Решение по дело №1195/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 613
Дата: 10 декември 2021 г.
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20214430201195
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 613
гр. Плевен, 10.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на десети ноември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Теодора Н. Петкова
при участието на секретаря ИГЛИКА ИВ. ИГНАТОВА
като разгледа докладваното от Теодора Н. Петкова Административно
наказателно дело № 20214430201195 по описа за 2021 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:

Постъпила е жалба от „***“ АД, със седалище и адрес на управление: ***,
с ЕИК ***, представлявано от *** и *** – членове на Управителния съвет,
чрез пълномощника *** – против Наказателно постановление № НП-53 от
12.05.2021г. на *** на Комисията за енергийно и водно регулиране, с което на
жалбоподателя за нарушение на чл.206, ал.3 от Закона за енергетиката и на
основание чл.206, ал.1 от Закона за енергетиката е наложена имуществена
санкция в размер на 60 000 /шестдесет хиляди/ лева. Твърди се, че НП е
незаконосъобразно по изложени в жалбата съображения.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, представлява
се от юрк. *** от АК-Плевен, като ангажира становище, с което моли съда да
отмени атакуваното НП.
Ответникът по жалбата – Комисията за енергийно и водно регулиране
гр. София, редовно призовани, се представлява от ст.юрк. ***, който
ангажира становище по съществото на жалбата, в което моли за
потвърждаване на НП.
1
Съдът като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на
страните, събраните по делото доказателства и Закона, установи следното:
ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ
ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО
ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО СЕ ЯВЯВА НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно Заповед № 3-Е-131 от 30.07.2020г. на *** на КЕВР и на
основание на чл.21, ал.1. т.44, чл.75, ал.2, чл.76, ал.1, ал.4 и ал.5, чл.77, ал.2 и
ал.4, чл.78, чл.80 от Закона за енергетиката /ЗЕ/ и чл.10, ал.1, т.6 от
Правилника за дейността на Комисията за енергийно и водно регулиране и на
нейната администрация и във връзка с График за извършване на планови
проверки през 2020г. по изпълнение на лицензионните условия на
енергийните дружества в сектор „Електроенергетика“ е извършена проверка
на дейността на „***“ АД относно изпълнението на условията на издадената
от Комисията Лицензия № Л-135-07/13.08.2004г., съгласно утвърдена Работна
програма от следните длъжностни лица:
- К.Н. главен експерт в дирекция „Електроенергетика и
топлоенергетика“;
- Е.К. главен експерт в дирекция „Електроенергетика и
топлоенергетика“;
- ***в – главен експерт в дирекция „Електроенергетика и
топлоенергетика“;
- *** главен експерт в дирекция „Електроенергетика и
топлоенергетика“;
- *** – главен експерт в дирекция „Електроенергетика и
топлоенергетика“.
Проверката обхваща периода от 01.10.2019г. до 31.07.2020г. и е
свързана с:
1. Постъпили в дружеството жалби за качеството на доставяната
електрическа енергия за периода от 01.10.2019 г. до 31.07.2020 г. Предприети
мерки и постигнати резултати;
2. Изпълнение на дадените от КЕВР задължителни указания по жалби,
свързани с качество на електрическата енергия.
2
Във връзка с извършваната проверка и в изпълнение на заповедта
работната група е изискала от електроразпределителното дружество
информация с писма, като в резултат на събраните в хода на проверката
документи и извършените от работната група проверки на място са направени
констатации, които са отразени в Констативен протокол № Е-5 от
20.11.2020г.
В хода на проверките по повод една от постъпилите в КЕВР жалби
длъжностните лица констатирали, че за периода от 29.09.2020г. до
07.10.2020г. „***“ АД е доставило електрическа енергия с качество,
неотговарящо на определените показатели в т. 3.2.1.3.2 от Методика за
отчитане изпълнението на целевите показатели и контрол на показателите за
качество на електрическата енергия и качеството на обслужването на
мрежовите оператори, обществените доставчици и крайни снабдители
(Методиката), на обекта на г-н *** с абонатен номер *** на адрес: ул. ***, с.
***, общ. Долна Митрополия, обл. Плевен.
Съгласно т.3.3.1. от Лицензия № Л-135-07/13.08.2004 г. (Лицензията),
издадена от Комисията на „***“ АД за дейността „разпределение на
електрическа енергия“, лицензиантът осигурява непрекъснато разпределение
на електрическа енергия по мрежата с определено качество и предоставя
услуги на потребителите в съответствие е показателите за качество на
електроснабдяването, определени с решение на Комисията. С Решение №
87/17.06.2010 г. Държавната комисия за енергийно и водно регулиране
(понастоящем КЕВР) приема Методиката. Съгласно т.3.2.1.3.2 на
Методиката: „при нормални условия на работа, -95% от усреднените за 10
min ефективни стойности на захранващото напрежение, в продължение на
произволен период от една седмица, трябва да бъдат в обхвата на Un ± 10 %;
- всички усреднени за 10 min ефективни стойности на захранващото
напрежение, трябва да бъдат в обхвата на Un = + 10%/-15%.“
Гореописаните показатели за качество по т. 3.2.1.3.2 на Методиката, са
отразени в Констативен протокол № РП-КЕВР-7/07.10.2020г. за резултатите
от извършена проверка за изменение на захранващото напрежение. По
отношение на изискването 95 % от усреднените за 10 min ефективни
стойности на захранващото напрежение, в продължение на произволен
период от една седмица да са в обхвата на Un ± 10 % е видно, че 93,3 % от
3
регистрираните стойности са в рамките на допустимите отклонения. По
отношение на изискването всички (100%) усреднени за 10 min ефективни
стойности на захранващото напрежение да са в обхвата на Un = + 10%/—15%
е видно, че 97,1 % от регистрираните стойности са в рамките на допустимите
отклонения.
Деянието е извършено в режим на повторност, тъй като ***т на КЕВР е
издал на „***“ АД Наказателно постановление № НП-7 от 14.02.2020г.,
потвърдено с Решение № 1269/02.12.2020г. на Административен съд – София
област за нарушение на разпоредбата на т.3.3.1. от Лицензия № Л-135-07 от
13.08.2004 г., издадена от Комисията на „***“ АД за дейността
„разпределение на електрическа енергия“.
Като е доставило електрическа енергия с качество, неотговарящо на
определените в т.3.2.1.3.2 от Методиката показатели за периода от
29.09.2020г. до 07.10.2020г. на обекта на г-н *** с абонатен номер *** на
адрес: ул. ***, с. ***, общ. Долна Митрополия, обл. Плевен, „***" АД е
нарушило разпоредбата на т.3.3.1. от Лицензия № Л-135-07 от 13.08.2004г., с
което е осъществило състава на чл.206, ал.3 от Закона за енергетиката.
Длъжностното лице М.Н. Бончев – на длъжност главен експерт в дирекция
„Електроенергетика и топлоенергетика“ при Комисията за енергийно и водно
регулиране (КЕВР. Комисията), като взел предвид констатациите в
Констативен протокол № Е-5 от 20.11.2020 г., съставен въз основа на
извършена планова годишна проверка, съгласно Заповед № 3-Е-131 от
30.07.2020 г., и Заповед №-3-ОХ-59/21.12.2020 г. на *** на КЕВР съставил
АУАН № Е-КРС – 18 от 14.01.2021г.
Въз основа на съставения Акт № Е-КРС-18 от 14.01.2021г. за
установяване на административно нарушение по Закона за енергетиката, ***т
на Комисията за енергийно и водно регулиране, както и въз основа на Заповед
№ 3-Е- 131 от 30.07.2020г. и Заповед № З-ОХ-59 от 21.12.2020 г. издал
оспореното Наказателно постановление № НП-53/12.05.2021г.
Горната фактическа обстановка се установява от ценените от съда
показания на свидетелите М. Н. Б., КР. В. Н. и ЕМ. С. КР., *** –
Характеристики на напрежението на електрическа енергия, доставяна от
обществените електрически мрежи на л.10-20; Методика на л.21-31;
Констативен протокол № РП-87 от 11.11.2020г. на л.33; НП № 53 от
4
12.05.2021г. на *** на Комисията за енергийно и водно регулиране на л.36-38;
АУАН № Е-КРС-18 от 14.01.2021г. на л.40-41; Констативен протокол № Е-5
от 20.11.2020г. на л.43-52; Констативен протокол № РП-КЕВР-7 от
07.10.2020г. за резултатите от извършената проверка за изменение на
захранващото напрежение на л.53; Решение № 1269 от 02.12.2020г. на
Административен съд София-област по КНАД № 988 от 2020г. на л.54-57,
Възражение на л.58-61; Заповед №3-Е-131 от 30.07.2020г. на КЕВР – л.67,
ведно с Работна програма /гръб л.67/ и Заповед №3-ОХ-59/21.12.2020 г. на
*** на КЕВР на л.68-69; НП № 7 от 14.02.2020г. на л.70-72; Лицензия за
разпределяне на електрическа енергия № Л-135-07/13.08.2004г. на л.73-80;
извлечение от протокол №87/17.06.2010г. на КЕВР на л.81-102 от делото.
От показанията на свидетелите М. Н. Б., КР. В. Н. и ЕМ. С. КР. се
установява, че на база направените констатации от работната група на КЕВР в
хода на проверките, отразени в констативния протокол и предоставените
материали „***“ АД, като е доставило електрическа енергия с качество,
неотговарящо на определените в т.3.2.1.3.2 от Методиката показатели за
периода от 29.09.2020г. до 07.10.2020г. на обекта на г-н *** с абонатен номер
*** на адрес: ул. ***, с. ***, общ. Долна Митрополия, обл. Плевен, „***" АД е
нарушило разпоредбата на т.3.3.1. от Лицензия № Л-135-07 от 13.08.2004г., с
което е осъществило състава на чл.206, ал.3 от Закона за енергетиката.
Настоящият състав намира, че производството е проведено без
нарушаване на процесуалните правила визирани в ЗАНН, от категорията на
съществените такива, даващи основание за отмяна на НП. АУАН е изготвен
от длъжностно лице със съответните компетенции, съдържа необходимите
реквизити, лимитирано изброени в чл. 42 от ЗАНН и е надлежно предявен.
НП е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 от
ЗАНН и е надлежно връчен. Даденото фактическо описание на
административните нарушения, на обстоятелствата, при които са
осъществени от жалбоподателя, място на извършването им и на основата на
какви доказателства, е законосъобразно. Фактическата обстановка и правната
квалификация са еднакво отразени в АУАН и НП.
От приобщените по делото писмени доказателства и от показанията на
свидетелите е видно, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл.206
от Закона за енергетиката, съгласно която: „На енергийно предприятие, което
5
наруши разпоредби на този закон, на подзаконови нормативни актове по
прилагането му, контролът за изпълнението на които е възложен на
комисията, на общи или индивидуални административни актове на
комисията, правнообвързващи решения на АСРЕ или условията на издадената
му лицензия, се налага имуществена санкция от 20 000 до 1 000 000 лв.
(2) За нарушения по ал.1 на оператор на електропреносна мрежа,
оператор на газопреносна мрежа, комбиниран оператор, който има функциите
на оператор на преносна мрежа, или вертикално интегрирано предприятие се
налага имуществена санкция в размер до 10 на сто от годишния оборот на
оператора, съответно - от годишния оборот на вертикално интегрираното
предприятие.
(3) (Изм. – ДВ, бр. 38 от 2018 г., в сила от 8.05.2018 г.) При повторно
извършено нарушение по ал.1 имуществената санкция е в трикратен размер
на санкцията по ал.1.
В конкретност нарушението е на ал.3 на чл.206 от Закона за
енергетиката.
По делото са налице категорични и безспорни доказателства за
извършено от жалбоподателя нарушение на чл.206, ал.3 от Закона за
енергетиката, тъй като Дружеството е доставило електрическа енергия с
качество, неотговарящо на определените в т.3.2.1.3.2 от Методиката
показатели за периода от 29.09.2020г. до 07.10.2020г. на обекта на г-н *** с
абонатен номер *** на адрес: ул. ***, с. ***, общ. Долна Митрополия, обл.
Плевен, „***“ АД, с което е нарушило разпоредбата на т.3.3.1. от Лицензия №
Л-135-07 от 13.08.2004г.
В АНО са постъпили писмени възражения на основание чл. 44, ал. 1 от
ЗАНН.
Както правилно посочва в писменото си становище, депозирано по
делото ст.юрк. ***, видно от представените към
административнонаказателната преписка доказателства,
електроразпределителното дружество вече веднъж е било санкционирано с
НП което е влязло в сила за същото по вид нарушение, поради което е налице
повторност и приложимост на квалифицирания състав, а не на основния.
Съдът споделя мнението на АНО, че констатираното нарушение не е
6
маловажно, за да бъде приложена разпоредбата на чл.28, б.“а“ от ЗАНН, не
само с оглед степента на засегнатост на конкретния потребител и на
настъпилите за него вредни последици, но и предвид това че се засягат
отношения с изключителна обществена значимост и се касае за всеобщо
предлагана услуга в обществен интерес и не може да бъде отказвана по
причини, непосочени в закона. Накърняват се и се застрашават значими
обществени интереси като правата на потребителите, поради което
обществената им опасност не е незначителна. При тези предпоставки
законосъобразно наказващият орган е пристъпил към определяне на
административното наказание. Последният е съобразил изискванията на
чл.27, ал.1-3 от ЗАНН, като е преценил степента на нарушението, характера и
размера на настъпилите вредни последици от него. Затова и законосъобразно
го е определил и по реда на чл.206, ал.3 от ЗЕ в един близък до минималния
размер от 60 000,00 лева. Така определеният размер е съответен на
извършеното нарушение, на поведението на нарушителя и степента на
засегнатост на конкретният потребител и на обществото като цяло. Така
определената санкция ще спомогне в най-пълна степен да се изпълнят целите
на административното наказание по смисъла чл.12 от ЗАНН – да се поправи и
превъзпита нарушителя към спазване на установения правен ред и ще
въздейства възпитателно и предупредително и върху останалите членове на
обществото.
Съобразно събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът
намира, че случаят не е маловажен. Допуснатото нарушение не се отличава от
останалите от своя вид, за да се приеме, че обществената му опасност е явно
незначителна, а и за неговата съставомерност не се изисква настъпване на
вредни последици. В този смисъл и не следва да се прилага разпоредбата на
чл.28 от ЗАНН.
От друга страна са описани НП, обосноваващи наличието на повторност
по смисъла на чл.206, ал.3 от ЗЕ и тъй като административното нарушение е
извършено в едногодишния срок не на едно, а на три НП, според съда не е
налице и прекомерност на санкцията, определена от АНО.
По гореизложените съображения следва да бъде потвърдено като
законосъобразно Наказателно постановление № НП-53 от 12.05.2021г. на ***
на Комисията за енергийно и водно регулиране.
7

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НП-53 от
12.05.2021г. на *** на Комисията за енергийно и водно регулиране, с което на
жалбоподателя „***“ АД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:
***, с издадена лицензия № Л-135-07 от 13.08.2004г. за дейността
„разпределение на електрическа енергия“, представлявано от ***, *** и *** в
качеството им на членове на Управителния съвет на дружеството за
нарушение на чл.206, ал.3 от Закона за енергетиката и на основание чл.206,
ал.1 от Закона за енергетиката е наложена имуществена санкция в размер на
60 000 /шестдесет хиляди/ лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред
Административен съд – гр.Плевен в 14-дневен срок от получаване на
съобщенията за постановяването му от страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
8