Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
19.05.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
13.05 |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В открито
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Айгюл
Шефки Мария
Божкова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мелиха Халил |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Василева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
11 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от кмета на община
Черноочене, против Решение № 410/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1168/2019
г. по описа на Районен съд – Кърджали. С цитираното решение е потвърдено Наказателно
постановление № НЯСС-186/03.10.2019 г., издадено от заместник-председател на
ДАМТН гр.София, с което на Община Черноочене, с ЕИК ***, по т. 1 на основание
чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите/ЗВ/ е наложена имуществена санкция в
размер на 1 000 лв., за извършено нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ и по
т. 2 на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите/ЗВ/ е наложена
имуществена санкция в размер на 1 000 лв., за извършено нарушение на чл. 141,
ал. 1, т. 2 от ЗВ.
Счита, че решението на Районен съд – Кърджали е
неправилно поради нарушение на материалния закон, както и постановено при
съществени нарушения на съдопроизводствените правила.
Излага съображения, че първоинстанционният
съд е постановил решението си след превратен анализа на събраните по делото
доказателства. При напълно изяснена фактическа обстановка районният съд е извел
неправилен извод, че Община Черноочене е извършила процесните
административни нарушения.
От съдържащият се в преписката Констативен протокол
№ ***/*** г. се установявало, че служителите на РО НЯСС „Южна България“ били
дали конкретни предписания на общината, със съответните срокове за изпълнение.
В тази връзка твърди, че правната квалификация на нарушенията, описани в АУАН и
НП се явявала неправилна. Същата била неясна, поради което лишавала нарушителя
от възможността да разбере коя конкретна норма е нарушена и съответно да
организира защитата си.
На следващо място счита, че приетата от контролните
органи правна квалификация не кореспондирала със събраните по административната
преписка доказателства. Аргумент в тази насока се явявала разпоредбата на чл.
190а, ал. 2 от ЗВ, съгласно която собствениците на язовирни стени и съоръжения
към тях били длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3. Счита, че в
конкретния случай АНО неправилно е ангажирал административната отговорност на
основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от ЗВ, а не на релевантната норма на чл. 200,
ал. 1, т. 39 от ЗВ.
По изложените съображения намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати
съществени процесуални нарушения, довели до нарушаване правото на защита на община
Черноочене и нарушения на материалния закон, обуславящи незаконосъобразността
на обжалваното наказателно постановление.
Предвид горното моли съда да постанови акт, с който
да отмени Решение № 410/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1168/2019 г. по
описа на Районен съд – Кърджали, след което да постанови съдебен акт по
същество, с който да отмени Наказателно постановление № НЯСС-186/03.10.2019 г.,
издадено от заместник-председател на ДАМТН гр.София, с което на Община
Черноочене, с ЕИК ***, по т. 1 на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за
водите/ЗВ/ е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв., за извършено
нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ и по т. 2 на основание чл. 200, ал. 1,
т. 38 от Закона за водите/ЗВ/ е наложена имуществена санкция в размер на 1 000
лв., за извършено нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 2 от ЗВ.
В съдебно заседание не изпраща представител.
Ответникът по
касация – заместник-председател на ДАМТН гр.София, редовно
призован не се явява и не се представлява. От юрисконсулт Е. З. е постъпило становище, в
което са изложени съображения за законосъобразност и обоснованост на
обжалваното първоинстанционно решение. Оспорва изцяло
въведените в касационната жалба доводи и моли съда да постанови акт, с който да
потвърди обжалваното решение, като правилно и обосновано. Счита, че районният
съд е извършил цялостна преценка на събраните доказателства, от които се
установявало извършването на процесните
административни нарушения.
Представителят на Окръжна
прокуратура Кърджали излага съображения, че касационната жалба е неоснователна и предлага решението на Районен съд
- Кърджали да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Сочи, че административното
нарушение е безспорно доказано, респ. визираните в жалбата касационни основания
не са налице.
Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираните от касатора основания за нарушение на материалния закон, неправилно
тълкуване на фактите и доказателствата по делото и нарушения на съдобпроизводствените правила, по съществото си се явяват касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд - Кърджали е потвърдил
Наказателно постановление № НЯСС-186/03.10.2019 г., издадено от
заместник-председател на ДАМТН гр.София, с което на Община Черноочене, с ЕИК ***,
по т. 1 на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите/ЗВ/ е наложена
имуществена санкция в размер на 1 000 лв., за извършено нарушение на чл. 141,
ал. 1, т. 1 от ЗВ и по т. 2 на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за
водите/ЗВ/ е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв., за извършено
нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 2 от ЗВ.
Районният съд е приел, че административните нарушения
са доказани по несъмнен начин, респ. налице са констатираните от АНО нарушения
на чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ и чл. 141, ал. 1, т. 2 от ЗВ, изразяващи се в неподдържане
на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „***“ в техническа изправност,
като при извършената на 05.04.2019 г. проверка на водоема е констатирана техническа
неизправност на язовирната стена, преливника, бързотока
и основния изпускател на язовира. Изложени са мотиви, че от доказателствата по
делото се установява и липсата на оборудване на язовира с
контролно-измервателна система/КИС/, респ. задължително необходимите елементи
на КИС, визирани в разпоредбата на чл. 174, ал. 4 от Наредба за условията и
реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните
стени и съоръженията към тях. С оглед тяхната липса на контролните органи не са
били представени резултати и анализи от наблюдения и измервания с КИС, а според
чл. 174, ал. 1 от Наредбата именно техническият мониторинг осигурява информация
за оценка на сигурността на малките язовирни стени и съоръженията към тях в
експлоатация и възможност своевременно да се идентифицират потенциалните
опасности. В заключение съдът е приел, че жалбоподателят е осъществил процесното административно нарушение, тъй като в качеството
си на собственик на язовира не е изпълнил задължението си да осигури
използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на дейността
на язовирната стена и съоръженията към нея, отговарящи на Наредба за условията и реда за осъществяване
на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията
към тях, както и на контрол за техническото им състояние.
Първоинстанционният съд е посочил, че се касае за
нарушение, извършено от юридическо лице, чиято отговорност по аргумент от чл.
83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, поради което
деянието не следва да се доказва от субективна страна. Приел е, че при
индивидуализацията на наказанието АНО е спазил изискването на чл. 27 от ЗАНН и
законосъобразно е наложил санкция в минимален размер, съответстваща на
обществената опасност на деянието и дееца, както и съобразена с смекчаващите и
отегчаващите отговорността обстоятелства, включително с това, че не са налице
данни за извършени от Община Черноочене други нарушения от този вид.
Извършвайки своята проверка в рамките на приетите
за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната
жалба на Община Черноочене, са неоснователни и релевираните
отменителни основания не са налице. В тази връзка
като е приел, че нарушението е безспорно установено и е потвърдил НП районният
съд не е допуснал нарушения на съдопроизводствените
правила и материалния закон. Съответствието между приетото от съда и
установеното от доказателствата, както и между приетото от съда и направените
от него изводи, води до обоснованост на обжалваното решение.
Правилно и в
съответствие със събраните в производството доказателства районният съд е приел
за доказано по делото, че на 05.04.2019 г. Община Черноочене, в качеството си на собственик на язовир „***“, находящ
се в ПИ № *** в землището на ***, е нарушил нормите на чл. 141, ал. 1, т. 1 от
ЗВ и чл. 141, ал. 1, т. 2 от ЗВ, изразяващи се в неподдържане на язовирната стена и съоръженията към нея
в техническа изправност, както и липса на измервателна и контролна апаратура за
мониторинг на дейността на язовира и съоръженията към него.
Като
е приел за установени тези обстоятелства и е изградил
своите изводи за наличието на вмененото на жалбоподателя административно
нарушение, в съответствие с доказателствата по делото, районният съд е
постановил обоснован и законосъобразен съдебен акт. Правилно са кредитирани
показанията на свидетелите М. К. и Д. К., като логични, последователни, взаимно
допълващи се и кореспондиращи със съдържанието на процесния
акт за установяване на административно нарушение и останалите писмени
доказателства по административната преписка.
Отделно от горното
и по отношение на останалите доводи, въведени в касационната жалба и в хода на
устните състезания, съдът намира за необходимо да посочи:
На първо място
неоснователно се явява твърдението за неправилна квалификация на нарушенията,
довело да нарушаване правота на защита. В тази връзка в НП ясно и недвусмислено
е посочено, че в конкретния случай се касае за нарушение на чл. 141, ал. 1, т.
1 от Закона за водите, изразяващо се в неподдържане на язовирната стена на язовир „***“, находящ
се в ПИ № *** в землището на *** и
съоръженията към нея в техническа изправност, както и нарушение на чл. 141, ал.
1, т. 2 от Закона за водите, изразяващо се в липса на измервателна и контролна
апаратура за мониторинг на дейността на язовир „***“ и съоръженията към него.
Приетата от административно наказващия орган правна квалификация на деянията
кореспондира със словесното описание на всяко едно от нарушенията и е изцяло в
съответствие с констатациите на контролните органи, направени при извършената
от тях проверка на горепосочения язовир, осъществена на 05.04.2019 г. В АУАН и
НП е описано по какъв начин са осъществени процесните
деяния, отнасящи в неизпълнение на задължения за поддържането на язовирната
стена на язовир „***“ в техническа изправност и неизграждането на контролно
измервателна апаратура във водоема, както и кои са нарушените норми от Закона
за водите, поради което са изпълнени изискванията на чл. 42 и чл. 57, ал. 1, т.
5 и т. 6 от ЗАНН.
На следващо място, АУАН
е издаден от компетентен по материя и степен орган, чиято материалноправна
компетентност се установява от приложената по делото Заповед № ***/*** г., издадена
от председателя на ДАМТН, с които надлежно са делегирани правомощия на
посочените в тях лица/измежду които и Маргарита Миткова Караиванова/ да
съставят АУАН по ЗВ.
Предвид горното,
настоящият състав приема, че при съставянето на АУАН и издаването на НП не са
допуснати съществени процесуални нарушения довели до нарушаване правота на
защита, като административното деяние
е доказано по безспорен начин. В тази връзка доводите за дадени конкретни
предписания с Констативен протокол № ***/***
г. и срок за тяхното изпълнение, са неотносими към
предмета на делото, предвид обстоятелството, че административнонаказателната
отговорност на Община Черноочене не е ангажирана за неизпълнение на задължителни
предписания по реда на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, а за неизпълнение на
задължения, нормативно установени в чл. 141, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗВ.
В конкретния случай
са констатирани две нарушения и съответно са наложени две имуществени санкции,
което е в съответствие с нормата на чл. 18 от ЗАНН, като няма процесуална
пречка с едно НП на санкционираното лице да бъдат наложени две или повече
административни наказания, поради което изложените в тази връзка доводи на
пълномощника на жалбоподателя са неоснователни.
Настоящият съдебен
състав намира за необосновано и голословно и твърдението за неправилно
приложение на нормата на чл. 200, т. 38 от ЗВ. В този смисъл с оглед
установените нарушения на разпоредбите на чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ и чл. 141,
ал. 1, т. 2 от ЗВ, правилно и законосъобразно е приложена санкционната норма на
чл. 200, т. 38 от ЗВ, която предвижда наказание глоба, съответно имуществена санкция от 1000 до 10 000 лв., освен
ако не подлежи на по-тежко наказание, за физическото или юридическото лице,
което не изпълни задължение по чл. 141, ал. 1 от ЗВ.
За прецизност
следва да се посочи, че извършеното нарушение не представлява „маловажен
случай“ по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В този смисъл, пряка последица от
извършените административни нарушения е лошо
състояние на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „***“, находящ се в ПИ № ****** в землището на ***, както и липса
на контролно измервателна апаратура, следяща за дейността на водоема, което аргументира
извода за съществуваща в тази връзка опасност от преливане и разрушаване на
язовирната стена, което от своя страна би довело до наличието на непосредствена
опасност от увреждане на околната среда, хора и имущество. Процесното
нарушение, по начин на извършването, време, място и фактическа обстановка, не
се отличава с липса на обществена опасност или с незначителна обществена
опасност, в сравнение с обичайните случаи на административни нарушения от този
вид, поради което не са налице условията за квалифицирането му като „маловажен
случай“ по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
С
оглед горното, настоящият съдебен състав намира депозираната касационна жалба за неоснователна, респ. обжалваното
решение на Районен съд – Кърджали като законосъобразно, постановено при
липса на допуснати нарушения на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила, поради което същото следва да бъде оставено в сила.
Водим от горното и на основание чл.
221, ал. 2 от АПК и във връзка с чл. 63, ал. 1, предл.
ІІ от ЗАНН, Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 410/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1168/2019 г. по описа
на Районен съд – Кърджали.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.