О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 916 08.10.2018 г. гр. Бургас
Бургаски окръжен съд, Първо гражданско отделение, в
закрито заседание, в състав:
Окръжен съдия: Иван Воденичаров
като
разгледа докладваното от съдията
търговско дело № 207 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид
следното:
В изпълнение на определението си от
съдебно заседание проведено на 04.10.2018 г. съдът намира:
Ответната страна се е позовала на чл. 15, ал.1 ГПК и е направила искане за изпращане на делото на компетентния АдмС-Бургас за
разглеждането му по същество. Искането не е за неподведомственост, а за
неподсъдност, тъй като подведомствените на съдилищата дела се разпределят между
тях по правилата на подсъдността.
По процесуалния спор страните изразяват следните становища:
Ответникът мотивира искането си с типовия характер на договора, който се
сключва на основание задължителния за
страните Национален рамков договор. Процесният типов договор е сключен от НЗОК
в качеството й на административен орган съгл. §1 от ДР на АПК, като условията
за сключването му се подчиняват на специални правила по ЗЗО-раздел VІІІ, глава
ІІ, към които препраща. Наличието на приложимите специални разпоредби дерогира
приложението на общите правила по ЗЗД. Поради неравнопоставеността на страните
по отношение договорното съдържание-права и задължения, спорът следва да се
разгледа по същество от административен съд.
Ищецът противопоставя наличието на висящи спорове за същото пред общите
съдилища. Позовава се на съдебна практика по чл. 135, ал. 4 АПК. Позовава се и на
изменение в законодателството в сила от 01.01.2019 г., което дава легална
дефиниция на административен договор. – чл. 19а АПК. Дори и процесния договор
да е административен, то в приложение на §149, ал.4 от ПЗРЗИДАПК съдебни
спорове относно административни договори сключени преди влизане в сила на този
закон се разглеждат по реда на ГПК.
По така очертания процесуален спор съдът намира следното:
Процесният договор има характер на административен, тъй като правилата
на сключването му и определянето на договорното съдържание са посочени в
специален закон какъвто е Закона за здравното осигуряване. Съгласно тези
специални правила договорът се сключва в съответствие с изискванията на
Националния рамков договор, който има действие на територията на страната и е
задължителен за изпълнение от ответника НЗОК, от ищеца в качеството му на
изпълнител на медицински услуги и от осигурените лица. В изпълнение на
специалните правила по посочения източник държавата е създала и специалния
административен орган, какъвто е ответника разполагащ със самостоятелен бюджет,
който се формира и изпълнява по определения в ЗЗО начин. Ищецът също е субект,
който е задължен на основание специалните правила по ЗЗО, както и с предмета и
договорното съдържание на НРД. Поради това страните по процесния договор са
ограничени в договорната си воля по общото законодателство, тъй като
сключването му се подчинява на специални правила. Факта, че през 2016 г. се
въведе легална дефиниция на административния договор – чл. 19а АПК не означава,
че тези договори са административни от момента на дефинирането им, тъй като
правилата и изискванията за тяхното сключване, както и договорното им
съдържание са били същите и преди това.
Горните съображения водят до следните изводи по отношение правилата за разглеждане на спорове произходящи от договорното неизпълнение на същите договори. До влизане в сила през 2016 г. на измененията на АПК-чл. 128 законът изрично е посочил всички искания, които се подчиняват на разглеждане пред административните съдилища без да посочва административните договори. Поради това споровете по тях са били разглеждани от общите съдилища. С установяването през 2016 г. на чл. 128, ал.1, т. 3 АПК разглеждането на спорове по административни договори следва да се постави по същество от административен съд. Ищецът основава възражението си на § 149 от ПЗРЗИДАПК. С тази норма се урежда разглеждането на спорове, които са учредени пред съд след 01.01.2019 г. по отношение административни договори, които са сключени преди 01.01.2019 г. и не се отнася до висящи производства. Нормата е процесуална и не търпи разширително тълкувание и тъй като не е в сила към момента на настоящото произнасяне не задължава съда със съобразяването й, както и с практиката по чл. 135 АПК.
По тези съображения Бургаски
окръжен съд
О П Р Е Д Е
Л И :
ПРЕКРАТЯВА производството по тд № 207/2018 г. на
БОС.
ИЗПРАЩА делото на компетентния АдмС-Бургас за разрешаване на
повдигнатия спор по същество.
Определението може
да се обжалва пред АС-Бургас в 7-дневен срок от връчването му.
Окръжен съдия: