Решение по дело №391/2021 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 42
Дата: 27 октомври 2021 г. (в сила от 12 ноември 2021 г.)
Съдия: Недко Цолов Петров
Дело: 20211810200391
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 август 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 42
гр. Ботевград, 27.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БОТЕВГРАД, VI-ТИ НАК. СЪСТАВ, в закрито
заседание на двадесет и шести октомври през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Недко Ц. Петров
като разгледа докладваното от Недко Ц. Петров Административно
наказателно дело № 20211810200391 по описа за 2021 година

РЕШИ:
ПРИЗНАВА обвиняемия А. И. А., роден на 26.05.2001г. в гр. София,
обл. София, българин, български гражданин, със средно образование,
неженен, неосъждан, с постоянен и настоящ адрес: в гр. Ботевград, общ.
Ботевград, обл. Софийска, ж.к. „Васил Левски“ № хх, вх. „В“, ет. х, ап. 9, с
ЕГН: **********
за ВИНОВЕН за това, че на 09.08.2020 г., около 17,00 часа, на път SFO
1093, в района на 3 км. в землището на община Ботевград, обл. Софийска, с
посока от гр. Ботевград към с. Боженица, обл. Софийска, при управление на
моторно превозно средство - лек автомобил марка „Мерцедес“, модел „С-
220”, с per. № CO хххх ВМ, е нарушил правилата за движение по пътищата,
визирани в разпоредбите на чл. 16, ал. 1, т. 1 от ЗДвП: „На пътно платно с
двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: 1.
когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се
движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или
заобикаляне; “, чл. 20, ал. 1 от ЗДвП: „Водачите са длъжни да контролират
непрекъснато пътните превозни средства, които управляват. ", като
изгубил контрол над автомобила, навлязъл в лентата за насрещно движение и
1
реализирал пътно - транспортно произшествие, удряйки се в предната част на
движещия се по път SFO 1093 с посока на движение от с. Боженица към гр.
Ботевград лек автомобил марка „БМВ“, модел „330 ХД“, с per. № CO
хххххВТ, и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на М. Д.
Ч. от гр. София, изразяваща се в закрито счупване на капачката на лявото
коляно, което увреждане е причинило на М. Д. Ч. трайно затруднение на
движението на левия долен крайник за срок от около 3 - 3,5 месеца, поради
което и на основание чл. 343, ал. 1, б. „б“, вр. чл. 342, ал. 1 от НК и чл.78а,
ал.1 и ал.5 от НК го ОСВОБОЖДАВА от НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ
като му налага административно наказание ГЛОБА в размер на 1000 /хиляда/
лева, която да заплати в полза на Държавата по бюджета на Съдебната власт,
по сметка на Районен съд -Ботевград.
ОСЪЖДА обвиняемия да заплати по сметка на Районен съд Ботевград
сумата от по 5 (пет) лв. – държавна такса в случай на служебно издаване на
всеки един изпълнителен лист.
НАЛАГА на обвиняемия А. И. А. /с установена по делото самоличност/,
на основание чл. 343г от НК във връзка с чл. 343, ал. 1, б. „б“ във връзка с чл.
37, ал. 1, т. 7 от НК като правоспособен водач на МПС, наказание
ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО да управлява МПС за срок от три месеца, от което
ПРИСПАДА на основание чл. 59, ал. 4 от НК времето, през което е лишен от
правото да управлява МПС по административен ред.
ОСЪЖДА, на основание чл.189, ал.3 от НПК А. И. А. /с установена по
делото самоличност/, да заплати сумата в размер на 683,79 лева /шестстотин
осемдесет и три лева и седемдесет и девет стотинки/, за направени по
досъдебното производство разноски, в полза на държавния бюджет, платими
по сметка на ОДМВР-София.
ПОСТАНОВЯВА на основание чл. 112, ал.4 НПК приложените по делото
2 /два/ броя дискове с рентгенографии, запечатани с хартиени пликове, да
останат по делото.

Решението може да се обжалва и протестира пред Софийски
окръжен съд в петнадесет дневен срок от днес.
Съдия при Районен съд – Ботевград: _______________________
2

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към решение по АНД № 391/2021 г. по описа на РС-Б., 6-и състав

Б.ската районна прокуратура е внесла постановление с предложение
АЛ. ИВ. АНТ. да бъде освободен от наказателна отговорност като му бъде
наложено административно наказание по чл.78а от НК за извършено от него
престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б“, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, фактически
изразяващо се в това, че на 09.08.2020 г., около 17,00 часа, на път SFO 1093, в
района на 3 км. в землището на община Б., обл. Софийска, с посока от гр. Б.
към с. Б., обл. Софийска, при управление на моторно превозно средство - лек
автомобил марка „Мерцедес“, модел „С-220”, с per. № ***, е нарушил
правилата за движение по пътищата, визирани в разпоредбите на чл. 16, ал. 1,
т. 1 от ЗДвП: „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно
превозно средство е забранено: 1. когато платното за движение има две пътни
ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при
изпреварване или заобикаляне; “, чл. 20, ал. 1 от ЗДвП: „Водачите са длъжни
да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват. ",
като изгубил контрол над автомобила, навлязъл в лентата за насрещно
движение и реализирал пътно - транспортно произшествие, удряйки се в
предната част на движещия се по път SFO 1093 с посока на движение от с. Б.
към гр. Б. лек автомобил марка „БМВ“, модел „330 ХД“, с per. № ***, и по
непредпазливост е причинил средна телесна повреда на М.Д.Ч. от гр. С.,
изразяваща се в закрито счупване на капачката на лявото коляно, което
увреждане е причинило на М.Д.Ч. трайно затруднение на движението на
левия долен крайник за срок от около 3 - 3,5 месеца.
Пред РС-Б. делото е протекло по реда на глава ХХVІІІ от НПК.
В съдебно заседание прокурорът поддържа повдигнатото обвинение.
Пледира обв. АЛ. ИВ. АНТ. да бъде освободен от наказателна отговорност
като му се наложи административно наказание „глоба“, в минимален размер,
както и лишаване от правоуправление в минимален срок.
Пред първоинстанционния съд се явява обвиняемият лично, който
моли съда да постанови съдебен акт,с който да му наложи наказание при
условията на чл.78а от НК към законовия минимум. В последната си дума
изразява искрено разкаяние от стореното и моли съда за снизхождение.
Съдът, като обсъди доводите на страните и като прецени събраните по
делото писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от
фактическа страна:
Обвиняемият АЛ. ИВ. АНТ. е роден на ***г. в гр. С., обл. С., българин,
български гражданин, със средно образование, неженен, неосъждан, с
постоянен и настоящ адрес: в гр. Б., общ. Б., обл. Софийска, ж.к. „***“ № **
1
вх. „В“, ет. 3, ап. 9 и притежава ЕГН: **********.
На 09.08.2020 г., около 17,00 часа, обвиняемият АЛ. ИВ. АНТ.
управлявал моторно превозно средство - лек автомобил марка „Мерцедес“,
модел „С-220”, с per. № ***, негова собственост, движейки се в дясната лента
на платното за движение на път SFO 1093, в района на 3 км. в землището на
община Б., обл. Софийска, с посока от гр. Б. към с. Б., обл. Софийска, като се
движел със скорост от около 60 км/ч. Същият пътувал сам в автомобила.
Било през светлата част на денонощието, времето било ясно. Пътното платно
на път SFO 1093 в района било предназначено за движение на пътни
превозни средства в двете посоки, като се състояло от две ленти за движение
- по една в посока, които не били отделени помежду си с пътна маркировка.
Пътната настилка била суха, покрита с асфалт, без неравности и с няколко
дупки.
По същото време, около 17,00 часа на 09.08.2020 г., в срещуположната
лява лента на платното за движение на път SFO 1093, в района на 3 км. в
землището на община Б., обл. Софийска, с посока от с. Б., обл. Софийска към
гр. Б. се движел лек автомобил марка „БМВ“, модел „330 ХД“, с per. № ***,
управляван от св. Н.Г.Р.. На предната дясна седалка до шофьора на лекия
автомобил седял св. М.Д.Ч. (от гр. С.), а на задната седалка седял св. И.В.В..
Лекият автомобил се движел със скорост от около 31 км/ч.
По време на движението си с подбраната от него скорост, обв. А.А.
навлязъл в район на десен завой на пътя, като в опита си да заобиколи
намираща се на платното за движение дупка изгубил контрол над
управлението на лекия си автомобил и навлязъл в лентата за насрещно
движение (лявата лента на платното за движение спрямо посоката на
движение на обвиняемия), по която по същото време се движел лекият
автомобил марка „БМВ“, модел „330 ХД“, с per. № ***, управляван от св.
Н.Р.. В резултат на това, лекият автомобил, управляван от обвиняемия А. се
ударил с предната си лява част в предната част на лекия автомобил марка
„БМВ“, модел „330 ХД“, с per. № ***.
Вследствие на удара, лекият автомобил марка „БМВ“, модел „330 ХД“,
с per. № *** се върнал назад около три метра, като се завъртял на около 20
градуса в посоката на въртене на часовниковата стрелка, след което се
установил на платното за движение. Вследствие на удара между двете
моторни превозни средства, св. М.Д.Ч. получил закрито счупване на
капачката на лявото коляно и охлузвания в теменната област на главата.
Непосредствено след удара, обвиняемият А. спрял управлявания от
него лек автомобил и отишъл към лекия автомобил марка „БМВ“, модел „330
ХД“, с per. № ***, за да види какво е състоянието на пътниците и водача. Св.
Н.Р. и св. И.В.В. излезли от лекия автомобил, но св. М.Ч. не успял, тъй като
изпитвал силни болки в лявото коляно. За случилото се св. Р. подал сигнал
2
към Единния европейски номер за спешни повиквания 112 (ЕЕНСП 112).
Обв. А.А. останал на мястото на произшествието, като същото било
запазено до идването на служителите на РУ - Б. - св. М.Х.Д. и св. И.И.И.. На
място пристигнал и екип на „Спешна медицинска помощ”, който откарал
пострадалия Чаушев до УМБАЛСМ „Пирогов“ АД - гр. С. за оказване на
медицинска помощ и лечение. На местопроизшествието бил извършен оглед,
като бил съставен и протокол за оглед на местопроизшествие, ведно със скица
и фотоалбум, от 09.08.2020 година, с който започнало досъдебното
производство.
От заключението на назначената по досъдебното производство
комплексна съдебна автотехническа и оценителна експертиза се установило,
че обв. А.А. управлявал лекия си автомобил със скорост около 60 км/ч, при
която скорост опасната зона за спиране възлизала на около 42 метра. Според
експерта, причината за настъпване на произшествието били субективните
действия на обвиняемия с органите за управление на лекия автомобил, което
довело до навлизане в насрещната лента на платното за движение в
непосредствена близост пред лекия автомобил марка „БМВ“, модел „330
ХД“, с per. № ***. Съгласно експертното заключение, произшествието е било
предотвратимо, в случай, че обв. А. се е движел в дясната лента на платното
за движение и не е навлизал в насрещната лента на платното за движение, по
която по същото време се движел лекият автомобил, управляван от св. Н.Р..
Била изискана и приложена справка за съдимост на обвиняемия, от
която се установило, че същият не бил осъждан.
От приложената по делото справка за нарушител/водач на обв. А.А. се
установило, че същият е правоспособен водач на моторно превозно средство
и нямал наложени административни наказания за извършени от него
нарушения по Закона за движение по пътищата.
При разпита си като обвиняем - А. се възползвал от правото си да дава
обяснения. Признава вината си и изразява съжаление за случилото се.
Установената по-горе фактическа обстановка се подкрепя напълно от
приобщените по реда на чл.378, ал.2 НПК гласни и писмени доказателства -
показанията на свидетелите М.Д.Ч., Н.Г.Р., М.Х.Д., И.И.И., от обясненията на
обвиняемия А.А., протокол за оглед на местопроизшествие, фотоалбум към
протокол за оглед на местопроизшествие, от изготвените по делото
съдебномедицинска експертиза и комплексна автотехническа и оценителна
експертиза, фоноскопна експертиза, справка за съдимост, справка
нарушител/водач, както и останалите приложени по делото писмени
доказателства.
Съдът кредитира изцяло показанията на свидетелите М.Д.Ч., Н.Г.Р.,
3
М.Х.Д., И.И.И. и обв. А.. Същите възпроизвеждат възприятия за изясняване
на различни обстоятелства на инкриминираното място, за мястото на удара и
за механизма на пътнотранспортното произшествие на 09.08.2020г. Разказът
им е последователен, информативен и непротиворечив като същевременно се
подкрепя и от отразеното в писмените доказателства. От тази доказателствена
съвкупност по несъмнен начин се установяват обстоятелствата относно време,
място и начин на извършване на инкриминираното деяние. В подкрепа на
показанията на всичките свидетели и обвиняемия е и заключението на
комплексна съдебна автотехническа и оценителна експертиза, назаначена в д.
п., според което причината за настъпване на произшествието са действията на
обвиняемия, който е управлявал лекия си автомобил със скорост около 60
км/ч, при която скорост опасната зона за спиране възлизала на около 42
метра. Причината за настъпване на произшествието били субективните
действия на обвиняемия с органите за управление на лекия автомобил, което
довело до навлизане в насрещната лента на платното за движение в
непосредствена близост пред лекия автомобил марка „БМВ“, модел „330
ХД“, с per. № ***. Експертното заключение е категорично, че
произшествието е било предотвратимо, в случай, че обв. А. се е движел в
дясната лента на платното за движение и не е навлизал в насрещната лента на
платното за движение, по която по същото време се движел лекият
автомобил, управляван от св. Н.Р..
От правна страна:
При така установената фактическа обстановка, съдът прие, че от
обективна и от субективна страна АЛ. ИВ. АНТ. е осъществил състава на
престъплението чл. 343, ал.1, б.”б”, вр. с чл.342, ал.1 от НК.
От обективна страна обвиняемият е нарушил разпоредбите на чл. 16, ал.
1, т. 1 от ЗДвП „ Пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно
превозно средство е забранено: 1. когато платното за движение има две
пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение
освен при изпреварване или заобикаляне; “, чл. 20, ал. 1 от ЗДвП: „Водачите
са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства,
които управляват. “,
Обвиняемият - правоспособен водач на МПС, управлявайки лекия си
автомобил „Мерцедес“, модел „С-220”, с per. № ***, на път SFO 1093, в
района на 3 км. в землището на община Б., обл. Софийска, с посока от гр. Б.
към с. Б., обл. Софийска се движел със скорост от около 60 км/ч. Същият
пътувал сам в автомобила. Било през светлата част на денонощието, времето
било ясно. Пътното платно на път SFO 1093 в района било предназначено за
движение на пътни превозни средства в двете посоки, като се състояло от две
ленти за движение - по една в посока, които не били отделени помежду си с
пътна маркировка. Пътната настилка била суха, покрита с асфалт, без
4
неравности и с няколко дупки.
По същото време, около 17,00 часа на 09.08.2020 г., в срещуположната
лява лента на платното за движение на път SFO 1093, в района на 3 км. в
землището на община Б., обл. Софийска, с посока от с. Б., обл. Софийска към
гр. Б. се движел лек автомобил марка „БМВ“, модел „330 ХД“, с per. № ***,
управляван от св. Н.Г.Р.. На предната дясна седалка до шофьора на лекия
автомобил седял св. М.Д.Ч. (от гр. С.), а на задната седалка седял св. И.В.В..
Лекият автомобил се движел със скорост от около 31 км/ч.
По време на движението си с подбраната от него скорост, обв. А.А.
навлязъл в район на десен завой на пътя, като в опита си да заобиколи
намираща се на платното за движение дупка изгубил контрол над
управлението на лекия си автомобил и навлязъл в лентата за насрещно
движение (лявата лента на платното за движение спрямо посоката на
движение на обвиняемия), по която по същото време се движел лекият
автомобил марка „БМВ“, модел „330 ХД“, с per. № ***, управляван от св.
Н.Р.. В резултат на това, лекият автомобил, управляван от обвиняемия А. се
ударил с предната си лява част в предната част на лекия автомобил марка
„БМВ“, модел „330 ХД“, с per. № ***.
Вследствие на удара, лекият автомобил марка „БМВ“, модел „330 ХД“,
с per. № *** се върнал назад около три метра, като се завъртял на около 20
градуса в посоката на въртене на часовниковата стрелка, след което се
установил на платното за движение. Вследствие на удара между двете
моторни превозни средства, св. М.Д.Ч. получил закрито счупване на
капачката на лявото коляно и охлузвания в теменната област на главата.
Непосредствено след удара, обвиняемият А. спрял управлявания от
него лек автомобил и отишъл към лекия автомобил марка „БМВ“, модел „330
ХД“, с per. № ***, за да види какво е състоянието на пътниците и водача. Св.
Н.Р. и св. И.В.В. излезли от лекия автомобил, но св. М.Ч. не успял, тъй като
изпитвал силни болки в лявото коляно. За случилото се св. Р. подал сигнал
към Единния европейски номер за спешни повиквания 112 (ЕЕНСП 112).
Обв. А.А. останал на мястото на произшествието, като същото било
запазено до идването на служителите на РУ - Б. - св. М.Х.Д. и св. И.И.И.. На
място пристигнал и екип на „Спешна медицинска помощ”, който откарал
пострадалия Чаушев до УМБАЛСМ „Пирогов“ АД - гр. С. за оказване на
медицинска помощ и лечение. На местопроизшествието бил извършен оглед,
като бил съставен и протокол за оглед на местопроизшествие, ведно със скица
и фотоалбум, от 09.08.2020 година, с който започнало досъдебното
производство.
Нарушенията на чл.16, ал. 1,т.1 и чл. 20, ал. 1 от Закона за движението
по пътищата са в пряка причинна връзка с настъпилия съставомерен
5
вредоносен резултат - причиняване на телесно увреждане на пострадалият
Чаушев. В резултат на произшествието последният е получил травма,
изразяваща се в счупване на капачката на лявото коляно, което увреждане
причинило на М.Д.Ч. „трайно затруднение на движението на левия долен
крайник“ за срок по- дълъг от 30 дни, а именно за срок от около 3-3,5 месеца.
Увреждание което реализира медикобиологичните признаци на средната
телесна повреда по смисъла на чл. 129, ал. 2 , вр. ал. 1 от НК.
От субективна страна деянието е извършено виновно при форма на
вината несъзнавана непредпазливост. Обвиняемият не е предвиждал
настъпването на общественоопасните последици, но е могъл и е бил длъжен
да ги предвиди, и които биха били избегнати при стриктно спазване от негова
страна на посочените по-горе правила за движение по пътищата.
Изложеното даде основание на съда да приеме, че са налице и
субективните признаци на престъплението по чл. чл.343, ал.1, б.”б”, вр. с
чл.342, ал.1 от НК.
По вида и размера на наказанието:
Съдът прецени, че за извършеното от обв. АЛ. ИВ. АНТ. престъпление
е предвидено наказание лишаване от свобода до три години или пробация,
престъплението е извършено при форма на вината непредпазливост, деецът не
представлява голяма обществена опасност и целите на наказанието могат да
се постигнат при приложението на чл.78а НК.
При индивидуализацията на наказанието съдът отчете като смекчаващи
отговорността обстоятелства чистото му съдебно минало, добрите
характеристични данни, дадените обяснения, искреното разкаяние.
Съдът прецени, че наказанието на обв. А. следва да бъде определено в
минималния предвиден в закона размер. Поради изложеното съдът определи
на привлечения към отговорност, наказание глоба в размер на 1000, която да
заплати в полза на Държавата по бюджета на Съдебната власт, по сметка на
Районен съд -Б.. Съдът счита, че този размер на административното наказание
се явява справедлив и би изпълнил целите на наложеното наказание –
превантивната и възпиращата роля.
Съобразявайки разпоредбата на чл. 78а, ал. 4 от НК, съдът на основание
чл. 343г от НК във връзка с чл. 343, ал. 1, б. „б“ във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 7
от НК като правоспособен водач на МПС, наложи на обвиняемият наказание
ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО да управлява МПС в минимално предвиденият
срок, а именно - за срок от три месеца.
На основание чл.189, ал.3 НПК и с оглед изхода на делото съдът осъди
обвиняемия да заплати и разноските по водене на делото в размер на 683,79
лева /шестстотин осемдесет и три лева и седемдесет и девет стотинки/, за
6
направени по досъдебното производство, в полза на държавния бюджет,
платими по сметка на ОДМВР-С..
Съдът осъди обвиняемия да заплати по сметка на Районен съд Б. сумата
от по 5 (пет) лв. – държавна такса в случай на служебно издаване на всеки
един изпълнителен лист.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
Така мотивиран съдът постанови решението си.
7