Решение по дело №8861/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260122
Дата: 21 септември 2020 г. (в сила от 21 септември 2020 г.)
Съдия: Галина Георгиева Ташева
Дело: 20201100508861
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 21 август 2020 г.

Съдържание на акта

`                                   Р  Е  Ш Е Н  И Е

 

                                 гр.София.21.09.2020 г.

 

                                 В ИМЕТО НА НАРОДА      

 

            Софийски градски съд, ГО, ІV А въззивен състав в закрито заседание  в състав:

                            

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СТЕЛА КАЦАРОВА

                                                    ЧЛЕНОВЕ:  ГАЛИНА ТАШЕВА

                                                                      Мл.с.МИРОСЛАВ СТОЯНОВ      

При секретаря   и в присъствието на прокурора        като разгледа докладваното от съдия ТАШЕВА ч.гражданско дело №8861/ 2020  г.,за да се произнесе,взе предвид следното:

 

 

            Съдебното производство е по  чл.437 ГПК във вр. с чл.435 ал.2т.6  ГПК.

          

                  Образувано е по подадена частна жалба от длъжника В.Б.С. , срещу разпореждане от 16.06.2020 г.  по изп.д.20197810400931 по описа на ЧСИ Г.Д.рег. №781 с район на действие СГС ,с което е отказано прекратяване на  делото .Твърди,че Актът за установяване на задължения ,въз основа на който е образувано изпълнителното дело не е влязъл в сила.Не  е надлежно връчен,длъжницата е сменила адреса си,а връчването било извършено на основание чл.32 ДОПК при две посещения от служители на общината на стария постоянен адрес, на който адрес тя не живеела и имала нов постоянен адрес.

              Моли да се отмени разпореждането,да се прекрати изпълнителното дело и да се спре изпълнението.

           В законоустановения срок взискателят Столична община е представил възражения.

           Частният съдебен изпълнител е изложил мотиви на основание чл.436 ал.3 ГПК, по обжалваните действия.

              Софийски градски съд , като прецени допустимостта на частната жалба намира следното :

                Съгласно  разпоредбата на чл.435 ал.2 ГПК длъжникът може да обжалва постановлението за глоба и насочването на изпълнението върху имущество,което смята за несеквестируемо,отнемането на движима вещ,или отстраняването му от имот,поради това,че не е уведомен надлежно за изпълнението,отказът на съдебния изпълнител да извърши нова оценка по реда на чл.468 ал.4 и чл.485,определянето на трето лице за пазач,ако не са спазени изискванията на чл.470 ГПК,както и в случаите по чл.486 ал.2 ,отказа на съдебния изпълнител да спре,да прекрати или да приключи принудителното изпълнение и разноските по изпълнението.

              Жалбата е подадена срещу подлежащ на обжалване акт и е процесуално допустима.

                С искане от 25.02.2020 г. жалбоподателят е поискал от ЧСИ да бъде прекратено производството ,тъй като делото е образувано въз основа на Акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 ДОПК,за който твърди,че не е влязъл в сила и не подлежи на принудително изпълнение.ЧСИ е отказал да прекрати делото.

              Жалбата срещу постановения отказ е неоснователна и следва да се остави без уважение.

        Задълженията за данък върху недвижимите имоти представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в ДОПК. Според чл. 166, ал. 1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон.

Относно вземанията за данък върху недвижимите имоти този ред е предвиден в ЗМДТ, според който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съгласно чл. 4, ал. 5 ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. Редът за издаване на административните актове, с който се определят задължения въз основа на декларация, е уреден в глава 14 на ДОПК, като в чл. 107, ал. 4 на кодекса е регламентиран редът за оспорването им.

Съгласно цитираната разпоредба на ДОПК, актът може да се обжалва по административен ред в законоустановения срок от получаването му пред териториалния директор. Производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци е по реда на ДОПК. Няма данни по изпълнителното дело длъжникът да е оспорил по надлежния ред акта за установяване на задължения.Отбелязването извършено от административния орган върху акта, че същият е влязъл в сила обвързва съдебния изпълнител като последният не би могъл да ревизира тази констатация. Видно от конкретния АУЗ, върху него е извършено надлежно отбелязване, че същият е влязъл в сила на 11.11.2019г. В случай, че задълженото лице по акта, счита, че не дължи, съответно че не е надлежно връчен, то следва да оспори акта по реда на ДОПК и АПК.

               По искането за спиране на изпълнението:

               Подадената жалба срещу действия на съдебния изпълнител няма суспензивен ефект, поради което законодателят е предвидил възможност по изключение съдът по мястото на изпълнение да спре изпълнителното производство до произнасяне по законосъобразността на действията по изпълнението. В този смисъл, определенията по чл. 438 ГПК имат характер на привременна мярка, която съдът може да постанови само докато има висящо производство по жалба срещу действия на съдебния изпълнител, което в случая  не е налице, доколкото СГС   постановява окончателен съдебен акт по жалбите срещу действията на частния съдебен изпълнител.

 

По изложените съображения Софийски градски съд

                                                    Р  Е  Ш  И :

                     

                   ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ  частна жалба от длъжника В.Б.С. , срещу разпореждане от 16.06.2020 г.  по изп.д.20197810400931 по описа на ЧСИ Г.Д.рег. №781 с район на действие СГС ,с което е отказано прекратяване на  делото .

                   ОСТАВЯ без уважение искането за спиране на изпълнението.

                    РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.        

                            

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                            ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                            

 

                                                                  2.