Решение по дело №1032/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1303
Дата: 6 юли 2023 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20237180701032
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1303

 

гр. Пловдив, 06.07.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, ХХI състав, в открито заседание на четиринадесети юни през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ

ЙОРДАН РУСЕВ

 

при секретаря П.Ц. с участието на прокурора Иван Илевски, като разгледа докладваното от председателя Мариана Шотева КАНД № 1032 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на ЦУ на НАП, чрез процесуален представител юриск. Д. А., против Решение № 15/28.02.2023 г., постановено по АНД № 3/2023 г. по описа на Районен съд – Асеновград (АРС), III н. състав, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 657834-F649642/23.08.2022 г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с което на „ТЕХНОМОНТАЖ“ ЕООД на основание чл. 53 във връзка с чл. 83 от ЗАНН и чл. 185, ал. 2 във връзка с ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 5 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС). В жалбата се сочи, че решението противоречи на материалния закон - касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК и се настоява за отмяната му и потвърждаване на наказателното постановление. Претендира се юрисконсултско възнаграждение за всички съдебни инстанции.

Ответникът по касационната жалба – „ТЕХНОМОНТАЖ“ ЕООД, чрез пълномощник адв. П., оспорва касационната жалба и моли решението на АРС като правилно и законосъобразно да се остави в сила. Претендира сторените по делото разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за основателност на така подадената касационна жалба.

Административен съд – Пловдив, ХХI състав, след като разгледа поотделно и в съвкупност, наведените с жалбата касационни основания и в изпълнение изискването на чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежна по чл. 210, ал. 1 от АПК страна в преклузивния по чл. 211 от АПК срок, поради което е допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

Предмет на производство пред АРС е било НП № 657834-F649642/23.08.2022 г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с което на „ТЕХНОМОНТАЖ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Асеновград, Промишлена зона „Север“, представлявано от управителя Г.Ж.Ж., на основание чл. 185, ал. 2 във връзка с ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 5 от ЗДДС.

НП е издадено въз основа на АУАН № F649642/26.04.2022 г., съставен от Е.Л.Ф. на длъжност старши инспектор по приходите в ЦУ на НАП, за това, че при извършена проверка на 24.02.2022 г. на търговски обект – Бензиностанция № 1, находяща се в гр. Асеновград, Промишлена зона „Север“, стопанисвана от „ТЕХНОМОНТАЖ“ ЕООД, е констатирано, че дружеството в качеството му на задължено лице не е спазило изискванията на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, като не предава по установената дистанционна връзка на НАП актуални данни, съгласно Приложение 1а от същата наредба. Констатирано е, че дружеството извършва зареждания с течни горива за собствени нужди и в качеството му на лице по чл. 3, ал. 12 във връзка с ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г., съгласно чл. 3, ал. 3 от същата наредба е длъжно да предава на НАП по установената дистанционна връзка данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива, като на дата 04.01.2022 г. не е подадена и не са постъпили данни от ЕСФП в НАП за доставка на течни горива, а именно: в хода на проверката е установено, че на 04.01.2022 г. в обекта е получена доставка на гориво – „дизелово моторно гориво Б6 с мин. 6 % биодизел“ с код по КН 27102011 и количество съгласно Акцизен данъчен документ с УКН 0000000006589303 от 04.01.2022 г. – 8001 л. Извършена е справка в ИС на НАП, модул „Справка за доставки на гориво“, при която е установено, че на 04.01.2022 г. наличното в обекта ЕСФП с нивомерна система не е изпратило данни за получена доставка по нивомер за 8001 л. дизелово гориво по дистанционна връзка на НАП, което е доказано и от липсата към момента на проверката на отпечатан служебен бон за доставка по нивомер (Нивомерна доставка) от фискалния принтер, регистриран за обекта Datecs FP-800 с рег. № в НАП 4285854/17.12.2020 г. За обекта е установено, че има въведено в експлоатация и работещо ЕСФП „Ойл Сис“ 2.0 Д – KL, с ЦРУ РС и ФПр DATECS FP 800, с бензино-(газо-) колонки тип DLP 1221 H-BZZ, НИС Site Sentinel 5055, одобрени със свидетелство на БИМ № 169FS/22.04.2019 г. с ИН на ФУ ОS005959 и ИН на ФП 58005959. Нарушението е посочено, че се доказва и от съставените 2 бр. протокола от органите по приходите, предоставените обяснения, както и от събраните и приложени в хода на проверката доказателства. Административното наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета и възпроизведена в оспореното пред районния съд НП.

С обжалваното пред настоящата инстанция решение АРС е приел от една страна, че не е спорно, че дружеството се явява задължено лице по смисъла на чл. 3, ал. 12 във връзка с ал. 2 и ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, както и че на 04.01.2022 г. в бензиностанцията на дружеството е извършена доставка на гориво, като въведеното в експлоатация и работещо ЕСФП не е изпратило данни по установената дистанционна връзка към НАП, както и че липсва разпечатан служебен бон за тази доставка по нивомер от регистрирания в обекта фискален принтер, но от друга е приел, че причина за това е софтуерен проблем в монтирания в резервоара за съхранение на горивото нивомер, като тези изводи са базирани на показанията на разпитаните по делото свидетели.

Решението е правилно като краен резултат.

За да предизвика целените с издаването му правни последици, АУАН, съответно НП, като писмено обективирано волеизявление следва да съдържат отнапред определен в закона минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да обхващат акта и наказателното постановление са посочени в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в чл. 42, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а именно - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите – фактическите и правни основания, послужили като основание за съставянето на АУАН и от които следва постановеният от административнонаказващия орган резултат. Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за последица постановен в съществено нарушение на закона акт.

В конкретния случай, в обстоятелствената част на оспореното НП се твърди, че: „…на 04.01.2022 г. наличното в обекта ЕСФП с нивомерна система не е изпратило данни за получена доставка по нивомер за 8001 л дизелово гориво по дистанционна връзка на Националната агенция за приходите.“. Това обстоятелство, според настоящия съдебен състав, представлява неизпълнение на разпоредбата на чл. 3, ал. 12 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, съгласно която, лице, което извършва зареждане на течни горива по чл. 118, ал. 8 от ЗДДС за собствени нужди от стационарни подземни резервоари за съхранение на горива или неподвижно прикрепени към земята или стоящи на собствената си тежест резервоари с вместимост над 1000 литра, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на ал. 2 и 3, с изключение зареждане на течни горива на съоръжения и/или инсталации за производство и/или отопление. Това е така, защото не е спорно между страните, че „ТЕХНОМОНТАЖ“ ЕООД извършва зареждания с течни горива за собствени нужди. В същото време обаче, в НП се сочи да е нарушена разпоредбата на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 5 от ЗДДС, които разпоредби са приложими за лицата, които извършват продажби на течни горива, а не за лицата, които извършват зареждания с течни горива за собствени нужди. Друг е въпросът и че в чл. 118, ал. 8 от ЗДДС е предвидено, че данъчно задължено лице, което извършва зареждане на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника за собствени нужди с течни горива, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на наредбата по ал. 4, към която разпоредба липсва препращане. Това от своя страна препятства възможността да се разбере какво точно е извършеното от дружеството нарушение и извършено ли е изобщо такова.

С оглед правилното определяне на наказанието и възможността за упражняване на съдебен контрол за законосъобразност на констатираното нарушение, административнонаказващият орган следва да опише подробно и да събере пълни данни за обстоятелствата, при които е извършено нарушението, нещо, което в конкретния случай не е сторено, поради което процесното НП се явява незаконосъобразно само на това основание. Това е така, защото описанието на нарушението, доказателствата, които го потвърждават и законовите разпоредби, които са виновно нарушени, не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните такива и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на засегнатото лице. В този смисъл са без значение индициите, че лицето, на което е наложено административното наказание, вероятно е разбрало кои са фактите и обстоятелствата, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната му отговорност. Правоприлагането не може да почива на предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни.

Изложеното до тук налага да се приеме, че решението на първоинстанционния съд като валидно, допустимо и правилно като краен резултат следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора, на основание чл. 63д от ЗАНН, на ответника по касация следва да бъдат присъдени сторените разноски, които се констатираха в размер на 400 лева – заплатено адвокатско възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив, ХХI състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 15/28.02.2023 г., постановено по АНД № 3/2023 г. по описа на Районен съд – Асеновград, III н. състав.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите с адрес на призоваване гр. София, бул. „Дондуков” № 52 да заплати на „ТЕХНОМОНТАЖ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Асеновград, Промишлена зона „Север“, представлявано от управителя Г.Ж.Ж., сумата в размер на 400 лева, разноски по делото.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                2.