РЕШЕНИЕ
№ 1855
гр.Бургас, 2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд Бургас, тринадесети касационен състав, в открито
заседание на 28 октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Румен Йосифов
ЧЛЕНОВЕ : 1. Павлина Стойчева
2. Веселин Белев
при участието на
секретаря Илияна Георгиева, в присъствието на прокурора Христо Колев, като
разгледа докладваното от съдията докладчик Белев а.д. № 1491 по описа на съда
за 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството по делото е по оспорване на подзаконови нормативни актове,
по реда на чл.185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.
Оспорваща страна е фондация Гринберг, ЕИК *********, гр.Пловдив, със
съдебен адрес ***. В производството жалбоподателят участва чрез пълномощник –
адвокат И.Й. от АК Пазарджик.
Орган, издал административния акт, е Общински съвет Сунгурларе.
Контролираща страна е прокурор в Окръжна прокуратура Бургас.
По делото няма встъпили страни по реда на чл.189 ал.2 от АПК.
Предмет на оспорване е Наредба за организацията и дейността на клубовете на
пенсионерите и инвалидите в община Сунгурларе, приета с решение по т.1 от
протокол № 33/22.02.2010г. на Общински съвет Сунгурларе.
В жалбата се излагат подробни съображения относно наличието на правен
интерес за фондацията да обжалва Наредбата. Сочи се, че съгласно регистрацията
си в ТРЮЛНЦ жалбоподателят е създаден като организация на хора с увреждания по
смисъла на §1, т.12 от ДР на Закона за хората с увреждания. По същество като
основание за отмяна се сочи наличието на допуснато съществено процесуално
нарушение при приемането на оспорената наредба, изразило се в това, че не е
изпълнено действалото към момента на приемане на подзаконовия нормативен акт
изискване по чл.8, т.4 от Закона за интеграция на хората с увреждания, а именно
Агенцията за хората с увреждания да даде задължително становище при изготвянето
на проекта. Иска се съдът да отмени оспорената наредба. Иска се присъждане на
разноски. Не се сочат нови доказателства.
За да се произнесе по законосъобразността на оспорената част от наредба, съдът
взе предвид следното.
Като доказателства по делото Общински съвет Сунгурларе е представил:
предложение от кмета на община Сунгурларе за приемане на процесната наредба; заверен
препис на протокол №33/22.02.2010г. от заседание на Общински съвет Сунгурларе,
на което е приета Наредбата. Представя и заверен препис на текста на оспорената
Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионерите и инвалидите
в Община Сунгурларе. Тези писмени доказателства доказват пред съда приемането на
наредбата, както и реда по който това е било осъществено от административния
орган.
Съдът в изпълнение на правомощията си по чл.168 ал.1 от АПК извърши
цялостна проверка относно наличието на основания за незаконосъобразност на
оспорената разпоредба по чл.146 от АПК.
Относно правния интерес от оспорване на жалбоподателя фондация Гринберг:
Съгласно разпоредбата на чл.186,
ал.1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите,
организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са
засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда
задължения, като според чл.187,
ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без
ограничение във времето.
В съответствие с Тълкувателно
решение № 2 от 12.02.2010 г. на ВАС по т. д. № 4/2009 г., правният интерес
на юридическите лица с нестопанска цел е обусловен от засягането на техни права
или законни интереси, непосредствено породени от предмета на дейност и целите
на учредяването им. Като цели на фондацията е посочено следното: Фондацията се
създава и ще осъществява дейност като „организация за хора с увреждания“ по
смисъла на §1,
т.12 от ДР на Закона за хората с увреждания, и целта й е да предостави
правна помощ на и за хора с увреждания, и да поема застъпническа роля от тяхно
име в защита на правата им.
За постигане на целите са предвидени следните средства:
1. мониторинг върху действащата нормативна уредба – отнасяща се до хората с
увреждания и застъпничество за правата на хората с увреждания пред всички лица
и административни органи и служби;
2. съдебно оспорване на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове или
отделни норми в тях - отнасящи се до хората с увреждания, издавани от
Общинските съвети и органите на изпълнителната власт;
3. образуване и водене на съдебни дела в защита на накърнени нормативно
признати права на хора с увреждания.
Видно от направеното вписване целите на фондацията – жалбоподател и
средствата за постигането им са пряко свързани със съдебно оспорване на
подзаконови нормативни актове, отнасящи се до хората с увреждания. Без правото
на жалба против подзаконови нормативни актове, постигането на целите на
сдружението за предоставяне на правна помощ на хората с увреждания и защита на
правата им, е сериозно ограничено (в този смисъл Определение № 6058 от
26.05.2020 г. по адм. дело № 4079/2020 г. на ВАС, седмо отделение). По своя
предмет на правно регулиране Наредбата за организацията и дейността на
клубовете на пенсионерите и инвалидите в община Сунгурларе безспорно е относима
към целите и предмета на дейност на фондация Гринберг и може да засегне правата
и законните й интереси, което обосновава извод за наличие на правен интерес от
оспорването на подзаконовия нормативен акт (в този смисъл решение № 8787 от
3.07.2020 г. на ВАС по а.д. № 6587/2020 г., VII о.).
В случая оспорването, като
направено от легитимирано лице с правен интерес и против акт, подлежащ на
съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана по същество жалбата е
основателна.
Във връзка с компетентността на органа да приеме посочения нормативен акт,
съдът прие следното:
Оспорената наредба е издадена от материално и териториално компетентен
орган – Общински съвет Сунгурларе, който съгласно чл.8 от ЗНА е овластен да
издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока
степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Наредба за
организацията и дейността на клубовете на пенсионерите и инвалидите в община
Сунгурларе е била приета по инициатива на кмета на общината, който сезирал
общинския съвет с писмено предложение. Предложението било разгледано и
Наредбата била приета с решение по т.1 от протокол № 33/22.02.2010г. на
Общински съвет Сунгурларе. При вземане на решението бил налице необходимият
кворум.
Обществените отношения, свързани
с местното самоуправление и местната администрация, са уредени със ЗМСМА, чиито
разпоредби очертават правният статут и компетентността на общинския съвет като
орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие
на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение,
както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията
си по чл.21
от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения,
декларации и обръщения. Оспорената Наредба за организацията и дейността на
клубовете на пенсионерите и инвалидите в Община Сунгурларе е приета от
материално и териториално компетентния орган – общински съвет.
Наредбата е нормативен акт, който се
издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт
от по-висока степен, като приеманите от Общинския съвет наредби са подзаконови
нормативни актове, съдържащи правни норми, които създават общозадължителни
правила за уреждане съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени
от тях обществени отношения с местно значение на територията на съответната
община, засягащи неограничен брой адресати. Редът за издаване на нормативни
административни актове е регламентиран в раздел
ІІІ, глава пета, дял втори от АПК, като съгласно чл.77 от АПК компетентният орган издава нормативния административен акт, след като
обсъди проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. В чл.80 от АПК е предвидено субсидиарното прилагане на ЗНА за неуредените въпроси.
Следователно при приемането на нормативни административни актове общинските
съвети следва да спазват реда и процедурата, съответно правилата и
изискванията, регламентирани в ЗНА, а именно – чл.26
и 28
от този закон. Според чл.26,
ал. 1 от ЗНА (в приложимата редакция), изработването на проект на
нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на необходимост,
обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност,
пропорционалност и стабилност. Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване
или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на
интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно
доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок
за предложения и становища по проекта. Според чл.28,
ал.1 от ЗНА, проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно
доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган.
В случая, представената
административна преписка, не съдържа никакви доказателства, относно обявяването
на проект на Наредбата на интернет-страницата на Община Сунгурларе. Такова
обявяване не се твърди от ответника.
В чл.15, ал.1 от Указ № 883 за
прилагане на ЗНА е указано, че органът, който отговаря за изготвяне на
законопроекта, го изпраща заедно с мотивите на заинтересуваните министерства,
други ведомства или обществени организации, които организират неговото
обсъждане и дават мотивирано становище. Съгласно разпоредбата на чл.8, т.4 от
действалия към момента на приемане на Наредбата Закон за интеграция на
хората с увреждания (отм., ДВ бр. 105 от 18.12.2018г., в сила от
01.01.2019г.), Агенцията за хората с увреждания осъществява изпълнението на
държавната политика за интеграция на хората с увреждания, като участва и дава
задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове,
свързани с хората с увреждания. Съобразно чл.10,
ал.1 от Закона за хората с увреждания (обн., ДВ бр. 105 от 18.12.2018 г., в
сила от 1.01.2019г.), Агенцията за хората с увреждания е изпълнителна агенция
към министъра на труда и социалната политика, а според ал.3, т.9 на същата
разпоредба, Агенцията за хората с увреждания участва при изготвянето на проекти
на нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания и дава
становища по тях.
От така установената компетентност на
Агенцията за хората с увреждания е видно, че нормативно е предвидено
правомощието на Агенцията да участва и да дава становища по проекти на
нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания. Несъмнено и двете
норми, както на отменения, така и на действащия закон, са императивни т.е.
становището на Агенцията за хората с увреждания по проектите за нормативни
актове, свързани с правата на хората с увреждания, е задължително, независимо
от това, че в действащия ЗХУ задължителния характер на становището не е посочен
изрично. Това разбиране се основава и на текста на чл.26,
ал.1 от ЗНА, в който съгласуването е изведено като принцип в процеса на
изработването на проект на нормативен акт.
В случая нито се твърди, нито се
установява от представените по делото доказателства, Община Сунгурларе, респективно
Общински съвет – Сунгурларе дори да са уведомили Агенцията за хората с
увреждания за изготвения проект за Наредба за организацията и дейността на
клубовете на пенсионерите и инвалидите в общината. Предвид нормативно
регламентираната задължителна съгласувателна процедура с Агенцията за хората с
уврежданията при приемане на нормативни актове, свързани с хората с увреждания,
настоящият съдебен състав приема, че неизпълнението на това задължение, което е
било в сила към момента на приемане на наредбата, следва да се определи като
нарушение на чл.8,
т.4 от Закона за интеграция на хората с увреждания (отм.). Същото е съществено
нарушение на административнопроизводствените правила по смисъла на чл.146,
т.3 от АПК и съставлява основание за отмяна на обжалвания подзаконов нормативен
административен акт, като незаконосъобразен.
Предвид изхода на делото и на
основание чл.143,
ал.1 от АПК, искането на жалбоподателя за присъждане на направените по
делото разноски следва да бъде уважено. Община Сунгурларе следва да бъде осъдена
да заплати на фондация Гринберг, гр. Пловдив 630лв.
разноски, съобразно представения от страната списък по чл.80 от ГПК.
Мотивиран от изложеното и на
основание чл.193,
ал.1 от АПК, Административен съд Бургас
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ изцяло Наредба за организацията и дейността на клубовете
на пенсионерите и инвалидите в община Сунгурларе, приета с решение по т.1 от
протокол № 33/22.02.2010г. на Общински съвет Сунгурларе.
ОСЪЖДА Община Сунгурларе да заплати на фондация Гринберг, ЕИК
*********, гр.Пловдив, със съдебен адрес ***, разноски по делото в размер на 630
лева.
Ако няма подадени в срок касационна жалба или протест или те са отхвърлени
от касационния съд, да се извърши обнародване на решението по начина, по който
е била обнародвана Наредбата. В последния случай решението влиза в сила от
датата на обнародването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:
ЧЛЕНОВЕ :