, площ 0,12ха
9. Парцел
63032-443-1-1, землище с.Росен, площ 0,20ха
10. Парцел
63032-430-6-1, землище с.Росен, площ 4,34ха
11. Парцел 63032-479-1-1, землище с.Росен, площ
0,14ха
12. Парцел
63032-228-6-1, землище с.Росен, площ 0,38ха
13. Парцел
63032-228-7-1, землище с.Росен, площ 4,16ха
14. Парцел
63032-493-1-1, землище с.Росен, площ 0,57ха
15. Парцел
63032-456-2-1, землище с.Росен, площ 0,31ха
16. Парцел
63032-430-5-1, землище с.Росен, площ 0,09ха
17. Парцел
63032-532-5-1, землище с.Росен, площ 0,64ха
18. Парцел 65468-627-1-1,
землище с.Сбор, площ 7,55ха
19. Парцел
78056-452-1-1, землище с.Цар Асен, площ 0,27ха
20. Парцел
78056-430-3-1. землище с.Цар Асен, площ 0.23ха
Обща площ:25,23 ха
Вещото лице е категорично, че площ в размер на 25,23 ха
трябва да бъде включена в оторизираната субсидия за финансово подпомагане по схеми
и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г., предмет на уведомително
писмо с изх. № 02-130-2600/6889 от 05.08.2021 г. на ДФ "Земеделие", съгласно
постановеното по адм. дело № 443/2020 г., по описа на Административен съд Пазарджик
решение.
В експертизата е казано, че при административните проверки
на заявлението на жалбоподателя „Ахат Агро - 1" ЕООД са установени наличие
на площи, заявени от повече от един земеделски стопанин. Жалбоподателят се е явил
в ДФ "Земеделие" - РА в срок за разрешаване на двойно застъпените площи
и е представил документи, в съответствие на чл. 17, ал. 3 от Наредба №5/27.02.2009г.
за правното основание за ползване на земеделските парцели. Двойно заявените площи
подробно са описани в констативно съобразителната част на експертизата.
Според вещото лице в резултат на разрешаване на двойно
заявените площи с други земеделски стопани, от площите за финансово подпомагане
на бенефициента „Ахат Агро - 1" ЕООД е трябвало да отпадне площ, в размер на
само 1,54 ха, за която не са представени документи за правно основание за ползване.
По делото е приложено адм. дело № 443/2020 г. на
Административен съд – Пазарджик, което е с предмет на обжалване Заповед № РД
09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е
одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за
Кампания 2019 г. Същата е частично отменена с Решение № 944/26.11.2020 г.,
постановено по адм. дело № 443/2020 г. и оставено в сила с Решение № 4299/02.04.2021
г., постановено по адм. дело № 328/2021 г. на ВАС – Пето отделение.
Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна
съдът прави следните изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения
срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Държавният фонд „Земеделие“ е акредитиран за единствена
разплащателна агенция за Република България за прилагане на ОСП на ЕС (чл. 11а от
Закона за подпомагане на земеделските производители). Разплащателна агенция, съгласно
§ 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на
заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски
фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на
земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Акредитацията,
според § 1, т. 15 от ДР на ЗПЗП е „процедура по признаване на статут на Разплащателна
агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за
администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове
съгласно законодателството на Европейския съюз“.
В случая оспореният административен акт е издаден от компетентен
орган, в изискуемата писмена форма и съдържа изискуемите от чл. 59, ал. 2 на АПК
реквизити. За удостоверяване компетентността си да издава актове от категорията
на процесния ответникът представя Заповед № 03-РД/2891#2 от 16.06.2021 г. (лист 21) на изпълнителния директор
на ДФЗ, с която на зам.-изпълнителния директор на Фонда са делегирани правомощията
да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни
плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане. Според чл.
20а, ал. 1 и ал. 4 от ЗПЗП изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“
е изпълнителен директор на Разплащателната агенция; изпълнителният директор може
да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз
или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне
по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване
на договори за финансово подпомагане административни договори по Закона за управление
на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки
и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на
областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност.
В оспорения акт са посочени правни и фактически основания
за издаването му, поради което съдът намира, че не е налице отклонение от изискванията
за форма, тъй като вписаните в уведомителното писмо и таблиците към него основания,
посочените площи, които са приети за недопустими за подпомагане, както и данните
от административната преписка, обективират ясно волята на административния орган,
позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде
осъществен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт.
Съгласно чл. 43 от ЗПЗП разплащателната агенция извършва
директни плащания по подадените заявления, при установени определени обстоятелства.
Размерът на плащането по СЕПП се отказва или намалява, когато кандидатът стопанисва
площи и/или земеделски парцели с размери, по-малки от определените по реда на чл.
39, ал. 2; за съответните площи не са спазени Условията за поддържане на земята
в добро земеделско и екологично състояние; кандидатът възпрепятства извършването
на проверка на място; кандидатът е заявил площи, които не стопанисва; за една и
съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено.
Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по ал.
3 съгласно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз.
В случая жалбоподателят е подал Заявление за подпомагане
за кампания 2019 г. с УИН 13/150619/03030 (лист 27). В заявлението си за подпомагане
същият е декларирал парцели по СЕПП. Неразделна част от подаденото заявление е таблицата
на използвания парцел с посочване номера на БЗС и землището, в което се намира,
като земеделският стопанин сам посочва начина на ползване на парцела и обработваната
от него култура. Картите на блокове на земеделските стопанства се очертават от всеки
заявител, който посочва тяхното местонахождение и сам декларира начина на ползване
на земята. Според регламентите и техническите документи на Европейската комисия
използваните ортофотоизображения трябва да бъдат като цяло не по-стари от 5 години
от момента на първото им използване. Същото условие е залегнало и в разпоредбата
на чл. 11, ал. (1) от Наредба 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване,
поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол.
Според нея „Министърът на земеделието и горите организира актуализирането на цифровата
ортофотокарта за територията на цялата страна в период от 5 години“.
С обжалваното уведомително писмо зам.-изпълнителният директор
на Държавен фонд „Земеделие“ е определил оторизирана субсидия в размер на 2412,09
лева по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019
г. В писмото е посочено, че общата оторизирана
сума за получаване е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол
(ИСАК) след извършена задължителна административна и/или проверка на място (съгласно
чл. 37 от ЗПЗП) на данните предоставени от заявителя. Тези данни са сравнени със
съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани
на основание чл. 30 от ЗПЗП.
Съдът намира, че при провеждане на административното производство
не са допуснати съществени нарушения, тъй като земеделският производител е бил уведомен
за направените констатации, поканен е да представи доказателства за правото си на
ползване на заявените от него площи.
Безспорно по делото се установи, че в оспореното
уведомително писмо е наложена санкция за 20 броя БЗС с площ от 25.23 ха, за
които е прието, че са извън допустимия слой. От заключението на вещото лице, което
съдът възприема като компетентно изготвено, се установява, че площ в размер на
25,23ха трябва да бъде включена в оторизираната субсидия за финансово подпомагане
по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г., предмет
на уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/6889 от 05.08.2021г. на ДФ"Земеделие",
съгласно постановеното по адм. дело № 443/2020г. по описа на АС-Пазарджик решение.
Освен това с Решение № 944/26.11.2020 г., постановено по
адм. дело № 443/2020 г. и оставено в сила с Решение № 4299/02.04.2021 г., постановено
по адм. дело № 328/2021 г. на ВАС – Пето отделение, съдът е отменил обжалваната
заповед, като е приел, че част от заявените от жалбоподателката площи в размер
на 25.23 ха, трябва да бъдат включени в обхвата на специализирания слой „Площи,
допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г.
Именно по отношение на тези 20 броя БЗС с площ от 25.23
ха оспореното уведомително писмо следва да бъде отменено, тъй като с влязло в
сила съдебно решение същите са определени като допустими за подпомагане площи.
С оглед на това съдът намира жалбата за основателна,
предвид на което оспореното уведомително писмо следва да бъде отменено в
обжалваната му част, а преписката върната на административния орган със
задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.
По изложените съображения и като провери оспорения акт
на основание чл. 168, ал. 1 АПК, съдът намира, че същият е издаден от компетентен
орган и в установената форма, но при издаването му е допуснато съществено нарушение
на административнопроизводствени правила, в резултат на което процесното уведомително
писмо е в несъответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона.
С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от
жалбоподателя, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, ответникът ще следва да бъде
осъден да заплати сторените по делото разноски общо в размер на 1050 лева, от които
сумата от 50 лева – държавна такса, 700 лева – адвокатско възнаграждение и 300
лева – за вещо лице.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, пр. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/6889 от
05.08.2021 г. на Зам.-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” гр. София,
за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни
плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. в обжалваната му част.
ИЗПРАЩА преписката на Зам.-изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“ за ново произнасяне, в едномесечен срок от влизане на това решение в
сила, с указания по тълкуването и прилагането на закона, съобразно изложеното в
мотивите по-горе.
ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ София – Разплащателна
агенция да заплати на „Ахат Агро-1“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление с. Боримечково, ул. „Пет“ № 2, общ. Лесичово, обл. Пазарджик, направените
по делото разноски в размер на 1050 лева (хиляда и петдесет) лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението
на страните, че е изготвено.
СЪДИЯ:
(П)