Решение по дело №2595/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180702595
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                                           № 2471

20.12.2022 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и трети ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

Председател : Здравка Диева

Членове : Величка Георгиева

Светлана Методиева

 

при секретаря В.П. и с участието на прокурор Сл.Костова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 2595 / 2022г., взе предвид следното :

Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63в ЗАНН.

В.Н.В.,***, представляван от адв.П.В. обжалва Решение № 1668/15.08.2022г., постановено по АНД № 3036 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 14 / 03.05.2022г. на Директора на РИОСВ – Пловдив за наложена му глоба в размер на 200лв., на основание чл.125 ал.1 от Закона за биологичното разнообразие /ЗБР/, за нарушение на чл.38 ал.1 т.6 пр.2-ро ЗБР и са отнети в полза на държавата – общо 8 бр. диви пойни птици /3 бр. щиглец, 2 бр. обикновено конопарче, 3 бр. елхова скатия и 2 бр. метални клетки, като на основание чл.129а ЗБР е определено заплащане на общо 320лв. обезщетение вр. с чл.1 от Тарифата за обезщетения при нанесени щети на растителни и животински видове от Приложение № 3 на ЗБР.

Решението е обжалвано като незаконосъобразно с искане за отмяна, ведно с произтичащите от това правни последици. Поддържа се, че нарушението е установено от М.М. – гл.експерт в РИОСВ-Пловдив, която в качеството на свидетел заявила, че е биолог и има съответната квалификация, но доказателства за това не са представени. С касационната жалба е представен списък на всички пойни птици /приложение 3 към ЗБР/ с твърдение, че експертът М. следва да е зоолог, за да ги познава по вид, подвид и особености /тоест да е завършила ветеринарна медицина, а не биология/ и квалификацията й трябва да е специалист-орнитолог. В молба на адв.В. е заявено по същество, че разпоредбата на материалния закон е нарушена – в смисъл, че птиците, които се намират в дома на В. не са от тези породи и видове, а установяването на същите би трябвало да стане със съответна експертиза, която да бъде извършена от специалист-орнитолог. Случаят се счита за маловажен и НП не съдържа мотиви за обратното. Поискано е присъждане на направените разноски по представен списък.

Ответникът РИОСВ-Пловдив, представлявана от директора оспорва жалбата в писмен отговор с искане решението на ПРС да бъде оставено в сила като законосъобразно. Заявено е, че квалификацията на актосъставителя не е оспорена, а извършването на нарушението и причастността на нарушителя са установени и доказани безспорно. Процесуалният представител на ответника юрк. С. заяви искане за присъждане на разноски и алтернативно – възражение за прекомерност на исканите от касатора разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура - Пловдив счита жалбата за неоснователна.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима. По същество е неоснователна.

1. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, предвид възможността, предвидена в чл.130 ал.1 ЗБР /Нарушенията по чл. 124, ал. 1 и 3, чл. 125 и чл. 128в се установяват с акт на длъжностно лице, определено от министъра на околната среда и водите или от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите, от областния управител или от кмета на общината. Наказателните постановления се издават съответно от министъра на околната среда и водите, от министъра на земеделието, храните и горите, от областния управител или от кмета на общината, или от оправомощени от тях лица./ и приложената в преписката Заповед № РД-100/24.01.2022г. – т.1, изд. от Министъра на околната среда и водите, оправомощил директорите на РИОСВ да издават НП за нарушения на конкретните норми. АУАН № 5/28.01.2022г. е съставен от М.М. на длъжност гл.експерт в дирекция Превантивна дейност при РИОСВ-Пловдив, за компетентността на което длъжностно лице преписката съдържа Заповед № РД-688/30.06.2021г. – т.1, изд. от Министъра на околната среда и водите.

Според обстоятелствената част на НП, идентично описваща фактическата установеност в АУАН : При извършена проверка на 28.01.2022г. в частен дом, намиращ се в *** се установило, че В.В. в двора на имота си на посочения административен адрес, пред жилищната сграда – отглежда в 2 бр. метални клетки общо 8 бр. диви пойни птици – 3 бр. щиглец, 2 бр. обикновено конопарче и 3 бр. елхова скатия, защитени съгласно чл.37, приложение № 3 на ЗБР.

Описаните данни мотивирали контролните органи да приемат, че В. е нарушил забраната по чл.38 ал.1 т.6 ЗБР : „За животинските видове от приложение № 3 се забраняват: 6. (доп. - ДВ, бр. 94 от 2007 г.) притежаване, отглеждане, пренасяне, превозване, изнасяне зад граница, търговия и предлагане за продажба или размяна на взети от природата екземпляри;”. Наложена е санкция, предвидена в чл.125 ал.1 ЗБР : „За нарушение на чл. 38, чл. 39, ал. 1, чл. 40, чл. 41, ал. 3, чл. 44, 46, чл. 47, ал. 1, чл. 60, ал. 2 и 3, чл. 100, чл. 102, ал. 1 и чл. 111 физическите лица се наказват с глоба от 100 до 5000 лв., а на юридическите лица и едноличните търговци се налага имуществена санкция от 500 до 10 000 лв.”, като в НП е посочено, че не са налице основания за прилагане на чл.28 и чл.29 ЗАНН. На основание чл.129 ал.1 ЗБР вр. с чл.20 ал.1 ЗАНН, са отнети в полза на държавата 8-те броя диви пойни птици и 2 бр. метални клетки. На основание чл.129а ЗБР : „За щети, нанесени на определени видове растения и животни, включени в приложение № 3, виновните лица заплащат обезщетение.; (2) Размерът на обезщетението се определя с тарифа, приета от Министерския съвет.” вр. с чл.1 от Тарифата за обезщетения при нанесени щети на растителни и животински видове от Приложение № 3 на ЗБР, за щета, нанесена на „горепосоченият животински вид по смисъла на параграф 1, ал.1 на Тарифата”, лицето следва да заплати обезщетение в размер на 40лв. за брой отнета от природата защитена птица, а именно за 8 бр. защитени диви пойни птици – общо 320лв.

