Решение по дело №291/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 267
Дата: 12 ноември 2021 г. (в сила от 12 ноември 2021 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700291
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  № 267

гр.Кюстендил, 12.11.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в публично съдебно заседание на десети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

          ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

            АСЯ СТОИМЕНОВА                                          

 

секретар Ирена Симеонова и с участието на прокурор Марияна Сиракова от ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №291/2021г., за да се произнесе взе предвид:

 

            Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН във вр.с чл.208 и сл. от АПК.

            Началникът на РСПБЗН – Кюстендил, ул.“Цар Освободител“ №95 обжалва решение №260170/14.06.2021г. на КРС, постановено по АНД №1506/2020г. Развиват се съображения за незаконосъобразност на съдебния акт, поради допуснато нарушение на материалния закон – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на НП. Претендират се разноски.

            Ответникът изразява становище за неоснователност на жалбата и моли за оставане в сила решението на районния съд. Не се претендират разноски.       

            Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за основателност на касационната жалба и неправилност на въззивното решение.

               Предмет на касационно оспорване е решение №260170/14.06.2021г. на КРС, постановено по АНД №1506/2020г., с което е отменено НП №НП-ПБЗН-КН1-22/08.12.2020г. на началника на РСПБЗН – Кюстендил. Й.А.С. *** е санкционирана на основание чл.260, ал.1 от ЗМВР с административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. за нарушение на чл.140, т.2 във вр.с чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР.

Районният съд е отменил наказателното постановление, приемайки че е издадено при допуснато съществено процесуално нарушение по ЗАНН, както и поради недоказаност на нарушението от обективна и субективна страна.

            Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

           В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на КРС. Разгледана по същество касационната жалба е основателна, по следните съображения:

Производството пред КРС е образувано по жалба на Й.А.С. ***-ПБЗН-КН1-22/08.12.2020г. на началника на РСПБЗН – Кюстендил. При извършена проверка на 12.09.2019г. в гр.К., ул.“А.С. №** на многофамилна жилищна сграда, е установено, че отворите на комина, намиращ се в средата на сградата и състоящ се от осем отвора са затворени със строителна пяна, а над него е изградена покривна конструкция от бичмета, летви и керемиди, което представлява нарушение на чл.14, ал.1 във вр.с чл.32, т.6 от Наредба №8121з-647ПНПБЕО. За отстраняване на констатираното нарушение, на основание чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР е дадено на Й.С. разпореждане в срок до 15.11.2019г. да се отворят отворите и се възстанови целостта на комина в първоначалния му вид, съгласно проекта на сградата за осигуряване на ползването му по предназначение. На 14.11.2019г. Й.С. е депозирала молба за отстрочка на изпълнение на разпореждането, тъй като е отсъствала от България и й липсва достъп до комина. С писмо рег.№725700-732/27.11.2019г. РСПБЗН е уведомила молителката, че удължава срока за изпълнение до 20.05.2020г. На 27.07.2020г. е извършена проверка на място, при която е установено от контролните органи, че разпореждането не е изпълнено. За констатираното нарушение – неизпълнение на разпореждането е съставен АУАН №АУАН-ПБЗН-КН1-7-9/13.08.2020г., а въз основа на него е издадено наказателното постановление.

С оглед събраните писмени и гласни доказателства и обсъждането им поотделно и в съвкупност КАС счита, че при издаване на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, които на самостоятелно основание да обуславят незаконосъобразността на НП. Както акта, така и постановлението съдържат реквизитите по чл.42, респ. чл.57, ал.1 от ЗАНН. Административното нарушение е описано със съставомерните му елементи откъм форма на изпълнително деяние, време, място на извършване и субект. Наведените фактически основания във връзка с обстоятелствата, при които е извършено нарушението и датата на извършването му, КАС намира за достатъчни и относими към дадената правна квалификация на деянието. Същите се доказват и от събрания доказателствен материал.

С разпоредбата на чл.140, т.2 от ЗМВР законодателят е въвел като задължение за гражданите, държавните органи и юридическите лица изпълнението на издадените писмени разпореждания на органите за пожарна безопасност и защита на населението с цел осигуряване на пожарната безопасност и защитата при бедствия. Неизпълнението е скрепено със санкционната норма на чл.260, ал.1 от ЗМВР, предвиждаща наказание при неизпълнение или допускане на неизпълнение на писмените разпореждания по чл.125, ал.1, т.4 и на заповедите по чл.255 от ЗМВР. Безспорно в настоящия правен спор е, че е издадено писмено разпореждане по чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР с адресат Й.С.. Ето защо същото подлежи на изпълнение с оглед задължителния му характер – влязло е в сила. Ирелевантни за настоящото производство са всички изложени възражения за правилността на разпореждането, доколкото то подлежи на контрол за законосъобразност като индивидуален административен акт и след като не е оспорено по съдебен ред е задължително за адресатите му. Анализът на събраните доказателствени средства във въззивното производство /гласни доказателства, експертиза, писмени доказателства/ обуславя извод и за доказаност на административното нарушение. В този смисъл  КАС счита,   че правилно е ангажирана отговорността на Й.С. за нарушение на чл.140, т.2 във вр.с чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР.

Като е достигнал до коренно противоположни изводи за допуснати нарушения по ЗАНН и недоказаност на извършено административно нарушение, КРС е постановил  неправилно решение, което ще бъде отменено, поради наличие на касационни основания за отмяна по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Доколкото административното нарушение е доказано от обективна и субективна страна, наказателното постановление ще бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

            Съдът не присъжда разноски на касатора, тъй като такива не са сторени.

            Воден от горното и на основание чл.222, ал.1 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

            ОТМЕНЯ решение №260170/14.06.2021г. на Кюстендилския районен съд, постановено по АНД №1506/2020г. и вместо него постановява:

            ПОТВЪРЖДАВА НП №НП-ПБЗН-КН1-22/08.12.2020г. на началника на РСПБЗН – Кюстендил, което на Й.А.С. *** е наложено на основание чл.260, ал.1 от ЗМВР  административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. за нарушение на чл.140, т.2 във вр.с чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР.

            Решението е окончателно.

            

                                                     

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                   ЧЛЕНОВЕ: