Решение по дело №160/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 176
Дата: 28 юли 2020 г. (в сила от 21 май 2021 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20207110700160
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е  № 176

гр.Кюстендил, 28.07.2020г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и втори юли две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

  АСЯ СТОИМЕНОВА

 

и секретар И. С., като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№160/2020г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.179 и сл. от АПК във вр.с чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА и ЗПФ.

Областен управител на Област Кюстендил оспорва решение №47 по Протокол №6/06.02.2020г., прието повторно с решение №65 по Протокол №7/27.02.2020г. на Общински съвет Рила, с което е приет бюджета на Община Рила за 2020 година. Релевират се възражения за незаконосъобразност, поради допуснати съществени процесуални нарушения. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.              

Ответникът чрез пълномощника изразява становище за неоснователност на оспорването.  Претендира се юрисконсултско възнаграждение.              

Във връзка с императивните изисквания на АПК в раздел ІІ, съдът е съобщил оспорването по реда на чл.181, ал.1 и 2 от АПК чрез обявление в ДВ бр.66/16.06.2020г., чрез поставяне на копие от него на определеното място в КАС и публикуване на интернет страницата на ВАС. Няма присъединили се лица към оспорването, нито встъпили като страни при условията на чл.182, ал.2 и 3 от АПК.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

До приемане на решение №47 по Протокол №6/06.02.2020г. на Общински съвет Рила се е стигнало след проведена процедура по приемане на общински бюджет по реда на ЗПФ и издадената на основание чл.82, ал.1 от този закон Наредба за условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Рила. На 14.01.2020г. е публикувана на интернет сайта на Община Рила покана за провеждане на публично обсъждане на проектобюджета на общината /срав. покана на л.185/. На същата дата е публикувана поканата до местната общност във вестник „Вяра“ /бр.8/. В поканата е указан деня, часа и мястото на провеждане на публичното обсъждане, както и къде могат да се изпращат становища и предложения.

Проведеното публично обсъждане е обективирано в Протокол от 23.01.2020г. /л.92-93/.

На 23.01.2020г. е изготвено предложение №РД-02-10-5/23.01.2020г. от кмета на Община Рила за вземане на решение за приемане на бюджета на общината от Общински съвет Рила. Към него е представен проектобюджет за 2020г., неразделна част от който е Протокола от публичното обсъждане, както и доклад, в който са изложени основните параметри, залегнали в бюджета на общината за 2020г., съобразени с целите и приоритетите на общината.

На 03.02.2020г. проектобюджета е разгледан от ПК – правна комисия, икономическа комисия, социална комисия, комисия благоустрояване и комунални дейности.

На 06.02.2020г. е изготвено и внесено ново предложение №РД-02-10-5-1/06.02.2020г. от кмета на Община Рила за вземане на решение за приемане на бюджета на общината от Общински съвет Рила. Към него е представен проектобюджет за 2020г. и доклад с различни показатели по т.1.1, т.1.1.2, т.1.1.2.1, т.1.1.2.2, т.1.1.2.5, т.1.2, т.1.2.2, т.1.2.3, т.5.1. В същия ден е проведено заседание на Общински съвет Рила, на което са присъствали всички 11 общински съветници и с пълно мнозинство е взето решение №47 по Протокол №6/06.02.2020г., с което е приет бюджета на общината във вида на втория проект, предложен от кмета на общината.

Със заповед №РД-30-53/21.02.2020г. Областния управител на Област Кюстендил е върнал за ново обсъждане решение №47/06.02.2020г.

В законовия 14 дневен срок Общински съвет Рила е разгледал заповедта на областния управител и е взел решение №65 по Протокол №7/27.02.2020г., с което е приел повторно решение №47/06.02.2020г. Присъствали са 10 общински съветници и всички са гласували „за“.

                 С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира оспорването за допустимо, като подадено в срока по чл.179 от АПК, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред според ТР №2/16.04.2013г. на ОСК на ВАС по т.д.№4/2011г., от процесуално легитимен съгласно ТР №5/10.12.2008г. на ОСК на ВАС по т.д.№20/2007г., и пред компетентен да го разгледа съд.

                  Решение №47 по Протокол №6/06.02.2020г. на Общински съвет Рила е прието от компетентен орган по арг. от чл.94, ал.2 от ЗПФ с оглед предоставените  му правомощия по чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА и при спазване на изискването за мнозинство, но при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Производството по приемане на общинския бюджет е регламентирано от ЗПФ, където е посочено, че Общинският съвет приема наредба за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет, разработена при спазване на принципите, правилата и процедурите по този закон, а кметът на общината организира съставянето на бюджетната прогноза и на бюджета на общината при спазване на указанията по чл.67, ал.6 от закона. Съгласно чл.84, ал.1 от ЗПФ кметът на общината има задължението да разработи проектобюджета по показателите по чл.45, ал.1, да го представи за публично обсъждане от местната общност, като оповести датата на обсъждането най-малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване, като след това съставения протокол от публичното обсъждане заедно с окончателния проект на бюджета внесе в Общинския съвет /чл.84, ал.4 и ал.6 от ЗПФ/. Разписаните правила са императивни, тъй като решението, с което се приема бюджета на общината по своята правна същност представлява общ административен акт. Чрез тях се гарантира постигането на целите по чл.12 от АПК за достъпност, публичност и прозрачност на административното производство.

В случая съдът счита, че тези изисквания не са спазени, доколкото на публично обсъждане не е подложен проекта на бюджет, който е внесен за разглеждане от кмета на общината в Общински съвет Рила. Видно от доказателствата по делото на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване /вестник „Вяра“/, при спазване изискването на чл.84, ал.6 от ЗПФ, е оповестен проектобюджет, който се различава от внесения такъв от кмета на общината. Първоначално е изготвено предложение №РД-02-10-5/23.01.2020г. на кмета на общината с приложени към него проект на решение за приемане на бюджет на Община Рила, ведно с доклад за основните параметри, залегнали в бюджета на общината за 2020г., съобразени с целите и приоритетите на общината. След проведеното публично обсъждане на 23.01.2020г. на така представения проект за бюджет е изготвено ново предложение №РД-02-10-5-1/06.02.2020г. от кмета на общината с приложени проект на решение за приемане на различен бюджет на Община Рила /намалени показатели по т.1.1, т.1.1.2, т.1.1.2.1, т.1.1.2.2, т.1.1.2.5, т.1.2, т.1.2.2, т.1.2.3, т.5.1/, доклад и Протокола от публичното обсъждане на първоначалния проектобюджет. В същия ден е проведено и заседанието на Общински съвет Рила, на което е прието оспореното решение. Видно от съдържанието му е, че приетия бюджет на общината се различава по част от показателите от този, подложен на публично обсъждане, като промените не се дължат на направени процедурни предложения от общинските съветници или в резултат на публичното обсъждане, а представлява втория проект за бюджет на кмета на общината.

Анализът на установените факти на база нормативната регламентация обуславя извод за допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила във връзка със съставянето на проектобюджета от кмета на общината и изпълнение на задължението му да го представи за публично обсъждане. Чрез последното се цели постигане на прозрачност и осъществяване на обществен контрол при управлението на общината, досежно общинския бюджет и е гаранция за защита на обществените интереси, неспазването на което представлява съществено нарушение на административно производствените правила. ЗПФ предоставя на кмета на общината правото да изготви проекта за бюджет, да го представи за публично обсъждане, да проведе такова и съставения протокол, ведно с постъпили предложения и становище да внесе заедно с проекта в Общинския съвет. Законодателят не е дал възможност в тази процедура на кмета да прави промени в представения проектобюджет. Такава възможност съществува в процеса на разискване от общинските съветници на внесения проект, т.е. в процедурата по взимане на решение за приемане на бюджета на общината. Приемането на бюджета на общината представлява законово разписана процедура, нарушаването на която води до незаконосъобразност на решението, с което същият е приет. Поради това задължение  на органа, в чиито правомощия е приемането на бюджета, е да провери дали са спазени нормативните изисквания по съставяне, разгласяване и обществено обсъждане на проекта. В настоящият случая реално е разгледан бюджет, който във формата на проект не е бил подложен на публично обсъждане и по отношение на който не е гарантирано правото на местната общност на достъпност и прозрачност.

Реалното съставяне на два проекта за бюджет от кмета на общината рефлектира в аспекта на нарушение и на изискването проектите на решения да се обсъждат в ПК към Общинския съвет. Съгласно чл.77, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация проектът за общинския бюджет се внася от кмета и се разпределя за становище на всички ПК. В настоящия случай е внесен първия проект за бюджет, като на 03.02.2020г. всички ПК на едно заседание са го разгледали. Липсва яснота какво е становището на комисиите. След това е изготвен нов проект за бюджет, който не е внасян за обсъждане от ПК.

Решението по чл.45, ал.9 от ЗМСМА е взето от компетентен орган, при спазване на процесуалните правила.

Във връзка с гореизложеното съдът счита, че решение №47 по Протокол №6/06.02.2020г. на Общински съвет Рила е взето при неспазване на административнопроизводствените правила, представляващо основание за отмяна по чл.146, т.3 от АПК.

Съдът присъжда разноски на областния управител на Област Кюстендил на основание чл.143, ал.1 от АПК в размер на 100 лв. юрисконсултско възнаграждение, определено по чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ.   

                  Воден от горното, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТМЕНЯ решение №47 по Протокол №6/06.02.2020г., повторно прието с решение №65 по Протокол №7/27.02.2020г. на Общински съвет Рила.

                  ОСЪЖДА Общински съвет Рила с адрес гр.Рила, пл.“Възраждане“ №1 да заплати на Областния управител на Област Кюстендил, гр.Кюстендил, ул.“Демокрация“ №44  съдебни разноски в размер на 100 лв. /сто/.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                          

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                   

                                                  ЧЛЕНОВЕ: