Решение по дело №191/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 161
Дата: 17 ноември 2021 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20217270700191
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 17.11.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на осемнадесети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                               Председател: Кремена Борисова

                                                      Членове: Снежина Чолакова

                                                                      Бистра Бойн

 

при секретаря Иванка Велчева и с участие на прокурор С.А.от Окръжна прокуратура – гр. Шумен, като разгледа докладваното от административен съдия Сн.Чолакова административно дело № 191 по описа за 2021г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл.186, ал.1, във вр.с чл.191 и чл.196, във вр.с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба  рег. № ДА-01-1767/11.06.2021г. по описа на ШАдмС, депозирана от М.З.Ж., Г.З.К.и М.Д.Д.,***, със съдебен адрес ***, чрез М.З.Ж., против § 2, т.1, букви „б“, „в“, „г“ и „д“ от Наредба за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, приета с Решение № 177 по Протокол № 18 от 21.12.2020г. на Общински съвет (ОбС) –  Нови пазар. В жалбата се твърди, че при приемане на Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила по чл.76, ал.3 от АПК, във вр.с чл.26, ал.1 от ЗНА и чл.28, ал.2, във вр.с ал.1 от ЗНА. Сочи се, че заедно с проекта за изменение на обсъжданата наредба е внесен Доклад, в който формално са изложени причините, налагащи приемането й, които обаче не съответстват на установените в чл.26, ал.1 от ЗНА изисквания и по същество не представляват причини за увеличение на Данъка върху превозните средства за 2021г. Счита се също, че не е налице включен и собствен на община Нови пазар анализ на конкретни проблеми, обосноваващи предлаганите увеличения. Въз основа на това се заключва, че поради липсата на реално посочени причини за предлаганото увеличение е нарушена разпоредбата на чл.28, ал.2, т.1 от ЗНА, както и са нарушени установените в чл.26, ал.1 от ЗНА принципи на необходимост и обоснованост на предлагания за приемане нормативен акт от местно значение. Като допълнителни аргументи се сочи, че в раздел „Очаквани резултати от прилагането“ /по увеличените данъци/, е посочено, че с очакваните в повече приходи в размер на 302 000 лева ще се удовлетворят обществени нужди чрез подобряване на инфраструктурата на територията на общината, изпълнение на социалната, културната и образователната политика, съфинансиране на проекти по различни програми. В същото време, бюджетът на община Нови пазар е приет с Решение № 201 от 28.01.2021г. на ОбС-Нови пазар, т.е. след приемането на новите ставки на Данъка върху недвижимите имоти и Данъка върху превозните средства, като в дейност 606 „Ремонт на улици“ за текущи ремонти са планирани 125 000 лева, при предходен остатък 100 000 лева,  а за 2020 г. са планирани 120 000 лева, т.е. преди увеличението на двата данъка са планирани същите размери за ремонт на улици. Твърди се и, че в капиталовите разходи в инвестиционната програма на общината не са планирани средства от собствени приходи от 2021г. От изложените обстоятелства е изведен извод, че не е изпълнено намерението средствата от увеличение на данъците да се използват така, както е вписано в Доклада в раздел „Очаквани резултати от прилагането“. Относно „Изпълнение на социалната, културната и образователна политика“ също се сочи, че не е налице ръст на разходите от три години. Относно „Съфинансиране на проекти по различни програми“ се счита, че това е необходимо само по проекти по програма „Красива България“, но те касаят средства в незначителни размери. Отделно от това се твърди, че не са налице данни за какъвто и да е ръст на приходите на гражданите на община Нови пазар, който да е настъпил през 2020г. Изведен е извод, че увеличението на Данъка върху превозните средства е сторено и в нарушение на чл.60, ал.1 от Конституцията на Република България (КРБ), според който определянето размера на данъците следва да е съобразено с доходите на гражданите, т.е. е нарушена и целта на закона. Въз основа на изложените аргументи се отправя искане за отмяна на Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Нови пазар, приета с Решение № 177 по Протокол № 18/21.12.2020г. на ОбС-Нови пазар, в частта й относно § 2, т.1, б.“б“, „в“, „г“ и „д“.

В съдебно заседание оспорващите М.З.Ж. и М.Д.Д. се явяват лично и с адв.М.М.от ШАК, редовно упълномощен, които в хода на устните състезания и в представени писмени бележки поддържат жалбата по изложените в нея съображения, като ги доразвиват.

Оспорващият Г.З.К.в първото заседание по делото се явява лично и с адвокат М.М.от ШАК, а в проведеното на 18.10.2021г. съдебно заседание  се представлява от посочения процесуален представител, който в хода на устните състезания и в представени писмени бележки обосновава извод за незаконосъобразност на атакуваните нормативни разпоредби с искане за отмяната им.

Ответната страна – Общински съвет - Нови пазар, се представлява от адвокат С.З.-С.от ШАК, която в хода на устните състезания и в представени писмени бележки оспорва основателността на жалбата, пледирайки за нейното отхвърляне. Претендира деловодни разноски.

Заинтересованата страна Община Нови пазар, встъпила като страна наред с административния орган, се представлява от адвокат Г.Г.от ШАК, който в хода на устните състезания и в представени писмени бележки оспорва основателността на жалбата.

Контролиращата страна Окръжна прокуратура-гр.Шумен изразява становище за неоснователност на жалбата, доколкото атакуваните нормативни разпоредби са издадени от компетентен орган, при липса на съществени нарушения на процедурата. Счита, че размерите на Данъка върху превозните средства са определени в законово регламентираните рамки съгласно чл.55 от ЗМДТ, поради което преценката на общинския съвет не подлежи на съдебен котрол. С оглед на това пледира за отхвърляне на жалбата, като неоснователна.

Оспорването е обявено по реда на чл. 181, ал.1 и ал.2, във вр. с чл. 188 от АПК, чрез Държавен вестник (бр.61/23.07.2021г.), копие от обявлението е поставено на информационното табло в Административен съд - град Шумен и е обявено на Интернет страницата на ВАС и АдмС - град Шумен. В срока по чл. 189, ал.2 от АПК - до началото на устните състезания по делото, като заинтересована страна на страната на ответника се е присъединила Община Нови пазар.

Шуменският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, прие за установено следното:

Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, приета от Общински съвет - Нови пазар, е издадена на основание чл.1, ал.2 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) и е влязла в сила, считано от 01.01.2011г.

Съгласно чл.41, ал.1, т.1 от Наредбата в редакцията й преди изменението с Решение № 177/21.12.2020г. на ОбС-Нови пазар, «за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона годишният данък се състои от два компонента – имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:

ГДПС = ИмК x ЕК,

където:

ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;

ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;

ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2

1. имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:

ИмК = СkW x Кгп,

където:

СkW е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, която се определя от мощността на двигателя и размера на данъка, определен от общинския съвет с наредбата по чл. 1, ал. 2 в следните граници:

а) до 55 kW включително – 0,50 лв. за 1 kW;

б) над 55 kW до 74 kW включително – 0,81 лв. за 1 kW;

в) над 74 kW до 110 kW включително – 1,50 лв. за 1 kW;

г) над 110 kW до 150 kW включително – от 1,85 лв. за 1 kW;

д) над 150 kW до 245 kW включително – 2,00 лв. за 1 kW;

е) над 245 kW – 2,50 лв. за 1 kW.»

На 18.11.2020г. на официалния интернет сайт на община Нови пазар е публикувано съобщение от кмета на общината относно приемане на Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Нови пазар, като гражданите и заинтересованите страни са уведомени, че на основание чл.26, ал.3 и ал.4 от ЗНА и във вр.с чл.77 от АПК ще бъдат проведени общиствени консултации под формата на «Писмени консултации» с предмет: «Приемане на  Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Нови пазар». В тази връзка е разяснено, че становища, мнения и коментари могат да бъдат изпращани на хартиен или електронен носител на посочени за целта адреси. Уточнено е също, че периодът на консултациите е 30 дни – от 18.11.2020г. до 18.12.2020г., описано е съдържанието на документацията, а именно – проект на Доклад относно приемане на Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Нови пазар и проект на решение на ОбС-Нови пазар, ведно с проект на Наредбата.

Видно от приобщената по делото Справка с вх.№ 00-268-001 от 21.12.2020г., подписана от секретаря на община Нови пазар, към 17.00 часа на 18.12.2020г. не са постъпили предложения във връзка с проекта за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Нови пазар, съответно няма неприети предложения.

Междувременно с Доклад изх.№ 08-01-168/14.12.2020г. по описа на община Нови пазар, заведен в деловодството на ОбС-гр.Нови пазар с вх.№ 00-268/14.12.2020г., кметът на община Нови пазар е предложил ОбС-Нови пазар да приеме Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар. Посочил е, че сред основните приходоизточници в бюджета на общината е Данък върху превозните средства. Посочил е също, че с изменението на ЗМДТ, в сила от 01.01.2019г., е променена изцяло формулата за определяне на данъка, включвайки два компонента: имуществен и екологичен. Екологичният коефициент следва от правилото «замърсителят плаща», като предвижда облекчения за собствениците на МПС, съответстващи на по-високи екологични стандарти и утежнения за тези, които замърсяват околната среда повече. В правомощията на ОбС е да определи имуществения компонент в едната част – стойност на данъка в зависимост от мощността на двигателя и екологичния компонент. Втората част от имуществения компонент е определен от законодателя. С оглед на това е предложена промяна в имуществения компонент в частта – стойност на данъка в зависимост от мощността на двигателя, като предлаганите размери са в средното ниво на диапазона, определен от законодателя или под него. В резултат на това се прогнозира в резултат на промяната приходите от този данък, които до момента са в размер на 600 000 лева, от които 560 000 са събрани, очакваният облог да се увеличи със 169 000 лева. В Доклада е посочено, че целите, които се поставят с измененията на Наредбата за определяне на размера на местните данъци на територията на община Нови пазар, са повишаване собствените приходи на общината. Заявено е, че за прилагане на изменението на Наредбата не се изисква допълнителен финансов ресурс и се очаква в резултат на приемането на същото да се увеличат постъпленията от собствени приходи, които ще дадат възможност за по-голям ресурс за покриване част от текущите разходи, както и подобряване инфраструктурата на територията на общината, изпълнение на социалната, културната и образователната политика, и съфинансиране на проекти по различни програми. Направен е анализ за съответствие с правото на Европейския съюз, като това съответствие е предопределено от съответствието на предложеното изменение със ЗМДТ и съобразяването на чл.3, т.1, във вр.с т.2 и чл.4 от Европейската харта за местното самоуправление. В Доклада е посочено също, че в изпълнение на чл.26, ал.4 от ЗНА проектът за изменение на процесната Наредба е оповестен на интернет страницата на община Нови пазар, като на всички заинтересовани страни е предоставен 30 дневен срок за писмени консултации, считано от 18.11.2020г. до 18.12.2020г. Към 14.12.2020г. не са постъпили предложения, като в съответствие с чл.26, ал.5 от ЗНА справката с постъпилите предложения заедно с обосновката за неприетите предложения в резултат на проведената обществена консултация, ще бъде публикувана на интернет страницата на община Нови пазар на 21.12.2020г.

Видно от т.1 от приложения Протокол на Постоянната комисия по бюджет, финанси, икономика, нормативна уредба, инвестиции и трудова заетост, проектът за приемане на Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар бил приет с 4 гласа «за» и 1 глас «въздържал се».

Съгласно т.1 от приложения Протокол на Постоянната комисия по общински имоти, строителство, благоустрояване, териториално развитие, околна среда, комунални дейности, пътна и селищна мрежа, търговия и селско стопанство, проектът за приемане на Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар е приет с 4 гласа «за» и 1 глас «въздържал се».

Според т.1 от приложения Протокол на Постоянната комисия по образование, култура и спорт, проектът за приемане на Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар е приет с 4 гласа «за» и 1 глас «въздържал се».

Видно от т.1 от приложения Протокол на Постоянната комисия по здравеопазване и социални дейности, проектът за приемане на Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар е приет с 3 гласа «за» и 2 гласа «въздържал се».

С Решение № 177 по Протокол № 18 от 21.12.2020г., при кворум от 21 общински съветници, с 16 гласа «за», 0 гласа «против» и 5 гласа «въздържал се», Общински съвет - Нови пазар е приел Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, съгласно Приложение № 1, представляващо неразделна част от решението, като с § 2 от същата е изменен чл.41, ал.1, т.1 от Наредбата, както следва:

«1. имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:

ИмК = СkW x Кгп,

където:

СkW е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, която се определя от мощността на двигателя и размера на данъка, както следва:

а) до 55 kW включително – 0,50 лв. за 1 kW;

б) над 55 kW до 74 kW включително – 1,00 лв. за 1 kW;

в) над 74 kW до 110 kW включително – 2,00 лв. за 1 kW;

г) над 110 kW до 150 kW включително – 2,30 лв. за 1 kW;

д) над 150 kW до 245 kW включително – 2,70 лв. за 1 kW;

е) над 245 kW – 2,50 лв. за 1 kW.»

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

Предмет на оспорване по делото е § 2, т.1, букви „б“, „в“, „г“ и „д“ от Наредба за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, приета с Решение № 177 по Протокол № 18 от 21.12.2020г. на Общински съвет –  Нови пазар - подзаконов нормативен акт по смисъла на чл.75, ал.1 от АПК, подлежащ на проверка за законосъобразност. На основание чл. 186, ал. 1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Видно от представените от жалбоподателите М.З.Ж. и  Г.З.К.заверени копия от лични карти и свидетелства за регистрация на МПС - част II, същите са с постоянен адрес *** и притежават МПС – леки автомобили, а според представените от М.Д.Д. заверени копия от свидетелство за управление на МПС и свидетелство за регистрация на МПС – част I, последният също е с постоянен адрес *** и притежава МПС. От това следва, че като такива и тримата жалбоподатели са адресати на нормите от подзаконовия нормативен акт, разпоредби от който оспорват, респ. за тях е налице правен интерес от оспорването на атакуваните разпоредби. Оспорването на подзаконовия нормативен акт пред съда е частично и касае новата редакция на чл.41, ал.1, т.1, букви "б", "в", "г" и "д"  от Наредбата, приета с § 2 от Наредба за изменение на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, което е допустимо съгласно чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от АПК. Освен това разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК изрично предвижда безсрочност на оспорването на подзаконовите нормативни актове, т. е. без ограничение във времето. Предвид изложеното, оспорването е допустимо.

Разгледана по същество и след проверка на административния акт, съгласно чл.168, ал.1 от АПК, във връзка с чл.146 от АПК, съдът приема, че  жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. Съображенията за това са следните:

Оспорените разпоредби са приети от Общински съвет – Нови пазар - орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. Нормата на чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация предвижда компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия по ал. 1 на същия член, да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.  Съгласно чл.8 от Закона за нормативните актове (ЗНА), общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. С Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар се уреждат отношенията, свързани с определяне размерите на местните данъци на територията на община Нови пазар (арг. от чл.1 от с.н.). Според приетия с Решение № 177/21.12.2020г., § 10 от ПЗР на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, Наредбата за изменение на същата се приема на основание чл.1, ал.2 от ЗМДТ, според която общинският съвет определя с наредба размера на данъците по ал. 1, при условията, по реда и в границите, определени с този закон. Видно е от предвиденото в ал. 1 на чл. 1 от ЗМДТ, че сред визираните в същата данъци е и Данъкът върху превозните средства (т. 5).

Предвид изложеното, както и с оглед разпоредбата на чл. 76, ал. 3 от АПК, Общински съвет – Нови пазар е материално и териториално компетентният орган, разполагащ с правомощие да уреди нормативно обществените отношения с местно значение, отнасящи се до определяне размера на местните данъци, вкл. на Данъка върху превозните средства, на територията на община Нови пазар.

Атакуваните разпоредби от Наредбата за изменение на Наредбата за  определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар са приети с § 2 от Решение № 177 по Протокол № 18 от 21.12.2020г. на ОбС-Нови пазар. Видно от цитирания протокол,  на заседанието на Общински съвет – Нови пазар са присъствали 21 общински съветници, като при проведеното поименно гласуване 16 от тях са гласували "за" приемането на решението, 5 са гласували "въздържал се" и няма гласували  "против". Цитираното решение е прието въз основа на Доклад на кмета на община Нови пазар, с което същият е предложил да бъде приета Наредба за изменение на действащата към този момент Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, с оглед повишаване на собствените приходи в бюджета на общината. Към представения с Доклада проект за Наредба за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар са приложени мотиви, според които, данъкът върху превозните средства е основен приходоизточник на бюджета на общината, като с изменението на ЗМДТ, влязло в сила от 01.01.2019г., е дадена възможност общинският съвет да определи имуществения компонент от въпросния данък в едната част – стойност на данъка в зависимост от мощността на двигателя, като предлаганите размери са в средното ниво на диапазона, определен от законодателя или под него, като в резултат на предложената промяна размерът на приходите на общината от този данък ще се увеличи със 169 000 лева. В Доклада на кмета на община Нови пазар е посочено, че проектът е публикуван на интернет страницата на община Нови пазар, като на заинтересованите страни е дадена възможност в 30 дневен срок за провеждане на обществени консултации, депозиране на мнения, становища и коментари, считано от 18.11.2020г. до 18.12.2020г. Посочено е, че в съответствие с чл.26, ал.5 от ЗНА справката с постъпилите предложения заедно с обосновката за неприетите предложения ще бъде публикувана на интернет страницата на община Нови пазар на 21.12.2020г. Това обстоятелство е удостоверено с разпечатка от интернет страницата на община Нови пазар, от която е видно, че проектът на Наредба за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар е публикуван на 18.11.2020г. и е указан срок до 18.12.2020г. за провеждане на обществени консултации, депозиране на мнения, становища и коментари.

Т.е., от приетите писмени доказателства е видно, че атакуваните разпоредби са приети с решение, взето на редовно проведено заседание на общинския съвет, който е бил в пълен състав (присъствали са всички 21 общински съветници, включени в състава на ОбС-Нови пазар) и мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници, при явно гласуване, т. е. при спазване на изискванията по чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗМСМА. Спазени са и изискванията на чл. 26 от ЗНА, като Доклада за приемане на Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, ведно с проекта на същата, са публикувани на интернет страницата на Община Нови пазар. Проектът е своевременно публикуван, с което е осигурена възможност на заинтересованите лица да упражнят правото си на участие в производството по подготовката на акта. Спазен е и срокът по чл. 26, ал. 4 от ЗНА, за който е предоставена тази възможност, а в изпълнение на чл. 26, ал. 5 от ЗНА е публикувана и справка, отразяваща постъпилите предложения и становища по проекта (в случая – липса на постъпили предложения, респективно липса на отхвърлени такива).

Съдът не споделя оплакването в жалбата, че е нарушен чл.26, ал.1 от ЗНА. Според тази разпоредба, изработването на проект на нормативен акт /респективно за неговото изменение/ се извършва при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност. Необходимостта от установяване на местните данъци и определяне на техния размер, произтича пряко от заложените в чл.141 от КРБ правила, според които общината има самостоятелен бюджет, в който постоянните финансови източници се определят със закон, а общинският съвет определя размера на местните данъци при условия, по ред и в границите, установени със закон. Този закон е ЗМДТ. Обосноваността, предвидимостта, стабилността, откритостта и съгласуваността са принципи, чието спазване се установява при преценка на изложените мотиви за приемане на процесното изменение на общинската Наредба, изложени в Доклада на кмета на общината и проекта за изменение на Наредбата. Няма законово изискване тези принципи поотделно или в съвкупност да бъдат посочвани и обосновавани. В Доклада на кмета на община Нови пазар, въз основа на който са приети оспорените разпоредби, е направен подробен анализ и обосновка защо се налага увеличение на размера на Данъка върху превозните средства, регистрирани в общината, включително на очакваните резултати от това увеличение за подобряване на инфраструктурата в общината, използване на увеличения размер от данъка при съфинансиране по различни програми или за реализиране на други обществени функции. Спазен е и принципа на предвидимост, доколкото изменението се приема занапред - за следваща календарна година. Спазен е и принципа на стабилност, който означава, че не се допуска честа промяна на изискванията за размера на дължимия местен Данък върху превозните средства. Принципът на откритост е относим към процедурата за подготовка на подзаконовия нормативен акт и за неговото приемане, като и в двете процедури са спазени изискванията за публичност, която публичност е другото измерение на принципа за откритост. Налице е и необходимата, и предвидена в закона съгласуваност на решението от процедурна гледна точка.

Наред с горното се установява, че Докладът за приемане на Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар съдържа реквизитите по чл. 28, ал. 2 от ЗНА – причини, налагащи приемането и целите, които се поставят; необходимост от финансови и други средства за прилагането на новата уредба; очаквани резултати от прилагането, включително финансовите такива; както и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. С оглед на това следва да се приеме, че предложеният проект е мотивиран, респективно законосъобразно е внесен за обсъждане от компетентния орган.

Съдът не споделя довода на оспорващите за формално излагане на мотивите по чл.28, ал.2 от ЗНА. На първо място, в Доклада на вносителя на проекта за изменение на процесния подзаконов нормативен акт изрично е посочено, че целите, поставени с приемането на предложените изменения в Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, в т.ч. и досежно Данъка върху превозните средства, са увеличаване собствените приходи на общината. Нещо повече, направен е анализ на увеличението на приходите от въпросния данък в резултат на увеличаване неговия размер, доколкото е посочено, че преди изменението приходите от този данък са в размер на 600 000 лева, от които до датата на изготвяне на Доклада са внесени 560 000 лева, като при неговото увеличение приходите ще се увеличат със 169 000 лева, явяващо се причина за предложените изменения. Тези аргументи удовлетворяват изискването за мотиви съобразно чл.28, ал.2, т.1 и т.2 от ЗНА.

На следващо място, изложени са аргументи досежно "финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба", като е посочено, че изменението не налага изразходване на допълнителни финансови средства, което изпълнява изискването на чл.28, ал.2, т.3 от ЗНА.

Подробно са аргументирани и "очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива" в контекста на разпоредбата на чл.28, ал.2, т.4 от ЗНА, доколкото е обосновано, че в резултат на предложеното изменение на обсъжданите правни норми ще се увеличат собствените приходи на община Нови пазар, респективно ще се осигури възможност за удовлетворяване на обществеността за осигуряване на повече приходи, чиито ресурс да покрие част от текущите разходи, подобряване инфраструктурата на общината, изпълнение на социалната, културната и образователната политика, и съфинансиране на проекти по различни програми.

Спазено е и изискването на чл.28, ал.2, т.5 от ЗНА, доколкото е извършен анализ на съответствието с правото на Европейския съюз, като в тази връзка е посочено, че това съответствие е предопределено от съблюдаването на нормите на ЗМДТ, както и съобразяване на чл.3, т.1, във вр.с т.2 и чл.4 от Европейската харта за местното самоуправление, според които основните правомощия на органите на местно самоуправление се определят от Конституцията или от закона, като в рамките на закона органите на местно самоуправление разполагат с пълна свобода да поемат инициатива по всеки въпрос, който не е изключен от тяхната компетентност или предоставен на друга власт.

Твърдението в жалбата, че във внесения за обсъждане Доклад заедно с проекта за изменение на Наредбата, не се съдържат конкретните причини, налагащи промяната в Наредбата, е неоснователно. Нито в закона е поставено изискването, нито на практика е възможна детайлна и конкретна обосновка на причините, налагащи изменение на Наредбата, доколкото се касае за подзаконов нормативен акт, чиито разпоредби се отнасят за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие. Нещо повече, конкретните причини за промяна на Наредбата са въпрос на преценка на административния орган орган по целесъобразност и тази целесъобразност не подлежи на съдебен контрол. В този смисъл, не е необходимо в обосновката да се посочват конкретните елементи на общинската инфраструктура, които ще бъдат изпълнени или ремонтирани със сумата, която се очаква да постъпи от увеличения размер на Данъка върху превозните средства, още повече, че самото увеличение като номинална стойност е само прогнозируемо. Освен това, разходването на средствата от данъци и такси се извършва въз основа на приетия от Общинския съвет бюджет и не може да е предмет на Доклада и проекта за изменение на Наредбата. Все в този смисъл, неоснователна е и претенцията, че е следвало в проекта за изменение на Наредбата да бъдат посочени имената на конкретни граждани или фирми, поставили за решаване конкретни проблеми в компетенциите на общината, за което са необходими по-големи от досегашните приходи, включително с източник – приходите от Данък върху превозните средства.

Не е нарушена и разпоредбата на чл.28 от ЗНА относно необходимостта от предварителна оценка на въздействието по чл.20 от ЗНА, тъй като, съгласно законовата регламентация на чл.20, ал.4 и чл.19 от ЗНА, извършването на предварителна оценка на въздействието не е задължително при изработване на проект на подзаконов нормативен акт, който не се приема от Министерския съвет, а от орган на местно самоуправление, както е в случая.

Предвид всичко изложено, оплакването на жалбоподателите за приемане на атакуваните разпоредби от Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, при неспазване на изискванията по чл. 26 и чл. 28 от ЗНА, е неоснователно.

Съдът счита, че оспорените разпоредби от § 2 от Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар са съответни на материалния закон. В тази връзка съдът съобразява, че считано от 01.01.2019 г. е в сила чл. 192а от АПК, който в изречение второ предвижда, че съответствието на подзаконовия нормативен акт с материалния закон се преценява към момента на постановяване на съдебното решение.

Текстът на § 2, т.1, букви "б", "в", "г" и "д" от  Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар е изцяло съобразен с разпоредбата на чл. 55, ал. 1, т.1, букви  " б", "в", "г" и "д" от ЗМДТ в действащата му към момента редакция, която е в сила от 01.01.2019 г. По-конкретно, досежно частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя е предвидено в случаите над 55 kW до 74 kW включително – 1,00 лв. за 1 kW, при законово регламентирани рамки от 0,54 до 1,62 лв. за 1 kW; в случаите над 74 kW до 110 kW включително – 2,00 лв. за 1 kW, при законово регламентирани рамки от 1,10 до 3,30 лв. за 1 kW; над 110 kW до 150 kW включително – 2,30 лв. за 1 kW, при законово регламентирани рамки от 1,23 до 3,69 лв. за 1 kW; над 150 kW до 245 kW включително – 2,70 лв. за 1 kW – при законово регламентирани рамки от 1,60 до 4,80 лв. за 1 kW.

С регламентирането на конкретния размер на компонентата от  стойността на данъка, обвързана с мощността на двигателя на МПС, общинският съвет не е уредил в подзаконовия си нормативен акт вече уредени със закон обществени отношения. Законодателят в чл. 55, ал. 1 от ЗМДТ е предвидил годишният размер на Данъка върху превозните средства да съдържа два компонента, за всеки от които е посочил начина на определяне. Регламентирал е рамката, в която се определя частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, която част се включва в имуществения компонент, посочвайки минимална и максимална сума за 1 kW. С оспорените разпоредби общинският съвет е определил конкретни, фиксирани стойности на включващата се в имуществения компонент част от данъка, като по никакъв начин не е излязъл извън законовата рамка, а напротив – изцяло се е съобразил със същата.

Оспорените подзаконови нормативни разпоредби в действащата им към момента редакция не противоречат на нормативен акт от по-висока степен, което обуславя категоричния извод за тяхната материална законосъобразност.

В тази връзка следва да се посочи, че не е налице и соченото от жалбоподателите нарушение на чл.60, ал.1 от КРБ, съгласно чийто текст, гражданите са длъжни да плащат данъци и такси, установени със закон, съобразно техните доходи и имущество. Направеното изменение на Наредбата и в частност на обжалваните разпоредби не противоречи по никакъв начин на това конституционно задължение за гражданите, кореспондиращо с насрещното право на държавите и общините да определят и търсят плащането на тази данъци и такси.

Що се отнася до доводите на оспорващите за незаконосъобразност на приетите и обжалвани изменения, тъй като бюджетът на община Нови пазар е приет с Решение № 201 от 28.01.2021г., т.е. след приемане на новите ставки на Данъка върху превозните средства; че относно „подобряване инфраструктурата на общината“ в публикуваните разчети за капиталови разходи липсват обекти, планирани с източник за финансиране от собствени средства, респективно от приходи от 2021г. от Данък върху превозните средства; че в дейност 606 – „Ремонт на улици“, са планирани суми за текущи ремонтни дейности в същия размер както преди увеличението на Данък върху превозните средства; че в инвестиционната програма на общината не са планирани средства от собствени приходи (в т.ч. от данъци) от 2021г.; че не е налице ръст на разходите за изпълнението на социалната, културната и образователната политика спрямо предходните три години; че съфинансирането на проекти по различни програми е приложимо само по проекти по програма "Красива България", които касаят средства в незначителни размери, както и, че не са налице данни за ръст на доходите на гражданите на община Нови пазар, всички тези твърдения са неотносими към преценката за законосъобразност на атакуваните разпоредби и не попадат в обхвата на съдебната проверка. Съдът е овластен да извърши преценка дали законова разпоредба дава възможност на общинския съвет да урежда съответните обществени отношения и дали последният е упражнил това свое правомощие в законовите рамки. В случая тези императивни изисквания са спазени, което е достатъчно, за да обоснове извода за законосъобразност на атакуваното изменение на процесния подзаконов нормативен акт.

В този ред на мисли, неоснователно е и възражението на оспорващите, направено в писмените бележки, че настоящият съдебен състав  е проявил непоследователност, като първоначално е изискал отговора на питането, направено от председателя на Постоянната комисия по бюджет и финанси, отправено на 15.12.2020г. по т.6 от проекта за дневен ред на сесията, насрочена за 21.12.2020г., имащо връзка с увеличаване на Данъка върху превозните средства, а впоследствие е отказал събирането на гласни доказателства в тази насока. Наличието на отговор по това питане, както и неговото съдържание, касаят целесъобразността на атакуваните подзаконови разпоредби и са ирелевантни за преценка законосъобразността на същите. Освен това, видно от Уведомление вх.№ 00-275001 от 16.12.2020г. на председателя на ПК по бюджет, финанси, икономика, нормативна уредба, инвестиции и трудова заетост към ОбС – Нови пазар,  последният е уведомил председателя на ОбС - Нови пазар, че оттегля зададения от него въпрос, касаещ т.6 от Проекта за дневен ред, поради получени разяснения от служители от общинската администрация. Дори и да беше релевантно за преценка законосъобразността на оспорените разпоредби, изричното оттегляне на поставения въпрос изключва необходимостта от установяване причините за неговото оттегляне. Нещо повече, наличието или не на отговор на поставеното от общински съветник питане по никакъв начин не може да обуслови незаконосъобразност на подзаконови нормативни разпоредби, приети от компетентния колективен орган и при съблюдаване на нормативните изисквания за това.

На следващо място, атакуваните подзаконови норми са в съответствие и с целта на закона. Разпоредбата на чл.1, ал.2 от ЗМДТ делегира правомощие на общинския съвет да определя с наредба размера на Данъка върху превозните средства  при условията, по реда и в границите, определени с този закон. Уставеното по-горе спазване на процедурните правила за определяне размера на Данъка и стриктното съблюдаване на границите, определени от чл.55 от ЗМДТ, обуславя категоричния извод, че при упражняване на своето правомощие ответната страна не е нарушила целта на закона.

В обобщение на изложеното съдът намира жалбата, поставила началото на настоящото съдебно производство, за неоснователна, поради което същата следва да бъде отхвърлена.  

Предвид изхода на спора, оспорващите дължат направените от ответната страна деловодни разноски. От събраните по делото доказателства се установява, че по делото Общински съвет – Нови пазар е представляван от процесуален представител – адвокат, на когото реално е заплатил по банков път адвокатско възнаграждение в размер на 500 лева, договорено по договор за правна защита и съдействие № ********** от 26.07.2021г.  С оглед на това и доколкото искането за присъждане на деловодни разноски е направено преди приключване на последното съдебно заседание по делото, тримата оспорващи следва да бъдат осъдени да заплатят в полза на Общински съвет – Нови пазар деловодни разноски на стойност 500 лева.

Водим от горното, Шуменският административен съд

                                      

Р     Е     Ш     И   :

        

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.З.Ж. ***, Г.З. ***7 и М.Д.Д. ***, срещу § 2, т.1, букви "б", "в", "г" и "д" от Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нови пазар, приета с Решение № 177 по Протокол № 18/21.12.2020г. на Общински съвет – Нови пазар.

ОСЪЖДА М.З.Ж. с ЕГН **********,***, Г.З.К.с ЕГН **********,*** и М.Д.Д. с ЕГН **********,***, да заплатят на Общински съвет – Нови пазар сумата от 500 (петстотин) лева, представляваща деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.

         Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.

        

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................      ЧЛЕНОВЕ: 1. ...........................

        

                                                                                          2. ...........................