Определение по дело №462/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 август 2020 г. (в сила от 1 септември 2020 г.)
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20207060700462
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 август 2020 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 288
гр. Велико Търново, 1
7.08.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд Велико Търново – трети състав, в закрито съдебно заседание на седемнадесети август две хиляди и двадесета година в състав:


                        Административен съдия: Евтим Банев                                                                                                              

разгледа докладвано от съдия Банев административно дело № 462 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

 

Производството е образувано по жалба, подадена от й.м.й., в качеството му на едноличен търговец с фирма „Аполо – й.й.“ с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Горна Оряховица, ул. „Въча“ № 11, срещу Заповед № 1153/ 16.07.2020 г. на кмета на Община Стражица. С посочената заповед, на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 6, ал. 2 и ал. 3 от Договора за концесия от 15.02.2000 г. и Решение № 109/ 30.06.2020 г. на Общински съвет – Стражица, са прекратени концесионните отношения между Община Стражица и ЕТ „Аполо – й.й.“, относно ползването на поземлен имот с идентификатор 02470.51.39, в местността „Авлу търла“ в землището на с. Балканци, представляващ язовир с площ 37 593 кв.м., актуван с АПОС № 8246/ 05.12.2019 година. В заповедта са посочени дължими суми за неплатен наем, други задължителни разходи и неустойки, които следва да се внесат от едноличния търговец, определен е срок за предаване на имота и е посочено, че в случай на неспазването му ще се приложат разпоредбите на чл. 65 от Закона за общинската собственост.

В жалбата се твърди невалидност, незаконосъобразност и неправилност на оспорената заповед, като се навеждат доводи за издаването й по повод договор, който има гражданскоправен характер, за неяснота в мотивите на същата, при което едноличният търговец няма представа за фактите и обстоятелствата, наложили издаването й, вкл. относно част от посочените в нея задължения. Изтъква се наличието само на минимални задължения на концесионера и липсата на подобно отношение към други наематели. Иска се отмяната на заповедта, както и спиране на предварителното й изпълнение, което е посочено като евентуална възможност в т. 5 от същата. Претендира се и присъждане на разноски.

С определение от 05.08.2020 г. жалбата е оставена без движение за внасяне на държавна такса, което е извършено на 07.08.2020 годна. Със същото определение от Община Стражица са изискани намиращи се при нея документи, удостоверяващи собствеността й върху имот с идентификатор 02470.51.39, в местността „Авлу търла“ в землището на с. Балканци и идентичността на този имот с  които са представени с парцел ОКЕ 36, в месността „Куза“ в землището на с. Балканци. С писмо вх. № 2946/ 14.08.2020 г., от кмета на Община Стражица са представени Акт за публична общинска собственост № 8246/ 05.12.2019 г., Акт за общинска собственост № 1087/ 08.04.1999 г. и Скица на поземлен имот № 15-167961/ 25.02.2019 г., издадена от СГКК – гр. Велико Търново.

Въз основа на наличните в преписката писмени доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

 

След проведена административна процедура, между Община Стражица и й.м.й., действащ като ЕТ „Аполо – й.й.“ е сключен концесионен договор от 15.02.2000 г., по силата на който общината, като концедент, е предоставила на едноличния търговец за ползване на концесия недвижим имот – общинска собственост, а именно язовир, находящ се в месността „Куза“ в землището на с. Балканци, с обща площ от 38 декара. От допълнително представените АПОС № 8246/ 05.12.2019 г., АОС № 1087/ 08.04.1999 г. и Скица № 15-167961/ 25.02.2019 г. на СГКК – гр. В. Търново се установява, че посоченият имот е идентичен с поземлен имот с идентификатор 02470.51.39 в местността „Авлу търла“ в землището на с. Балканци, представляващ язовир с площ 37 593 кв.метра. Договорът за концесия неколкократно е изменян с последващи анекси, вкл. по отношение продължителността на срока му на действие, последно уговорен до 11.12.2026 година. Съгласно Протокол № 10/ 30.06.2020 г. от заседание на Общински съвет – Стражица, на въпросното заседание е взето Решение № 109/ 30.06.2020 г. да се прекрати посочения концесионен договор, на основание чл. 21, ал. 8 от ЗМСМА, чл. 145, ал. 2, т. 5 и чл. 146, ал. 2 от Закона за концесиите и чл. 6, ал. 2 от договора за концесия, поради неплащане на концесионната цена и задължителните разходи за „оператор на язовирна стена“. Със същото решение кметът на общината е упълномощен да прекрати концесионния договор. В изпълнение на решението на общинския съвет, от кмета на Община Стражица е издадена Заповед № 1153/ 16.07.2020 г., с цитираното по-горе в определението съдържание. Заповедта е връчена на ЕТ „Аполо – й.й.“ на 20.07.2020 г., жалбата срещу нея пред АСВТ е подадена на 28.07.2020 година.

 

При така установените факти, настоящият състав намира, че въпреки наименованието й, оспорената заповед не представлява административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1-4 от АПК, а волеизявление с гражданско-правен характер.

 

Самият договор за концесия, като съглашение между равнопоставени страни, е гражданско-правният елемент в сложния хетерогенен юридически състав по възникване на концесията, състоящ се от административен елемент и граждански такъв. След подписване на договора, всички въпроси, касаещи неговото изпълнение за срока на концесията, както и прекратяването му, са все въпроси от гражданско-правно естество, развиващи се в сферата на равноправни отношения между страните по него. Тези правоотношения между Община Стражица и ЕТ „Аполо – й.й.“  нямат административен характер. Съответно, независимо от притежаваните от органа на местно самоуправление и от органа на изпълнителната власт определени властнически правомощия, в конкретния случай нито оспорената заповед на кмета, нито решението на общинския съвет притежават белезите на административни актове. Същите представляват волеизявления, изходящи от концедента и насочени към прекратяване на концесионния договор, поради неизпълнение на задължения от страна на концесионера. Ето защо те следва да се разглеждат като гражданско-правни такива, вкл. и от гледна точка на субекта, волеизявяващ за страната по договора. Впрочем в този смисъл е и нормативната уредба относно прекратяването на концесионния договор, дадена в чл. 145 – чл. 148 от Закона за концесиите /ЗК/. Пак поради гражданско-правната природа на отношенията между концедента и концесионера, с чл. 154, ал. 1 от ЗК като субсидиарно приложими за неуредените въпроси по сключването, изпълнението, изменението и прекратяването на концесионния договор, са определени разпоредбите на ТЗ на ЗЗД. Нещо повече, в чл. 154, ал. 2 от ЗК изрично е посочено, че споровете относно сключването, изпълнението, изменението и прекратяването на концесионен договор се решават по реда на ГПК, освен специфичните хипотези по ал. 3, в които може да бъде уговорено разглеждане от арбитражен съд. Съдебната практика също приема, че споровете по изпълнението, респективно прекратяването на концесионен договор, са извън обсега на административното правосъдие, като в този смисъл са Определение № 1510/ 31.01.2013г. по адм. дело № 1206/ 2013г.; Определение № 9444/ 02.08.2016 г. по адм. дело № 6732/ 2016г.; Решение № 3743/ 15.03.2012 г. по адм. дело № 1641/ 2012г.; Решение № 2835/ 27.02.2012 г. по адм. дело № 7905/ 2011г. всички на Върховен административен съд.

Гражданскоправният характер на правоотношенията между Община Стражица и концесионера, предопределя и способите на защитата срещу пороците на волеизявленията и действията на представляващите съответните страни лица, както и срещу евентуалните неблагоприятни последици от тези волеизявления и действия. Тази защита, вкл. при спор относно изпълнението на договора и неговото прекратяване, следва да бъде реализирана в рамките на едно гражданско съдопроизводство.

 

Горните съображения не важат за акта, приключващ производство по чл. 65 от Закона за общинската собственост, който несъмнено има характер на индивидуален административен акт. В случая обаче производство от вида на посоченото не е проведено, а в т. 5 от Заповед № 1153/ 16.07.2020 г. на кмета на Община Стражица, единствено е указана евентуална възможност за бъдещо такова, при неспазване на дадения за предаване на общинския имот. В тази връзка следва да се има предвид, че въпросното производство е поставено в пряка зависимост от предпоставките по чл. 65, ал. 1 от ЗОП, като в случаи от вида на разглеждания, това е валидността на гражданско-правното волеизявление за прекратяване на договорното правоотношение.

 

Предвид местонахождението на договорилите се страни и на недвижимия имот, компетентен да даде съответната защита на изправната измежду тях, би бил Районен съд – Горна Оряховица, при надлежно негово сезиране. 

 

По горните съображения съдът намира, че е налице основанието по чл. 159, т. 1 от АПК жалбата на ЕТ „Аполо – й.й.“  - гр. Горна Оряховица да бъде оставена без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

 

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

 

Оставя без разглеждане жалбата на й.м.й., в качеството му на едноличен търговец с фирма „Аполо – й.й.“ с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Горна Оряховица, ул. „Въча“ № 11, срещу Заповед № 1153/ 16.07.2020 г. на кмета на Община Стражица.

 

Прекратява производството по адм. дело № 462/ 2020 г. по описа на Административен съд – В. Търново.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Определението да се съобщи по реда на чл. 137 от АПК на Община Стражица, чрез кмета на общината и на ЕТ „Аполо – й.й.“ – гр. Горна Оряховица,  чрез пълномощника му по делото адв. Н.А. от ВТАК.           

 

 

 

 

Административен съдия :