РЕШЕНИЕ
№ 33
гр. Благоевград , 07.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на двадесет и четвърти юни, през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Георги Б. Янев
при участието на секретаря Илина В. Георгиева
като разгледа докладваното от Георги Б. Янев Административно наказателно
дело № 20211210200792 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН
Образувано е по жалба на Р. Л К., ЕГН **********, адрес гр. Б, против НП
№ 42-0001017/12.40.2021 г. на Директора на РД „Автомобилна
администрация“ София, с което на жалбоподателя за административно
нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДП, във връзка с чл.101, ал.4 и във вр. с
Приложение 5, част І, т.5.2.3., буква „г“ от Наредба Н-32 от 16.12.2011г. на
основание чл. 179, ал. 6, т. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание
“Глоба” в размер на 500.00 лева.
С жалбата се моли да се отмени изцяло НП, като неправилно и
незаконосъобразно, оспорва се извършването на нарушение.
В съдебното заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява и не
изпраща представител.
Административнонаказващият орган и Районна прокуратура-Благоевград,
редовно и своевременно призовани, не изпращат представител и не ангажират
становище по същество на делото.
Районният съд, след като съобрази доводите на страните, събрания по делото
доказателствен материал и закона, установи от фактическа страна следното:
На 16.03.2021 г. година, длъжностни лица при РД “Автомобилна
администрация“ – А.Г. – актосъставител, в присъствието на свидетеля И.С.,
съставил на Р. Л. К. АУАН бланков № 288096 за това, че на 16.03.2021
година, около 12.50 часа, в гр. Благоевград, КПП „Бело поле“ с посока на
движение гр. Дупница, като водач на товарен автомобил с марка , с рег. № ,
собственост на „Еко Ботълс“, с ЕИК , със седалище и адрес на управление гр.
1
Благоевград, жк Еленово, извършва превоз на товари за собствена сметка, в
момента на проверката е с товар безалкохолни напитки и вода от гр.
Благоевград до гр. Кюстендил, като извършва следното нарушение: водачът
управлява товарен автомобил от категорията N3 с опасна техническа
изправност монтирана гума на последната ос - от дясната страна гумата е
износена до гладкост, като кората се вижда, техническата изправност е
опасна.
Констатираното било квалифицирано от контролните органи като нарушение
на чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДП, във връзка с чл.101, ал.4 и във вр. с Приложение
5, част І, т.5.2.3., буква „г“ от Наредба Н-32 от 16.12.2011г.
Актът е съставен в присъствие на К. и подписан лично от него, без
възражения, такива не постъпили и в законоустановения срок по чл.44 от
ЗАНН.
Съставена е и заповед за прилагане на ПАМ № РД-14-971/16.03.2020 година.
Въз основа на акта на 12.04.2021 година, Директора на РД „Автомобилна
администрация“ София издал атакуваното Наказателно постановление № 42-
0001017/12.04.2021г., с което на жалбоподателя за административно
нарушение чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДП, на основание чл. 179, ал. 6, т. 3 от ЗДвП
е наложено административно наказание “Глоба” в размер на 500.00 лева.
НП е връчено на К. на 13.05.2021година.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
показанията на разпитания по делото актосъставител Г. и свидетеля по акта
С., които чрез показанията си установяват обективираното в АУАН, като
поддържат констатациите си, но нямат ясен спомен за конкретния случай и от
приложените към административнонаказателната преписка и приети по
делото писмени доказателства, които са безпротиворечиви, относно
подлежащите на доказване факти и установяват по несъмнен начин
възприетата фактическа обстановка, като последователни и логични.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна
следното:
Жалбата е депозирана от надлежно лице, в установения от закона 7-дневен
срок от връчване на НП, поради което е допустима, а разгледана по същество
е неоснователна, по следните съображения:
Съдът прие за безспорно установено въз основа на всички събрани по делото
гласни и писмени доказателства, че К. от обективна и субективна страна е
нарушил разпоредбата на чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДП, във връзка с чл.101, ал.4
и във вр. с Приложение 5, част І, т.5.2.3., буква „г“ от Наредба Н-32 от
16.12.2011г.
НП е издадено в съответствие с изискванията на закона и от компетентен
орган. При съставянето на акта за установяване на административно
нарушение и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани
в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, както и сроковете по чл. 34 от
ЗАНН. Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при
реализирането на административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя не са допуснати съществени процесуални нарушения, които
да водят до опорочаване на производството.
2
Разпоредбата на чл.139,ал.1,т.1от ЗДвП вменява в задължение на водачите да
управляват по пътя технически изправно превозно средство,като
неизправностите и тяхната класификация се определят с Наредба Н-
32/16.12.2011 г.В разглеждания случай се установи,че на 16.03.2021 година,
около 12.50 часа в гр. Благоевград, КПП „Бело поле“ с посока на движение гр.
Дупница, като водач на товарен автомобил с марка , с рег. № собственост на
„Еко Ботълс“, с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.
Благоевград, жк Еленово, извършва превоз на товари за собствена сметка, в
момента на проверката е с товар безалкохолни напитки и вода от гр.
Благоевград до гр. Кюстендил, като извършва следното нарушение: водачът
управлява товарен автомобил от категорията N3 с опасна техническа
изправност монтирана губа на последната ос - от дясната страна гумата е
износена до гладкост, като кората се вижда, техническата изправност е
опасна.
В тази насока са ясните,точни и недвусмислени показания на свидетелите
И.С. и А.Г., заявявайки, че при проверката е констатирано износена гума, поя
която имало разкъсвания, поради което са приели, че същата е била износена.
Установено е, че е било налице опасна техническа неизправност на
монтираната гума на последната ос, а именно гумата е била износена до
гладкост. Наличието на износване на гумата до гладкост, във връзка с която
кората се виждала сочи на техническа неизправност, която е от кръга на
опасните, каквато в разглеждания случай несъмнено е налице.Нарушението
по чл.139,ал. 1,т.1от ЗДвП се установява по несъмнен начин,както и неговото
авторство.
Както се посочи по-горе нормата на чл.139,ал.1,т.1от ЗДвП задължава
водачите да управляват по пътя технически изправно превозно
средство.Законът не изисква наличието на „опасна неизправност“,за да е
налице нарушение по чл.139,ал.1,т.1от ЗДвП,а техническо неизправно
превозно средство.Всяко техническо неизправно ППС няма право да се
движи по пътищата. Износването на гумата до степен на гладкост, в резултат
на което кората на гумата се виждала при всички случаи води до техническо
неизправност на превозно средство по смисъла на цитираната разпоредба.
Безусловно се установи, че е проверен от контролните органи, на посочената
в акта дата и час, като същият е управлявал технически неизправно МПС.
Съгласно чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДП движещите се по пътя пътни превозни
средства трябва да бъдат технически изправни, като съгласно Приложение 5,
част І, т.5.2.3., буква „г“ от Наредба Н-32 от 16.12.2011г. неизправността се
изразява в Сериозна повреда или срязване на гума, Кордата се вижда или е
повредена.
От субективна страна, като правоспособен водач на МПС е бил запознат с
нормите на ЗДвП и е бил длъжен да съобразява поведението си с тях.
След като правилно е квалифицирал процесното нарушение, на основание чл.
179, ал. 6, т. 3 от ЗДП административнонаказващият орган е санкционирал
жалбоподателя с административно наказание “Глоба” в размер на 500.00 лева.
Съгласно чл. 179 от ЗДП, който управлява технически неизправно пътно
превозно средство, се наказва с глоба от:
1. петдесет лева – при констатирани незначителни неизправности;
2. двеста лева – при констатирани значителни неизправности;
3. петстотин лева – при констатирани опасни неизправности.
В разглеждания случай монтираната гума на последната от – от дясната
3
страна е износена до степен на гладкост, като кората се вижда, изпълва изцяло
дадения от закона смисъл на понятието опасни неизправности, тъй като
констатираната неизправност не само, че нарушават техническите им
характеристики, но и съществено засягат безопасността на движение на
тежкотоварния автомобил-стабилността на движение на превозното средство
е нарушено,възможността да пренася безопасно тонове товар е значително
намалена,тъй като на практика е бил една гума по-малко,възможността да
спира е изцяло нарушена и др. Ето защо,санкционирайки Р.К. с предвидената
в чл.179,ал.6,т.3 ЗДвП санкция - глоба от 500 лв.,наказващият орган е
приложил правилно закона.
Допуснатото административно нарушение не може да се определи и като
маловажен случай. Липсват предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН
предвид значимостта на обществените отношения, чието гарантиране цели
законодателят с регламентираната санкция за този вид нарушения и
формалния характер на самото нарушение.
По изложените съображения, съдът намира, че като правилно и
законосъобразно НП следва да бъде потвърдено.
В тази насока е Решение № 112/26.01.2021 година постановено по КНАХ
№ 388/2020година на АС Благоевград.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО НП № 42-0001017/12.40.2021
г. на Директора на РД „Автомобилна администрация“ София, с което на
жалбоподателя Р. Л. К., ЕГН **********, с адрес гр. Б, за административно
нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДП, във връзка с чл.101, ал.4 и във вр. с
Приложение 5, част І, т.5.2.3., буква „г“ от Наредба Н-32 от 16.12.2011г. на
основание чл. 179, ал. 6, т. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание
“Глоба” в размер на 500.00 лева.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд-Благоевград в
14-дневен срок от съобщението му на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
4