Решение по дело №17/2021 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 260013
Дата: 24 март 2021 г. (в сила от 19 октомври 2021 г.)
Съдия: Ивета Венциславова Кънева-Санкова
Дело: 20211460200017
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ № 260013

 

       гр. Оряхово, 24.03.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Оряховски Районен съд, наказателна колегия в открито заседание на 24.02.2021 г. /двадесет и четвърти февруари две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

                                                       

                                                                                  Районен съдия: Ивета Кънева - Санкова

 

при секретаря Галя Цветкова в присъствието на прокурора ……………, като разгледа докладваното от съдия Кънева-Санкова НАХД № 17/2021 г. по описа на Оряховски Районен Съд и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Съдебното производство е административно по чл.59 и сл. от ЗАНН.

 

            Образувано е по жалба на „Италиано – Български център импорт – експорт“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Перник, кв. „Тв. Ливади“, ул. „23-ти декември“ № 4, представлявано от Р.Т. – управител чрез пълномощника си адв. Г.Б. ***, с която е обжалвано Наказателно постановление № 121/18.12.2020 г., издадено от Директора на РИОСВ – гр. София.

            За жалбоподателят, редовно призован, се явява адв. Г.Б. ***, редовно упълномощен, който в съдебно заседание поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено като незаконосъобразно.

            Ответната страна се представлява от юрисконсулт М.Д., редовно упълномощен по делото, който оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено.

От събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства, доводите на страните и посочените основания в жалбата съдът прие за установени от фактическа страна по делото следните обстоятелства:

АУАН № 80/17.07.2020 г. е съставен затова, че на 16.06.2020г. на ГКПП Оряхово жалбоподателят „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД е  транспортирал отпадъци с код 19 12 08 /текстилни материали/ от ГКПП „Оряхово“ до площадка, с местонахождение община Девня, гр. Девня, Промишлена зона, без наличие на документ издаден  по реда на чл. 35, ал. 3 във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от Закона за управление на отпадъците, за извършване на дейност по събиране и транспортиране на отпадък с код 19 12 08.

В изпълнение на изискванията по III. 1 на Заповед № РД-124/07.02.2020 г. на Министъра на околната среда и водите на 22.06.2020 г. в РИОСВ – София, с вх. № 7875/22.06.2020 г., е постъпила информация от Оперативен център за контрол на трансграничния превоз на отпадъците – МОСВ за извършен трансграничен превоз на отпадък с код 19 12 08 от „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД. Представеният Анекс VII към Регламент ********* на Европейския парламент и на съвета от 14.06.2006 г. относно превози на отпадъци, издаден на 16.06.2020 г., съдържа информация относно произхода, вида, количеството на превозваните отпадъци, дейността на третиране, за която са въведени в Република България, както и точен адрес на лицето, което ще извърши оползотворяването на същите. Именно от тези превозни документи е видно, че „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД е транспортирало отпадък с код 19 12 08 /текстилни материали/ в количество 22.86 т., без да притежава документ за събиране и транспортиране на такъв код отпадък, издаден по реда на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от закона за управление на отпадъците.

 Въз основа на акта е издадено и обжалваното Наказателно постановление № 121/18.12.2020 год. на Директора на РИОСВ – гр. Враца, в обстоятелствената част на което, административно - наказващият орган е възприел описаната в АУАН фактическа обстановка, и за нарушение на разпоредбата на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл.35, ал. 2, т. 2 от Закона за управление на отпадъците,  на жалбоподателя на основание чл. 136, ал. 2, т. 3, предл. 2 от Закона за управление на отпадъците, е наложена „имуществена санкция” в  размер на  7 000 /седем хиляди/ лева.

Жалбоподателят е обжалвал издаденото НП пред РС-Оряхово, като жалбата е депозирана в законоустановения срок на 13.01.2021 г. в РИОСВ – гр. София. С жалбата се представят доводи за неправилност, необоснованост и незаконосъобразност на наказателното постановление, издадено в нарушение на процесуалните правила.

Приложени по делото са: Писмо от РИОСВ – гр. София, с вх. № 260267/27.01.2021г., Жалба с вх. № 674/13.01.2021г., заверено копие на Наказателно постановление № 121/18.12.2020 г., заверено копие на АУАН  № 80/17.07.2020 г., заверено копие на Решение № 16-РД-221-01 от 28.01.2019 г. на Директора на РИОСВ – гр. Перник, заверено копие от пълномощно и договор за правна защита № 6/11.01.2021 г., заверено копие на писмо с изх. № 8456/18.12.2020 г. до „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД, ведно с известие за доставянето му, заверено копие на възражение с вх. № 9705/20.07.2020 г. от „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД, заверено копие на пълномощно с рег. № 1851/16.12.2019г., заверено копие на превод от италиански език от дата 17.07.2020 г. , заверено копие на Заповед № РД 69/17.06.2020 г. на Директора на РИОСВ – гр. София, заверено копие на писмо с изх. № 3676/03.07.2020 г. до „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД, ведно с известие за доставянето му, заверено копие от писмо с вх. № 7875/22.06.2020 г. от Оперативен център за контрол на трансграничния превоз на отпадъци, ведно с приложен към него Анекс VII към Регламент 1013/2006 г. относно превози на отпадъци и товарителница, копие от Заповед № РД-124/07.02.2020 г. на Министъра на околната среда и водите.

Изслушани по делото са актосъставителя и двама свидетели по установяване на нарушението.

Съдът, като обсъди събраните доказателства и като съобрази доводите на страните и извърши проверка на издаденото наказателно постановление, намира, че жалбата е неоснователна, а НП е законосъобразно постановено при спазване на процесуалните правила, поради което следва да бъде потвърдено.

 

МОТИВИ:

 

            Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество, съдът счита, че е неоснователна. При прегледа на обжалваното наказателно постановление съдът установи, че не са допуснати съществени процесуални нарушения, всяко от които само по себе си да е достатъчно основание за отмяната му като незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени нарушения на ЗАНН.

            Наказателното постановление е правораздавателен акт, издаван от орган с административнонаказателна компетентност. При издаването му следва да се спазва точно уреденото в ЗАНН състезателно производство, за да настъпят целените правни последици, а именно да бъде наложена съответната административна санкция – административно наказание от съответния вид за извършеното нарушение. За да може да породи тези си правни последици, наказателното постановление като административен акт следва да съдържа точно визираните в чл. 57 от ЗАНН реквизити. В конкретната хипотеза, в обжалваното наказателно постановление, наказващия орган е направил описание на нарушението, обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата, които го потвърждават, за да може съдът да приеме за безспорно установено извършването на нарушението. Наказващият орган е посочил и вида на конкретно наложеното наказание. В т.7 на чл.59, ал.1 от ЗАНН законодателят  изрично е указал, че в наказателното постановление се записват видът и размерът на наложеното административно наказание, като хипотезата е спазена от наказващия орган.

С жалбата си жалбоподателят ангажира становище и навежда доводи относно необоснованост и незаконосъобразност на НП, а именно, че при съставянето на АУАН и НП са допуснати съществени процесуални нарушения, които са нарушили правото му на защита, като не е описано точно извършеното нарушение. Доводите на жалбоподателят не се споделят от настоящия съдебен състав.

В хода на съдебния процес по безспорен начин от показанията на актосъставителя и свидетелите при съставяне на акта, както и от представените писмени доказателства и се установи, че жалбоподателят е извършил нарушението, описано в АУАН, а именно, че при извършената проверка на 16.06.2020г. на ГКПП Оряхово е  установено че жалбоподателят „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД е транспортирал отпадъци с код 19 12 08 /текстилни материали/ от ГКПП „Оряхово“ до площадка, с местонахождение община Девня, гр. Девня, Промишлена зона, без наличие на документ издаден  по реда на чл. 35, ал. 3 във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от Закона за управление на отпадъците, за извършване на дейност по събиране и транспортиране на отпадък с код 19 12 08. На 22.06.2020 г. в РИОСВ – София, с вх. № 7875/22.06.2020 г., е постъпила информация от Оперативен център за контрол на трансграничния превоз на отпадъците – МОСВ за извършения от жалбоподателя трансграничен превоз на отпадък с код 19 12 08 от „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД. Представеният Анекс VII към Регламент ********* на Европейския парламент и на съвета от 14.06.2006 г. относно превози на отпадъци, издаден на 16.06.2020 г., съдържал информация относно произхода, вида, количеството на превозваните отпадъци, дейността на третиране, за която са въведени в Република България, както и точен адрес на лицето, което ще извърши оползотворяването на същите. От превозните документи е установено, че „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД е транспортирало отпадък с код 19 12 08 /текстилни материали/ в количество 22.86 т., без да притежава документ за събиране и транспортиране на такъв код отпадък, издаден по реда на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от Закона за управление на отпадъците.

Разпоредбата на  чл. 35, ал. 3 от ЗУО изисква за извършване на дейностите по ал. 2, т. 2, а именно - събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и т. 43 от Допълнителните разпоредби - регистрация и издаване на документ по реда на глава Пета, раздел II – "Регистрация за дейности с отпадъци".Съгласно § 1, т. 43 от ДР на ЗУО, "транспортиране" е превозът на отпадъци, включително съпътстващите го дейности по товарене, претоварване и разтоварване, когато се извършва от оператора като самостоятелна дейност. От друга страна разпоредбата на чл. 136, ал. 2, т. 3 от ЗУО, предвижда наказание  Имуществена санкция в размер от 7 000 лв. до 20 000 лв. за юридическо лице, което  транспортира... отпадъци... без Регистрационен документ. Тези разпоредби очертават фактическия състав на вмененото на дружеството-жалбоподател нарушение, което Съдът намира, че е осъществено от фактическа и правна страна. Дружеството-жалбоподател е транспортирало отпадъци отпадък с код 19 12 08 /текстилни материали/ в количество 22.86 т., без да притежава документ за събиране и транспортиране на такъв код отпадък, издаден по реда на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от закона за управление на отпадъците. Разпитаните в съдебно заседание свидетели потвърдиха, че именно дружеството-жалбоподател е транспортирало – превозвало, посочения текстилен отпадък, за който не притежава Регистрационен документ по чл. 35, ал. 5, вр. ал. 3 от ЗУО, което се установява и от приобщеното по делото Решение № 16-РД-221-01 от 28.01.2019 г. на Директора на РИОСВ – гр. Перник. Същевременно дружеството-жалбоподател не е представило изискуемия от закона Регистрационен документ. В съответствие с разпоредбата на чл. 136, ал. 2, т. 3 от ЗУО следва изводът, че то е осъществило състав на посоченото нарушение, тъй като за съставомерността му от обективна страна следва да е налице липсата на Регистрационен документ за транспортирането на отпадъци, какъвто е и настоящият казус. Ето затова Съдът намира възражението, направено в открито съдебно заседание, от страна на процесуалния представител на дружеството-жалбоподател, касаещо неизвършване и недоказаност на инкриминираното деяние, за неоснователно. Неоснователни е и другото наведено възражение, свързано с твърдението, че в наличните документи никъде не било посочено, че се превозва отпадък – в намиращото се по делото Международно свидетелство за товар, придружено с превод на български език, изрично е посочено, че се превозва (транспортира) отпадък с код 19 12 08 /текстилни материали/ в количество 22.86 т., в който документ е наличен печат на дружеството-нарушител, което означава, че неговото съдържание им е било известно.

Деянието е съставомерно от обективна страна, като с оглед обстоятелството, че е ангажирана административнонаказателната отговорност на ЕООД, доколкото се касае за обективна отговорност, не следва да се обсъжда въпроса за субективната страна на деянието. Т. е. отговорността за нарушението на юридическото лице е обективна и не подлежи на изследване от субективна страна - установяването на предвидените в санкционната норма обстоятелства от обективна страна, влече съответно административнонаказателна отговорност за този субект.

Предвид гореизложеното съдът намира, че описаното деяние в съставения АУАН съдържа всички обективни и субективни признаци на административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН и осъществяват, състав на административно нарушение по чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от Закона за управление на отпадъците, за което жалбоподателя основателно е бил санкциониран.

Предвид доказателствата по делото и нарушенията описани в акта, съдът намира, че наложеното наказание е в допустимия предел на санкционната норма на чл.136 ал.2 т.3 предл. 2 от ЗУО, като е  определено в размер на законоустановения минимум от 7 000 лв.. Съгласно т.7 от ППВС № 10 / 28.09.1973 г., отразените в акта констатации на административното нарушение не се считат за установени до доказване на противното и затова административно наказателното обвинение следва да се установи с допустимите от закона средства. При тези изисквания е развито производството, като констатациите отразени в акта са доказани по несъмнен начин.  При прегледа на обжалваното наказателно постановление съдът установи, че същото е законосъобразно издадено, като са спазени изискванията за допустимост и правна обоснованост.          

Всички изложени съображения налагат извода, че обжалваното наказателно постановление на Директора на РИОСВ - София е законосъобразно постановено, поради което следва да бъде потвърдено.  

            Водим от изложените съображения Оряховски  Районен Съд

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 121/18.12.2020 г. на Директора на РИОСВ – гр. София, с което на  „Италиано – Български център импорт – експорт“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Перник, кв. „Тв. Ливади“, ул. „23-ти декември“ № 4, представлявано от Р.Т. – управител за нарушение на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от Закона за управление на отпадъците, на основание чл. 136, ал. 2, т. 3, предл. 2 от Закона за управление на отпадъците, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 7 000 /седем хиляди/ лева.

 

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен Съд Враца в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                                                       Районен съдия:

 

                                                                                              /И.Кънева-Санкова/