Решение по дело №200/2018 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 87
Дата: 18 юни 2018 г. (в сила от 22 ноември 2018 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20185310200200
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 март 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Асеновград  18.06.2018 г.

 

                              В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

         Асеновградският районен съд, втори наказателен състав в публично съдебно заседание на  деветнадесети април   през две хиляди и осемнадесета  година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

        При  участието на секретаря Дафинка Карамфилова, като разгледа НАХД № 200/2018 г. по описа на Асеновградския  районен съд, ІІ н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

        Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

        Обжалвано е наказателно постановление № КГ-2127/22.02.2018 г. на Заместник-Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) с което  на „***, със седалище и адрес на управление: ***“ , представлявано от Г.И.Т. и М.К.Д. – изпълнителни директори  на основание чл. 34 ал.2  от ЗЧАВ  е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 10 000 лв. , за нарушение по нарушение по чл.8 ал.2 от ЗЧАВ, във  вр. с чл.6 т.2, Приложение № 2 от Наредбата за изискванията за качествата на течните горива, условията, реда и начина за технически контрол (НИКТГУРНТК). Със същото наказателно постановление са възложени в тежест на „ПЕТРОЛ” АД  разходите за вземане и изпитване на проби в размер на 670 лв. на ОСНОВАНИЕ чл.25 ал.2 от НИКТГУРНТК и чл.25 от Тарифа № 11( ОБН. Дв БР. 50/1999 Г. , посл. изменение ДВ бр.103/2012 г.)

         В жалбата се оспорва НК откъм законосъобразност , обоснованост и правилност. Навеждат се твърдения за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в процедурата по издаването му, както и за неправилно приложение на материалния закон. Искането към съда е за пълната му отмяна. В с.з. жалбоподателят  редовно призован не изпраща представител.

         Въззиваемата страна ДАМТП, редовно призована, не изпраща представител.

         От събраните по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

         При извършена проверка на 04.12.2017 г. в обект – бензиностанция 5123, управлявана от ***,  намираща се в гр. Асеновград ул. Бачковско шосе от бензиноколонка № 2 е взета контролна и арбитражна проба от течно гориво – гориво за дизелови двигатели, за което е съставен  протокол за проверка и вземане на проба от течно гориво № Пд-094/04.12.2017 г.

        При  проверката е установено, че горивото е  в налично количество    6675 л. и се разпространява на пазара с Декларация за съответствие № 0464/29.11.2017 г., издадена от „ЛУКОЙЛ БЪЛГАРИЯ” ЕООД, за партида № 0464, в общо количество 3000 тона.

        След изпитване   на контролна проба в стационарната изпитвателна лаборатория за горива, смазочни материали и присадки към ДАМТН –ГД ККТГ, гр. София е  издаден Протокол за изпитване № С-0496/06.12.2017 г. Въз основа на него е изготвена експертиза и е изготвен Констативен протокол № КП-0776/06.12.2017 г. за съответствие на течното гориво с изискванията за качество, съгласно който: течно гориво – гориво за дизелови двигатели, по показатели: „Пламна температура“ не съответства на изискванията за качество.

         Протокола от изпитване и констативния протокол са връчени на дружеството  с писмо изх. № 84-01-770/06.12.2017 г.

         За констатираното нарушение е съставен АУАН , който е връчен на дружеството при условията на чл. 43а ал.2 от ЗЧАВ.

         Въз основа на АУАН срещу жалбоподателя е издадено процесното НП за извършено от него нарушение по  чл. 8 ал.2 от ЗЧАВ, вр. чл. 6 т. 2 от Приложение № 2 от НИКТГУРНТК и на основание чл. 34 ал.2 от ЗЧАВ му е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лева.

         При така установената фактическа обстановка съдът направи следните изводи от правна страна:

         Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва да се разгледа по същество. Разгледана по същество е НЕоснователна.

          На първо място при проверка на процедурата съдът намери, че както АУАН, така и НП са издадени от компетентни за това органи, в изискуемата от закона форма.

          На  второ място правилно описаното нарушение е квалифицирано, като такова по чл. 8 ал.2 от ЗЧАВ, вр. чл. 6 т. 2 от Приложение № 2 от НИКТГУРНТК, която норма въвежда забрана за пускане на пазара, разпространяване и/ или използването и транспортирането на течни горива със съдържание на вредни вещества (замърсители) и/ или технически показатели, които не са в съответствие с нормите, определени в Наредбата за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол. Правилно е посочена и относимата санкционна разпоредба в която е предвидена санкцията за това нарушение,  а именно чл. 34 ал.2 от ЗЧАВ. 

         В посоченото приложение № 2 от  Наредбата  са регламентирани показателите, на които трябва да отговаря горивото за дизелови двигатели, като в табличен вид са посочени граничните стойности за всеки от показателите, като отклонението от което и да е от тези изисквания на практика води до несъответствие с нормативно установените изисквания за качеството на горивото, което се разпространява чрез продажба до крайните потребители и води до реализация на състава на нарушението очертано в посочения текст от Наредбата.

На трето място правилно е посочена и относимата санкционна разпоредба, в която е предвидена санкцията за това нарушение,  а именно чл. 34 ал.2 от ЗЧАВ. Този текст от закона предвижда, че се наказва с имуществена санкция от 10000 до 100000 лв. лице, което разпространява, включително като краен разпространител, или използва течни горива, които не съответстват на някое от изискванията за качество, определени в наредбата по чл. 8, ал. 1, ако деянието не съставлява престъпление, независимо от наличието или липсата на декларация за съответствие. Като е разпространявало на 04.12.2017 г. течно гориво – гориво за дизелови двигатели, което не съответства  на изискванията за качество по показателя „Пламна температура“ в проверявания обект –бензиностанция № 5123 в гр.Асеновград  дружеството  е реализирало състава на горното административно нарушение.

         Нарушението е несъмнено установено при извършената проверка на место, при която по надлежния ред са иззети пробите и на базата на изготвената експертиза. В тази връзка Съдът намира за неоснователни възраженията изложени в жалбата, че нарушението не било надлежно установено, тъй като е нарушен начина на вземане на проби от горивото и съхранението им. При преглед на материалите по преписката и от приложения протокол за проверка и вземане на проба от течно гориво е видно, че при пробовземането е  била спазена стриктно процедурата по чл. 18 от Наредбата, което се потвърждава и от показанията като свидетел на актосъставителя Е.С.. Неоснователно е и другото посочено възражение в жалбата, че АУАН е негоден акт и основание за образуване на административно-наказателното производство. Нормата на чл. 36 ал. 1 от ЗАНН предвижда, че административно-наказателното производство се образува  именно със съставянето на АУАН. В случая, актът е съставен от компетентно за това длъжностно лице.  Съдът намира, че не са допуснати съществени процесуални нарушения в процедурата по издаването на АУАН. НП отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН. Постановено е от компетентния за това  орган и е подписано от него, в изискуемата от закона форма е.

          При определяне размера на наложеното административно наказание – имуществена санкция, административно-наказващият орган е приложил основния критерий при определяне на наказанието, залегнал в чл. 27 от ЗАНН, а именно тежестта на нарушението. Отчетено е обстоятелството, че отклонението от качеството на разпространяваното дизелово гориво е само по един от множеството показатели, както и наличието на смекчаващи отговорността обстоятелства, а именно факта, че по преписката не са посочени данни „Петрол” АД да е санкционирано друг път по административен ред за нарушения по ЗЧАВ  и от деянието не са настъпили вредни последици и такива не се посочват. Ето защо наложеното наказание – имуществена санкция в минималния размер на предвидения в закона диапазон, а именно 10000 лв., се явява правилно оразмерено и справедливо. 

       Предвид гореизложеното  и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

                                                        Р  Е  Ш  И :

 

         ПОТВЪРЖДАВА    наказателно постановление № КГ-2127/22.02.2018 г. на Заместник-Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) с което  на „***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от Г.И.Т. и М.К.Д. – изпълнителни директори:

           1.На основание чл. 34 ал.2  от ЗЧАВ  е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 10 000 лв., за нарушение чл.8 ал.2 от ЗЧАВ, във  вр. с чл.6 т.2, Приложение № 2 от Наредбата за изискванията за качествата на течните горива, условията, реда и начина за технически контрол (НИКТГУРНТК).

          2. Възложени са  в тежест на „ПЕТРОЛ” АД  разходите за вземане и изпитване на проби в размер на 670 лв. на ОСНОВАНИЕ чл.25 ал.2 от НИКТГУРНТК и чл.25 от Тарифа № 11( ОБН. Дв БР. 50/1999 г., посл. изменение ДВ бр.103/2012 г.)

        

РЕШЕНИЕТО  подлежи на обжалване  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд- гр. Пловдив.

                                     

 

                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: