Решение по дело №13/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 април 2023 г. (в сила от 21 април 2023 г.)
Съдия: Дианка Денева Дабкова
Дело: 20237060700013
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

105

гр. Велико Търново, 21.04.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, VII - ми адм. състав в открито съдебно заседание на двадесет и трети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

            АДМ. СЪДИЯ: ДИАНКА ДАБКОВА

 

с участието на секретаря С.Ф.                             

разгледа адм. дело № 13/2023г. по описа на АСВТ. При това, за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.40 от Закона за достъп до обществена информация/ЗДОИ/.

Образувано по жалба вх. № 76/06.01.2023г. в АСВТ, депозирана от  П.Й.П. ***.

Оспорва се Решение № 6/8.12.2022г. на кмета на Кметство  с.Ореш,общ. Свищов, с което му се представя достъп до обществена информация, съхранявана в Кметството на с. Ореш, по повод постъпило заявление за достъп с рег. № АД04-09-257/01.12.2022г. подадено от жалбоподателя. Последният твърди, че не му е предоставена исканата информация на електронната му поща, макар в Решението изрично да е указано да бъде изпратена на жалбоподателя по електронната поща. По въпрос № 1, №3 и №4 е посочено, че на основание чл. 27, ал.1, т.1 от ЗДОИ поради липса на техническа възможност, големия обем на исканата информация, същата не е представена във вида, който се иска от жалбоподателя, а във вид на справка.

Жалбоподателят сочи, че оспореното  Решение не отговаря на изискванията на ЗДОИ, защото достъпът до исканата информация не е предоставен чрез е-поща на заявителя, така както е поискан. Освен това не са предоставени официално заверени копия на исканите счетоводни документи, а справка. Възразява срещу посочената техническа невъзможност, защото се касае за общо 5 фактури. Поради това жалбоподателят счита това Решение за отказ. Моли съда да го отмени и да задължи кмета да му предостави информацията на посочената е-поща.

В открито с.з. жалбоподателят се явява лично и се представлява от упълномощения адвокат, който пледира за основателност на жалбата и претендира АВ по реда на чл.38 от З***/вж. ДПЗС на л.50/.

Ответникът – кмета на Кметство  с.Ореш, общ. Свищов, действащ чрез упълномощения адвокат, оспорва жалбата в нарочно писмено становище с характер на писмен отговор.   Прави възражение, че същата е недопустима, т.к. е постановено позитивно решение -  за предоставяне на достъп до ОИ, освен това е просрочена. Алтернативно, ПП на ответника  счита жалбата за неоснователна. Поради липса на сканиращо устройство/техническа невъзможност за изпращане на информацията по е-поща, задълженият субект е определил форма на запознаване – чрез справка, в която конкретно е посочил номерата на товарителниците, фактурите и др. съпровождащи документи. Освен това счита, че няма задължение за предоставяне на документи, като носител на информация, а самата такава като сведение или знание за някого или нещо. В тази връзка се позовава на Решение на ВАС по АД № 3888/2009г. Претендира за присъждане на разноски за адвокатско  възнаграждение. Възразява за прекомерност на АВ на страната  жалбоподател.

В изпълнение на конкретни указания на съда жалбоподателят подписа саморъчно депозираната жалба. Съдът констатира, че Решение № 6/8.12.2022г. е съобщено на заявителя на 15.12.2022г. по пощата/вж. л.27/.  Жалбата е подадена на 29.12.2022г. по е-поща/вж. л.47/, т.е. в срока по чл.140, ал.1 от АПК.

От съдържанието на оспореното Решение и неговия диспозитив е видно, че е формирана воля исканата ОИ, с която кметството разполага, да бъде предоставена/вж. л.6-7 от делото/. Формата на достъп обаче, е определена от кмета, чрез предоставяне във вид на справка. Безспорно тази форма е различна от заявената – на посочената от заявителя е-поща, официално заверени документи. Това обстоятелство определя наличието на правен интерес у жалбоподателя да сезира съда с въпроса  дали задълженото лице е разполагало с правото да определи форма на достъп,  различна от заявената и  във връзка с  това  да прецени лишен ли е заявителят на практика от правото на достъп до ОИ или е постигнат резултат, съответен  на целта на ЗДОИ. В тази връзка вж. акта на ВАС по АД № 11677/2017г. Освен това, на основание чл.40, ал.1 от ЗДОИ, всяко произнасяне по заявление за достъп до ОИ, независимо от неговото съдържание и резултат е ИАА, годен предмет на съдебен контрол по силата на този закон/така в Реш. по АД № 11943/2012г. на ВАС/.

С оглед горе изложеното, съдът прие жалбата за допустима. Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

С определението за насрочване на делото съдът указа разпределението на доказателствената тежест. В тази връзка ответникът представи административната преписка. В хода на съдебното следствие бяха ангажирани  нови доказателства, свързани с въпроса за техническата невъзможност за предоставяне на информацията в е-вид. Приложено е и АД № 792/2022г. на АСВТ.

 Съдът като анализира доказателствата по делото и взе предвид доводите на страните, намери за установено следното:

Със Заявление за достъп до обществена информация рег. № АД 04-09-257/01.12.2022г. в кметство с. Ореш/вж. л.11 от делото/, изпратено по е-поща, П. Й. П. е поискал да му предоставят официално заверени копия от всички товарителници на бетоновозите за положения бетон на три конкретно посочени улици в селото за 2022г.; да се уточни колко кубически метра бетон е положен и колко арматурни скари при ремонта насъщите; официално заверени копия на фактури и платежни нареждания за бетона и марката на бетона за 2022г.; аналогично за арматурните скари, от които да е видна ед.цена и дебелината на арматурата. По пункт 5-7 са търси отговор има ли проект за полагане на железобетона; кои са изпълнителите при полагането му; кой отговаря за ежедневния контрол. Заявителят е поискал информацията да му бъде предоставена на неговата е-поща.

С оспореното понастоящем Решение № 6/08.12.2022г. кметът на кметство с. Ореш е предоставил достъп до обществена информация като по в. 5-7 вклч. е дал конкретен отговор, а по въпроси от 1-4 вклч. е предоставил информация във вид на Справка. В справката е видна дебелината на арматурата и може да се изчисли единичната цена. Не така стои въпросът с бетона. Посочени са само номера на товарителници. Липсват фактури с цената и платежни нареждания. Кметът се е позовал на големия обем на документите и  липсата на техническа възможност за това, на основание чл.27, ал.1, т.1 от ЗДОИ.

Решението за достъп до ОИ е получено от П. П. на 15.12.2022г.по пощата. Недоволен от посоченото Решение №6/08.12.2022г. П. е сезирал Административен съд Велико Търново с жалба, въз основа на която е образувано настоящото административно дело.

При тези фактически установявания, съдът формира следните изводи по правото:

От изложените в жалбата факти  следва, че приложим материален закон при решаване на спора е Закона за достъп до обществена информация/обн. ДВ бр.55 от 2000г./, а процесуален АПК/обн. ДВ бр.30 от 2006г./.

Законът за достъп до обществена информация / ЗДОИ/ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на гражданите за достъп до информация. В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието обществена информация, достъпът до която законът регламентира. Именно за тази информация законодателят е създал и изричното задължение за субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, каквато несъмнено е Кметството на с. Ореш, представлявано от кмета на селото, да я предоставят когато е създадена в кръга на неговата компетентност и е налична.

Нормата на чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ определя, че законът се прилага тогава, когато в друг закон не е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. В случая, не се твърди и не се установява от данните по делото да е налице друг специален ред за достъп до исканата информация, дерогиращ приложимостта на нормите на ЗДОИ.

В разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ е дадена легална дефиниция на понятието „обществена информация“, според която „обществена информация“ по смисъла на този закона е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно, една информация е обществена, когато са налице две визирани в правната норма кумулативни предпоставки - да е свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Законодателят не е дал легално определение на понятието обществен живот, но то е с достатъчно ясно съдържание – живота на обществото като група хора. С оглед на това всяка информация, която е свързана с живота на обществото, като група хора има характер на обществена информация. Но за да е налице обществена информация е необходимо, не само информацията да е свързана с живота на група хора, но и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължения субект. Тоест, информацията трябва да е обвързана с правомощията и дейността на съответния публичен орган, защото само тогава тя би могла да притежава исканата от закона специална цел.

С оглед посочената законова дефиниция, поисканата от жалбоподателя със Заявлението  информация относно материалите за СМР/бетон и арматура/ – доставка, цена, обем и разходване  има характер на обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, тъй като е свързана с функциите на кметството за задоволяване на местни потребности и в частност с разходването на бюджетни средства за ремонта на улиците. Тази информация освен това е и служебна такава по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ, тъй като се събира, създава и съхранява по повод дейността на органа на изпълнителната власт в кметството и достъпът до нея е свободен с изключение на случаите, изрично посочени в чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ. В случая, не са налице ограниченията на достъпа до тази информация. Нещо повече, съгласно текстът на ал. 4 на чл. 13 от ЗДОИ достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава, при наличие на надделяващ обществен интерес, какъвто е настоящият случай.

Исканата информация няма абстрактен характер. Не става въпрос за получаването на документите, а възможност чрез тях да се узнаят доставчиците, цените и обема на разходваните материали. Транспорта и др., т.е. макар да се сочат документи, частни такива, е посочено какъв вид информация се търси/количество, цена , доставчик и др./ и така посочените документи по естеството си  съдържат конкретна информация по предмета на Заявлението. В тази връзка търсената със заявлението информация е официална обществена информация по смисъла на ЗДОИ, т.к. е свързана с обществения живот и  би дала възможност на заявителя да си съставят собствено мнение относно дейността на кмета като орган на власт. В тази връзка следва да се посочи, че за жалбоподателя е налице правен интерес да установи, че неправомерно не му е предоставен достъп до обществена информация по начина, по който е поискана в депозираното заявление, тъй като това е реална пречка за пълноценно упражняване на правото му на достъп до обществена информация.

Кмета на с. Ореш, като орган на изпълнителната власт съгласно чл. 38, изр. второ от ЗМСМА) е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ. Предвид това оспореното Решение за достъп до ОИ е издадено от компетентен адм. орган, съгласно чл.28, ал.2 от ЗДОИ.

Решението от 08.12.2022г. е издадено в предписаната от чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ писмена форма и притежава съдържанието по чл. 34 от същия закон. При извършената служебна проверка съдът намира, че процедурата по издаване на оспорения акт е съобразена с приложимите за случая процесуални норми на ЗДОИ и АПК, като не са налице процесуални нарушения, засягащи нейната законосъобразност в цялост.

Относно приложението на материалния закон:

Съдът констатира, че действително в Заявлението е посочено, че се иска предоставяне на официално заверени преписи от документите, които съдържат исканата информация на посочената от П. Й. е-поща, т.е. в електронен формат. В оспореното Решение кметът на Кметство с. Ореш е определил друга форма – Справка. За това се е позовал на липсата на техническа възможност и е посочил правно основание чл.27, ал.1, т.1 от ЗДОИ. Тоест, за предпочитаната от заявителя форма на предоставяне на информацията кметството не разполага с техническа възможност. В самото Решение не се уточнява изрично в какво точно се изразява същата. Липса на компютър, интернет доставчик, скенер и/или електронен подпис за официалната заверка на документа или липса на служители, или пък всичко това заедно. В писмено становище по делото се сочи липсата на сканиращо устройство.

В конкретния случай спорът се свежда до това дали се касае за отказ за предоставяне на исканата със заявлението информация, щом не е предоставена във вида, в който е поискана. Този въпрос е уреден в нормата на чл. 27 от ЗДОИ. Съдът следва да прецени налице ли е някое от изключенията по чл. 27, ал. 1, т. 1-3 от ЗДОИ, пораждащи правото на органа да определи сам формата, в която да предостави информацията и да не се съобрази с предпочетената от заявителя форма.

Разпоредба на чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ задължава органите да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато:

1. за нея няма техническа възможност;

2. е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето;

3. води до невъзможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права.

Съгласно ал. 2 на посочената разпоредба на ЗДОИ в случаите по ал. 1 достъп до информацията се предоставя във форма, която се определя от съответния орган, т. е. органът разполага с право на преценка/оперативна самостоятелност/, според практиката на ВАС. Тази преценка обаче, относно избраната форма не подлежи на контрол за законосъобразност пред съда. Съдът може да проконтролира само налице ли са били предпоставките за това. В случая се сочи от фактическа страна техническа невъзможност и  голям обем на документите. От правна АО се позовава на чл.27, ал.1, т.1 от ЗДОИ.

Тази техническа невъзможност се оспорва от жалбоподателя. В хода на съдебното следствие бяха събрани множество писмени доказателства/вж. л.120, л.131 и л.136/. Същите сочат, че понастоящем в кметството в с. Ореш  има три сканиращи устройства, вклч. предоставено за ползване от Читалището. Такова сканиращо устройство е било налично в кметството и към момента на постановяване на оспореното Решение./вж. л.120/. Твърди се, че е предоставено  на Читалището, а закупеното малко по-късно от 08.12.2022г. не било инсталирано. Ответната страна е предупредена за последиците по чл.161 от ГПК при отказ да представи изисканите документи от счетоводството относно наличието на сканиращо и/или мултифункционално устройство. Действително такива са представени, но се прави опит да се размият фактите с твърденията, че едното устройство  е предоставено за ползване на Читалището, а пък другото не било инсталирано. При това съдът намира, че са налице предпоставките за приложение на чл.161 от ГПК, която предвижда, че с оглед на обстоятелствата по делото съдът може да приеме за доказани фактите, относно които страната е създала пречки за събиране на допуснати доказателства. В този ред на мисли в случая съдът намира за доказано, че ответникът е разполагал със сканиращо устройство и необходимата техника, за да предостави исканата информация по е-поща на заявителя.

Като допълнение към горното следва да се отбележи, че не е лишено от основание становището на жалбоподателя, че не е имало пречка да се  ползва устройството, намиращо се в Читалището още през м. април 2021г. С приложеното по делото за послужване АД № 792/2022г. на АСВТ е установено безспорно, че самата Община Свищов разполага с техническата възможност. Кметство с. Ореш е в състава на тази Община, поради което и като структури на местната власт няма законова пречка да си съдействат, при желания от задължения по ЗДОИ АО. Освен това, за всеки гражданин, а не само за заявителя административния апарат на властта е единен, поради това и задължението на администрацията да препраща по компетентност искания и заявления, адресирани погрешно до некомпетентния АО.

 По изложените съображения съдът в случая съдът отчита, че безспорно не е налице  техническа невъзможност, което да позволи на задължения да предостави информацията субект да не се съобрази с формата, предпочетена от заявителя. Не се споделя и твърдението за големия обем на документите. Исканите от жалбоподателя документи и информация се съхранява от органа на хартиен носител. Поради това  не е налице практическа невъзможност за осъществяване на трансформация на данните в електронен формат, съответно, невъзможност исканите документи да бъдат сканирани/заснети в цифрова форма и така генерираните файлове да не могат да бъдат изпратени на електронната поща на жалбоподателя, ако е необходимо, и с няколко отделни съобщения. Горепосочените предпоставки са посочена като фактическо и правно основание  за техническа невъзможност в оспореното Решение, но не са доказани. Поради това, обстоятелството, че информацията не е предоставена във формата, предпочетена от заявителя в случая води до извод за незаконосъобразност на оспорения акт, който се приравнява по същество на пълен отказ за предоставяне на същата. Поисканата информация реално не е предоставена на жалбоподателя от задължения субект. При това положение, заявителят несъмнено не е в състояние да получи в необходимата пълнота търсената от него и описана в заявлението информация, за да си състави собствено мнение относно дейността на задължения субект по чл. 3 от ЗДОИ.  Макар привидно с частично позитивно за заявителя съдържание, оспорения акт не предоставя искания достъп. Тоест, целта на ЗДОИ да бъде предоставена такава информация  не е постигната, а правота на ДОИ е засегнато.

По изложените мотиви Решение № 6/8.12.2022г. на кмета на Кметство  с.Ореш,общ. Свищов следва да бъде отменено, поради издаването му в противоречие с материалния закон.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК административната преписката следва да бъде върната на административния орган за произнасяне по заявлението с надлежен акт, съответстващ на изискванията на ЗДОИ, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

При този изход на делото и с оглед направеното своевременно искане от жалбоподателя, на същия следва да се присъдят направените по делото разноски. Приложен е договор за правна защита и съдействие, в който е посочено, че е оказана безплатна адвокатска помощ, съдействие и процесуално представителство , като на основание чл. 38, ал.2 от ЗА във вр. с чл. 38, ал.1, т. 3 предл. 2ро от ЗА, във вр. с чл. 8, ал. 3 от Наредба №1/9.7.2004г. на ВАС  за минималните адвокатски възнаграждения  в полза на адвокат С. следва да се присъдят разноски в размер на хиляда лева. Ответникът чрез пълномощника си е направил възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение, което се явява неоснователно, тъй като визираният в чл. 8, ал.3 от горепосочената Наредба на ВАС, минимален размер на адвокатско възнаграждение е 1000 лева, при дела без материален интерес извън тези по ал. 2, каквото е настоящото.

Разноските следва да бъдат възложени на Община Свищов като ЮЛ, на основание §1, т.6 от ДР на АПК.

Водим от горното и на основание чл. 41, ал. 1 от ЗДОИ, във вр. с чл.172, ал.2, пр.2-ро от АПК и чл. 173, ал. 2 от АПК, VII - ми адм. състав на Административен съд Велико Търново

РЕШИ:

ОТМЕНЯ по жалба на П.Й.П. ***, Решение № 6/8.12.2022г. на кмета на Кметство  с.Ореш, общ. Свищов, постановено по Заявление рег. № АД 04-09-257/01.12.2022г. подадено от същото лице, в частта по въпроси от 1 до 4 вклч.

ВРЪЩА делото, като преписка, на кмета на Кметство село Ореш за ново произнасяне по Заявление рег. № АД 04-09-257/ 01.12.2022г. подадено от жалбоподателя, в посочената част, съобразно дадените в мотивите на решението указания по тълкуването и прилагането на закона, в установения в чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ срок от получаване на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Свищов  да заплати на П.Й.П. ***,  направените по делото разноски общо в размер на 10 десет лева за ДТ.

ОСЪЖДА Община Свищов  да заплати на *** С.Д.С. от ВТАК в размер на 1000- хиляда лева.

Решението не подлежи на обжалване, на основание чл.40, ал.3 от ЗДОИ.

Препис от решението да се връчи на страните по делото.

 

                                       

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: