Решение по дело №772/2023 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 403
Дата: 20 юли 2023 г.
Съдия: Даниел Йорданов
Дело: 20234110200772
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 403
гр. Велико Търново, 20.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, II СЪСТАВ, в публично
заседание на шести юли през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:ДАНИЕЛ ЙОРДАНОВ
при участието на секретаря ВАНЯ ИВ. ФИЛИПОВА
като разгледа докладваното от ДАНИЕЛ ЙОРДАНОВ Административно
наказателно дело № 20234110200772 по описа за 2023 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „***“ ЕООД гр. Мъглиж против Електронен фиш за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, издаден от
Агенция „Пътна инфраструктура“ – София, с който за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и
на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, на дружеството е наложена
„имуществена санкция“ в размер на 2 500 лева. Претендира се неговата отмяна с оплаквания
за незаконосъобразност.

Жалбоподателят, редовно призован, не се явява в съдебно заседание и не взема
становище по жалбата.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител, моли съда да потвърди
електронния фиш като правилен и законосъобразен. Претендира разноски.

Съдът, след като обсъди приобщените по делото доказателства, намери за установено
от фактическа и правна страна следното:
Процесният електронен фиш № ********** е издаден, затова, че на 25.02.2021 г., в
14:43 часа, в Община Велико Търново, за движение по ПП I - 4, км. 133+194, посока
намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, е установено
1
нарушение BCF3T78E82F11775E053031F160AEC66 , с ППС ВЛЕКАЧ В0ЛВ0 ФХ,
регистрационен номер CT 49 99 PH, с технически допустима максимална маса 20100, брой
оси 2, екологична категория ЕПС, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща технически
допустима максимална маса на състава 40000, като за посоченото ППС изцяло не била
заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за
посоченото ППС нямало валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването – квалифицирано като нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП, като на
основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, на дружеството - жалбоподател е
наложена "имуществена санкция" в размер на 2 500 лева.
Нарушението e установено с устройство № 40292, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата,
намиращо се на път I - 4, км. 133+194.
Видно от снимковия материал, приложен към електронния фиш и доказателствения
запис от електронната система на 25.02.2021 г., в 14:43:24 часа, е заснет автомобил, с рег. №
СТ 49 99 РН.
От представената по делото справка от история на обработка на нарушение №
********** е видно, че процесният електронен фиш е издаден не по-рано от 03.02.2023 г.,
когато е подписан с квалифициран електронен подпис.
С оглед на установеното се налагат следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежно легитимирано лице, в
законоустановения срок, пред компетентния да се произнесе съд. Разгледана по същество е
основателна.
В хода на административно наказателното производство е допуснато съществено
процесуално нарушение, тъй като при издаване на процесния ЕФ не е спазен срока по чл. 34,
ал. 3 от ЗАНН. Съгласно установената константна практика на Административен съд –
Велико Търново по идентични казуси и съобразно Тълкувателно решение № 4/29.03.2021 г.
на ВАС на Република България - ОСС от I и II колегия на ВАС, по тълкувателно дело №
3/2019 г., приложимо към настоящия казус, се приема, че "откриването" на нарушителя е
налице, когато компетентният орган разполага с данните, въз основа на които да установи
нарушението и да идентифицира нарушителя. Това е моментът, в който необходимите за
това материали и/или информация са налични в съответната администрация, защото от
тогава фактически и юридически съществува възможност овластеният за това орган да
определи субекта на нарушението, времето и мястото на извършването му, ведно със
съществените му признаци от обективна и от субективна страна. В процесния случай, видно
от снимковия материал, който е основание за издаването на електронния фиш, нарушението
е станало известно на наказващия орган още на датата на извършването му – 25.02.2021 г. и
ЕФ като аналог на наказателното постановление е съставен след изтичане на предвидения в
закона шестмесечен срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН от заснемане на нарушението - изтекъл на
25.08.2021 г. Видно е от приобщените по делото писмени доказателства, че процесният ЕФ е
2
съставен на 03.02.2023 г. и връчен на жалбоподателя на 20.04.2023 г.
Съгласно императивната разпоредба на чл. 34, ал. 3 от ЗАНН образуваното
административнонаказателно производство се прекратява, ако не е издадено наказателно
постановление в шестмесечен срок от съставянето на акта, а според т. 1 от Тълкувателно
постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълкувателно дело № 1/2014 г. на ОСНК на ВКС и
ОС на Втора колегия на ВАС сроковете по чл. 34 от ЗАНН са давностни и с тяхното
изтичане се погасява възможността да бъдат реализирани правомощията на
административнонаказващия орган. За тези срокове съдът следи служебно. Налага се извод,
че издаването на електронен фиш, респ. НП след изтичане на предвидените в чл. 34 от
ЗАНН давностни срокове, е абсолютна процесуална пречка да продължаване на
административнонаказателното производство и е достатъчно основание за отмяна на
атакувания електронен фиш като незаконосъобразно издаден.
В тази връзка съдът не споделят доводите на въззиваемата страна, че ЕФ не може да
се приравнява по форма, съдържание, реквизити и срокове към АУАН и НП, и по
отношение на него са неприложими сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
В редица свои решения АС – Велико Търново изтъква, че приемането за електронния
фиш на последици, различни от установените за наказателното постановление, би
означавало различно третиране на нарушителите, извършили едно и също нарушение, в
зависимост единствено от това дали то е заснето с електронната система или констатирано
от контролен орган, каквото различно третиране нито е нормативно предвидено, нито е
оправдано от гледище на закона. Аргумент в подкрепа на горното е и това, че специалната
процедура за санкциониране на нарушителите чрез издаване на електронен фиш цели
осъществяването на едно ускорено производство по ангажиране на
административнонаказателна отговорност, а ефектът от неприлагането на нормите на чл. 34
от ЗАНН би бил противоположен, тъй като създава възможност за продължително
бездействие на администрацията, незастрашено от санкцията за изключване на
отговорността на нарушителя. Доколкото самото заснемане има функцията на АУАН, а
електронният фиш на НП, то срокът по чл. 34 от ЗАНН за провеждане и приключване на
производството в административната му фаза /със съставяне на електронен фиш/, започва да
тече от датата на заснемането с техническото средство.
Като окончателен се налага изводът, че обжалваният ЕФ е незаконосъобразен и като
такъв следва де се отмени.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ – София, с който на
„***“ ЕООД гр. Мъглиж, за извършено нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание
3
чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е наложена „имуществена санкция“ в размер
на 2 500 /две хиляди и петстотин/ лева, като незаконосъобразен.

Решението подлежи на обжалване пред Великотърновския административен съд в 14
дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
4