Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 52
гр. Силистра, 13 ноември 2023 година
СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на единадесети октомври през две хиляди
и двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елена Чернева
ЧЛЕНОВЕ: Павлина Георгиева-Железова
Маргарита
Славова
при секретаря Анета Тодорова и с участието на заместник окръжния
прокурор на Окръжна прокуратура-Силистра Теодор Желев, като разгледа докладваното от съдия Чернева КАНД № 53 по описа на съда за 2023
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63в от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН).
Производството е образувано
по касационна жалба на началник
група в сектор „Пътна полиция“ в отдел „Охранителна полиция“ при Областна
дирекция на МВР-Силистра, подадена чрез гл. юрисконсулт В. А., срещу Решение №
44 от 23.05.2023 г., постановено по АНД № 254/2022 г. по описа на Районен съд –
Дулово, отменящо Наказателно постановление № 22-1099-002102 от 13.12.2022 г.,
издадено от касатора, с което за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от
Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 175, ал. 3, предл.
първо от същия закон на М.Р.Д. с ЕГН – ********** ***, са наложени административни наказания глоба в размер
на 200,00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
В жалбата са изложени доводи
за постановяване на първоинстанционния съдебен акт в нарушение на материалния
закон. Според касатора са налице всички предпоставки за ангажиране на
административнонаказателната отговорност на дееца, тъй като управляваното от
него МПС не съставлява земеделска и горска техника, а следва да се класифицира
съгласно разпоредбата на чл. 149, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, като категория L –
моторни превозни средства, определени в чл. 4 от Регламент (ЕС) № 168/2013. По изложените
съображения се моли за отмяна на съдебния акт и за потвърждаване на
наказателното постановление, както и за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Ответникът М.Р.Д. оспорва
жалбата и моли за потвърждаване на оспореното решение, тъй като управляваното
от него МПС не подлежи на регистрация.
Прокурорът от ОП-Силистра счита
жалбата за основателна, изтъквайки, че процесното МПС подлежи на регистрация от
реда на ЗДвП и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове. В тази
връзка счита, че решението на районния съд следва да се отмени и се постанови
ново, с което санкционният акт бъде потвърден.
Настоящата съдебна инстанция,
след като прецени допустимостта на жалбата, намира за установено следното:
С обжалваното решение е отменено
Наказателно постановление №
22-1099-002102 от 13.12.2022 г. на Началник Група към ОД на МВР – Силистра, с
което на М.Р.Д. са наложени административни наказания глоба в размер на 200,00
лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено нарушение
по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП – управление на МПС, което не е регистрирано по
надлежния ред.
За да постанови това решение,
въззивният съд е установил, лицето е било санкционирано затова, че при проверка
на 24.10.2022 г. в 12.10 ч. в с. Окорш по ул. „Никола Йонков Вапцаров“,
извършена от полицейски служители, е било установено, че управлява АТВ, модел HB-ATV125G7.KW, с номер на рама
L85AGFJ0N1010714, без
поставени регистрационни табели и без да е регистрирано по надлежния ред.
Дуловският районен съд е отменил
санкционния акт като е приел, че наказателното постановление е материално
незаконосъобразно, тъй като деянието е несъставомерно с оглед на
обстоятелството, че управляваното от лицето МПС е с мощност 7 кW и не подлежи на задължителна
регистрация съгласно чл. 11, ал. 1 от Закона за регистрация и контрол на
земеделска и горска техника (ЗРКЗГТ), съгласно който на регистрация подлежи
самоходната техника с мощност на двигателя над 10 кW.
Съгласно чл. 218, ал. 1 и 2 АПК настоящата касационна инстанция следва да обсъди посочените в жалбата
пороци на решението и да извърши служебна проверка за валидността му, допустимостта
му и съответствието му с материалния
закон.
Основното наведено в жалбата
основание е, че деянието е съставомерно, тъй като управляваното от М. Д.превозно
средство не представлява земеделска и горска техника, по отношение на която да
е приложима цитираната норма от ЗРКЗГТ. Посоченото основание касае неправилно приложение на материалния
закон - чл. 348, ал. 1, т. 1 във вр. с
ал. 2 от НПК и чл. 63в ЗАНН, като това основание попада в обхвата и на
служебната проверка на акта, която се дължи от съда съгласно чл. 218, ал. 2 АПК.
Спорът,
както в първоинстанционното производство, така и пред настоящата инстанция е концентриран
около съставомерността на деянието от обективна страна, като изводите на
първоинстанционния съд в това отношение са неправилни.
В настоящия случай е било установено, че управляваното
от М. Д.превозно средство е АТВ. Категоризацията на превозните средства,
които са
предназначени за движение по обществените пътища, е направена в чл. 4 от Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския
парламент и на Съвета от 15 януари 2013 година относно одобряването и надзора
на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства. В чл. 4, параграф 2,
буква „ж“, т. ii,
първо тире е посочено, че ATV съставлява
превозно средство (тежко четириколесно за всякакви терени), категория L7e-B, подкатегория
L7e-B1. Съгласно чл. 10г, ал. 1 от ЗРКЗГТ превозните средства от категория
L7е-В остават
извън обхвата на задължителна регистрация по реда наредбата по чл. 11, ал. 9 от
закона, т. е. по Наредба № 2 от 3.02.2016 г. за условията и реда за регистрация
на техниката по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската
техника. Макар тези превозни средства да са предназначени за всякакви терени,
по силата на чл. 10г, ал. 1 и ал. 2 от ЗРКЗГТ те не попадат в изключенията по
чл. 140, ал. 7 ЗДвП, респ. по Наредба № 15 от 7.04.2008 г. за реда за движение
по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни
ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно ЗРКЗГТ, за да се
приеме, че движението им по пътищата отворени за обществено ползване е
допустимо по изключение при липса на селскостопански и/или горски пътища при
придвижване до и/или от мястото на работа (чл. 1, ал. 2 от посочената наредба).
Тези превозни средства нямат характеристики и на самоходна техника с мощност на
двигателя до 10 kW, за да е приложим установеният режим на движение за такава
техника в чл. 10г, ал. 3 от ЗРКЗГТ. За тези превозни средства е изискуема
регистрация съгласно чл. 140, ал. 2 ЗДвП във вр. с разпоредбите на Наредба №
I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства. В процеса не е било спорно,
че такава регистрация няма, нито пък превозното средство попада в изчерпателния
списък по чл. 1, ал. 6 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за превозните средства,
за които не е необходима регистрация. В този смисъл, с управлението на АТВ без
необходимата регистрация по Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. и без табели с
регистрационен номер по улица в населено място, която по силата на §6, т. 1 от
ДР на ЗДвП е приравнена на път, ползването на който е еднакво за всички
участници в движението, т. е. отворен за обществено ползване (чл. 2, ал. 1 от ЗДвП), М. Д.е осъществил състава на вмененото административно нарушение по чл.
140, ал. 1 от ЗДвП, за което следва да понесе и предвидената санкция в чл. 175,
ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
Предвид гореизложеното,
касационната жалба се явява основателна, поради което следва да бъде уважена,
като се отмени оспореното решение и се потвърди издаденото наказателно
постановление, в което санкциите са наложени в минимален размер.
С оглед изхода на делото и на
основание чл. 63д, ал. 4 и 5 ЗАНН на касатора
следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер, определен съгласно
чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ - в диапазона от 80.00 до
150 лева. В тази връзка ответникът следва да заплати на ОДМВР - Силистра, разноски
в размер на 80. 00 лева за производството пред настоящата инстанция.
Въз основа на гореизложеното
и основание чл. 221, ал. 2, изр. 1 и чл. 222, ал. 1 АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 ЗАНН, Административен съд – Силистра
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 44 от 23.05.2023 г.,
постановено по АНД № 254/2022 г. по описа на Районен съд – Дулово, И ВМЕСТО
НЕГО ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
22-1099-002102 от 13.12.2022 г., издадено от началник група в сектор „Пътна полиция“ в отдел
„Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР-Силистра, с което за
извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата и на
основание чл. 175, ал. 3, предл. първо от същия закон на М.Р.Д. с ЕГН - **********
са наложени административни наказания глоба в размер на 200,00 (двеста) лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 (шест) месеца.
ОСЪЖДА М.Р.Д. с ЕГН – ********** ***, да заплати
на Областна дирекция на МВР - Силистра сумата от 80. 00 (осемдесет) лева, представляваща разноски по делото.
Решението е окончателно.
Председател: Членове: 1. 2.