РЕШЕНИЕ № 260013
гр. Оряхово, 24.03.2021 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Оряховски Районен съд, наказателна колегия в открито
заседание на 24.02.2021 г. /двадесет и четвърти февруари две хиляди двадесет и
първа година/ в състав:
Районен
съдия: Ивета Кънева - Санкова
при секретаря Галя Цветкова в присъствието на
прокурора ……………, като разгледа докладваното от съдия Кънева-Санкова НАХД № 17/2021
г. по описа
на Оряховски Районен Съд и за да се произнесе взе предвид следното:
Съдебното производство е
административно по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано
е по жалба на „Италиано – Български център импорт – експорт“
ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Перник, кв. „Тв.
Ливади“, ул. „23-ти декември“ № 4, представлявано от Р.Т. – управител чрез
пълномощника си адв. Г.Б. ***, с която е обжалвано Наказателно постановление № 121/18.12.2020
г., издадено от Директора на РИОСВ – гр. София.
За
жалбоподателят, редовно призован, се явява адв. Г.Б. ***, редовно упълномощен,
който в съдебно заседание поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено като
незаконосъобразно.
Ответната
страна се представлява от юрисконсулт М.Д., редовно упълномощен по делото,
който оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено.
От събраните в хода на
съдебното производство писмени и гласни доказателства, доводите на страните и
посочените основания в жалбата съдът прие за установени от фактическа страна по
делото следните обстоятелства:
АУАН № 80/17.07.2020 г. е
съставен затова, че на 16.06.2020г. на ГКПП Оряхово жалбоподателят „Италиано
- Български център импорт – експорт“ ЕООД е транспортирал отпадъци с код 19 12 08
/текстилни материали/ от ГКПП „Оряхово“ до площадка, с местонахождение община
Девня, гр. Девня, Промишлена зона, без наличие на документ издаден по реда на чл. 35, ал. 3 във вр. с чл. 35,
ал. 2, т. 2 от Закона за управление на отпадъците, за извършване на дейност по
събиране и транспортиране на отпадък с код 19 12 08.
В изпълнение на
изискванията по III. 1 на Заповед № РД-124/07.02.2020 г. на Министъра
на околната среда и водите на 22.06.2020 г. в РИОСВ – София, с вх. №
7875/22.06.2020 г., е постъпила информация от Оперативен център за контрол на
трансграничния превоз на отпадъците – МОСВ за извършен трансграничен превоз на
отпадък с код 19 12 08 от „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД.
Представеният Анекс VII към Регламент ********* на Европейския парламент и
на съвета от 14.06.2006 г. относно превози на отпадъци, издаден на 16.06.2020
г., съдържа информация относно произхода, вида, количеството на превозваните
отпадъци, дейността на третиране, за която са въведени в Република България,
както и точен адрес на лицето, което ще извърши оползотворяването на същите. Именно
от тези превозни документи е видно, че „Италиано - Български център импорт –
експорт“ ЕООД е транспортирало отпадък с код 19 12 08 /текстилни материали/ в
количество 22.86 т., без да притежава документ за събиране и транспортиране на
такъв код отпадък, издаден по реда на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2,
т. 2 от закона за управление на отпадъците.
Въз
основа на акта е издадено и обжалваното Наказателно постановление № 121/18.12.2020
год. на Директора на РИОСВ – гр. Враца, в обстоятелствената част на
което, административно - наказващият орган е възприел описаната в АУАН
фактическа обстановка, и за
нарушение на разпоредбата на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл.35, ал. 2, т. 2 от Закона
за управление на отпадъците, на жалбоподателя на основание чл. 136, ал. 2,
т. 3, предл. 2 от Закона за управление на отпадъците, е наложена „имуществена
санкция” в размер на 7 000 /седем хиляди/ лева.
Жалбоподателят е обжалвал
издаденото НП пред РС-Оряхово, като жалбата е депозирана в законоустановения
срок на 13.01.2021 г. в РИОСВ – гр. София. С жалбата се представят доводи за
неправилност, необоснованост и незаконосъобразност на наказателното
постановление, издадено в нарушение на процесуалните правила.
Приложени по делото са: Писмо
от РИОСВ – гр. София, с вх. № 260267/27.01.2021г., Жалба с вх. № 674/13.01.2021г.,
заверено копие на Наказателно постановление № 121/18.12.2020 г., заверено копие
на АУАН № 80/17.07.2020 г., заверено
копие на Решение № 16-РД-221-01 от 28.01.2019 г. на Директора на РИОСВ – гр.
Перник, заверено копие от пълномощно и договор за правна защита № 6/11.01.2021
г., заверено копие на писмо с изх. № 8456/18.12.2020 г. до „Италиано -
Български център импорт – експорт“ ЕООД, ведно с известие за доставянето му,
заверено копие на възражение с вх. № 9705/20.07.2020 г. от „Италиано -
Български център импорт – експорт“ ЕООД, заверено копие на пълномощно с рег. №
1851/16.12.2019г., заверено копие на превод от италиански език от дата
17.07.2020 г. , заверено копие на Заповед № РД 69/17.06.2020 г. на Директора на
РИОСВ – гр. София, заверено копие на писмо с изх. № 3676/03.07.2020 г. до „Италиано
- Български център импорт – експорт“ ЕООД, ведно с известие за доставянето му,
заверено копие от писмо с вх. № 7875/22.06.2020 г. от Оперативен център за
контрол на трансграничния превоз на отпадъци, ведно с приложен към него Анекс VII към Регламент 1013/2006
г. относно превози на отпадъци и товарителница, копие от Заповед №
РД-124/07.02.2020 г. на Министъра на околната среда и водите.
Изслушани по делото са
актосъставителя и двама свидетели по установяване на нарушението.
Съдът, като обсъди
събраните доказателства и като съобрази доводите на страните и извърши проверка
на издаденото наказателно постановление, намира, че жалбата е неоснователна, а
НП е законосъобразно постановено при спазване на процесуалните правила, поради
което следва да бъде потвърдено.
МОТИВИ:
Жалбата
е подадена в срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество, съдът
счита, че е неоснователна. При прегледа на обжалваното наказателно постановление
съдът установи, че не са допуснати съществени процесуални нарушения, всяко от
които само по себе си да е достатъчно основание за отмяната му като
незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени нарушения на ЗАНН.
Наказателното
постановление е правораздавателен акт, издаван от орган с
административнонаказателна компетентност. При издаването му следва да се спазва
точно уреденото в ЗАНН състезателно производство, за да настъпят целените
правни последици, а именно да бъде наложена съответната административна санкция
– административно наказание от съответния вид за извършеното нарушение. За да
може да породи тези си правни последици, наказателното постановление като
административен акт следва да съдържа точно визираните в чл. 57 от ЗАНН реквизити.
В конкретната хипотеза, в обжалваното наказателно постановление, наказващия
орган е направил описание на нарушението, обстоятелствата, при които е било
извършено, както и доказателствата, които го потвърждават, за да може съдът да
приеме за безспорно установено извършването на нарушението. Наказващият орган е
посочил и вида на конкретно наложеното наказание. В т.7 на чл.59, ал.1 от ЗАНН
законодателят изрично е указал, че в
наказателното постановление се записват видът и размерът на наложеното
административно наказание, като хипотезата е спазена от наказващия орган.
С жалбата си
жалбоподателят ангажира становище и навежда доводи относно необоснованост и
незаконосъобразност на НП, а именно, че при съставянето на АУАН и НП са
допуснати съществени процесуални нарушения, които са нарушили правото му на
защита, като не е описано точно извършеното нарушение. Доводите на
жалбоподателят не се споделят от настоящия съдебен състав.
В хода на
съдебния процес по безспорен начин от показанията на актосъставителя и свидетелите
при съставяне на акта, както и от представените писмени доказателства и се
установи, че жалбоподателят е извършил нарушението, описано в АУАН, а именно, че при извършената проверка на 16.06.2020г.
на ГКПП Оряхово е установено че
жалбоподателят „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД е
транспортирал отпадъци с код 19 12 08 /текстилни материали/ от ГКПП „Оряхово“
до площадка, с местонахождение община Девня, гр. Девня, Промишлена зона, без
наличие на документ издаден по реда на
чл. 35, ал. 3 във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от Закона за управление на отпадъците,
за извършване на дейност по събиране и транспортиране на отпадък с код 19 12
08. На 22.06.2020 г. в РИОСВ – София, с вх. № 7875/22.06.2020 г., е постъпила
информация от Оперативен център за контрол на трансграничния превоз на
отпадъците – МОСВ за извършения от жалбоподателя трансграничен превоз на
отпадък с код 19 12 08 от „Италиано - Български център импорт – експорт“ ЕООД.
Представеният Анекс VII към Регламент ********* на Европейския парламент и на
съвета от 14.06.2006 г. относно превози на отпадъци, издаден на 16.06.2020 г.,
съдържал информация относно произхода, вида, количеството на превозваните
отпадъци, дейността на третиране, за която са въведени в Република България,
както и точен адрес на лицето, което ще извърши оползотворяването на същите. От
превозните документи е установено, че „Италиано - Български център импорт –
експорт“ ЕООД е транспортирало отпадък с код 19 12 08 /текстилни материали/ в
количество 22.86 т., без да притежава документ за събиране и транспортиране на
такъв код отпадък, издаден по реда на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2,
т. 2 от Закона за управление на отпадъците.
Разпоредбата на
чл. 35, ал. 3 от ЗУО изисква за извършване на дейностите по ал. 2, т. 2,
а именно - събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и т.
43 от Допълнителните разпоредби - регистрация и издаване на документ по реда на
глава Пета, раздел II – "Регистрация за дейности с отпадъци".Съгласно
§ 1, т. 43 от ДР на ЗУО, "транспортиране" е превозът на отпадъци,
включително съпътстващите го дейности по товарене, претоварване и разтоварване,
когато се извършва от оператора като самостоятелна дейност. От друга страна
разпоредбата на чл. 136, ал. 2, т. 3 от ЗУО, предвижда наказание Имуществена санкция в размер от 7 000 лв. до
20 000 лв. за юридическо лице, което транспортира... отпадъци... без Регистрационен
документ. Тези разпоредби очертават фактическия състав на вмененото на
дружеството-жалбоподател нарушение, което Съдът намира, че е осъществено от
фактическа и правна страна. Дружеството-жалбоподател е транспортирало отпадъци отпадък
с код 19 12 08 /текстилни материали/ в количество 22.86 т., без да притежава
документ за събиране и транспортиране на такъв код отпадък, издаден по реда на
чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от закона за управление на
отпадъците. Разпитаните в съдебно заседание свидетели потвърдиха, че именно
дружеството-жалбоподател е транспортирало – превозвало, посочения текстилен
отпадък, за който не притежава Регистрационен документ по чл. 35, ал. 5, вр. ал.
3 от ЗУО, което се установява и от приобщеното по делото Решение № 16-РД-221-01
от 28.01.2019 г. на Директора на РИОСВ – гр. Перник. Същевременно
дружеството-жалбоподател не е представило изискуемия от закона Регистрационен
документ. В съответствие с разпоредбата на чл. 136, ал. 2, т. 3 от ЗУО следва
изводът, че то е осъществило състав на посоченото нарушение, тъй като за
съставомерността му от обективна страна следва да е налице липсата на
Регистрационен документ за транспортирането на отпадъци, какъвто е и настоящият
казус. Ето затова Съдът намира възражението, направено в открито съдебно
заседание, от страна на процесуалния представител на дружеството-жалбоподател,
касаещо неизвършване и недоказаност на инкриминираното деяние, за
неоснователно. Неоснователни е и другото наведено възражение, свързано с
твърдението, че в наличните документи никъде не било посочено, че се превозва
отпадък – в намиращото се по делото Международно свидетелство за товар,
придружено с превод на български език, изрично е посочено, че се превозва
(транспортира) отпадък с код 19 12 08 /текстилни материали/ в количество 22.86
т., в който документ е наличен печат на дружеството-нарушител, което означава,
че неговото съдържание им е било известно.
Деянието е съставомерно от обективна страна, като с
оглед обстоятелството, че е ангажирана административнонаказателната отговорност
на ЕООД, доколкото се касае за обективна отговорност, не следва да се обсъжда
въпроса за субективната страна на деянието. Т. е. отговорността за нарушението
на юридическото лице е обективна и не подлежи на изследване от субективна
страна - установяването на предвидените в санкционната норма обстоятелства от
обективна страна, влече съответно административнонаказателна отговорност за
този субект.
Предвид
гореизложеното съдът намира, че описаното деяние в съставения АУАН съдържа
всички обективни и субективни признаци на административно нарушение по смисъла
на чл.6 от ЗАНН и осъществяват, състав на административно нарушение по чл. 35,
ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от Закона за управление на отпадъците, за
което жалбоподателя основателно е бил санкциониран.
Предвид
доказателствата по делото и нарушенията описани в акта, съдът намира, че
наложеното наказание е в допустимия предел на санкционната норма на чл.136 ал.2
т.3 предл. 2 от ЗУО, като е
определено в размер на законоустановения минимум от 7 000 лв.. Съгласно т.7 от ППВС №
10 / 28.09.1973 г., отразените в акта констатации на административното
нарушение не се считат за установени до
доказване на противното и затова административно наказателното обвинение
следва да се установи с допустимите от закона средства. При тези изисквания е
развито производството, като
констатациите отразени в акта са доказани по несъмнен начин. При
прегледа на обжалваното наказателно постановление съдът установи, че същото е
законосъобразно издадено, като са спазени изискванията за допустимост и правна
обоснованост.
Всички изложени
съображения налагат извода, че обжалваното наказателно постановление на Директора
на РИОСВ - София е законосъобразно постановено, поради което следва да бъде
потвърдено.
Водим
от изложените съображения Оряховски Районен Съд
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно
постановление № 121/18.12.2020 г. на
Директора на РИОСВ – гр. София, с което на „Италиано – Български център импорт – експорт“
ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Перник, кв. „Тв.
Ливади“, ул. „23-ти декември“ № 4, представлявано от Р.Т. – управител за
нарушение на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от Закона за
управление на отпадъците, на основание чл. 136, ал. 2, т. 3,
предл. 2 от Закона за управление на отпадъците, е наложена „имуществена санкция“ в
размер на 7 000 /седем хиляди/ лева.
Решението
подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен Съд Враца в 14 дневен
срок от съобщението до страните, че е изготвено.
Районен
съдия:
/И.Кънева-Санкова/