Решение по дело №109/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 95
Дата: 7 юни 2022 г. (в сила от 28 юни 2022 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20207110700109
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

       Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   № 95

                                           гр.Кюстендил, 07.06.2022год.

                                             В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на десети май  през  две  хиляди  двадесет  и  втора  година в състав:

                                                

                                                  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

 

при  участието на секретаря Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдията   адм.  дело № 109 по описа за 2020год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството по делото е по реда на чл.129, ал.5 от Закона за управление на отпадъците  във  вр. с чл.145 и сл. от АПК.

 „Ф.Д.“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя К. И., оспорва Заповед № ПАМ-2/03.02.2020г., издадена от  директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Перник. Релевирани са основанията по чл.146, т.1, т.3 и т.4 от АПК. Оспорва са компетентността на административния орган. Нарушенията на административнопроизводствените правила се свързват с неспазена процедура  по чл.26 от АПК и с неизпълнение на задълженията по чл.34, ал.3 от АПК. Противоречието с материалния закон се обосновава с доводи за липсата на предпоставките по чл.126 от ЗУО  за прилагане на процесната ПАМ поради незаконосъобразност на предписанията по КП № 28/29.01.2020г. Прави се искане за отмяна на оспорената заповед.

В съдебно заседание, процесуалният представител на жалбоподателя, адв. П. П., поддържа изцяло доводите и исканията в жалбата.  Претендира се присъждане на деловодни разноски по приложен списък.

Ответникът -  директорът  на Регионална инспекция по околната среда и водите – София, конституиран  като страна вместо директора на РИОСВ – Перник, предвид настъпилите структури промени в администрацията след издаване на оспорената заповед,  прилага писмено становище за недопустимост на жалбата поради липса на правен интерес от оспорването.  

Административният съд, като прецени доказателствата  по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено следното:         

С  оспорената   Заповед № ПАМ-2/03.02.2020г., издадена  за директор на РИОСВ – Перник, от началника на отдел „ПД“ при РИОСВ – Перник, съгласно заповед № РД-712/21.09.2019г.  на министъра на МОСВ,  на основание чл.128, т.2 и т.3 и чл.129, ал.1 и ал.2 във вр. с чл.126 от Закона за управление на отпадъците, на жалбоподателя  „Ф.Д.“ ООД  е наложена принудителна административна мярка: спиране, считано от датата на връчване на заповедта, на  дейностите по оползотворяване на отпадъци, както и експлоатацията на всички инсталации на дружеството, описани в Решение № 16-ДО-165-06/31.05.2018г. на директора на РИОСВ - Перник, в т.ч. на инсталации 2 броя мелници за надробяване на пластмаса, ситуирани в ПИ № 20763.50.55 по КККР  с площ от 2882 кв.м., находящ се в землището на с. Джерман, м. „Алачица“ – собственост на Община Дупница съгласно Акт за частна общинска собственост № 2214/16.04.2013г., в т.ч. чрез спиране на приема на нови отпадъци и пломбиране на всички инсталации /съоръжения/ на дружеството в срок до изпълнение на предписанията по Констативен протокол № 28/29.01.2020г. на РИОСВ – Перник.

  Заповедта е мотивирана с изложение на следните обстоятелства: „Ф.Д.“ ООД  е титуляр на Решение за дейности по третиране на отпадъци № 16-ДО-165-05/30.04.2018г., изменено и допълнено с Решение № 16-ДО-165-06/31.05.2018г., издадени от  директора на РИОСВ – Перник,  в което са описани площадките и имотите за извършване на разрешената дейност по третиране на отпадъци, а именно: на „Феникс-Дупница” ООД е разрешено извършването на дейности по третиране на отпадъци на площадка № 1 –  поземлен имот (ПИ) с идентификатор 20763.505.129 по плана с. Джерман, община Дупница, ул. „Разметаница” № 50, и на площадка № 2 – ПИ 051039, находящ се в местността Алачица в землището на с. Джерман. Видно е, че ПИ № 20763.50.55  по  оспорената заповедта, не  е  в обхвата на решението.  

На 29.01.2020г. е извършена проверка от служители на РИОСВ – Перник във връзка с изпълнението на издаденото Решение, при която е констатирано, че дружеството  съхранява отпадъци на неразрешени места, както и че 2 броя инсталации – мелници за надробяване на пластмаса се намират извън площадките по цитираното Решение, а именно в имот с идентификатор 20763.50.55 по КККР, находящ се в с. Джерман, община Дупница – частна общинска собственост на Община Дупница. 

За  установеното при проверката от главни експерти в РИОСВ – Перник, е съставен  Констативен протокол  № 28/29.01.2020г.,  с който  на основание чл. 113, ал. 3 от ЗУО  на „Феникс-Дупница ООД са дадени следните предписания: 1) да отстрани всички количества отпадъчни опаковки от пресована мукава (бурета с метални обръчи), намиращи се извън оградата на площадка № 2 в местността Алачица; 2) да почисти от ПИ 20763.51.11 установените отпадъци – изолационни материали, чувал тип биг-бег и дребни фракции; 3) да отстрани ползваните транспортни средства и метални транспортни контейнери от общинските имоти, в които се намират – ПИ 20763.51.11 и сервитута на общинския път Дупница – Блажиево; 4) да премести в площадките съоръженията за третиране (смилане) на пластмасови отпадъци от ПИ 20763.50.55; и 5) да освободи ПИ 20763.50.55 от композитните опаковки във вид на блистери и различните видове пластмаса. Определен е срок  за  изпълнение на предписанията, който  е 20 дни от получаването на констативния протокол. Същият  е връчен на управителя   на  „Феникс-Дупница ООД  при  условията на отказ на 31.01.2020 г. видно от  даните в КП № 29/31.01.2020г.

Предвид  изложените  обстоятелства, приети като нарушение на чл.38, ал.1 от ЗУО – третиране на отпадъци на неразрешени за това места и на места неотговарящи на нормативните изисквания, с цел преустановяване на същото, както и за предотвратяване и преустановяване на вредните последици от нарушението, а именно: продължаващо  замърсяване на терени и почви, е издадена  оспорената  заповед № ПАМ – 2/03.02.2020г. за налагане на „Ф.Д.“ ООД  на  принудителната административна  мярка  по  чл. 128, т.2 и т.3 от ЗУО.  

По делото е представена  заповед № 10/04.02.2020г. на директора на РИОСВ – Перник, с която са определени длъжностните лица в РИОСВ – Перник, които да извършат спиране и пломбиране на всички инсталации на дружеството, в изпълнение на ПАМ по  процесната заповед.

 Обжалваната заповед е връчена на 05.02.2020г. на Р. К. И. – упълномощена да представлява управителя на дружеството. Жалбата е подадена в съда на 13.02.2020г., т.е. в срока по чл.149, ал.1 от АПК. 

Видно от документите към административната преписка, ПИ № 20763.50.55 (с номер по предходен план 050055), ПИ № 20763.51.11 ( с номер по предходен план 051011)  и ПИ № 20763.50.55 (с номер по предходен план 050055), всички в землището на с. Джерман, са собственост на Община Дупница съгласно Акт за частна общинска собственост № 2214/16.04.2013г., Акт за частна общинска собственост №2215/16.04.2013г. и Акт за частна общинска собственост № 2214/16.04.2013г. Приложен е и договор  от 01.10.2003г., сключен между „Феникс-Дупница” ООД и Община Дупница, за отдаване под наем на земеделска земя, временно стопанисвана от общината по чл. 19 от ЗСПЗЗ, представляваща  имоти № 50041, № 51011, № 51029 и № 51030, с обща площ 16.017 дка, в землището на с. Джерман, който договор е прекратен през 2013г. едностранно от Община Дупница въз основа на писмено предизвестие с изх. № 26-00-485/04.04.2013г. 

Органът е представил заверени копия от НП, издадени срещу жалбоподателя за административни нарушения по ЗУО, констативни протоколи от предходни проверки на дружеството, както и договори, сключени между „Феникс-Дупница“ ООД  с  търговски дружества за възлагане на  дейности по управление на отпадъците, които са неотносими към спора по делото.

Във връзка с компетентността на издателя на оспорената заповед е представена  заповед № РД-712/21.09.2019г. на министъра на МОСВ  за възлагане на началника на отдел „Превантивна дейност“, дирекция „Контрол на превантивната дейност“ при РИОСВ – Перник  да изпълнява правомощията  на директор на РИОСВ – Перник в пълен обем.

В съдебното производство,  с  писмо  изх.    4119/27.04.2022г.,  органът е представил  КП с №№ ККФОС-СМ-36/20.11.2020г. и 144/19.05.2020г., съставени от длъжностни лица от РИОСВ – Перник, в които се съдържат данни от извършените проверки на място за това, че предписанията с КП № 28/29.01.2020г. са изпълнени.  

По делото е приложено решение № 16-ДО-165-08/21.08.2020г. на директора на РИОСВ – София, с което на осн. чл.75, ал.1, т.2 от ЗУО  е  отнето  Решение за дейности по третиране на отпадъци № 16-ДО-165-05/30.04.2018г., изменено и допълнено с Решение № 16-ДО-165-06/31.05.2018г., издадени на „Ф.– Д.“ ООД.  Същото е влязло в сила, видно от решение № 276/24.11.2020г. по адм. дело № 474/2020г. на Административен съд – Кюстендил, оставено в сила с решение № 5390/28.04.2021г. на ВАС по адм. дело № 919/2021г.,  за отхвърляне на жалбата на дружеството.    

От приложеното към настоящото дело, административно дело № 327/2021г. по описа на Административен съд – Кюстендил,  се установява, че с решение № 32/21.02.2022г., съдът е отменил задължителните предписания, обективирани в Констативен протокол № 28/29.01.2020 г., издаден от Регионална инспекция по околната среда и водите – Перник. Формирани са мотиви за материалноправна незаконосъобразност на предписанията по КП, поради липса на доказателства за това, че „Ф.– Д.“ ООД е притежател по см. на § 1, т.29 от ДР на ЗУО на процесите отпадъци, с оглед на което не е субект на задължението, респ. на нарушението по чл.38 от ЗУО. Съдебният акт е влязъл в сила на 17.03.2022г.

Преценката на събраните доказателствени средства, обосновава следните правни изводи:

            Жалбата е процесуално допустима - депозирана е в преклузивния срок по  чл.149, ал.1 АПК вр. с  чл.129, ал.5 от ЗУО и от надлежен представител на  адресата на наложената ПАМ, чийто права и интереси се засягат пряко от  оспорения административен акт.  Същата е редовна, като  изпълняваща  изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК.

Във връзка с възражението на ответника в представеното по делото писмено становищес изх. № 4119/27.04.2022г., за недопустимост на жалбата поради липса на правен интерес от оспорването на заповедта, съдът е изложил мотивите си за неоснователност на същото  в  проведеното съдебно заседание на 10.05.2022г., които не е  необходимо да бъдат преповтаряни.   

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съдът, като прецени доказателствата по делото и оспорената заповед, счита същата за валиден индивидуален административен акт, издаден в писмена форма и с реквизитите по чл.129, ал.1 ЗУО вр. с чл.59, ал.2 от АПК, при спазване на административнопроизводствените правила,  но в противоречие с материалния закон и с целта на закона,  поради  което  е  незаконосъобразна  на  основанията по чл.146, т.4 и т.5 от АПК.

По отношение  компетентността на издателя на акта,  се констатира, че са налице изискванията за  материална компетентност на началника на отдел „Превантивна дейност“, дирекция „Контрол на превантивната дейност“ при РИОСВ – Перник, на когото със заповед № РД-712/21.09.2019г. на министъра на МОСВ, са възложени  правомощията  на директор на РИОСВ – Перник, който е органът, оправомощен  с разпоредбата на чл.129, ал.1 от ЗУО,  да налага  ПАМ по чл.128 от ЗУО.  Възражението на жалбоподателя за липса на компетентност е неоснователно. 

От формална страна, в заповедта са изложени фактическите и правни основания за налагане на принудителната административна мярка. Материално компетентният административен орган е издал атакувания индивидуален административен  акт на осн. чл.126  вр. с чл. 128, т.2 и т.3 от ЗУО   и  съобразно  обстоятелствата, обективирани в КП № 28/29.01.2020г. на РИОСВ – Перник, установени при извършената проверка на дружеството.  Последното е индивидуализирано с адрес  и предмет на осъществяваната дейност.  Конкретно и ясно са описани фактите, относими към състава на наложената ПАМ.  Възпроизведено е съдържанието на КП,  за който се сочи, че  е съставен при извършената проверката в обекта и отразява установените  обстоятелства и дадените предписания на дружеството. 

При издаване на заповедта не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, а доводите в обратен смисъл на жалбоподателя са неоснователни.  Административното производство е започнало  въз основа на констатациите и предписанията в КП № 28/29.01.2020г. , който е  връчен на представител на дружеството. Горното представлява уведомление по см. на чл.26, ал.1 от АПК, с което е обезпечена възможността за адресата на заповедта да изрази становище и да се запознае с доказателствата, относими към наложената мярка.

Проверен по същество, оспореният индивидуален административен акт е материалноправно незаконосъобразен, поради следното:

Съгласно  разпоредбата  на  чл.126  от ЗУО, посочена като  правно основание в оспорената заповед, принудителната административна мярка по чл.128, т.2 и т.3 от ЗУО - спиране на  дейностите по събиране, съхранение и оползотворяване  на отпадъците и спиране експлоатацията на инсталациите за третиране на отпадъци, се прилага  за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения по този закон, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях.   

Следва,  че  релевантният за приложението на ПАМ по чл. 128, т.2 и т.3 от ЗУО, юридически факт  е извършено административно нарушение по ЗУО и настъпили вредни  последици, т.е. за да наложи ПАМ, компетентният орган следва да установи нарушение  на   императивна  правна  норма, регламентираща дейностите с отпадъци, вследствие на което да е възникнала опасност от увреждане на компонентите на околната среда и риск за  човешкото здраве, в съответствие с целите по чл. 1 от ЗУО.

В случая, мотивите на органа за прилагане на мярката са нарушение на чл.38, ал.1 от ЗУО – третиране на отпадъци на неразрешени за това места и на места неотговарящи на нормативните изисквания, както и предотвратяване и преустановяване на вредните последици от нарушението, изразяващи се в продължаващо замърсяване на терени и почви. Във връзка с горните мотиви,  основният спор по делото  се свежда  до  това  дали  е налице  соченото нарушение на дружеството – жалбоподател.  Отговорът на спорния въпрос, предопределя и изводите за наличие респ. отсъствие на материалноправните предпоставки по чл.126 от ЗУО за прилагане на процесната ПАМ.

Съдът, след анализ на събраните писмени доказателствени средства в съответствие с  конкретните  фактически и правни основания за издаване на оспорената заповед, констатира, че  не са  доказани от органа  предпоставките за налагане на ПАМ. Безспорно е, че правнорелевантният  факт  - нарушение на правилата за третиране на отпадъци по чл.38 от ЗУО, се  установява с КП № 28/29.01.2020г. Видно от съдържанието на същия,   органа е установил  дейности с  отпадъци на неразрешени места, както и  разполагане на  инсталации  за третиране на отпадъци извън разрешените площадки,  с оглед на които са издадени  предписанията по чл. 113, ал.3 от ЗУО,  т.е. обстоятелствата  по КП № 28/29.01.2020г. на РИОСВ – Перник  са  приети за фактическо основание за постановяване на заповедта за ПАМ.  От друга страна, срокът на действие на наложената с оспорената заповед, ПАМ е обвързан с изпълнението на предписанията по КП № 28/29.01.2020г. на РИОСВ – Перник.  Последните  са  оспорени по съдебен ред от жалбоподателя  и  както се посочи по-горе, са отменени с влязло в сила решение  № 32/21.02.2022г. по приложеното административно дело № 327/2021г. по описа на Административен съд – Кюстендил.  Съдът е приел, че  липсват   доказателства,  че  „Ф.– Д.“ ООД е притежател по см. на § 1, т.29 от ДР на ЗУО, на процесите отпадъци, поради което не е субект на задължението по чл.38 от ЗУО и не е извършил нарушението по чл.38, ал.1 от ЗУО. Изводите от горното са, че  със съдебен акт, който  съгласно чл. 177, ал.1 от АПК има действие за страните по делото и по отношение на всички,  е отречено извършването на съставомерно административно нарушение по чл.38, ал.1 от ЗУО от дружеството – жалбоподател. Последното не следва да отговаря и за последиците от деяние, което не е извършил, изразяващи се в продължаващо замърсяване на терени и почви, с оглед на което не е налице и предвидената в чл.126 от ЗУО предпоставка за прилагане на ПАМ, а именно за  предотвратяване и преустановяване на вредните последици от нарушението. Допълнително в тази връзка,  следва да се посочат  приложените от органа  констативни протоколи  с №№ ККФОС-СМ-36/20.11.2020г. и 144/19.05.2020г., съставени от длъжностни лица от РИОСВ – Перник, в които се съдържат  данни  от извършените  проверки на място за това, че предписанията с КП № 28/29.01.2020г. са изпълнени, т.е. отстранени са наличните на място отпадъци и имотът е почистен.   

Изложеното сочи на изводи за незаконосъобразно ангажиране  на жалбоподателя  с предвидената от законодателя държавна административна принуда.   Издадената заповед е в противоречие с материалния закон и с преследваната цел по чл.1 от ЗУО. Налице са основанията за отмяна на същата по чл.146, т.4 и т.5 от АПК. 

Предвид изхода по делото и на осн. чл.143, ал.1 от АПК,  съдът присъжда в полза на оспорващия деловодни разноски в размер на 1550,00лв., от които 50,00лв. – внесена държавна такса  и  1500,00лв. – адвокатско възнаграждение, платими от РИОСВ – София.  

Водим от горното и на осн.чл.172, ал.2 от АПК вр. с чл.129, ал.5 от ЗУО, съдът

                                                            

   Р   Е   Ш   И:

           

ОТМЕНЯ, по оспорването с жалба на „Ф.Д.“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***,  Заповед № ПАМ-2/03.02.2020г., издадена от  директора на Регионална инспекция по околната среда  и  водите – Перник.

ОСЪЖДА  Регионална инспекция по околната среда и водите – София с адрес гр. София, бул. „Цар Борис ІІІ“ № 136,  да заплати  на „Ф.Д.“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, деловодни  разноски  в размер на 1550,00лв., от които 50,00лв. – внесена държавна такса по жалбата  и  1500,00лв. –   платено адвокатско възнаграждение.

 Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                                      АДМИНИСТРАТИВЕН   СЪДИЯ: