Определение по дело №207/2018 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 октомври 2018 г.
Съдия: Иван Атанасов Воденичаров
Дело: 20182100900207
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 30 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

916                                      08.10.2018 г.                         гр. Бургас

 

Бургаски окръжен съд, Първо гражданско отделение, в закрито заседание, в състав:

 

Окръжен съдия: Иван Воденичаров

 

като разгледа  докладваното от съдията търговско дело № 207 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         В изпълнение на определението си от съдебно заседание проведено на 04.10.2018 г. съдът намира:

          Ответната страна се е позовала на чл. 15, ал.1 ГПК и е направила искане за изпращане на делото на компетентния АдмС-Бургас за разглеждането му по същество. Искането не е за неподведомственост, а за неподсъдност, тъй като подведомствените на съдилищата дела се разпределят между тях по правилата на подсъдността.

            По процесуалния спор страните изразяват следните становища:

            Ответникът мотивира искането си с типовия характер на договора, който се  сключва на основание задължителния за страните Национален рамков договор. Процесният типов договор е сключен от НЗОК в качеството й на административен орган съгл. §1 от ДР на АПК, като условията за сключването му се подчиняват на специални правила по ЗЗО-раздел VІІІ, глава ІІ, към които препраща. Наличието на приложимите специални разпоредби дерогира приложението на общите правила по ЗЗД. Поради неравнопоставеността на страните по отношение договорното съдържание-права и задължения, спорът следва да се разгледа по същество от административен съд.

               Ищецът противопоставя наличието на висящи спорове за същото пред общите съдилища. Позовава се на съдебна практика по чл. 135, ал. 4 АПК. Позовава се и на изменение в законодателството в сила от 01.01.2019 г., което дава легална дефиниция на административен договор. – чл. 19а АПК. Дори и процесния договор да е административен, то в приложение на §149, ал.4 от ПЗРЗИДАПК съдебни спорове относно административни договори сключени преди влизане в сила на този закон се разглеждат по реда на ГПК.

              По така очертания процесуален спор съдът намира следното:

              Процесният договор има характер на административен, тъй като правилата на сключването му и определянето на договорното съдържание са посочени в специален закон какъвто е Закона за здравното осигуряване. Съгласно тези специални правила договорът се сключва в съответствие с изискванията на Националния рамков договор, който има действие на територията на страната и е задължителен за изпълнение от ответника НЗОК, от ищеца в качеството му на изпълнител на медицински услуги и от осигурените лица. В изпълнение на специалните правила по посочения източник държавата е създала и специалния административен орган, какъвто е ответника разполагащ със самостоятелен бюджет, който се формира и изпълнява по определения в ЗЗО начин. Ищецът също е субект, който е задължен на основание специалните правила по ЗЗО, както и с предмета и договорното съдържание на НРД. Поради това страните по процесния договор са ограничени в договорната си воля по общото законодателство, тъй като сключването му се подчинява на специални правила. Факта, че през 2016 г. се въведе легална дефиниция на административния договор – чл. 19а АПК не означава, че тези договори са административни от момента на дефинирането им, тъй като правилата и изискванията за тяхното сключване, както и договорното им съдържание са били същите и преди това.  

                   Горните съображения водят до следните изводи по отношение правилата за разглеждане на спорове произходящи от договорното неизпълнение на същите договори. До влизане в сила през 2016 г. на измененията на АПК-чл. 128 законът изрично е посочил всички искания, които се подчиняват на разглеждане пред административните съдилища без да посочва административните договори. Поради това споровете по тях са били разглеждани от общите съдилища. С установяването през 2016 г. на чл. 128, ал.1, т. 3 АПК разглеждането на спорове по административни договори следва да се постави по същество от административен съд. Ищецът основава възражението си на §  149 от ПЗРЗИДАПК. С тази норма се урежда разглеждането на спорове, които са учредени пред съд след 01.01.2019 г. по отношение административни договори, които са сключени преди 01.01.2019 г. и не се отнася до висящи производства. Нормата е процесуална и не търпи разширително тълкувание и тъй като не  е в сила към момента на настоящото произнасяне не задължава съда със съобразяването й, както и с практиката по чл. 135 АПК.  

 

 

 

 

             По тези съображения Бургаски окръжен съд

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ПРЕКРАТЯВА производството по тд № 207/2018 г. на БОС.

ИЗПРАЩА делото на компетентния АдмС-Бургас за разрешаване на повдигнатия спор по същество.

Определението  може да се обжалва пред АС-Бургас в 7-дневен срок от връчването му.

 

 

                                                                   Окръжен съдия: