Решение по дело №202/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 75
Дата: 10 април 2023 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20227110700202
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е    № 75

гр.Кюстендил, 10.04.2023г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на тридесети март две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№202/2022г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                  Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. със ЗЗТ.

„И.Н.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** оспорва решение №1 по Протокол №1 от заседание на Комисия, назначена със заповед на директора на Дирекция „Национален парк Рила“ – Благоевград, издадено от директора на Дирекция „Национален парк Рила“ в частта, в която на дружеството са допуснати да пашуват вид и брой животни в пасища на територията на „НП Рила“ по-малко от заявените. Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта, поради немотивираност на същия, допуснати нарушения на процесуалния и материалния закон. Претендират се разноски.

                 Ответникът в писмено становище излага съображения за неоснователност на жалбата. Не се претендират разноски.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 „И.Н.“ ЕООД, ЕИК ********* е подало заявление за издаване на разрешително за паша в НП „Рила“ вх.№РР-01-03-2/18.04.2022г. за следния вид и брой животни – говеда 42 бр. над 2 години, 1 бр. от 6м. до 2 г. и 4 бр. до 6 м с посочено предпочитано пасище в парков участък Якоруда, пасище „Ръжавица“ и заявление за издаване на разрешително за паша в НП „Рила“ вх.№РР-01-09-4/18.04.2022г. за следния вид и брой животни – говеда 42 бр. над 2 години, 1 бр. от 6м. до 2 г. и 4 бр. до 6 м. с посочено предпочитано пасище в парков участък Дупница, пасище „Пазар дере“ и „Отовишки рид“. Приложена е справка за животни в обект по категории №717880/11.04.2022г., от която се установява, че „И.Н.“ ЕООД, ЕИК ********* има животновъден обект №********** /стар 2640-0200/ в Кочериново с отглеждани в него 42 бр. крави-месодайни и 4 бр.телета и малачета до 1 г.

Със заповед №РД-24/15.04.2022г. на директора на НП „Рила“ е утвърден годишния План за паша на домашни животни и ползватели на сено на територията на НП „Рила“ през 2022година. В него е регламентирана процедурата за подаване и разглеждане на заявления, издаване на разрешителни за паша и сенокос. Посочени са критериите за подбор и допустимост при разпределение на пасищния ресурс, а именно: 1. в границите на природни местообитания 6150, 6230 и 6520 на територията на НП “Рила“ се разрешава пашата на овце; 2. на територията на всички пасищни райони в НП „Рила“ се разрешава пашата на домашни животни от ползватели, които към момента на подаване на заявлението имат действащ 5-годишен агроекологичен ангажимент по направление „Традиционни практики за сезона паша“ от мярка 10 „Агроекология и климат“ ПРСР за периода 2014-2020г., същите ползват пасищни площи през 2022г., без да надвишават размера на площите по ангажимента през 2021г.; всички заявители по тези два пункта получават пасищни площи за всички заявени животни, ако изпълняват условията за приоритетно ползване; 3.на територията на всички пасищни райони в НП „Рила“ се разрешава пашата на домашни животни от местно население/традиционно пашуващи, които притежават постоянен животновъден обект в землището на съответния парков участък или съседно землище; 4. на територията на всички пасищни райони в НП „Рила“ се разрешава пашата на домашни животни от традиционно пашуващи, осъществявали дейността без прекъсване през последните 10 години. Информацията за брой животни по т.3 и 4 се обобщава и се сравнява с наличните свободни площи, след разпределение на ползвателите по т.1 и 2 и ако има достатъчно налични свободни площи всички заявители получават пасищни площи за всички заявени животни. Ако няма – заявените животни на всеки заявител се намаляват с един и същи процент, така че всеки заявител да получи площ. Заявителите по т.3 и 4 получават пасищни площи, ако изпълняват условията за приоритетно ползване; 5. На територията на всички пасищни райони в НП „Рила“ се разрешава пашата на домашни животни от местното население, нетрадиционно пашуващи, които притежават постоянен животновъден обект в землището на съответния парков участък или съседно землище. Заявителите по т.5 получаван площи за паша, в случай че има останали площи след разпределението по т.1, 2, 3 и 4; т.6 всички останали – те получават площи за паша, в случай на останали такива след разпределениито по т.1, 2, 3, 4 и 5. Условията за приоритетно право на ползване на пасище са: 1. Да няма налични писмени доказателства за поне една от годините в периода 2017-2021г., че не са ползвали пасищата, въпреки издадено им разрешително за паша и 2. Да няма налични неплатени от заявителите парични задължения към Дирекция „НП Рила“ по влезли в сила НП, съдебни решения и др. в т.ч. глоби, имуществени санкции, разноски по съдебни дела и др. Определени са местата за изграждане на временни сезонни заслони, както и нормите за паша - за едър рогат добитък над 2 годишна възраст и коне - 12 дка на глава; за едър рогат добитък на възраст от 6 месеца до 2 години - 6 дка на глава; за едър рогат добитък над 6 месечна възраст - 4 дка на глава и за овце - 4 дка на глава.

Със заповед №РД-36/11.05.2022г. директорът на НП „Рила“ е назначил комисия, която да разгледа, оцени и класира участниците, подали заявления за паша, съгласно критериите в годишния план. Изготвен е Протокол №1/16.05.2022г., с който комисията е предложила да бъдат допуснати да пашуват по вид и брой домашни животни в пасищата на територията на НП „Рила“, собственост на „И.Н.“ ЕООД, ЕИК *********, съобразно критериите и ред, посочени в Плана и въз основа на налични животни в Интегрираната информационна система /ВетИс/ на БАБХ към 16.05.2022г. – ПУ Дупница, едър рогат добитък 2 бр. над 2 годишна възраст на площ 24 дка. Към протокола е приложена справка за животни към 16.05.2022г., от която се установяват вписани 2 бр. животни /говедо/ на собственика „И.Н.“ ЕООД, ЕИК *********.

Въз основа на съставения протокол от комисията е издадено оспореното решение №1 по Протокол №1 от заседание на Комисия, с което на дружеството са допуснати да пашуват вид и брой животни 2 бр. едър рогат добитък, в пасища на територията на „НП Рила“ – ПУ Дупница, т.е. по-малко от заявените. Въз основа на решението е издадено разрешително за паша №005208/25.05.2022г.

Събрани са гласни доказателства. От показанията на св. Й.К. се установява извършена от него в качеството му ветеринарен лекар физическа инвентаризация на животните в животновъдния обект на дружеството – жалбоподател през м.април 2022г., както и извършена ваксинация и вземане на кръв на животните. В този смисъл са и представените и приети като доказателства по делото списъци /л.269-275/. Отделно от това същия свидетелства за настъпила промяна в информационната система на БАБХ, като същите животни, въпреки че са се намирали в животновъдния обект, са били отразени със статус „изгубени“, поради което лекарят не е могъл да оперира с тях в информационната среда. Св.Ю. К.свидетелства за проблема с отразяването на животните като „изгубени“ в ИС на БАБХ, както и за проблеми с животновъдния обект /продажба на същия от собственика/ и необходимостта от временно преместване на животните в електропастир.

Изготвена и приета по делото е ветеринарномедицинска експертиза вх.№4806/07.12.2022г. на в.л. Д-р Е.Ч., от която се установява следното: Към 18.04.2022г. на дружеството – жалбоподател по регистрите на ВетИс са записани 47 бр. едри преживни животни, от които 41 бр. под селекционен контрол и 6 бр. извън селекционен контрол в животновъден обект №2640-0200 и адрес гр.Кочериново, обл.Кюстендил и у-ние за регистрация №КН-1489/01.04.2022г. на ОДБХ – Кюстендил. На 20.04.2022г. е извършена проверка в обекта от служители на БАБХ, като там не са открити животните. Направена е констатацията, че същите са в животновъден обект №2638-0098, поради което е извършена корекция в регистъра на БАБХ и липсващите животни са отразени със статус „изгубени“, като само 2 бр. са останали вписани.

                   С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След служебна проверка законосъобразността на същия в оспорената част на основанията по чл.146 от АПК и по реда на чл.168 от АПК, съдът счита следното:

 Обжалваният административен акт съдът счита, че подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, тъй като с него се засягат права и законни интереси на дружеството в качеството му на заявител в процедурата по издаване на разрешително за паша, доколкото са допуснати да пашуват вид и брой животни в пасища на територията на „НП Рила“ по-малко от заявените /при заявени 47 бр. говеда и две пасища, са допуснати 2 бр. животни на пасищна територия от 24 дка/.

Решението е издаден от компетентен орган - в чл.50, т.5 от ЗЗТ е предвидено, че в изпълнение на своите правомощия, директорите на регионалните органи на МОСВ в защитените територии в своите райони издават годишни разрешителни за паша в националните паркове и поддържаните резервати, в съответствие с плановете и проектите по глава четвърта. Съгласно чл.48 от същия закон, регионални органи на МОСВ за защитените територии, са дирекциите на националните паркове и регионалните инспекции по околната среда и водите, а в чл.7, ал.1, т.5 от Правилника за устройството и дейността на дирекциите на националните паркове е разписано, че директорът на ДНП организира, ръководи и контролира цялостната дейност на ДНП, в т.ч. издава годишни разрешителни за паша, в съответствие с утвърдените планове и проекти. А в т.3.2 от Годишния план за паша на домашни животни и ползватели на сено на територията на НП „Рила“ през 2022 година е определено, че директорът на националния парк издава решение за допуснатите заявители на паша в съответните пасищни райони и пасбища по вид и брой домашни животни на територията на парка.

Съдът счита, че решението е постановено при нарушаване на императивната разпоредба на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, съгласно която индивидуалния административен акт следва задължително да съдържа като реквизити фактически и правни основания за издаването му, т.е. да е мотивиран. Мотивите представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт.

Като правно основание за издаване на акта са посочени нормите на чл.50, т.1 и т.5 от ЗЗТ и чл.7, ал.1, т.1 и т.5 от Правилника за устройството и дейността на дирекциите на националните паркове, които обаче регламентират правомощието на директора на НП, т.е. не представляват правно основание за издаване на решението. Органът се е позовал и на Протокол №1/16.05.2022г. на комисията, в който обаче също липсва правно и фактическо основание за взетото решение, а само и единствено са преповторени вписаните критерии за подбор и процедурата от Годишния план за паша на домашни животни. В оспореното решение липсват каквито и да е съображения на административния орган, касателно всеки един от заявителите, в т.ч. и дружеството – жалбоподател, обосноваващи крайната воля за допускане да пашуват по-малко на брой и вид животни, и пасищни райони от заявените. Голословно административният орган се е позовал на критериите за допустимост, заложени в плана, но за заявителя /а и за никой от останалите заявители/ те не са обсъдени. Не е ясно в коя от групите по шестте точки е оценен заявителя, не е посочено отчетени ли са условията за приоритетно право на ползване на пасищата или не, не са изложени фактически твърдения изобщо за спазване или не на критериите за подбор и допустимост в тяхната последователност. Остава неясно защо на заявителя са допуснати да пашуват само 2 бр. животни, при заявени 47 бр. За мотиви на органа не може да се приемат и съдържащите се такива в Протокол №1/16.05.2022г. на комисията, тъй като в този акт също липсва посочване на фактически констатации относно всеки един от критериите за подбор и допустимост по отношение на заявителя „И.Н.“ ЕООД, ЕИК *********. В този смисъл не е възможно да се провери законосъобразността на извършената оценителна дейност на помощния орган, а оттук и на органа, издал оспореното решение. Изводът на съда е за  липса на установената от закона форма на издадения акт, представляваща отменително основание по чл.146, т.2 от АПК.

За пълнота на мотивите съдът ще изложи и такива във връзка с приложението на материалния закон. С Годишния план за паша на домашни животни и ползване на сено на територията на НП „Рила“ през 2022година се цели прилагането на успешни практики за паша на домашни животни и сенокос в НП „Рила“, като се създават предпоставки за развитието на екологосъобразен поминък на населението. Той е приет на основание чл.50, т.5 и т.8 от ЗЗТ и чл.5, т.2, б.“б“ и чл.7 от Правилника за условията и реда за управлението, възлагането на дейностите по поддържане и възстановяване, възлагането на туристически дейности, охраната и контрола в горите, земите и водните площи в защитените територии – изключителна държавна собственост. С него са регламентирани процедурата за издаване на разрешителни за паша, както и критериите и ред за подбор и допустимост при разпределяне на пасищния ресурс. Изхождайки от критериите, разписани в т.3.3 от раздел ІV „Процедура за подаване и разглеждане на заявления, издаване на разрешителни за паша и сенокос“ от плана съдът счита, че по отношение на жалбоподателя са приложени такива, които не са сред визираните. Едва от доказателствата, събрани в хода на съдебното производство /срв. експертиза, писмени доказателства, представени от Д-р Й.К. и свидетелски показания/ се установява, че основание за недопускане да пашуват всички заявени от дружеството животни е, че към 16.05.2022г. те не са налични в информационната система на БАБХ /отразени са със статус „изгубени/. Същевременно сред изчерпателно изброените критерии за подбор и допустимост не е наличен визирания критерий. В Планът е посочено, че заявителите получават пасищни площи за всички заявени животни, ако изпълняват условията за приоритетно право на ползване. Т.е. не е предвидено в процедурата по подбор и допустимост оценъчна дейност, свързана със служебна проверка във Вет ИС на БАБХ, досежно регистрираните животни в системата. В този смисъл съдът приема, че органът е излязъл извън правнорегламентираните му правомощия и е приложил критерии, които не са залегнали в Годишния план за паша на домашни животни и ползване на сено през 2022г., като по този начин е постановил решение в противоречие със закона. Същото представлява отменително основание по чл.146, т.4 от АПК. Нещо повече – от доказателствения материал по делото се установи, че към 16.05.2022г. заявените 47 бр. животни, собственост на дружеството – жалбоподател са били налични, отглеждали са се от собственика, по отношение на същите са извършвани съответните ветеринарномедицински дейности и неправилно същите са отразени от органите на БАБХ като „изгубени“. Проблеми от техническо естество са възпрепятствали своевременното коригиране на данните в информационната система. Т.е. причини от обективен характер, които не са могли да бъдат преодолени от жалбоподателя, са довели до постановяване на акт, който се явява незаконосъобразен.

Предвид гореизложеното съдът намира решение №1 по Протокол №1/16.05.2022г. на директора на НП „Рила“ в оспорената част за неправилно, постановено при доказани отменителни основания по чл.146, т.2 и т.4 от АПК – неспазване на установената форма и противоречие с материалния закон. Тези пороци определят акта в тази част като незаконосъобразен,  поради което съдът ще го отмени.

                  С оглед изхода от делото на жалбоподателя се дължат разноски на основание чл.143, ал.1 от АПК в размер на 1050 лв., от които 50 лв. заплатена държавна такса, 700 лв. адвокатско възнаграждение и 300 лв. възнаграждение за вещо лице.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

                                                               Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТМЕНЯ решение №1 по Протокол №1 от заседание на Комисия, назначена със заповед на директора на Дирекция „Национален парк Рила“ – Благоевград, издадено от директора на Дирекция „Национален парк Рила“ в частта, в която на „И.Н.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** са допуснати да пашуват вид и брой животни в пасища на територията на „НП Рила“ по-малко от заявените.

ОСЪЖДА Дирекция „Национален парк Рила“ с адрес гр.Благоевград, ул.“Бистрица“ №12 да заплати на „И.Н.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** съдебни разноски в размер на 1050 лв. /хиляда и петдесет/.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните чрез връчване на преписи.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: