Определение по дело №282/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 февруари 2023 г. (в сила от 7 март 2023 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20227220700282
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ …

 

гр. Сливен, 24. 02. 2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на двадесет и четвърти февруари, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

             

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 282 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано по жалба, уточнена с молба от 08.09.2022 г. чрез упълномощен процесуален представител, подадена от С.Н.Н. с ЕГН: **********,***, против „приемането за недопустимо заявление за държавна помощ, регистрирано на 12.05.2022 г., от административния орган“. От жалбоподателя е посочено, че административният орган е приел заявлението за недопустимо, което се потвърждава от писмо изх. № 02-200-6500/4643 от 15.06.2022 г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. В жалбата се твърди, че жалбоподателят притежава животните и има регистрация по Наредба № 3 от 29.01.1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани. Заявено е искане съдът да отмени акта на административния орган, с който приема заявлението за недопустимо и да даде указания за произнасяне по заявлението. Заявени са и претенции за присъждане на направените по делото разноски и за адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата /ЗА/.

С Определение № 1244 от 06.02.2023г. по административно дело № 11461/ 2022 г. по описа на Върховен административен съд на Република България– Пето отделение, в производство по реда на чл. 229 - 236 от АПК, е отменено постановеното от настоящия съд Определение № 240 от 08.11.2022 г. и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия по реда на чл. 197 и сл. от АПК, с предмет законосъобразността на изричен отказ на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ да разгледа по същество отправено до него искане за издаване на индивидуален административен акт, обективиран в Писмо Изх. № 02-200-6500/4643 от 15.06.2022 г., издадено от Заместник изпълнителния директор на ДФЗ.

Административният орган – Заместник изпълнителния директор на ДФЗ–София, в писмено становище чрез упълномощен процесуален представител счита жалбата за неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становището на административния орган и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

За кампания 2021 г. от жалбоподателя С.Н.Н. с УРН: ****** е подадено Заявление за подпомагане с УИН: *********** по Схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол (ДПЖСК).

На 12.05.2022 г. от Н. е подадено в ДФЗ Заявление за предоставяне на „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19“. Заявлението е с номер *************.

Заявлението е прието за недопустимо, като във връзка с подадена на 23.05.2022 г. от Н. жалба, от Заместник изпълнителния директор на ДФЗ е издадено Писмо Изх. № 02-200-6500/4643#1 от 15.06.2022 г. по описа на ДФЗ, в което е посочено, че: съгласно утвърдените на 04.05.2022 г. Указания за прилагане на схема за предоставяне на държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19“, на подпомагане подлежат земеделски стопани с подадено заявление по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за кампания 2022 и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане на животни и/или по Преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството /ПНДЖЗ/ за кампания 2021; след направена административна проверка е установено, че Н. не е подал в срок декларация за реализирана продукция по схемата за обвързано подпомагане, и не отговаря на едно от условията за допустимост по схемата за COVID-19.

Жалбата е допустима. Подадена е от лице с правен интерес, пред компетентния да я разгледа съд и в рамките на преклузивния 14-дневен срок по чл. 197 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният отказ на административния орган да разгледа по същество отправено до него искане за издаване на индивидуален административен акт, обективиран в Писмо Изх. № 02-200-6500/4643#1 от 15.06.2022 г. на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ, е издаден в противоречие с административнопроизводствените правила.

Съгласно разпоредбите на чл. 12, ал. 1, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, ДФЗ, който е и акредитираната Разплащателна агенция /РА/, подпомага регистрираните земеделски стопани за инвестиции в земеделието, като една от посочените форми е предоставяне на субсидии, включително за покриване изцяло или отчасти на разходите им за лихви по банкови кредити. В чл. 11а, ал. 1, т. 1 от ЗПЗП е предвидено, че в това си качество ДФЗ – РА приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми, мерки и интервенции за подпомагане на Общата селскостопанска политика и приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми, мерки и интервенции на Общата политика по рибарство. В Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, в която са регламентирани условията и редът за подаване на заявления за подпомагане по схеми и мерки на Общата селскостопанска политика /ОСП/, не е предвидена възможност подадените заявления да не бъдат разгледани по същество.

Съгласно Указания за прилагане на държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19“ за 2022 г., утвърдени на 04.05.2022 г.,  на подпомагане подлежат земеделски стопани с подадено заявление по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за кампания 2022 за подпомагане на животни по която и да е от схемите за обвързано подпомагане за животни и/или по Преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖЗ), отглеждащи едри и/или дребни преживни животни и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане за животни и/или по Преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖЗ) за Кампания 2021 /т. 4.3.1., б. „а“/. Земеделските стопани по т. 4.3.1, б. „а“ се подпомагат за установения брой животни, след извършените административни и/или проверки на място, вкл. и след проверката за реализация на продукция по схемите за обвързано подпомагане за животни и/или по Преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖЗ) за Кампания 2021 / т. 4.3.1., б. „б“/.

В Раздел II от горепосочените Указания е регламентиран редът за предоставяне на помощта, включително и редът за кандидатстване, като: датата на разпечатване и подписване на заявлението се счита за дата на подаване на заявлението за подпомагане в ДФЗ /т. 1.2., изр. посл./; ДФЗ взема решение за одобрение на заявлението или прави отказ /т. 1.6./; ДФЗ изпраща Уведомително писмо на земеделския стопанин за изплатения размер на помощта или направения отказ /т. 1.9./.

От анализа на цитираната нормативна уредба следва извод, че административният орган дължи изрично произнасяне по заявлението за подпомагане, подадено от Н., като съдът съобрази и наличието на административнопроизводствените предпоставки по чл. 27, ал. 2 от АПК за провеждане на административното производство.

По изложените съображения, изричният отказ на административния орган да разгледа по същество подаденото от Н. заявление е незаконосъобразен, предвид което следва да бъде отменен и преписката бъде върната на органа за разглеждане по същество на подаденото заявление.

С оглед изхода на спора, претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което ДФЗ следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя направените от него по делото разноски в размер на 10 лева - внесена държавна такса. Основателна е и претенцията на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 2 от ЗА. В съдебното производство жалбоподателят е представляван от адвокат, като в представения по делото договор за правна защита и съдействие от 14.07.2022 г. е вписано, че представителството е безплатно, при условията на чл. 38, ал. 1, т. 3 от ЗА. Искането следва да бъде уважено и на адв. Р. се присъди възнаграждение, на основание чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /в приложимата за случая редакция/, в размер на 500 лева.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 200 от АПК, Административен съд – Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на С.Н.Н. с ЕГН: **********,***, изричния отказ на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, да разгледа по същество отправено до него искане за издаване на индивидуален административен акт, обективиран в Писмо Изх. № 02-200-6500/4643#1 от 15.06.2022 г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София.

ВРЪЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за разглеждане по същество на Заявление за предоставяне на „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19“ с № ************, подадено на 12.05.2022 г. от С.Н.Н. с ЕГН: **********.

ОСЪЖДА ДЪРЖАВЕН ФОНД “ЗЕМЕДЕЛИЕ” – София, да заплати на С.Н.Н. с ЕГН: **********,***, сумата от 10 /десет/ лева, представляваща разноски по делото.

ОСЪЖДА ДЪРЖАВЕН ФОНД “ЗЕМЕДЕЛИЕ” – София, да заплати на адв. С.И.Р. ***, с адрес на упражняване на дейността: ***, адвокатско възнаграждение в размер на 500 /петстотин/ лева.

Определението, на основание чл. 200, ал. 2 от АПК, може да се обжалва с частна жалба от жалбоподателя в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд на Република България.

Определението да се съобщи на страните.

 

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: