Решение по дело №33/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 509
Дата: 14 юни 2022 г. (в сила от 14 юни 2022 г.)
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20227150700033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

509 / 14.6.2022г.

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – V състав, в открито съдебно заседание на двадесети май, две хиляди и двадесет и втора година в състав:

 

 Председател: Георги Видев

           

при секретаря    Радослава Цоневска              като изслуша докладваното

от съдия             Георги Видев      адм. дело № 33 по описа на съда за 2022 г.

 

            Производство е по реда на чл. 268, ал. 1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК) и е образувано по жалбата на „РУСО ИМО“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пещера, обл. Пазарджик, ул. Михаил Такев № 92, представлявано от управителя Ж.-П. Р. Р., гражданин на Република Франция, срещу Решение № 320 от 29.12.2021г., на Директора на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, с което е оставена без разглеждане подадената по административен ред жалба на „РУСО ИМО“ ЕООД, ЕИК *********, регистрирана с вх. № 70-00-12269 от 03.12.2021 г. против действия на старши публичен изпълнител И. Т. по повод проведен търг с тайно наддаване, обявен със Съобщение № С210013-111-0003564 от 26.10.2021г., и Постановление за възлагане на недвижим имот изх. № С210013-091 - 0001296/26.11.2021 г. и е прекратено производството по административната преписка.

            В жалбата се излагат доводи за  неправилност и незаконосъобразност на обжалваното решение. Моли се да бъде отменено обжалваното решение, публичната продан и заповедта за възлагане на продадения имот. Жалбата се поддържа и от процесуалния представител на жалбоподателя в проведените съдебни заседания и в представено писмено становище. В него е направено искане след отмяната делото като преписка да се изпрати на административния орган за разглеждане на жалбата по същество.

            Ответникът – Директор на ТД на НАП – Пловдив чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли като неоснователна. Подробни съображения са изложени в самото решение и в допълнителната молба по делото. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

            Срещу жалбоподателя е образувано изпълнително дело № *********/2016 г. по описа на ТД на НАП – Пловдив, като към 14.03.2020 г. общият размер на публичните му задължения е 57 135,12 лв. главница и 14 124,72 лихва. Проведен е трети поред търг с тайно наддаване за придобиване на имот на жалбоподателя, обявен със Съобщение № С210013-111-0003564/26.10.2021 г. Обявеното за купувач дружество е подало редовно наддавателно предложение и с платежно нареждане от 25.11.2021 г. е внесло дължимата цена и местния данък в полза на община Приморско за придобиване на имота. Търгът е приключил с Постановление за възлагане на недвижим имот изх. № С210013-091-0001296/26.11.2021 г.

За да постанови обжалваното решение ответникът е приел, че жалбата е процесуално недопустима за разглеждане по същество, тъй като жалбоподателят не притежава активна процесуална легитимация за оспорване на Постановление за възлагане на недвижим имот. В мотивите е казано, че Постановлението за възлагане на недвижим имот съставлява заключителната част от производството по продажба в рамките на проведен търг с тайно наддаване. Цитирана е разпоредбата на чл. 256, ал. 1 ДОПК, съгласно която извършената продажба чрез търг може да бъде обжалвана в 3-дневен срок от обявяването на резултатите от участник в търга, който е предложил по-висока цена от обявения за купувач, когато обявеният за купувач не е имал право да участва в търга и предложената от жалбоподателя цена е следваща цената на спечелилия. Посочено е също така, че съгласно разпоредбата на чл. 256, ал. 2 ДОПК  процесуално легитимиран да оспори резултата от проведен търг е единствено участник в търга и то не всеки участник, тъй като резултатът от проведен търг може да се оспори от участник в търга, който е предложил по-висока цена от обявения купувач, когато обявеният за купувач не е имал право да участва в търга и предложената от жалбоподателя цена е следваща цената на спечелилия. На следващо място е прието, че жалбоподателят не  е активно легитимиран да оспорва резултата от извършената публична продажба чрез търг с тайно наддаване, което е предмета на постановлението за възлагане.

При така установеното от фактическа и правна страна, ответният административен орган е приел, от една страна, че протоколът за провеждане на таен търг, наддавателният лист, обявлението и уведомлението за извършена продажба не са индивидуални административни актове, поради което не подлежат на самостоятелно обжалване. От друга страна – по отношение на Постановление за възлагане на недвижим имот изх. № С210013-091-0001296/26.11.2021 г. жалбата е недопустима, поради липса на процесуална легитимация и основания за длъжника да обжалва посочения индивидуален административен акт.

При така установеното от фактическа страна съдът формира следните правни изводи.

Решението е обжалвано от лице с правен интерес и в предвидения за това 7-дневен срок, поради което жалбата е допустима.

Разгледана по същество същата е основателна.

Административното производство по постановяване на оспореното решение, е осъществено по реда на чл. 267 ДОПК от материално компетентен орган по смисъла на чл. 266, ал. 1 ДОПК и е завършило с издаването на оспорения в настоящото производство акт по смисъла на чл. 267, ал. 2, т. 6 ДОПК, който е постановен в изискваната от закона форма.

Спорът по делото е правен и се отнася до правилното приложение на материалния закон и се концентрира в отговора на въпроса налице ли е правен интерес у жалбоподателя, който се явява длъжник по изпълнително дело, да обжалва Постановление за възлагане на недвижим имот и извършените действия от публичния изпълнител в тази връзка.

Следва да бъде съобразено, че нормите, съдържащи се в Глава Двадесет и седма, озаглавена "Защита срещу принудително изпълнение" на ДОПК, а именно от чл. 266 до чл. 269, уреждат производството по обжалване действията на публичния изпълнител. Така, според чл. 266, ал. 1 ДОПК, действията на публичния изпълнител могат да се обжалват от длъжника или от третото задължено лице пред директора на компетентната териториална дирекция чрез публичния изпълнител, който ги е извършил. Жалбата се подава в 7-дневен срок от извършването на действието, ако лицето е присъствало или е било уведомено за извършването му, а в останалите случаи - от деня на съобщението. За третите лица срокът тече от узнаване на действието.

Или, разпоредбата на чл. 256 ДОПК предвижда правната възможност за обжалване на резултатите от проведения търг, а тази на чл. 266, ал. 1 ДОПК за обжалване действията на публичния изпълнител. Разпоредбата на чл. 266, ал. 1 ДОПК е с по-широк обхват на обжалваните процесуални действия, докато тази на чл. 256, ал. 1 ДОПК се свежда само до обжалването на търга.

В конкретния случай, както изрично е посочено в жалбата, с която е сезиран ответникът, се оспорват действията на публичния изпълнител и постановлението за възлагане на недвижим имот. В тази насока следва да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл. 266, ал. 1 и ал. 2 ДОПК, в изпълнение на правомощията си публичният изпълнител издава постановления и разпореждания, като за всяко предприето и извършено действие от публичния изпълнител се съставя протокол, в който се отбелязват датата и мястото на съставянето му, предприетите действия, направените искания, постъпилите суми и направените разноски. А съгласно цитираната по-горе разпоредба на чл. 266, ал. 1 изр. първо ДОПК, действията на публичния изпълнител могат да се обжалват от длъжника или от третото задължено лице пред директора на компетентната териториална дирекция чрез публичния изпълнител, който ги е извършил.

С други думи казано, в ДОПК липсва ограничение на обжалваните действия на публичния изпълнител, каквото е било предвидено например в отменения ДПК, където разпоредбата на чл. 228, ал. 1 е предвиждала, че действията на публичния изпълнител по принудителното изпълнение се обжалват от длъжника или третото лице, освен когато е предвидено друго.

В сега действащия ДОПК, такова ограничение липсва, поради което и следва да се приеме, че длъжникът може да обжалва всички действия на публичния изпълнител, в т. ч. и по възлагане на недвижим имот.

За пълнота следва да се посочи, че разпоредбата на чл. 256, ал. 2 ДОПК указва, че жалбата се разглежда по реда на чл. 266-268 ДОПК, като в случая е налице само препращане към реда за разглеждането на жалбата, като субектите с право на обжалване по чл. 256, ал. 1 и чл. 266, ал. 1 ДОПК са различни – докато търгът може да се обжалва само от участниците в него, то действията на публичния изпълнител могат да се обжалват от длъжника и от третото задължено лице. В подкрепа на този извод е и законодателното решение постановлението за възлагане да се издаде едва след като е приключило обжалването на търга ( чл. 256, ал. 3 ДОПК).

Оспорените от жалбоподателя действия на публичния изпълнител представляват несъмнено действия по принудителното изпълнение, поради което за тях е приложим предвиденият ред за правна защита по чл. 266 и сл. ДОПК. Поради това, че жалбоподателят е длъжник по изпълнителното производство, за него във всички случаи съществува правен интерес да обжалва действията на публичния изпълнител както по административен, така и по съдебен ред и жалбата по реда на чл. 266, ал. 1, респективно чл. 268 ДОПК е допустима.

Неоснователно е възражението на ответника, че съдът не следва да отменя решението и да му връща преписката за произнасяне по същество, тъй като това няма да допринесе за задълбочаване на спора, а ще го задълбочи, тъй като ще се стигне до потвърждаване на постановлението за възлагане. Какъв ще бъде резултатът от разглеждането по същество на жалбата против постановлението за възлагане е въпрос, с който настоящият съдебен състав не е сезиран. В настоящото производство предмет на разглеждане е допустимостта на жалбата по административен ред против постановлението за възлагане. След като ответникът неправилно е приел, че тази жалба е недопустима, то законосъобразният подход е решението му да бъде отменено и същият да се произнесе по нейната основателност.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че оспореният административен акт като неправилен и незаконосъобразен следва да бъде отменен изцяло, съответно делото като преписка се изпрати на административния орган за разглеждане на жалбата по същество.

На основание чл. 268, ал. 2 от ДОПК решението на административния съд е окончателно и не подлежи на обжалване.

Затова съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Решение № 320 от 29.12.2021г., на Директора на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, с което е оставена без разглеждане подадената по административен ред жалба на „РУСО ИМО“ ЕООД, ЕИК *********, регистрирана с вх. № 70-00-12269 от 03.12.2021 г. против действия на старши публичен изпълнител И. Т. по повод проведен търг с тайно наддаване, обявен със Съобщение № С210013-111-0003564 от 26.10.2021г. и Постановление за възлагане на недвижим имот изх. № С210013-091 - 0001296/26.11.2021 г. и е прекратено производството по административната преписка.

Изпраща преписката на ТД на НАП – Пловдив за разглеждане по същество на подадената по административен ред жалба с вх. № 70-00-12269 от 03.12.2021 г. на „РУСО ИМО“ ЕООД, ЕИК ********* срещу действия на публичен изпълнител и Постановление за възлагане на недвижим имот изх. № С210013-091 - 0001296/26.11.2021 г.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                       Съдия: /п/