Решение по дело №372/2022 на Районен съд - Нова Загора

Номер на акта: 116
Дата: 16 ноември 2022 г.
Съдия: Росица Стоянова Ненова
Дело: 20222220200372
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 116
гр. Нова Загора, 16.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВА ЗАГОРА в публично заседание на
осемнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:РОСИЦА СТ. НЕНОВА
при участието на секретаря Радка Д. Чолакова
като разгледа докладваното от РОСИЦА СТ. НЕНОВА Административно
наказателно дело № 20222220200372 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 22-0306-001219/02.08.2022 година на
Началник в ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, упълномощен с МЗ № 8121з-1632/02.12.2021г.,
с което на А. С. А. с ЕГН **********, от ***, за нарушение по чл. 6, т. 1 от Закона за
движението по пътищата на основание чл. 183, ал. 2, т. 5, предложение 1 от Закона за
движението по пътищата е наложено административно наказание глоба в размер на 30
(тридесет) лева
В съдебно заседание жалбоподателя, чрез процесуалния си представител адвокат М.
Д. от Адвокатска колегия – Сливен моли Наказателното постановление да бъде отменено по
изложени в Жалбата и по съществото на делото съображения.
Въззиваемата страна ОД МВР Сливен е редовно призована, не изпраща законен или
процесуален представител в съдебно заседание. Изразява становище с което моли съда да
потвърди наказателното постановление.
След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното
оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в
качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното
наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът
намира от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а
разгледана по същество е основателна.
От фактическа страна:
С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на
административно нарушение) серия "GA", бланков №680800 от 20.07.2022 г.,
жалбоподателят е санкциониран на основание чл. 183, ал. 3, т. 5, пр. 1 от ЗДвП – Закон за
движението по пътищата ("Наказва се с глоба 30 лв. водач, който навлиза след знак,
забраняващ влизането на съответното пътно превозно средство, или се движи в забранената
посока на еднопосочен път") за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП ("Участниците в
движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица,
упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със
светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка"), изразяващо се в това, че на
1
20.07.2022 г. около 17:10 часа в град Нова Загора по площад „Търговски“ в посока запад
изток е управлявал МПС - лек автомобил марка "Фолксфаген", с рег. ***, собственост на И.
Й.а А.а, като несъобразил поведението си с поставения на видно място вдясно пътен знак
В2 , след което е спрян от служители на РУ и след препитване по ЗДвП на жалбоподателя А.
му бил съставен от актосъставителя Н. М. АУАН в който са описани освен нарушението на
пътен знак В2 " забранено е влизането на пътни превозни средства в двете посоки”.“ и
редица нарушения от страна на жалбоподателя, като непознаване на знак В1; В2; В27; В28 и
Г1. Въз основа на така изготвения АУАН е издадено атакуваното Наказателно
постановление, в който обстоятелствената част е отразена по идентичен начин.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от
показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция като свидетел
актосъставител и от приобщените по надлежния по НПК ред административнонаказателна
преписка.
От правна страна:
На жалбоподателя е ангажирана административнонаказателната отговорност за
нарушение по чл. 6, т. 1 от Закона за движение по пътищата, съгласно чийто текст:
Участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните
лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със
светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка, като за това нарушение е
посочена следващата се санкция по чл. 183, ал. 3, т.5 от Закона за движение по пътищата:
Наказва се с глоба 30 лв. водач, който навлиза след знак, забраняващ влизането на
съответното пътно превозно средство, или се движи в забранената посока на еднопосочен
път;", и в случая няма спор, че около 17.10часа на 20.07.2022 година А. С. А. е участник в
движението, водач на моторно превозно средство по смисъла на § 6, т. 25 и т. 28 от
Допълнителните разпоредби на Закона за движението по пътищата.
Но Наказателно постановление № 22-0306-001219/02.08.2022 година подлежи на
отмяна.
Административно наказателното производство започва със съставянето на акт за
установяване на административно нарушение, който има установителна, обвинителна и
сезираща функция – с него се констатират фактите, елемент от състава на нарушението,
повдига се обвинение срещу извършителя и се поставя за обсъждане и решаване пред
административно наказващия орган въпросът за налагане на административно наказание.
Следователно за гарантиране правото на защита на лицето, срещу което е съставен акт за
установяване на административно нарушение, освен с нарушената правна разпоредба, това
лице трябва да е запознато и с вменените му във вина обстоятелства, осъществяването на
които е въздигнато в административно нарушение.
За това и Законът за административните нарушения и наказания предвижда
императивното правило по чл. 42, т. 4 за акта за установяване на административно
нарушение и по чл. 57, ал. 1, т. 5 за наказателното постановление да се опишат
обстоятелствата, при които е извършено нарушението, като описанието следва да бъде
недвусмислено и конкретизирано така, че да се гарантира правото на защита на
жалбоподателя да разбере за какво точно, къде и кога нарушение му се търси
административнонаказателна отговорност, за да организира адекватна отбрана на
интересите си.
Това правило е и във връзка с функцията на въззивната съдебна инстанция при
контрол на акта на наказващия орган да може да прецени правилно ли е квалифицирано
административното нарушение – подведен ли е фактическият състав на нарушението
(деянието с фактическите му белези) под съответната нарушена
административнонаказателна норма, и спазен ли е принципът за законоустановеност на
административното наказание, несъвместим с неточности и грешки при квалификацията на
нарушението.
Правилото също е особено значимо при нарушения на правилата за движение по
отворените за обществено ползване пътищата и то още при със съставяне на акт за
установяване на административно нарушение, защото съгласно разпоредбата на чл. 189, ал.
2 от Закона за движението по пътищата редовно съставените актове по този закон имат
доказателствена сила до доказване на противното. Или специалният закон придава на
съставния по реда на чл. 40 - чл. 43 от ЗАНН официален документ значението на
доказателствено средство и при осъществяване на контролните си правомощия съдът следва
2
да цени акта за посочените в обстоятелствената му част съставомерни факти, но който акт
може да бъде опроверган от събраните в хода на административното дирене по чл. 52, ал. 4
от ЗАНН или в хода на съдебното следствие доказателства, включително и от представени
от административнонаказващия орган, и когато съставителят на този официален документ
не потвърди констатираните и описани от него събития – да се приеме обвинението за
недоказано.
В случая като обстоятелства на нарушението и в Акт за установяване на
административно нарушение серия "GA", бланков №680800 от 20.07.2022 г и в Наказателно
постановление № 22-0306-001219/02-.08.2022 година в обстоятелствената част са описани
редица нарушения като нарушението на пътен знак В2 "забранено влизането на ППС в двете
посоки“, описани са нарушения и по непознаване на др. знаци - знак знак В1; В2; В27; В28 и
Г1, т.е. нарушителят неможе да разбере точно за кое нарушение му е съставен АУАН или е
поставен в затруднение да разбере в какво точно се изразява нарушението, а от там е в
невъзможност да организира защитата си, което дори личи по постъпилата жалба и
изложението на процесуалния представител на жалбоподателя. Още повече че по
административната преписка видно от свидетелските показания се установи че има и
наложена и принудителна административна мярка. Невъзможността на жалбоподателя да
разбере в какво нарушение точно е обвинен, от там и невъзможността да организира
защитата си представлява самостоятелно основание за отмяна на издаденото Наказателно
постановление.
Предвид гореизложеното, съдът
РЕШИ:
Отменя Наказателно постановление № 22-0306-001219/02.08.2022 година Началник в
ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, упълномощен с МЗ № 8121з-1632/02.12.2021г., с което на
А. С. А. с ЕГН **********, от ***, за нарушение по чл. 6, т. 1 от Закона за движението по
пътищата на основание чл. 183, ал. 2, т. 5, предложение 1 от Закона за движението по
пътищата е наложено административно наказание глоба в размер на 30 (тридесет) лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд - Сливен по реда
на АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението.
Съдия при Районен съд – Нова Загора: _______________________
3