Решение по дело №257/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 48
Дата: 16 март 2022 г.
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700257
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 48/16.3.2022 г.

Гр. Ямбол,  16.03.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на двадесет и  осми февруари две хиляди двадесет и втора  година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

при секретаря Ст. Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. д. № 257 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на  „ИНТЕРВАЛ – ИНВЕСТ“ ООД, гр. Тополовград  против Решение за налагане на финансова корекция № 26/311/00964/3/01/04/02 на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – София. Твърди се, че същото е незаконосъобразно както от материалноправна, така и от процесуалноправна гледна точка. Сочи се, че актът е нищожен, тъй като с него се пререшава преписката, както и че Правилата за определяне на размера на подлежащата за възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките на  ПРСР 2007-2013 г. не могат да намерят приложение, тъй като не са били в сила към момента на сключването на договора за отпускане на финансовата помощ. Твърди се също така, че не е налице нередност, както и че липсва нанасяне на вреда на бюджета на ЕС. Иска се отмяната му и присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща процесуален представител. Същият не взема и писмено становище по депозираната жалба.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като изразява становище, че оспорения акт е напълно законосъобразен. Иска се отхвърляне на жалбата и присъждане на направените разноски по делото.

След като извърши цялостна преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На  12.11.2014 г. между дружеството – жалбоподател и ДФ „Земеделие“ бил сключен Договор № 26/311/00964, по силата на който последният предоставя на ползвателя (жалбоподателя в настоящото производство) безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект № 28/311/00964 от 18.05.2013 г. В т. 1.2 от  договора е посочено, че  помощта се изплаща при условие, че ползвателят е извършил инвестицията по одобрения проект, съобразно условията и сроковете, определени в този договор, анексите към него и действащите нормативни актове. Първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ въз основа на представените документи е в размер на 319 680.34 лева (т. 2.1 от договора), като съобразно т. 3.1, ползвателят се задължава да извърши инвестицията в срок до 15.09.2015 г.  В раздел IV от договора e посочено, че Фондът има право да откаже изплащането на цялата или на част от финансовата помощ, както и да претендира възстановяване на цялата  или на част от изплатената финансова помощ, когато: а/ инвестицията не е осъществена в срока по т. 3.1 от договора или е изпълнена неточно, включително когато ползвателят е придобил активи и/или изпълнил строително-монтажни работи – предмет на договора, с технически параметри/спецификации, различни от одобрените от Фонда, респ. в отклонение от одобрената от Фонда количествено-стойностна сметка, представляваща неразделна част от договора; б/ ползвателят не е изпълнил някое от задълженията си по договора и по Наредба № 30 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Разнообразяване към неземеделски дейности“; в/ ползвателят е укрил факти и обстоятелства относно изпълнението на одобрения проект; г/ заявката за плащане не е подадена в срок от един месец след изтичането на срока по т. 3.1 от договора и/или изискуемите  съгласно Наредба № 30 от 11.08.2008 г. документи не са представени в този срок; д/ по отношение на извършената инвестиция, бъде установена функционална несамостоятелност; е/ установено е изкуствено създаване на условия, необходими за получаване на помощта, с цел осъществяване на предимство в противоречие с целите на мярката; ж/ са налице основанията по чл. 39, ал. 1 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Разнообразяване към неземеделски дейности“;  з/ ползвателят не е предоставил договорените обезпечения в полза на Фонда и  и/  ползвателят е представил декларация с невярно съдържание и/или документ с невярно съдържание, неистински или преправен документ, включително, когато тази декларация и/или документ са представени при или по повод кандидатстването му по мярката.

В т. 4.18 от Договора е посочено, че ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключването му, а в т. 8.1 от същия, находяща се в раздел VIII. Отговорност,  е предвидено, че в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни и/или договорни задължения след изплащане на каквато и да е част от договорената финансова помощ, или е представил декларация и/или документ с невярно съдържание, неистински или преправени такива, включително, когато тази декларация и/или документ са представени при или по повод кандидатстването му по мярката, както и когато ползвателят изкуствено е създал условия за изпълнение на изискванията за получаване на помощта, за да извлече облага в противоречие с целите на мярката и/или бъде установена функционална несамостоятелност, Фондът може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта, като спазва изискванията по чл. 46 и 47 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г.  

Към договора е приложена и Таблица за одобрените разходи по Проект с ИД 26/311/00964, от която е видно, че одобрената субсидия е в размер на 319 680.34 лева, от които 255 744.27 лева    от ЕЗФРСР  и 63 936.08  от НБ.     

Видно от приложения към делото Бизнес план, въз основа на който е сключен и договора от 12.11.2014 г. между дружеството – жалбоподател и ДФ „Земеделие“,  същият е за интегриран туризъм, спорт, развлечение и информационни дейности, като сумата на инвестицията в  размер на 477 800 лева.     Видно от част IV. Финансово- икономически статус – приходи и разходи от бизнес плана, са предвидени приходи, както следва:

- за първата година  - приходи общо в размер на 165 000 лева, от които 20 000 лева нощувки деца, 130 000 лева нощувки възрастни и 15 000 лева от услуги по информационни дейности;

- за втората година – приходи общо в размер на 195 000 лева, от които 24 000 лева нощувки деца, 156 000 лева нощувки възрастни и 15 000 лева от услуги по информационни дейности;

- за всяка от третата година до десетата година  -  приходи  в размер на 257 500 лева, от които 28 000 лева нощувки деца, 214 500 лева нощувки възрастни и 15 000 лева от услуги по информационни дейности.

В Таблица 5 от бизнес плана - Разходи за заплати и социални осигуровки е заложено също така за всяка от десетте години да се поддържа персонал от 1 бр. управленски и 6 бр. производствен такъв.  

От приложените  писма за оторизация на плащането  № 10546/07.07.2015 г., 26/311/00964/3/01N01/26.11.2015 г. е видно, че по междинна и окончателна заявка за плащане са изплатени  съответно суми в размер на   119 502.90 лева и на  148 152.48 лева, или общо в размер на 267 655.38 лева.     

При извършената за времето от 18.06.2019 г. до 21.06.2019 г. извънредна проверка на място било установено, че липсват част от документите, доказващи изпълнение на поетите задължения по договора, поради което в периода от 09.07.2019 г. до 15.07.2019 г. била извършена още една проверка  на място.  В хода на последната било установено, че бенефициентът не е представил всички свързани с подпомаганата дейност документи, а именно: анкетна карта за регистрация на земеделски производител и анкетен формуляр от 11.12.2012 г., анкетна карта и анкетен формуляр от 05.05.2015 г., а удостоверение за въвеждане в експлоатация от 17.09.2015 г. , искане за регистриране на строеж от 12.09.2015 г. и заявление за категоризиране не са представени в оригинал.

Впоследствие Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ – София издал Акт за установяване на публично държавно вземане № 26/311/00964/3/01/04/01 от 18.02.2020 г., с който определил на „ИНТЕРВАЛ – ИНВЕСТ“ ООД подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 267 655.38 лева. Срещу този акт е подадена жалба пред Административен съд – Ямбол, който с Решение №  130/26.08.2020 г. по адм. д. № 111/2020 г., е отхвърлил същата. С Решение № 5571/10.05.2021  г. по адм. д. № 11903/2020 г. , ВАС на РБ е отменил решението на ЯАС, като е отменил и издадения АУПДВ, като е приел, че административният орган е следвало да издаде не АУПДВ, а  решение за налагане на финансова корекция.

С Писмо изх. № 01-2600/6606#10 от 22.06.2021 г. дружеството-жалбоподател било уведомено, че е открито производство по налагане на финансови корекции.  В същото е  посочено, че по силата на сключения между „Интервал – Инвест“ ООД и ДФ „Земеделие“ договор  е изплатена субсидия по междинна и окончателна заявка за плащане в общ размер 267 655.38 лева, като по проекта са финансирани „Къща за гости – етап I“ и „Къща за гости – етап II – част „Архитектура, В и К и Ел“.  В писмото е посочено още, че при извършената в периода 18.08.2019 г. – 21.06.2019 г. извънредна проверка на място след плащане, е констатирана липсата на документи, доказващи изпълнение на поетите задължения и ангажименти по договора. Във връзка с направените констатации при извършената извънредна проверка е извършена и проверка на място в периода 09.07.2019 г. – 15.07.2019 г., при която е установено, че бенефициентът не е представил всички документи, свързани с подпомаганата дейност, а именно: анкетна карта за регистрация на земеделски производител и анкетен формуляр от 05.05.2015 г., а удостоверение за въвеждане в експлоатация от 17.05.2019 г., искане за регистриране на строеж от 12.09.2015 г. и заявление за прекатегоризиране от 27.08.2015 г. не са представени в оригинал, което е нарушение на чл. 42, ал. 3 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г.  Посочено е също така, че е установено и неизпълнение на финансовите показатели на одобрения с договора бизнес план, изразяващо се в изпълнение на заложените приходи едва на 0.73 %, изчислено средноаритметично за всички пълни финансови години (2016 г., 2017 г. и 2018 г.). Отбелязано е още, че при  извършената справка за актуално състояние на трудови договори в НАП е установено, че  за   2016 г.  и 2018 г. бенефициентът е поддържал средносписъчен брой от 2  бр. заети лица, а за 2017 г. – едно заето лице, при заложени в бизнес плана 1 бр. управленски и 6 бр. производствен персонал. Или за трите проверявани години – 2016 г., 2017 г. и 2018 г. общото изпълнение на показателите за трудова заетост, изчислена средноаритметично, е 23.81%. Жалбоподателят е уведомен, че с оглед констатираните нарушения, ДФ „Земеделие“ ще пристъпи към издаване на Решение за налагане на финансова корекция, която ще бъде общо в размер на 267 655.38 лева, съставляваща 100 % от получената субсидия. Въпросното писмо е получено на 25.06.2021 г. от представител на дружеството – жалбоподател и на 12.07.2021 г. последното депозирало възражение, в което представителят му е застъпил становището, че не е налице нередност по смисъла на закона, която да е основание за налагане на финансова корекция, както и че заложените в бизнес плана параметри представляват икономическа прогноза за приходите от дейността, а не фиксирана цел.

С Решение  № 26/311/00964/3/01804/02 с изх. № 01-2600/6606#15 от 03.08.2021 г., на Зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, на  осн. чл. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата за определяне на размера на подлежащата за възстановяване безвъзмездна финансова помощ, на дружеството – жалбоподател била определена финансова корекция в размер на 267 655.38 лева, на осн. т. 18 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата за определяне на размера на подлежащата за възстановяване безвъзмездна финансова помощ – такава в размер на 267 655.38 лева и  на осн. т. 13 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата за определяне на размера на подлежащата за възстановяване безвъзмездна финансова помощ – финансова корекция в размер на 40 148.31 лева.  Определената окончателна финансова корекция  е в размер на 267 655,38 лева, като същата представлява най-голямата по размер  подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ по настоящото решение.  В обстоятелствената част на решението са пренесени изцяло фактите, изложени в  Писмо изх. № 01-2600/6606#10 от 22.06.2021 г., с което дружеството-жалбоподател било уведомено, че е открито производство по налагане на финансови корекции. Именно това решение е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.

По делото е назначена и изслушана и съдебно-икономическа експертиза, заключението по която вещото лице Т. поддържа и в съдебно заседание. От това заключение е видно,  че за периода  от 01.01.2016 г. до 31.12.2016 г. в  регистъра за настаняване на туристи са отчетени  приходи от нощувки, както следва:

- от 01.01.2016 г. до 31.12.2016 г. -  79 броя нощувки, като общият осчетоводен размер в 1 325.69 лева, от които 366.97 лева нощувки деца и 958.72 лева нощувки възрастни;

- от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г., броят на отчетените нощувки е 71, като отчетените приходи са в размер на 1105.47 лева, като всички са от нощувки възрастни;

- от 01.01.2018 г. до 01.01.2018 г.   са отчетени 44 броя нощувки, като осчетоводените приходи от тях са в размер на 1 133.33 лева, само от нощувки възрастни.  

Този брой на отчетените нощувки съответства и на декларирания  от жалбоподателя в Община Тополовград туристически данък.

Според вещото лице, процентът на изпълнение на бизнес плана  в частта, касаеща приходите, е 0.80 % за 2016 г., 0.57 % за 2017 г. и 0.44 % за 2018 г., или средноаритметично процентът на изпълнение възлиза на 0.58.

От заключението на вещото лице става ясно също, че при извършената проверка в счетоводството на „ИНТЕРВАЛ – ИНВЕСТ“ ООД относно назначените лица по трудово правоотношение е установено, че за 2016 г.  в дружеството е имало назначени общо 2 лица – едното с трудов договор от 01.07.2014 г. до 04.01.2017 г. и  едно лице – собственик, като „управленски“ персонал, за 2017 г. – едно лице – собственик, като управленски персонал, а за 2018 г. средноаритметично е имало назначени 2 броя лица, от които  1 брой със сключен към 31.01.2018 г. договор, 1 бр. със сключен на 10.02.2018 г. и прекратен на 11.05.2018 г. договор и 1 брой със сключен на 19.02.2018 г. договор със срок до 20.08.2018 г. При заложени в бизнес плана 7 броя работни места за всяка от трите години, изпълнението се равнява  средноаритметично на 23.81 %.

Спор по така установените факти между страните няма. Спорът е правен и се заключава в това налице ли е изобщо нередност, която да обоснове налагането на финансова корекция, налице ли е пререшаване на казуса и доколко намират приложение  към настоящия случай Правилата за определяне на размера на подлежащата за възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерки по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество обаче, тя се преценява  като НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган, отговаря на изискването за форма на административния акт по чл. 59, ал. 2 от АПК, при издаването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и не е налице отменителното основание по чл. 146, ал. 3 от АПК.

 Спазени са изискванията на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, като видно от данните по делото, преди издаване на решението за определяне на финансовата корекция ползвателят е уведомен с писмо, в което подробно е описано констатираното нарушение, като му е даден и 14 – дневен срок да изрази становище и да представи доказателства.

Условията и редът за финансово подпомагане на проекти по мярка „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони са уредени в Наредба № 30 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г., издадена от Министъра на земеделието и храните. Впоследствие са приети и Правила  за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. Последните са изготвени в съответствие с член 30 от Регламент (ЕС) № 65/2011 на Комисията от 27 януари 2011 г. за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони (за заявки за окончателно плащане по мерките от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г., подадени преди 1 януари 2015 г.), публикуван в OB, L 25, 28.01.2011 г., на Европейския съюз, и член 35 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие, публикуван в OB, L 181, 20.06.2014 г., на Европейския съюз (за заявки за окончателно плащане по мерките от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. (ПРСР 2007 – 2013 г.), подадени след 1 януари 2015 г.). Те се прилагат  в случаи на нарушения, установени от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, или друг оправомощен да извършва контрол орган, произтичащи от установени неспазвания на критерии за допустимост или нарушения на ангажименти или други задължения, поети от ползвателите на безвъзмездна финансова помощ по мерките от ПРСР 2007 – 2013 г., произтичащи от предоставена безвъзмездна финансова помощ, като изчисляването на размера на подлежащата на възстановяване финансова помощ за установените нарушения след окончателно плащане по проекта се извършва на база оторизираната по сключения договор със съответния ползвател финансова помощ. Размерите на подлежащата на възстановяване финансова помощ за видовете нарушения, допуснати от страна на ползвателите по мерките от ПРСР 2007 – 2013 г., са посочени в приложението към правилата, а при определяне на конкретния размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ за съответния вид нарушение са отчетени тежестта, степента, продължителността и системността на нарушението при спазване на допълнителните пояснения за това, посочени в приложението.

Видно от разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г.,  в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщането на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта, а съгл. ал. 2 на същия текст, РА определя  размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнението по даден проект зависи от неговите последици за дейността като цяло, а продължителността на неизпълнението зависи от времето, през което траят последиците, или възможността за отстраняване на тези последици по приемлив начин.

Съгласно чл. 42, ал. 3  от Наредба № 30/11.08.2008 г. ползвателят е длъжен да съхранява всички документи, свързани с подпомаганите дейности, за срок 5 години след сключване на договора за отпускане на финансова помощ. В настоящия случай по отношение на посочените в оспорения административен акт  документи,  въпросното изискване не е било изпълнено, което е довело до нарушение на изискването на цитираната правна норма.   

В т. 13 от Приложение към раздел I "Общи положения" от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. е посочено, че когато ползвателят на помощта не е представил доказателства, че спазва задължението да съхранява всички документи свързани с подпомаганата дейност и нарушението не е отстранено в едномесечен срок, то тежестта му се квалифицира като сравнително висока, тъй като се засяга задължението за одитна следа в отчетността на подпомаганата дейност.

В съответствие с това и като е взел предвид продължителността на нарушението административният орган се е обосновал и правилно е определил на „ИНТЕРВАЛ – ИНВЕСТ“ ООД подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер 40 148,31 лв., представляващ 15 % от пълния размер на изплатената финансова помощ по договора или по 5% за всеки месец, през който нарушението не е било отстранено.

Между страните по делото не се спори, че съгласно т. 4.12 от сключения на 12.11.2014 г. договор, ползвателят на помощта се е задължил да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по договора и в съответствие с одобрения бизнес план и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи.

Съгласно § 1, т. 19 от ДР на Наредба № 30/2008 г., „проект“ е заявление за подпомагане, заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР. Отделно от това, в т. 4.18 от договора е посочено, че ползвателят е длъжен да спазва одобреният проект за срок от  5 години от сключване на договора, а съобразно т. 9.1, б. „г“ от договора, „одобрен проект“ е подаденото от ползвателя на етапа на кандидатстването по мярката и одобрено от Фонда заявление за подпомагане, заедно с всички изискуеми, съгласно Наредба № 30 от 11.08.2008 г. документи (включително и представения от ползвателя и одобрен от фонда бизнес план), както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от ползвателя и допустими за финансиране по мярка 311. Предвид изложеното съдът споделя доводите на ответната страна, че бизнес планът е неразделна част от заявлението за подпомагане, като в него са заложени поетите задължения, като именно въз основа на съдържащата се в бизнес плана обосновка е извършена преценката за обоснованост и допустимост на разходите.

Видно от разпоредбата на чл. 16, ал. 2  от Наредба № 30/2008 г., бизнес планът за разнообразяване на дейността трябва да доказва икономическа жизнеспособност и устойчивост за период от 5 години, а в случаите на строително-монтажни работи – за 10 години, водещи до реализиране на целите по чл. 2.  Бизнес планът трябва да доказва икономическа жизнеспособност на стопанството, а самият бизнес план се използва за изчисляване на рентабилността и ефективността на инвестицията. За  проследяване на постигането на заложените в бизнес плана показатели се вземат предвид приходите от дейността, като неизпълнението на финансовите показатели по одобрения план не съответства на целите  на мярката.    

В настоящия случай, видно от приложения към делото бизнес план, за  процесните 2016 г., 2017 г. и 2018 г. са  заложени приходи в размер на 165 000 лева за първата от тях, 195 000 лв. за втората  и 257 500 за третата.  От доказателствата по делото обаче се установява, че реализираните приходи за 2016 г. са 1 325.69, за 2017 г. – 1 105.47, а за 2018 г. – 1 133.33 лева.  При тази данни, видно от заключението на вещото лице по назначената съдебно-икономическа експертиза,   изпълнението на заложените в бизнес плана приходи за финансовата 2016 г. е  0,80 %, за 2017 г – 0.57 %, а за 2018 г. – 0.44 %. Средноаритметично за трите години, процентът на изпълнение е едва 0.58, за което   т. 30 от Приложение към раздел I "Общи положения" от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г., предвижда   възстановяване на 100 % от предоставената финансова помощ по договора, която в случая е в размер на 267 655,38 лв., в която насока е постановеното в административния акт.

 В т. 18 от Приложение към раздел I "Общи положения" от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. е посочено, че когато ползвателят по мярка 311 не е спазил параметрите, заложени в одобрения бизнес план по отношение на устойчива заетост - не е разкрил нови и/или не запазил броя на съществуващите работни места и размерът на неизпълнението е по-голям от 50%, то размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 100% от предоставената такава по договора. Поради това  определената и по тази точка финансова корекция  е в съответствие с поетите задължения, тяхното неизпълнение и приложимата нормативна уредба.

Нормата на чл. 3, ал. 1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г., когато при осъществяване на контрол относно спазване на критериите за допустимост, ангажименти или други задължения от страна на ползвателите на финансова помощ бъдат установени повече от едно нарушение при изпълнението на един и същ договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по който е подадена заявка за плащане след 1 януари 2015 г., размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ за всяко едно от допуснатите нарушения не се кумулира, а в тези случаи най-големият определен размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ се приема като показателен за вземането на решение относно окончателния размер на дължимата от ползвателя финансова помощ. Ето защо при констатираните нарушения правилно административният орган е наложил на „ИНТЕРВАЛ – ИНВЕСТ“ ООД окончателна финансова корекция в размер на 267 655,38 лв.,  което вземане е най-голямо по размер.     

  В жалбата се твърди, че оспореното решение за налагане на финансова корекция е нищожно, тъй като е издадено при наличието на абсолютна пречка за това, а именно наличието на влязъл в сила индивидуален административен акт със същите страни и предмет. Съдът намира това становище за  несъстоятелно. Чл. 27, ал. 2, т. 1  от АПК  поставя като пречка за издаване на един индивидуален административен акт наличието на друг, влязъл в сила административен акт със същия предмет и същите страни. Такъв акт в конкретния случай няма. Издаденият  от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Акт за установяване на публично държавно вземане № 26/311/00964/3/01/04/01 от 18.02.2020 г.,   е отменен от съда и изобщо не е влизал в сила. Поради това   не съществува процесуална пречка административният орган да издаде нов акт.

Що се отнася до твърдението в жалбата, че Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. са   приети и влезли в сила след датата на сключването на договора, съдържат санкции и не могат да имат обратно действие, съдът счита същото за неоснователно. На първо място следва да се отбележи, че съгласно чл. 27, ал. 9 от ЗПЗП, изпълнителният директор на Разплащателната агенция одобрява със заповед правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ по ал. 6 и 7, като се отчитат степента, тежестта, продължителността и системността на допуснатото нарушение на приложимото право на Европейския съюз, българското законодателство и сключения административен договор. Заповедта и правилата се обнародват в „Държавен вестник“. От анализа на разпоредбите на чл. 27, ал. 6 и 7 се установява, че с одобрените със заповед правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ, се отчитат степента, тежестта, продължителността и системността на допуснатото нарушение, което не е ограничено по отношение на конкретна  Програма за развитие на селските райони. Приетите от изпълнителния директор на ДФЗ – РА правила не извършват преценка на юридически факти -  нарушения на задължения на бенефициерите по мерките по ПРСР и не променят техните правни последици – възстановяване на неправомерно получена финансова помощ. Още преди приемане на  тези Правила и обнародването им в ДВ, бр. 51/2019 г., с Наредба № 30/2008 г. са установени видовете нарушения и правните последици от тях, представляващи основание за възстановяване на неправомерно изплатена финансова помощ. Освен това, за  дружеството – жалбоподател е имало яснота за дължимото от него поведение за получаване и запазване на получената финансова помощ, тъй като  в подписания договор за финансова помощ също са уредени задълженията му и е установена отговорността при неизпълнението им. Правилата определят само размера на  подлежащата на възстановяване финансова помощ относно еднакви по степен, тежест и продължителност нарушения.  

С оглед изложените съображения съдът намира, че подадената от „ИНТЕРВАЛ – ИНВЕСТ“ ООД, гр. Тополовград  против Решение за налагане на финансова корекция № 26/311/00964/3/01/04/02 на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – София жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото и предвид  направеното своевременно искане, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответната страна  направените по делото разноски, които възлизат на общо  6 815 лева, от които 650 лева за назначената и изслушана съдебно-икономическа експертиза и 6 165 лева, съставляващи договорено и заплатено от ответника адвокатско възнаграждение.

Водим от горното,  Я А С,

 

Р   Е   Ш   И   :

ОТХВЪРЛЯ  жалбата  на „ИНТЕРВАЛ – ИНВЕСТ“ ООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: гр. Тополовград, **, представлявано от управителя С.К., със съдебен адрес:***, партер, чрез адв. Н. Г.  против Решение за налагане на финансова корекция № 26/311/00964/3/01/04/02 на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – София, с което на дружеството – жалбоподател е наложена финансова корекция в размер на 267 655.38 лева.

ОСЪЖДА „ИНТЕРВАЛ - ИНВЕСТ“ ООД, гр. Тополовград да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София разноски по делото в размер на 6 815  (шест хиляди осемстотин и петнадесет) лева.

Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

 

 

 

 

                            СЪДИЯ: /п/ не се чете