Решение по дело №245/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 февруари 2021 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20207210700245
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е      Ш    Е    Н    И    Е   12

 

гр. Силистра, 16.02.2021 г.

 

В     И  М  Е  Т  О     Н А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на двадесет и първи януари, две хиляди двадесет и първа година, в състав - Павлина Георгиева-Железова, при участието на секретаря Румяна Пенева разгледа докладваното от съдията АД № 245 / 2020 г. по описа на Административен съд Силистра, и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на Адвокатско дружество “ДАНЕВ“, чрез адв. Г., срещу принудителна административна мярка (ПАМ) от 18.10.2020 г. по чл. 171, т. 5, б. "б" от ЗДвП - преместване на паркирано превозно средство лек автомобил марка "Смарт" с рег. № ***, собственост на жалбоподателя, без знанието на неговия собственик, извършена от инспектор "Репатриране" при Общинско предприятие "Общински паркинги и синя зона" – Варна - М.Я..

На релевирани в жалбата оплаквания за незаконосъобразност на мярката се претендира за отмяната й и за присъждане на разноски. Оспорената ПАМ била незаконосъобразна/нищожна, тъй като разпореждането за преместването било изхождало от неоправомощено длъжностно лице – С.С., вписан в констативния протокол като свидетел. Нищожността следвала и от обстоятелството, че в констативния протокол били вписани две правни основания за репатриране на автомобила – чл. 171, т. 5, б “а“ и чл. 171, т. 5, б. “б“ от ЗДвП, които предвиждали различни правни основания и не било ясно кое от двете е съобразено от административния орган.

На следващо място процесната ПАМ се оспорва като противоречаща на материалния закон, тъй като паркираното на тротоара МПС не създавало опасност за останалите участници в движението.

Ответникът - инспектор "Репатриране" при Общинско предприятие (ОП) "Общински паркинги и синя зона" –гр. Варна М.Я., чрез писмено становище (л. 41), оспорва жалбата като неоснователна. Видно от приложената заповед длъжностното лице притежава материална компетентност да осъществи репатрирането. Доказателствата в административната преписка – констативен протокол и снимков материал, онагледяват фактите, счетени за осъществени от административния орган, а именно, че паркираното на тротоара в непосредствена близост до сградата процесно МПС, създава опасност за пешеходците - участници в движението по пътя, като не позволява фактическото използване на тротоара от посочените пешеходци.

Съдът, въз основа на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Процесната принудителна административна мярка - „репатриране“ съставлява специфичен вид административен акт, който за разлика от обичайните актове, се обективира не с писмена или устна форма като условие за действителност/ad solemnitatem, а с факта на реално извършване (чл. 172, ал. 2, т. 5 от ЗДвП „Налагането на ПАМ се извършва чрез преместването и предоставянето на отговорно пазене на МПС“). При това положение за действителността/валидността на оспорения административен акт по отношение на критериите по чл. 146, т. 1 от АПК, в хипотеза на преценка за спазена форма за действителност на волеизявлението, има значение дали фактическото действие реално е извършено или не. В процесния случай не се спори, че това действие – преместване и предоставяне на отговорно пазене на процесното МПС - е осъществено, поради което следва да се приеме, че оспорената административна мярка е валидна, респ. постановено е валидно волеизявление.

Ответникът - длъжностно лице – М.Я., притежава материална и териториална компетентност да издаде процесният акт. Приложената по делото заповед № 4957 от 26.11.2019 г. (л. 21), издадена от Кмета на Община Варна, в качеството му на лице по чл. 168, ал. 1 от ЗДвП, възлага на инспектор „Репатриране“ М. Д. Я. – ответник по делото, правомощия да упражнява контрол на територията на Община Варна относно спазването на правилата за паркиране като в тази връзка прилага принудителни административни мерки по чл. 171, т. 5 от ЗДвП, каквата е процесната.

Неоснователно е оплакването за невалидност на акта поради посочване в констативния протокол на двете хипотези - по чл. 171, т. 5, б.“а“ и чл. 171, т. 5, б. “б“ от ЗДвП. Хипотезата по б.“а“ предвижда правилно паркирано МПС, но преместването му се налага от обстоятелства в зависимост от обективната действителност. Хипотезата по б.“б“ предвижда МПС, паркирано в нарушение на правилата за движение по пътищата, в това число и в нарушение на чл. 94, ал. 3 от ЗДвП, забраняваща паркиране на МПС на тротоар, при което не е оставен проход от 2 метра между сградата и МПС-то. Жалбоподателят счита, че посоченото по-горе едновременно посочване на две хипотези е довело до незаконосъобразност на мярката под формата на нищожност/невалидност. Нищожните актове, за разлика от унищожаемите, са с по-висока степен на незакосъобразност поради нетърпимостта на порока в правния мир. Последните не е произвеждат желаното правно действие. В процесния случай едновременното посочване на двете хипотези не е опорочило действието на наложената административна мярка, тъй като съдържащите се в преписката доказателства - констативен протокол и снимков материал, ориентират в достатъчна степен адресата за конкретната хипотеза – паркирано МПС на тротоара без да е осигурен проход за пешеходците от 2 метра. Следователно за адресата е осигурена обективна възможност да се ориентира за хипотезата, счетена за осъществена от административния орган. В обобщение, твърдяното посочване на двете хипотези по чл. 171, т. 5 от ЗДвП не е довело до нищожност, респ. и до унищожаемост на процесната административна мярка.

Проверка за отменителен порок по чл. 146, т. 2 от АПК - спазване на законоустановената форма: Процесната административна мярка – „преместване“ съставлява фактическо действие и предвидената и предвидената нормативна форма не писмена, не е устна, а е самото реално фактическо извършване. По делото не се спори, че то осъществено. Следователно не е налице порок – липса на законоустановената форма по чл. 146, т. 2 от АПК.

По отношение спазването на административно-производствените правила:

По делото не се твърди, а и настоящият състав не разпознава признаци за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Спецификата на мерките по чл. 171 от ЗДвП изключва задължението по чл. 26, ал. 1 от АПК на органа за предварително уведомяване на заинтересованите лица за започване на административното производство. От своя страна предписаните процесуални правила предвиждат принудителната мярка да се налага в отсъствие на собственика на паркираното МПС. Обезпечаването на правото на участие на адресата не е спорно и е осъществено надлежно. В обобщение, съдът намира, че не е налице отменителен порок по чл. 146, т. 3 от АПК.

Изпратеният от жалбоподателя клип, заснет с мобилен телефон, отразяващ провокативни въпроси за авторството на „разпореждането“ за преместването, както е коментирано в протокола от съдебно заседание, не съставлява годно доказателствено средство по АПК и ГПК. Независимо от този извод, следва да се отбележи, че от клипа става ясно, че фактическото осъществяване на преместването се извършва и от ответника – длъжностно лице. Както бе коментирано по-горе предписаната нормативна, законоустановена форма на процесната принудителна мярка не е устно или писмено разпореждане, в какъвто смисъл са позоваванията на Адвокатското дружество, а реалното осъществяване на действието-преместване. В тази връзка твърденията, че не ответникът, а друго лице е „разпоредило“ и извършило процесният акт, не води до твърдения от жалбоподателя порок.

Преценка за съответствието на оспорения акт с материално-правните норми:

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения административен акт се състои в преценка за релевантните юридически факти според хипотезата на правната норма и доколко същите се субсумират в нормата, възприета като правно основание за неговото издаване. С други думи налице ли са материално-правните предпоставки, включени в хипотеза на приложената правна норма, за да е законосъобразна възпроизведената диспозиция на нормата в процесното волеизявление.

Съгласно чл. 171 от ЗДвП, принудителните административни мерки се прилагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, т.е. тези мерки са от вида на преустановяващите и превантивни ПАМ.

В разпоредбата на чл. 171, т. 5, б.“б“ от ЗДвП се предвижда преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик, когато МПС-то е паркирано в нарушение на правилата за движение и създава опасност или прави невъзможно преминаването на другите участници в движението.

От съдържащите се в преписката писмени доказателства-констативен протокол № 046163 от 18.10.2020 г., съставен от ответника, в качеството му на инспектор "Репатриране" в ОП "Общински паркинги и синя зона", гр. Варна, в присъствието на двама служители, и от снимковия материал се установява, че на 10 октомври, 2020 г. в гр. Варна върху тротоар по ул. "Моис Леви" срещу № 20 е паркиран лек автомобил „Смарт“, с peг. № *** - собственост на жалбоподателя Адвокатско дружество „Данев“. МПС-то е ситуирано непосредствено до сграда и не е налице изискуемото се по чл. 94, ал. 3 от ЗДвП отстояние от 2 метра, предназначено за осигуряване проход на пешеходците. Очевидно е, че по този начин пешеходците (в това число и хипотетични майки, татковци, баби с колички), или не могат да преминат, или са принудени да слязат на уличното платно. Очевадният извод е, че процесното паркиране създава опасност за пешеходците - участници в движението. Налице е съобразената от административния орган хипотеза на чл. 171, т. 5, б.“б“ от ЗДвП във връзка с чл. 94, ал. 3 от ЗДвП – паркирано МПС в нарушение на чл. 94, ал.3 от ЗДвП и чл. 98, ал. 1, т. 1 и т. 5 от ЗДвП, поради което правилно е осъществено и правомощието по цитираната норма – преместване на МПС без знанието на собственика и предоставянето му на място,предназначено за отговорно пазене.   

В обобщение, съдът намира оспорването за неоснователно поради изложените по-горе съображения, поради което следва да се отхвърли.

На основание чл.1 43 от АПК искането за разноски следва да се остави без уважение.

На основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на Адвокатско дружество “ДАНЕВ“, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: гр. Силистра, ул.“7-ми септември“ № 38, със съдебен адрес:*** срещу принудителна административна мярка (ПАМ) от 18.10.2020 г. по чл. 171, т. 5, б. "б" от ЗДвП - преместване на паркирано превозно средство лек автомобил марка "Смарт" с рег.№ ***, собственост на жалбоподателя.

ОТХВЪРЛЯ искането на жалбоподателя за присъждане на разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: