Р Е Ш Е Н И Е № 194/8.11.2022
г.
08.11.2022 г., гр. Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД втори административен състав
На втори ноември
2022 година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
Секретар Ст. Гюмлиева
Прокурор
като разгледа докладваното от съдия В. Драганов
Административно дело № 194 по описа на 2022 година.
За да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството по делото е образувано по жалба на „ПРОФИТ“ АД, ЕИК *, със
седалище и адрес на управление **, чрез проц.
представител адв.
Д.К. против Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г. на кмета на
Община Ямбол, с която е разпоредено да се премахне преместваемо
съоръжение – бариера, разположена в източната част на ПИ частна общинска собственост с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр.Ямбол. Поради липса
на правен интерес първоначално производството е било прекратено с Определение №
297/7.7.2022г., което е отменено с Определение №
7611/04.08.2022г. по адм. дело № 6890/2022г. по описа
на ВАС и делото е върнато в ЯАС за продължаване на съдопроизводствените
действия.
В жалбата са развити доводи за
незаконосъобразност на оспорената
заповед като постановена в нарушение на
материалния закон. Прави се искане съдът да отмени оспорената заповед с присъждане на
направените по делото разноски.
В
съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован изпраща процесуалния си
представител адв. Д. К. ***, който поддържа жалбата и
направеното искане.
Ответникът по делото, своевременно и редовно
призован не изпраща процесуален представител. От редовно упълномощения такъв е
постъпил писмен отговор с вх. № 1755/29.06.2022г. в който се изразява
становище за недопустимост, а
алтернативно за неоснователност на
жалбата.
След цялостна преценка на събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена
следната фактическа обстановка:
Производството по издаване на
оспорената заповед е започнало по сигнал до Община Ямбол с peг.№ 2801-05380/16.03.2022г. за неправомерно ползване на
общински имот. Извършена е проверка на преместваемото съоръжение - бариера,
разположена от източната страна на поземлен имот с идентификатор
87374.541.76 по КК на гр. Ямбол, вид собственост общинска частна, НТП „за
административна сграда, комплекс“, констатациите от която са отразени в
съставения констативен акт по чл. 57а от ЗУТ № 03/03.06.2022г.
Установено е, че за поставяне на бариерата няма
одобрена схема и не е издавано Разрешение за поставяне от гл. архитект на
община Ямбол, съгласно чл. 56, ал.2 във връзка с ал.1, т.2 от Закона за
устройство на територията /ЗУТ/. В акта се сочи, че бариерата е поставена незаконно,
поради което следва да бъде премахната на осн.
чл.57а, ал.1, т.1 от ЗУТ. Посочено е също, че „собственикът на бариерата е неизвестен“, поради което констативен акт № 03/03.06.2022г., както и оспорената заповед са оповестени по
реда на чл.57а, ал.5 от ЗУТ.
Съставянето на процесния протокол се предхожда от изпращането на писмо № 2801-008869/04.05.2022г. от Община
Ямбол, с което на „ПРОФИТ“АД, са дадени предписания за доброволно премахване на
незаконно поставената бариера върху имот
общинска частна собственост, като с констативен
протокол № 91/25.05.2022г. е установено, че предписанията не са
изпълнени и процесната бариера не е премахната.
На
10.06.2022г. е съставен друг констативен
протокол № 113, от съдържанието на който се установява, че и към тази
дата бариерата не е премахната.
Последвало
е издаване на оспорената заповед №
ТУ/04-00006/14.06.2022г.
от кмета на Община Ямбол, с която на осн. чл.57а,
ал.3 от ЗУТ е разпоредено да се премахне преместваемо
съоръжение – бариера, разположена в източната част на ПИ частна общинска собственост с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр.Ямбол в срок от 5 /пет/
дни от връчване, поставяне или обявяване на заповедта. Изпълнението на
заповедта е възложено на собственикът/
извършителят на обекта независимо, че в обстоятелствената част същия е посочен
като неизвестен.
Видно от констативен
протокол № 154/20.07.2022г. процесната заповед
е изпълнена, като премахването е извършено от ползвател на съоръжението.
По делото
е приета цялата адм. преписка по издаване на
оспорената заповед. Събрани са и гласни доказателства - по искане на
жалбоподателя в качеството на свидетел по делото е разпитана И.Х.М.,
която дава показания в насока от кога е
поставена бариерата в процесния имот.
С
Определение № 368/14.09.2022г. по делото, ЯАС е оставил без уважение искането
на „ПРОФИТ“ АД за спиране на
изпълнението на Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г. на кмета на
Община Ямбол. Определението е влязло в сила на 27.09.2022г.
С оглед така установената фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения
срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на
което е допустима.
Разгледана по същество жалбата се
преценя като неоснователна по
следните съображения:
В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр.
чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения
административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146
от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като установяването
на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към
момента на приключване на устните състезания. За да е законосъобразен един
административен акт, е необходимо да са налице в тяхната съвкупност всички
изисквания за валидност, а именно: да е издаден от компетентен орган, в
изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените
правила, да не противоречи на материалноправните
разпоредби и да е в съответствие с целта на закона. Липсата на някое от
посочените изисквания за законосъобразност опорочават административния акт и предпоставят неговата отмяна.
Оспорената заповед е издадена от материално компетентен орган – кмета на
Община Ямбол с оглед разпоредбата на чл.57а, ал.3
от ЗУТ.
При издаване на Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г. е спазена и
формата по чл. 59, ал. 2 от АПК
– същата е в писмена форма и съдържа всички необходими реквизити, включително както
правни, така и фактически основания за издаването й, т.е. същата е мотивирана.
В проведеното административно
производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, които като резултат да водят до липсата на волеизявление или да сочат
на извод за превратно упражняване на власт. Видно от доказателствата
по делото в случая адм. орган стриктно
е спазил процедурата регламентирана в разпоредбите на чл.57а, ал.2 –ал.7 от ЗУТ, по издаване на заповеди от вида на оспорената. Съставени са необходимите
констативни актове и същите са обявени на заинтересуваните лица по предвидения за това ред, включително и по реда на чл.57а, ал.5 от ЗУТ.
Относно съответствието на оспорената заповед с материалния закон и
неговата цел, съдът съобрази следното:
Видно от приетите по делото доказателства, процесната
бариера, разположена от източната страна на поземлен имот с
идентификатор 87374.541.76 по КК на гр. Ямбол е преместваем
обект за административни, търговски и други обслужващи дейности, т.е. такъв по
смисъла на чл. 56, ал.1, т.2 от ЗУТ. Съгласно чл.56, ал.2 от ЗУТ, за такъв вид
обекти се издава разрешение за поставяне
въз основа на схема и проектна документация, одобрени от главния архитект на
общината. Схемата за поставяне определя пространственото разположение, вида,
типа, размерите и предназначението на обекта по ал. 1, т. 1 и 2. Условията и
редът за издаване на разрешението за поставяне на обектите, за одобряването и
за изискванията към схемата и проектната документация се определят с наредба на
общинския съвет, като в наредбата, в зависимост от вида и предназначението на
обекта, се поставя изискване за предоставяне на инженерно-техническа част или
конструктивно становище. В случая приложими са разпоредбите на Наредбата за
разполагане на преместваеми обекти на
територията на Община –Ямбол –
общодостъпна на сайта на Община Ямбол. В разпоредбите на глава трета от
последната са регламентирани детайлно реда и изискванията за поставяне на преместваеми съоръжения, като всъщност са възпроизведени и
законовите изисквания регламентирани в
ЗУТ.
В хода на проведеното
административно производство жалбоподателят не е представил доказателства за
наличието на одобрена схема и за издадено Разрешение
за поставяне от гл. архитект на община Ямбол на процесната
бариера. Не са представени такива доказателства и до приключване на съдебното
дирене в настоящото производство.
Съгласно чл. 57а, ал.1, т.1 от ЗУТ обектите по чл.
56, ал. 1
и чл. 57, ал. 1 се премахват,
когато са поставени без одобрена схема, когато такава се изисква, и/или без
разрешение, в противоречие със схемата и/или в противоречие с издаденото
разрешение – в случая са налице и материалноправните
предпоставки за издаване на обжалваната заповед.
Предвид изложеното, съдът счита, че Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г. на кмета на
Община Ямбол, като постановена от компетентен орган, при спазване на
изискуемата форма на акта, и в съответствие с административнопроизводствените
правила и материалния закон, както и с целта на закона се явява законосъобразна, а жалбата срещу нея следва
да бъде отхвърлена като неоснователна.
Независимо от изхода на делото разноски
направени в производството не следва да се присъждат в тежест на жалбоподателя,
поради липса на своевременно искане за това от страна на административния
орган.
Водим от горното
и на основание чл. 172, ал. 2
от АПК,
ЯАС, втори административен състав
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ПРОФИТ“ АД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление **, чрез
проц. представител
адв. Д.К. против Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г. на кмета на
Община Ямбол, с която е разпоредено да се премахне преместваемо
съоръжение – бариера, разположена в източната част на ПИ частна общинска собственост с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр.Ямбол.
Решението е окончателно и не подлежи
на обжалване съгласно чл. 215, ал.7, т.4 от ЗУТ.
СЪДИЯ: /п/ не се чете