Преписката съдържа : констативен протокол № 0011204/28.01.2022г., съдържащ данни за състоянието на птиците, които са пуснати на свобода в околностите на с.Йоаким Груево, на основание чл.39 ал.2 т.1 ЗБР; постановление за отказ да се образува досъдебно производство / 22.02.2022г. на ОП-Пловдив, в което е посочено ,че В.В. в обяснения заявил, че преди около месец посетил сам „Руския пазар” в гр.Пловдив, където от непознат за него мъж закупил три кардарини, три скатай и две фенети за сумата от общо 160лв., като птичките откарал в дома си, където ги сложил в две клетки в двора и редовно ги хранил и им слагал вода. В. посочил, че не знае за забраната да се гледат такива птички. Деянието е прието за несъставомерно по чл.278г ал.1 НК с мотиви за квалифициране на случая като маловажен съгласно чл.93 т.9 НК. Същевременно деянието е квалифицирано от ОП-Пловдив за административно нарушение на чл.125 ал.1 вр. с чл.38 ал.1 т.6 ЗБР пр.2-ро и преписката е изпратена на РИОСВ-Пловдив за продължаване на административно-наказателното производство.

Актосъставителят описал като свидетел пред ПРС информацията, заявена от В. *** : закупил е птиците от руския пазар и ги отглежда.

2. ПРС приел, че фактическата установеност в АУАН съответства на действителността. Обсъдени са всички съдържащи се в преписката документи за случая /докладни записки, писмени обяснения и др./. Във вр. с възражението, че птиците не са от описаните видове и породи, ПРС правилно съобразил показанията на актосъставителя /св.М./, както и останалите доказателства от преписката, вкл. данните в постановлението на ОП-Пловдив по отношение вид на птиците. Следва да бъде отбелязано, че възражението е поставено в молба на адв.В. /л.12, дело ПРС/, в която са изложени съображения по същество на спора, но не е твърдян конкретен вид на всяка от птиците. Посочено е, че видовете е следвало да бъдат установени с експертиза. В случая фактическите констатации не са били оспорени от жалбоподателя по предвидения ред в ЗАНН /чл.44/, поради което не следва извод за нарушение на задължението по чл.52 ал.4 ЗАНН. По отношение оспорената квалификация на актосъставителя във вр. с възможността да индивидуализира птиците по вид от приложение № 3 към чл.37 ЗБР, се отбелязва, че за заемане на съответната длъжност в конкретната администрация - компетентностите, необходими за осъществяване на задълженията, произтичащи от длъжността, се определят от органа по назначаване/работодателя. Обхватът им е резултат от преценка по целесъобразност във вр. с оптимална организация при изпълнение на правомощията, възложени със закон на съответната администрация. Оспорването на квалификацията на актосъставителя не е оспорване на компетентността му, за която бе посочено че е налице при наличието на цитираната министерска заповед за оправомощаване. От значение е, че при констатацията на място не е поддържано от В. твърдение за друг вид на птиците, при което и със съответно възражение в тази насока, е мислимо привличането на експерт за изясняване на спора, какъвто не е бил налице във фазата пред административно-наказващия орган. Предвид отразеното обстоятелство в констативния протокол – пуснати на свобода птици в природата, в хода на съдебното производство обективно не е било възможно назначаване на експертиза в изпълнение служебните задължения на съда.

Верен е изводът на ПРС за осъществено от В. нарушение на чл.38 ал.1 т.6 пр.2-ро ЗБР – не е съобразена забраната за отглеждане на взети от природата екземпляри на животински видове от Приложение № 3 на ЗБР. Посочените птици – щиглец, обикновено конопарче и елхова /елшова/ скатия са включени в приложението в разред „Врабчоподобни”, семейство „Чинкови”. С основание е прието, че за съставомерността на административното нарушение е без значение дали извършителят е осъществил пряко вземането им от природата или то е било извършено от трето лице, от което впоследствие ги е закупил, тъй като забраната обхваща и притежаване, отглеждане, пренасяне, превозване. В случая деянието не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните деяния от същия вид, при което е съобразен брой на птиците при определяне размер на глобата малко над минималния във вр. с чл.28 и чл.27 ал.1, ал.2 ЗАНН. На основание чл.20 ал.1 ЗАНН вр. с чл.129 ал.1 ЗБР са отнети в полза на държавата вещите, предмет на нарушението. В случая е приложена и нормата на чл.129а ЗБР, предвид дефиницията за щета по см. на §1 т.1 ДР на Тарифата за обезщетение при нанесени щети на растителни и животински видове, включени в приложение № 3 на ЗБР, в която е включено отнемане от природата. Затварянето на птиците в клетки означава отделянето им от природата, тяхната естествена среда, поради което следва, че е имало и нанесена щета по см. на закона. Обезщетението съответства на размера от приложение 1 на тарифата, точки 74.1, 74.2, 74.6.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника за касационната инстанция – чл.63д ал.4 и ал.5 ЗАНН, в размер на 80 лв. вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Мотивиран с изложеното, Административен съд-Пловдив, XXIV състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

Оставя в сила Решение № 1668/15.08.2022г., постановено по АНД № 3036 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив.

Осъжда В.Н.В., ЕГН ********** *** 80лв. юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Председател :

 

 

 

                                                                                                        Членове :