Решение по дело №53/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 ноември 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700053
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 52

гр. Силистра, 13 ноември 2023 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на единадесети октомври през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елена Чернева

                                                    ЧЛЕНОВЕ: Павлина Георгиева-Железова

                                                                    Маргарита Славова

 

при секретаря Анета Тодорова и с участието на заместник окръжния прокурор на Окръжна прокуратура-Силистра Теодор Желев,  като разгледа докладваното от съдия  Чернева КАНД № 53 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Производството е образувано по касационна жалба на началник група в сектор „Пътна полиция“ в отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР-Силистра, подадена чрез гл. юрисконсулт В. А., срещу Решение № 44 от 23.05.2023 г., постановено по АНД № 254/2022 г. по описа на Районен съд – Дулово, отменящо Наказателно постановление № 22-1099-002102 от 13.12.2022 г., издадено от касатора, с което за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 175, ал. 3, предл. първо от същия закон на М.Р.Д. с ЕГН – ********** ***, са наложени административни наказания глоба в размер на 200,00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

В жалбата са изложени доводи за постановяване на първоинстанционния съдебен акт в нарушение на материалния закон. Според касатора са налице всички предпоставки за ангажиране на административнонаказателната отговорност на дееца, тъй като управляваното от него МПС не съставлява земеделска и горска техника, а следва да се класифицира съгласно разпоредбата на чл. 149, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, като категория L – моторни превозни средства, определени в чл. 4 от Регламент (ЕС) № 168/2013. По изложените съображения се моли за отмяна на съдебния акт и за потвърждаване на наказателното постановление, както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът М.Р.Д. оспорва жалбата и моли за потвърждаване на оспореното решение, тъй като управляваното от него МПС не подлежи на регистрация.

Прокурорът от ОП-Силистра счита жалбата за основателна, изтъквайки, че процесното МПС подлежи на регистрация от реда на ЗДвП и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове. В тази връзка счита, че решението на районния съд следва да се отмени и се постанови ново, с което санкционният акт бъде потвърден.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата, намира за установено следното:

С обжалваното решение е отменено Наказателно постановление № 22-1099-002102 от 13.12.2022 г. на Началник Група към ОД на МВР – Силистра, с което на М.Р.Д. са наложени административни наказания глоба в размер на 200,00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП – управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред.

За да постанови това решение, въззивният съд е установил, лицето е било санкционирано затова, че при проверка на 24.10.2022 г. в 12.10 ч. в с. Окорш по ул. „Никола Йонков Вапцаров“, извършена от полицейски служители, е било установено, че управлява АТВ, модел HB-ATV125G7.KW, с номер на рама L85AGFJ0N1010714, без поставени регистрационни табели и без да е регистрирано по надлежния ред.

Дуловският районен съд е отменил санкционния акт като е приел, че наказателното постановление е материално незаконосъобразно, тъй като деянието е несъставомерно с оглед на обстоятелството, че управляваното от лицето МПС е с мощност 7 кW и не подлежи на задължителна регистрация съгласно чл. 11, ал. 1 от Закона за регистрация и контрол на земеделска и горска техника (ЗРКЗГТ), съгласно който на регистрация подлежи самоходната техника с мощност на двигателя над 10 кW.

Съгласно чл. 218, ал. 1 и 2 АПК настоящата касационна инстанция следва да обсъди посочените в жалбата пороци на решението и да извърши служебна проверка за валидността му, допустимостта му и съответствието му  с материалния закон.

Основното наведено в жалбата основание е, че деянието е съставомерно, тъй като управляваното от М. Д.превозно средство не представлява земеделска и горска техника, по отношение на която да е приложима цитираната норма от ЗРКЗГТ. Посоченото основание  касае неправилно приложение на материалния закон  - чл. 348, ал. 1, т. 1 във вр. с ал. 2 от НПК и чл. 63в ЗАНН, като това основание попада в обхвата и на служебната проверка на акта, която се дължи от съда съгласно чл. 218, ал. 2 АПК.

Спорът, както в първоинстанционното производство, така и пред настоящата инстанция е концентриран около съставомерността на деянието от обективна страна, като изводите на първоинстанционния съд в това отношение са неправилни.

В настоящия случай е било установено, че управляваното от М. Д.превозно средство е АТВ. Категоризацията на превозните средства, които са предназначени за движение по обществените пътища, е направена в  чл. 4 от Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 15 януари 2013 година относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства. В чл. 4, параграф 2, буква „ж“, т. ii, първо тире е посочено,  че ATV съставлява превозно средство (тежко четириколесно за всякакви терени), категория L7e-B, подкатегория L7e-B1. Съгласно чл. 10г, ал. 1 от ЗРКЗГТ превозните средства от категория L7е-В остават извън обхвата на задължителна регистрация по реда наредбата по чл. 11, ал. 9 от закона, т. е. по Наредба № 2 от 3.02.2016 г. за условията и реда за регистрация на техниката по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника. Макар тези превозни средства да са предназначени за всякакви терени, по силата на чл. 10г, ал. 1 и ал. 2 от ЗРКЗГТ те не попадат в изключенията по чл. 140, ал. 7 ЗДвП, респ. по Наредба № 15 от 7.04.2008 г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно ЗРКЗГТ, за да се приеме, че движението им по пътищата отворени за обществено ползване е допустимо по изключение при липса на селскостопански и/или горски пътища при придвижване до и/или от мястото на работа (чл. 1, ал. 2 от посочената наредба). Тези превозни средства нямат характеристики и на самоходна техника с мощност на двигателя до 10 kW, за да е приложим установеният режим на движение за такава техника в чл. 10г, ал. 3 от ЗРКЗГТ. За тези превозни средства е изискуема регистрация съгласно чл. 140, ал. 2 ЗДвП във вр. с разпоредбите на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. В процеса не е било спорно, че такава регистрация няма, нито пък превозното средство попада в изчерпателния списък по чл. 1, ал. 6 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за превозните средства, за които не е необходима регистрация. В този смисъл, с управлението на АТВ без необходимата регистрация по Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. и без табели с регистрационен номер по улица в населено място, която по силата на §6, т. 1 от ДР на ЗДвП е приравнена на път, ползването на който е еднакво за всички участници в движението, т. е. отворен за обществено ползване (чл. 2, ал. 1 от ЗДвП), М. Д.е осъществил състава на вмененото административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, за което следва да понесе и предвидената санкция в чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.

Предвид гореизложеното, касационната жалба се явява основателна, поради което следва да бъде уважена, като се отмени оспореното решение и се потвърди издаденото наказателно постановление, в което санкциите са наложени в минимален размер.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 63д, ал. 4 и 5  ЗАНН на касатора следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер, определен съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ - в диапазона от 80.00 до 150 лева. В тази връзка ответникът следва да заплати на ОДМВР - Силистра, разноски в размер на 80. 00 лева за производството пред настоящата инстанция.

Въз основа на гореизложеното и основание чл. 221, ал. 2, изр. 1 и чл. 222, ал. 1 АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 ЗАНН, Административен съд – Силистра

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 44 от 23.05.2023 г., постановено по АНД № 254/2022 г. по описа на Районен съд – Дулово, И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 22-1099-002102 от 13.12.2022 г., издадено от началник група в сектор „Пътна полиция“ в отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР-Силистра, с което за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата и на основание чл. 175, ал. 3, предл. първо от същия закон на М.Р.Д. с ЕГН - ********** са наложени административни наказания глоба в размер на 200,00 (двеста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 (шест) месеца.

 

ОСЪЖДА М.Р.Д. с ЕГН – ********** ***, да заплати на Областна дирекция на МВР - Силистра сумата от 80. 00 (осемдесет)  лева, представляваща разноски  по делото.

 

Решението е окончателно.

 

 

Председател:                           Членове: 1.                                   2.